عمومیمعرفی کسب و کار

بهترین روش فروش لوازم یدکی

چرا باید به فکر بازاریابی لوازم یدکی خودرو باشید؟

بازار قطعات خودرو، بازار بزرگی است که در آن با مشتریان بالقوهٔ گوناگونی، از تولیدکننده‌های خودرو گرفته تا مکانیک‌ها و مردم عادی سروکار دارید. از طرف دیگر، میانگین سنی خودروها هر روز بالاتر می‌رود و نیاز به قطعات جدید برای تعمیر ماشین بیشتر می‌شود. در این شرایط، رقبای شما هم بیکار نمی‌نشینند و تمام تلاش خود را برای جذب مشتری و فروش محصولات‌ به کار می‌بندند. همین افزایش نیاز و تقاضا از سمت مشتری و رقابت شدید در بازار، دلایل کافی برای بازاریابی قطعات خودرو هستند.

تمامی لوازم یدکی آریزو ۵ که شامل جلوبندی و سیستم تعلیق اریزو، سیستم الکترونیکی و لوازم برقی آریزو، قطعات بدنه، سیستم فرمان و ترمز آریزو5، گیربکس و سیستم انتقال قدرت، قطعات موتوری، قطعات سیستم تهویه آریزو5، لامپ و چراغ های آریزو، باتری، لوازم مصرفی از جمله فیلتر هوا، فیلتر بنزین و روغن و…در این فروشگاه موجود بوده و مشتریان عزیز به راحتی می توانند خرید خود را انجام دهند.

بنابراین، فرقی نمی‌کند شما تولیدکنندهٔ قطعات یدکی خودرو هستید یا خرده‌فروش‌، یا نمایندگی‌ فروش لوازم یدکی دارید؛ چون برای اینکه بتوانید بخشی از این بازار را مالِ خودتان کنید به یک استراتژی بازاریابی حساب‌شده نیاز دارید. در غیر این صورت مجبورید زمین بازی را دودستی تقدیم رقبا کنید!

بازاریابی لوازم یدکی خودرو به شما کمک می‌کند:

  • تصویر و جایگاه بهتری از کسب‌وکارتان در ذهن مشتری بسازید؛
  • با مشتریان فعلی‌تان ارتباط بلندمدتی ایجاد کنید و او را به خرید مجدد ترغیب کنید؛
  • با شناخت دقیق مخاطبان، هدفمند تبلیغ کنید و بودجهٔ تبلیغات را هدر ندهید؛
  • بهترین روش‌های تعامل و کانال‌های ارتباطی با مشتری را بشناسید و توجه مشتریان بیشتری را جلب کنید؛
  • مشتری راغب را به سمت خرید محصولات سوق دهید.

برای مثال، نشان‌دادن تبلیغ رینگ به جوانان ۲۰ تا ۲۵ ساله احتمالاً نتیجهٔ بهتری از هدف‌گرفتن افراد بالای ۵۰ سال به‌ دنبال خواهد داشت. این همان چیزی است که استراتژی بازاریابی موثر برای شما به ارمغان می‌آورد.خب، حالا که این مقدمات و بحث‌های تئوری را دانستیم، یک‌راست به سراغ راهکارهای عملی برای درخشیدن شما در بین رقبا می‌رویم!

روش‌های کاربردی برای بازاریابی قطعات خودرو

یک نکتهٔ کلیدی در انتخاب مؤثرترین روش برای بازاریابی وجود دارد و آن شناخت مشتری است. قطعاً برای همهٔ مشتری‌های قطعات خودرو، یک راهکار و تکنیک واحد جواب نمی‌دهد.برای مثال، روشی که برای بازاریابی تولیدکنندهٔ قطعات خودرو – که بیشتر با شرکت‌های خودروسازی و نمایندگی‌های فروش مراوده دارند – مناسب است، لزوماً به کار خرده‌فروش لوازم یدکی نمی‌آید.با در نظر گرفتن این مورد، بیایید ببینیم در دنیای بازاریابی لوازم یدکی و قطعات خودرو چه خبر است!

۱. استفاده از نظرات و تجربهٔ مشتریان فعلی

قبلاً اگر کسی به تعویض یکی از قطعات خودرو نیاز داشت، به نزدیک‌ترین فروشندهٔ لوازم یدکی خودرو مراجعه می‌کرد و خریدش را انجام می‌داد.اما حالا مرز بین خرید آنلاین و آفلاین تقریباً از بین رفته است؛ یعنی حتی اگر مشتری برای خرید قطعهٔ مورد نیازش حضوراً اقدام کند، معمولاً قبل از آن، نظرات دیگران را در شبکه‌های اجتماعی و گوگل با دقت بررسی می‌کند.

بنابراین، اگر می‌خواهید افراد بیشتری برای خرید قطعات یدکی موردنیازشان، فروشگاه شما را انتخاب کنند، باید مشتریان راضی خود را تشویق کنید تا نظر مثبت خود را در شبکه‌های اجتماعی شما یا در قسمت نظرات گوگل مپ ثبت کنند.شما همچنین می‌توانید نظرات آن‌ها را در قالب هایلایت در اینستاگرام منتشر کنید تا سایر افراد هم ببینند.

نکتهٔ مهم: از نظرات بد نترسید! ببینید مشکل کجاست و با حل آن، مشتری ناراضی را به مشتری راضی تبدیل کنید. این‌طوری، مشتری‌های احتمالی هم می‌بینند شما فقط به فکر جیب خود نیستید.

۲. تمرکز روی جست‌وجوهای محلی (Local)

آدم‌ها ترجیح می‌دهند از جایی خرید کنند که از نظر مکانی به آن‌ها نزدیک است؛ پس بخش قابل‌توجهی از مشتریان فروشگاه‌های قطعات خودرو در مناطق مختلف، مردم همان محدوده هستند.برای مثال، بیشترین مشتری نمایندگی قطعات ایران‌خودرو در ونک، کسانی هستند که در ده ونک، گاندی، توانیر، میرداماد و سایر محله‌های نزدیک زندگی می‌کنند.از طرفی یکی از فاکتورهایی که در نشان‌دادن نتایج جست‌وجو برای گوگل اهمیت دارد، لوکیشن و مکان شماست.

برای اینکه فروشگاه شما هم در جست‌وجوهای مرتبط با یک موقعیت مکانی مشخص دیده شود، باید روی لوکال سئو یا همان سئوی محلی کار کنید. فراموش نکنید برخی مشتریان شما (اجازه دهید طبق آمار بگوییم که یک‌سوم آن‌ها) از عبارت‌هایی مثل عبارت‌های زیر استفاده می‌کنند:

  • بهترین فروشندهٔ لوازم یدکی خودرو در غرب تهران؛
  • لوازم یدکی نزدیک من؛
  • خرید قطعات خودرو اصفهان؛
  • لوازم یدکی خودرو نیاوران.

پس شما باید کاری کنید که نام شما هم هنگام جست‌وجوی چنین عبارت‌هایی، در نتایج ظاهر شوید! از موارد مهم و تاثیرگذار در رتبهٔ سایت شما هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آدرس، تلفن و نام شما در صفحه‌های سایت؛
  • ثبت موقعیت مکانی در نقشهٔ گوگل؛
  • استفاده از اسکیما برای ارائهٔ آدرس، تلفن و نام خود؛
  • نظرات و امتیاز مشتریان؛
  • استفاده از نام شهر یا محله در کلمه کلیدی (می‌توانید آن را در عنوان سئو یا متا دیسکریپشن لندینگ به کار ببرید.)؛
  • اضافه‌کردن نقشهٔ گوگل به سایت.

نکته: ‌ راه‌اندازی و نگهداری سایت به منابع کافی (هم مالی و هم انسانی) نیاز دارد؛ بنابراین اگر می‌بینید برای شما به‌صرفه نیست، از راه‌های دیگر مثل حضور در پلتفرم‌های واسطه یا شبکه‌های اجتماعی برای رسیدن به مشتری استفاده کنید. در ادامه، دربارهٔ این روش‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

گوگل به شما اجازه می‌دهد شماره‌تلفن، تصاویر واقعی فروشگاه و ساعات کاری را در نقشه ثبت کنید و این اطلاعات را در لوکال پک (۳ نتیجهٔ اول که در تصویر می‌بینید) به کاربر نشان دهید.

ثبت موقعیت مکانی در گوگل یک تیر و چند نشان است! با این کار:

  • جست‌وجوگران محلی شما را راحت‌تر پیدا می‌کنند؛
  • در صدر نتایج جست‌وجو حضور دارید؛
  • نظرات کاربران را دریافت می‌کنید.

همچنین کاربران می‌توانند نظر خود را ثبت کنند و به شما امتیاز بدهند. همان طور که ابتدای مقاله گفتیم، می‌توانید از این فرصت برای تاثیرگذاری و ترغیب مشتریان احتمالی استفاده کنید.

 

منبع: فروشگاه لوازم یدکی ام وی ام مدیران تیم