سلامت و دانش

تاثیر کرونا بر مبتلایانِ آلزایمر/ راهکارهای تعویق در زوال عقل

با شیوع بیماری عروق کرونا ویروس قلب ، توجه به بیماریهای غیر واگیر مانند دیابت ، فشار خون بالا ، آلزایمر و غیره نسبت به گذشته کاهش یافت. موضوعی که قطعاً نتایج درازمدت به همراه خواهد داشت. به گفته مقامات مربوطه ، وضعیت فعلی بیماری و از دست دادن حافظه در بیماران مبتلا به زوال عقل و آلزایمر قابل مقایسه با شیوع بیماری عروق کرونا ویروس قلب نیست.

به گزارش ماه نیوز ، بیماری آلزایمر و زوال عقل بیماریهای غیرواگیر هستند که بیشترین مشکلات را برای افراد با فرد ، مراقبین و سن ایجاد می کنند ، و وقتی بیان این بیماری در همه جوامع ، به ویژه در کشورهای خاورمیانه شرم آور است. تشخیص به راحتی امکان پذیر نیست و فرد مبتلا به آلزایمر در خانه می ماند و تماس اجتماعی کمتری خواهد داشت و مراقبین درجه یک آنها نیز مانند افسردگی دچار مشکل می شوند.

از سوی دیگر ، اگر در بیان بیماری شرم آور نباشد ، می توانیم بیماری را زود تشخیص داده و درمان را آغاز کنیم. هر سال ، تشخیص زودهنگام منجر به تاخیر پنج ساله در بیماری آلزایمر می شود که منجر به کیفیت بهتر زندگی می شود. باید بدانیم که بیماری آلزایمر فقط بیماری یک فرد نیست ، بلکه با تأثیرات آن بر جامعه می توان گفت بیماری جامعه است.

البته باید بین بیماری آلزایمر و زوال عقل تفاوت قائل شویم. دمانس یک اختلال برگشت پذیر حافظه است که به دلایل مختلفی مانند کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید ، افسردگی ، مصرف داروهایی که بر مغز تأثیر می گذارد و غیره ایجاد می شود. تشخیص زودهنگام و درمان زوال عقل می تواند به معکوس شدن بیماری کمک کند ، اما بیماری آلزایمر برگشت پذیر است و درمان قطعی وجود ندارد ، اما ما می توانیم آن را با درمان زودهنگام تا حد زیادی کنترل کرده و شروع یک اختلال ثانویه را به تاخیر بیندازیم.

اهمیت پیگیری و شروع درمان این بیماری از آن جهت اهمیت دارد که به گفته وزارت بهداشت ، زوال عقل در حال حاضر هفتمین علت اصلی مرگ و میر در همه بیماری ها و یکی از علل اصلی ناتوانی و وابستگی به سالمندان در سراسر جهان است.

از این طریق معصومه صالحی ، مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران در گفت وگو با ماه نیوز وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی آلزایمر با عنوان “اهمیت زوال عقل و تشخیص زودهنگام” را بیان کرد: هر ساله تشخیص زودهنگام این بیماری مشکلات ناشی از این بیماری را به مدت 5 سال به تأخیر می اندازد.

وی در مورد مشکلات و تاثیرات بیماری عروق کرونا ویروس بر افراد مبتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر گفت: کووید 19 ارتباطات اجتماعی را کاهش می دهد و از طرفی بیماری کرونا ویروس قلب سیستم عصبی محیطی و مغز را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به آلزایمر و زوال عقل در دو سال و نیم گذشته بسیار کمتر از خانه خارج شده اند ، روابط آنها بسیار کمتر است و حتی در صورت نداشتن عروق کرونا ویروس ، تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته اند.

وی افزود: بر اساس تحقیقات انجمن جهانی آلزایمر ، شیوع زوال عقل و همچنین تأثیر کووید بر زوال عقل بسیار زیاد است که در آینده مشخص می شود. بنابراین ، تا آنجا که ممکن است ، ما باید با رعایت پروتکل های بهداشتی با سالمندان تعامل داشته باشیم و بتوانیم آنها را به مکان های خلوت ببریم و بیشتر با آنها تعامل داشته باشیم تا بتوانند بیشتر با دیگران تعامل داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه افراد مسن یا افراد مبتلا به زوال عقل را باید توصیف و با دقت به آنها مراجعه کرد ، گفت: این توصیه داده شده است زیرا این افراد ممکن است علاوه بر زوال عقل بیماری های زمینه ای دیگری نیز داشته باشند. مرکز توانبخشی روانی انجمن ما از زمان تاجگذاری بسته یا تا حدی بسته شده است ، به همین دلیل ما دیدیم که متأسفانه این بیماری به برخی از مراجعین ما سرایت کرده است و آنها حتی روی تخت افتاده اند.

وی افزود: در برخی موارد استرس ناشی از بیماری عروق کرونا ویروس می تواند باعث اختلال شناختی موقتی و زوال عقل در افراد مسن شود ، اما اگر بیماری در آنها از قبل شروع شده است و آنها پایه ای دارند ، احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونا ویروس قلب نیز افزایش می یابد. “

صالحی در پاسخ به این سوال که برای پیشگیری از زوال عقل چه اقداماتی می توان انجام داد ، گفت: تغییر در شیوه زندگی مهمترین عامل پیشگیری از آلزایمر است. چاقی یکی دیگر از عوامل م inثر در بیماری آلزایمر است که در افزایش استفاده از فست فودها ، غذاهای چرب ، عدم فعالیت بدنی و غیره بیش از پیش شایع است. بنابراین ، تا آنجا که ممکن است ، باید به تغذیه و فعالیت بدنی توجه شود. از طرفی سیگار کشیدن جریان خون را در مغز مختل می کند و یکی دیگر از عوامل م inثر در زوال عقل و آلزایمر است. ورزش کردن نیم ساعت در روز برای افراد مسن بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه خطر افسردگی در سنین بالا نسبت به سایر دوره های زندگی افزایش می یابد ، گفت: با فوت همسر ، خروج فرزندان ، تغییر محل زندگی و … که باعث تنهایی در سالمندان می شود ، خطر بیماری آلزایمر افزایش می یابد. “این توصیه قوی ما برای جذب این افراد به سمت کار گروهی ، به ویژه کارهای خیریه است ، تا فرد احساس رضایت و خوشحالی کند. در عین حال ، آنها باید منابع مغزی خود را افزایش دهند و سعی کنند چیزهای جدیدی مانند شعر ، هنر و زبان جدید را بیاموزند ، یا معماها و جداول را حل کنند.

وی درباره نقش وراثت در ایجاد آلزایمر گفت: وراثت 10 تا 15 درصد در ایجاد آلزایمر م effectiveثر است ، اما کسانی که دارای خانواده آلزایمر هستند سعی می کنند فرزندان خود را از کودکی سالم تربیت کنند. از پرتاب و نگه داشتن خودداری کنید. نوزاد و نوزاد تا به مغز ضربه نزنند. از طرف دیگر ، بروز افسردگی در جوانان یا پیرها عاملی در ایجاد زوال عقل خواهد بود.

وی افزود: ما 52 میلیون مبتلا به زوال عقل در جهان داریم و اکنون در ایران حدود یک میلیون نفر مبتلا به زوال عقل داریم و پیش بینی می شود تا سال 2050 تعداد مبتلایان به زوال عقل در جهان به 139 میلیون نفر و در ایران برسد. 3 میلیون نفر. “برسید.

وی در پایان گفت: “یکی از دستاوردهای مهم کشور تصویب سند ملی دمانس بین سالهای 1400 تا 1405 است که حدود 5 سال در وزارت بهداشت آن را دنبال کردیم. امسال خوشبختانه در دانشگاه های پزشکی..

انتهای پیام