اقتصادی

تاکید به توسعه دریامحور در برنامه هفتم توسعه

علیرغم اینکه بیش از 5800 کیلومتر سواحل، جزیره و رودخانه در ایران داریم، سهم بسیار پایینی در تولید ناخالص داخلی ایران مربوط به بخش تجارت دریایی است. از آن رو در فرامة هفتم تعليقة، به ديراميحور با تعليم دريا، سوهال، بنادر و برزيده شده است.

به گزارش ما، شهریور ماه بود که سیاست های برنامه هفتم از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که در بند 11 سیاست، اجرای سیاست های کل سرزمین با توجه به مزیت های بالفعل و بالقوه و اجرای موارد برجسته با توجه ویژه به دریا، سواحل، بنادر و آبهای مرزی شد.

همچنین ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ششم آذرماه نقشه راه و چارچوب برنامه هفتم توسعه را اعلام کرد که در محورهای اصلی خود به رشد عدالت محور اقتصادی با رویکرد ارتقای بهره وری با تاکید بر دریا اشاره دارد. -اقتصاد گرا، زیرا موضوعاتی مانند انرژی و ترانزیت یا اقتصاد با موتور و اصل رشد اقتصادی و افزایش تولید پیش می رود.

فرمانده معظم کل قوا همچنین اخیرا بر لزوم ارتقای توان همه جانبه نظامی و تجهیزات دفاعی در نیروی دریایی و تداوم اقداماتی مانند دریانوردی در آب های دور و بین المللی تاکید کردند و گفتند: استفاده از فرصت دریا و توانمندی های فراوان آن باید تبدیل شود. فرهنگ مشترک در کشور

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تاریخچه دریانوردی ایران در گذشته که منجر به انتقال فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی به سایر مناطق جهان شد، خاطرنشان کردند: با وجود این سابقه و سواحل طولانی دریا در شمال و به ویژه در جنوب ایران، فرهنگ استفاده از فرصت های دریا در کیشور مغفول مانده است و باید به فرهنگ عمومی مردم تبدیل شود.

پیش از این محسن رضایی – مشاور اقتصادی رئیس جمهور – نوشته بود: امروز برای دسترسی به دریا جنگ می شود، اما ایران با وجود اینکه دریا دارد از دریا استفاده نمی کند. باید از فرصت استفاده کرد برای سرعت بخشیدن به اقتصاد کشور باید توسعه محور دریا را مورد بحث قرار داد و از همه کارآفرینان، سرمایه گذاران و همه ایرانیان داخل و خارج از کشور درخواست کرد که سرمایه و ایده خود را در سواحل و دریاهای ایران سرمایه گذاری کنند.

همچنین به گفته مسعود پلمه، دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات ایران، با وجود اینکه بیش از 5800 کیلومتر سواحل، جزیره و رودخانه در ایران داریم، متاسفانه سهم تولید ناخالص داخلی ایران در حوزه دریایی بسیار کم است. کسب و کار؛ در این میان پیشرفته‌ترین شهرها، توسعه‌یافته‌ترین کارخانه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی را سواحل تشکیل می‌دهند و رشد آن کشورها مشخص می‌شود و دلیل آن نگاه عمیق اجتماعی و اقتصادی از طریق دریا است.

پایان پیام