نماد سایت ماه نیوز

تحلیل کارشناسی در مورد طرح تغییر سهمیه بنزین

این تحلیلگر انرژی اظهار داشت: برای اجرای طرح تغییر سهمیه بنزین ابتدا باید کلیه جوانب این طرح ارزیابی شود و سپس از نظر کلیه موارد باید تصمیمی اتخاذ شود.

به گزارش ماه نیوز ، در این طرح که توسط پارلمان تنظیم شده استپیشنهاد شده است که به جای اتومبیل ، سهمیه بنزین به خانواده ها اختصاص یابد. طبق این برنامه پیش بینی شده است که همه افراد جامعه در هر ماه 20 لیتر بنزین دریافت کنند. همچنین پیش بینی می شود سیستمی ایجاد شود که بنزین را به افرادی که خودرو ندارند ، بفروشد. این طرح از طرف دیگر نشان می دهد که در پایان ماه ، دولت سهمیه بنزین را برای افرادی که ماشین ندارند ، حذف می کند و در عوض کارت های بانکی مردم را شارژ می کند تا بتوانند کالا خریداری کنند.

امیر محمد اسلامی ، تحلیلگر اقتصادی ، در گفت و گو با ماه نیوز ، با بیان اینکه این طرح از نظر مبانی نظری و تحلیلی مشکل ساز است ، افزود: به دنبال آزادسازی قیمت ها و در عین حال توزیع پول نقد برای کاهش پیامدهای آن و ایجاد رضایت کوتاه مدت و اصلی برای برخی از بخش های جامعه است.

وی با تأکید بر اینکه اصول این طرح مشابه اصول قانون یارانه هدفمند است ، تصریح کرد: از نظر اصول این طرح تغییری صورت نگرفته است. جز این که وی می خواست رضایت برخی از کلاس ها را تا حدی افزایش دهد و در واقع اثرات نتایج آن را کاهش دهد ، اما باید گفت که این فرضیات از نظر زیرساختی اشتباه هستند و هر پیکربندی دیگری که توسط این طرح معرفی شده باشد ، مشکلات مشابهی به جز موارد اساسی و برنامه دارند. راه تغییر

این کارشناس RJA با اشاره به جزئیات این طرح گفت: “به نظر می رسد که در وهله اول ، برای بسیاری از مصرف کنندگان ، 30 لیتر بنزین در ماه کمتر باشد.

اسلامی با استناد به سایر کاستی های این طرح ، گفت: در این طرح ، آنها را مشتریانی معرفی می کنند که ماشین ندارند و فرض می کنند که برای انجام عدالت ، سوخت نیز باید در حالت بدون خودرو پیدا شود.

وی افزود: این تعریف مناسبی از رفتار مصرف کننده نیست ، با این حال شخصی که صاحب خودرو نیست ، مصرف کننده غیرمستقیم بنزین است ؛ زیرا او باید برای جابجایی از حمل و نقل استفاده کند و در همه جا برای رسیدن به خانه اتوبوس یا مترو وجود ندارد. و از طرف دیگر ، برای محاسبه فراوانی وسایل نقلیه کافی نیست ، این تعریف ممکن است صحیح تلقی نشود.

این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: هرکسی که خودروی شخصی ندارد ، مصرف کننده بنزین نیز هست و فرضیه تقسیم جامعه به دو خودرو بدون اتومبیل و با اتومبیل صحیح نیست: در حالی که اینگونه نیست.

اسلامی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از ناوگان مسافری کشور در اختیار افراد کم درآمد و طبقه متوسط ​​است که برای تراز کردن درآمد و هزینه های خود تلاش کرده اند و این مشکلات را ایجاد می کند ، افزود: افزایش قیمت بنزین در بودجه خانوار. این امر به ویژه در طبقه متوسط ​​و فقیر بسیار مهم است.

وی افزود: قیمت بنزین یک قیمت اساسی است و به وضوح شفاف ترین و منظم ترین اقتصاد را تحت تأثیر قرار می دهد که در آن حساب های مالیاتی و کتاب ها مشخص است ؛ درمورد ایران چه جوری وجود دارد که در حوزه درآمد شخصی و نظارت مالیاتی و خرده فروشی ، ساختار مناسبی وجود نداشته باشد و باید به این موضوع رسیدگی شود.

این کارشناس انرژی گفت: “در ایران ، افزایش قیمت بنزین از دهه 1970 تاثیری در تورم و سطح عمومی داشته است و اسناد مرکز آمار و بانک مرکزی به این موضوع اشاره دارند.”

اسلامی در ادامه اظهار داشت: در اقتصاد وقتی سهمیه محدودی داده می شود و گزینه فروش نیز وجود دارد ، در عمل چنین بازاری به سمت قیمت فروش آخرین واحد فروخته شده یا عرضه شده گرایش می یابد ؛ بنابراین در بازار آزاد قیمت بنزین به سمت قیمت FOB خلیج فارس گرایش پیدا می کند. و یک آزادسازی وحشتناک عملاً انجام می شود.

به نظر وی ، این افزایش قیمت بر هزینه ها تأثیر می گذارد و وقتی قیمت کالاهای فردی در زنجیره ارزش هر بار اندکی افزایش می یابد ، ما شاهد افزایش متوسط ​​تورم خواهیم بود. در همین زمان ، این تورم به دلیل رفتار غیرقابل پیش بینی مصرف کننده اضافه شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید مضرات و مشکلات این طرح قبل از اجرا بررسی شود ، عنوان کرد: همانطور که گفته شد ، اجرای این طرح همچنین باعث ایجاد تورم درصدی در تورم می شود که در شرایط فعلی قابل قبول نیست و اثر خوبی نخواهد داشت.

اسلامی با اشاره به برنامه بهبود ضریب گینه در طبقات پایین با اجرای طرح ، گفت: اگر به فرمول ضریب گینه نگاه کنیم ، شاهد بهبود در اعداد خواهیم بود ، اما در عمل نیست.

وی با بیان اینکه ضریب خوکچه هندی نشان دهنده میزان توزیع سرمایه بین اقشار مختلف جامعه است ، افزود: اگر کمی پول نقد را به طبقات پایین تر رها کنید ، از نظر آماری مناسب و مناسب به نظر می رسد ، اما در عمل اثر خوبی ندارد؛ زیرا این امر در تورم و افزایش قیمت تأثیر خواهد داشت. این ممکن است در یک یا دو تصمیم زیر خط فقر تأثیر کمی داشته باشد ، این امر در طبقه متوسط ​​پایین و متوسط ​​و تصمیمات بالایی تأثیر می گذارد ، که این امر آنها را فقیرتر می کند.

به گفته این تحلیلگر ، یکی از اشکالات اصلی این طرح این است که به درستی رفتار مصرف کنندگان و تولید کنندگان را ارزیابی نکرده است و فقط یک جمع و تفریق آماری در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در همان محاسبات آماری مشکلاتی وجود دارد ، گفت: اگر قیمت بنزین به قیمت FOB نرسد و دولت بخواهد پرداخت کند ، هیچ تعادل در بازار وجود نخواهد داشت ، اما اگر قیمت به FOB برسد ، شاهد قیمت های شدید خواهیم بود؛ با این حال ، در بازار آزاد آخرین واحد معرفی شده قیمت فروش آن بازار را تعیین می کند.

این کارشناس افزود: این طرح یک برنامه مشابه برای آزادسازی قیمت بنزین و حرکت به سمت اقتصاد آزاد در چارچوب برنامه های تعدیل اقتصادی است اما باید توجه داشت که با افزایش قیمت ها این هزینه قابل توجهی حاصل نمی شود و در حقیقت این بار این بار قیمت ها را بالا می برد. بر روی شانه های مردم می گذارد؛ یعنی بار را بر دوش دولت می گذارد اما در نهایت تأثیرات آن بر اقتصاد ، تورم و افزایش قیمت ها مشاهده خواهد شد.

اسلامی افزود: “با اجرای این طرح ، بدون تولید بنزین جدید نقدینگی را افزایش خواهیم داد.” به عبارت دیگر ، پول برای کالاهای جدید ساخته نشده است ، و در واقع ، نحوه توزیع کالاها تغییر کرده و میزان پول این کالاها افزایش یافته است. بنابراین در این بخش به دلیل ایجاد نقدینگی دوباره با مشکل تورم روبرو هستیم.

وی گفت: “موضوع فروش مازاد و بنزین استفاده نشده نیز قابل توجه است.” انتظار می رود علاوه بر ترویج کارگزاری و فرهنگ خرده فروشی ، دست سرمایه داران بزرگ و انحصار طلبان نیز برای برهم زدن این توازن باز باشد. “قرار داده شده است ؛ به گونه ای که آنها فرصت دارند این سهمیه را بخرند و با قیمت بازی کنند و هر زمان که بخواهند ارائه دهند.

به گفته این کارشناس ، همان افراد فقیری که قرار است از این طرح کمک بگیرند ، از این طریق تحت فشار قرار می گیرند و در عمل ، رفاهی که مجلس می خواهد بسازد حاصل نمی شود و این توسط گروههای بازار انحصار می یابد. ذینفع قرار می گیرد.

اسلامی گفت: “این بدان معنی است که افزایش قیمت CNG و دیزل افزایش نخواهد یافت.” این یک روش آزادسازی قیمت است و اشکالاتی نیز دارد.

وی افزود: در این میان سؤالاتی به وجود می آید ، از جمله اینکه اگر قرار است روزانه 15 میلیون لیتر بنزین صرفه جویی کنیم ، آیا ظرفیت صادرات را داریم و اگر بفروشیم ، آیا می توانیم پول و ارزی را که می توانیم برگردانیم. نه؟ ” در شرایط فعلی بهتر است ثابت کنیم که می توانیم مازاد عرضه فعلی را بفروشیم و درآمد کسب کنیم و اگر می توانیم ، چرا تأثیر آن را در بازار ارز نمی بینیم؟

این کارشناس ارشد گفت: “نکته مهم دیگر این است که وقتی قیمت FOB مشخص می شود و ما بازار را در آن راستا حرکت می کنیم.” وقتی ما نمی توانیم نرخ ارز را کنترل کنیم ، اجرای این طرح در اولویت قرار ندارد. ” نوسانات قیمت نفت در بازارهای بین المللی بر آن تأثیر می گذارد و می تواند اقتصاد را شوکه کند ، گاه با کاهش درآمد و گاه با افزایش قیمت در بازارهای بین المللی.

به گفته وی ، در کشورهایی که بازار آزاد است و قیمت بنزین با قیمت ها و خدمات بین المللی از جمله حمل و نقل و مالیات تعیین می شود ، شوک های تکان دهنده ای در برابر تغییرات و تأثیرات بین المللی ایجاد شده است ، قیمت کلی آنها نیز باید در نظر گرفته شود. سبد متفاوت از ما است؛ این امر به این دلیل است که درآمد مصرف کننده ما محدود است و هزینه سوخت در سبد مصرف درصد قابل توجهی است و ممکن است هر زمان دیگری در آینده شوک هایی را تجربه کنیم.

این کارشناس گفت: اگر هدف آزادسازی قیمت بنزین است ، باید به صورت اصولی انجام شود؛ در غیر این صورت ، نه تولید کنندگان و نه تأمین کنندگان بالقوه موجود در بازار ، و نه صاحبان فناوری و محرومان از این طرح بهره مند نخواهند شد و جلوه های مثبت آن را تجربه می کنند ، بلکه برعکس ، اثرات منفی بیشتر نمایان می شود. .

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل