اقتصادی

تخصیص ۲۶ میلیارد متر مکعب آب دریا برای مصارف صنعتی

وزیر نیرو از اختصاص 26 میلیارد متر مکعب پساب برای مصارف صنعتی در استانهای ساحلی خبر داد.

به گزارش ماه نیوز ، رضا اردکانیان اظهار داشت: در استانهای ساحلی مانند هرمزگان ، سیستان و بلوچستان و بوشهر از آب نمک برای خنک کردن استخرهای آبزی پروری و برجهای نیروگاههای حرارتی استفاده می شود. تقریبا 26 میلیارد متر مکعب آب دریا برای این مصارف اختصاص یافته است که طبق شرایط موجود در استانهای ساحلی قابل استفاده است.

وزیر نیرو تأکید کرد: به پروژه هایی که نیاز به تخلیه آب دریا دارند مجوزهای لازم در استان های هرمزگان ، سیستان و بلوچستان و بوشهر داده شده است و توضیح داد: در این پروژه ها میزان آب شیرین آب نمکی یک سوم است ، به این معنی. برای به دست آوردن یک سوم آب شیرین ، ما باید سه برابر بیشتر از آب نمک دریا را مصرف کنیم.

اردکانیان که در یک برنامه تلویزیونی حضور داشت ، اظهار داشت: مطالعاتی در رابطه با حل آب دریا و انتقال آن به مناطق غیر ساحلی در جنوب کشور انجام شده است ، اما اجرای آن مستلزم تهیه و تصویب برنامه سازگاری کمبود آب در استان است. “به عنوان مثال ، اگر در یک استان در یک فلات مرکزی ، بدون تغییر در روش کاشت یا کاهش تجمع حیوانات آبزی ، فقط به دنبال سرمایه گذاری بیشتر برای جایگزینی آب هستیم ، این بدان معنی است که ما مشکل را به آینده موکول کرده ایم.”

از نظر وی ، دستگاه های مسئول یک استان باید این اصلاحات را در تصمیم جمعی در قالب یک برنامه انطباق با کمبود آب ، برای سرمایه گذاری در انتقال آب جدید اجرا کنند.

ظرفیت کارخانه های آب شیرین کن در ایران بسیار کمتر از کشورهای همسایه است

همچنین معاون وزیر آب و فاضلاب و فاضلاب – قاسم تقی زاده خامسی امروز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: استان استان هرمزگان را گشت و گذار کردیم ، کارخانه آب شیرین کن بندرعباس بالاترین ظرفیت تولید را در کشور دارد و آب خروجی آن بسیار مطلوب است.

به گفته وی ، ظرفیت کارخانه های آب شیرین کن در ایران بسیار کمتر از کشورهای همسایه است و ما اساساً از آب دریا کمتری استفاده می کنیم ، حتی در کشورهایی در جهان که بارش باران و تأمین آب شیرین مناسب وجود دارد ، اما آب شیرین کن از آب دریا نیز غافل نیست. ، و کشورهای کم آب مانند عربستان سعودی و ساختمانهای چند میلیارد میلی متر مکعب آن در سال ، آب دریا را به منظور اهداف آشامیدنی و صنعتی تخلیه می کنند.

وزیر نیرو گفت: “ما تاکنون تخلیه آب دریا را به حدود چهار میلیارد متر مکعب در ایران اجازه داده ایم ، با این حال ، تاکنون 60 دستگاه نمک زدایی نصب شده است و 25 دستگاه نصب داریم اما تخصیص آن”. وی گفت: این شکاف برای تعداد قابل توجه است ، اظهار داشت: این روش راه حل مناسبی برای آب آشامیدنی شهرهای ساحلی و صنایع آب شیرین کن است.

تقی زاده خامسی اظهار داشت: اخیراً یک سنت خوب توسط اهدا کنندگان در سیستان و بلوچستان آغاز شده است و با نصب گیاهان کوچک روی چاه های آب نمکی ، آب مطلوبی تولید می کنند و آن را در اختیار روستائیان قرار می دهند. وی گفت که تنها سه درصد از منابع. آبی جهان شیرین است ، که به طور ناهموار نیز توزیع می شود.

انتهای پیام