نماد سایت ماه نیوز

تربیت دانش‌آموزان خلاق با آموزش‌های نوين بر محور فلسفه/ فواید فلسفه برای کودکان چیست؟

در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری آنا در بندرعباس ، محسن محمودی از فلسفه به عنوان یک روش جدید آموزشی برای کودکان و نوجوانان بدون مضرات آموزش سنتی یاد کرده است. در آموزش سنتی؛ سخنرانی های معلم محور ، پاسخگو ، یک طرفه معلم و رقابت برای نمرات نمره کار مبتنی بر شغل که حاشیه سوالات ، بحث ، بحث و مشارکت جمعی ، تفکر انتقادی و خلاقیت مهمترین مهارت های مورد نیاز برای زندگی روانی و اجتماعی است. .

تقلید کنندگان و مشتریان دانش

وی اظهار داشت: امروز کارشناسان آموزش و پرورش در ایران در مورد “مرگ مدرسه” صحبت می کنند. در مدارس حافظه متمرکز و منفعل ما کودکانی که به طور طبیعی و غریزی می خواهند یاد بگیرند فیلسوفان کوچکی هستند (فلسفه یعنی عشق و فلسفه یعنی عشق دانش). کسانی که به عنوان تقلید کننده و مصرف کننده دانش تبدیل می شوند و توانایی تولید دانش را دارند تا کیفیت خود را تغییر دهند. در زندگی خود آنها و دیگران نیستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: در روش سنتی آموزش ، کودکان برای رسیدن به مدرک ، قدرت و ثروت ، فارغ از علاقه مردم ، بزرگسالان را به سمت خودخواهی ، حسادت و رقابت تبدیل می کنند ؛ در حالی که روشهای جدید آموزش ، کار گروهی ، منافع عمومی ، در سطح کشور توسعه و غیره ، به آنها زندگی و روح جدید می بخشد.

وی ادامه داد: بیشتر کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان در سیستم آموزش سنتی از تنبلی فکری ، اندوه و خجالت رنج می برند ، که خود را در زندگی واقعی با کمترین مشکل و مشکل مواجه می کنند و به جای حل مشکلات ، چهره مشکل را تمیز می کنند و این یکی از بزرگترین هاست. دلایلی وجود دارد که ما تا پایان کار در کار تیمی از تحقیق ، تحقیق ، ورزش و ارتباطات اجتماعی موفق نمی شویم ؛ “زیرا ما به صورت جداگانه آموزش دیده ایم و نمی دانیم چگونه به عنوان تیم کار کنیم و نمی خواهیم این کار را انجام دهیم.”

چه اتفاقی برای کودکان در محافل تحقیق فلسفی می افتد؟

محمود گفت: “در محافل تحقیق فلسفی برای کودکان ، آموزه های پیچیده فلاسفه تعلیم داده نمی شود.” در عوض ، در هر سنی ، داستانهای فکری نوشته می شود که کودک یا معلم خود (که دیگر داننده کل و غالب نیست و به عنوان دستیار و هماهنگ کننده نامیده می شود) ، و سپس بحث گروهی و بحث و گفتگو ، سؤال ، تأمل و تحقیق انجام می شود. موضوع از سوال و بیان خود با فرزندان شجاع شروع می شود و با همکاری جمعی از اعتماد به نفس ، آنها قوی تر می شوند و هر دو سؤال آموزش داده می شود و مورد بازجویی قرار می گیرند. “آنها علاوه بر اینکه یک سخنران فعال هستند ، یاد می گیرند که شنونده فعال هم باشید.”

وی گفت: “كودكان در محافل تحقیق فلسفی ، تفكر انتقادی را یاد می گیرند ، یعنی آنها نمی توانند چیزی را بدون منطق انكار كنند و بپذیرند ، و چیزی را از اجبار ، ترس یا ارعاب منكر و قبول نمی كنند.” “به جای تحقیق ، آگاهی و حق انتخاب ، یکی از پیامدهای این نوع تفکر ، مبارزه با شیوع دوستی از طریق توانمندسازی و صلح ، درک گسترده و گفتگو است.”

این عضو هیئت علمی افزود: در این روش جدید که البته گفتمانهای دو زبانه باستانی سقراط است و در دوره جدید متیو لیپمن فیلسوف آمریکایی که فلسفه را برای کودکان پایه گذاری کرده است ، آموزش فرایندی سرگرم کننده و لذت بخش است علاوه بر مزایای فوق ، کودکان مانع از بودن و امکان دیدن یک مسئله از دیدگاه های مختلف و از دیدگاه افراد دیگر می شود ، و فقط به فکر حل مشکلات زندگی نیست و تسکین و اختلاف نظر را بیاموزید. “دیگران باید در مورد آن فکر کنند و در صورت لزوم از آن و دیگران استفاده کنند. شما باید یاد بگیرید که با مردم مودب باشید. “

وی گفت: “از طریق کارگاه های آموزشی و داستان پردازی ، کودکان یاد می گیرند که با قدرت ذهن خود از آنها استفاده کنند و در تعامل باشند و با تقویت اعتماد به نفس ، آنها یاد می گیرند که بسیار مهم و درست باشند.” “یادگیری داشتن یک رابطه موثر ، یاد بگیرید که به خوبی گوش دهید و در مورد یک موضوع با دلایل روشن به توافق برسید.”

محمودی افزود: به گفته کارشناسان فاباک (فلسفه برای کودکان) کودکان دیگر پس از گذراندن این کلاس ها دیگر از صحبت کردن نمی ترسند و از داوری آنها ناراحت نخواهند شد. “در طی این کلاسها ، آنها یاد می گیرند که خود را در کفش شخص دیگری قرار دهند تا آنها بهتر درک کنند که دیگران چه می گویند و می توانند موضوعات را بهتر دسته بندی کنند و با دقت و منطق بیشتری در مورد چیزها فکر کنند.”

فواید فلسفه برای کودکان

شعبه بندرعباس ، عضو هیئت علمی ، دانشگاه آزاد اسلامی برای انجام ، به منطق علاقه مند هستند. و تحقیق ، بکارگیری مفاهیم منطقی و فلسفی در زندگی روزمره ، آموزش مهارتهای زندگی و ارتباط سالم ، پرورش هوش اخلاقی و جلوگیری از سلطه و سلطه ، تقویت عزت نفس و شجاعت (اجبار یا اجبار) ، تفکر انتقادی و حل مسئله (امتیاز خشونت).

وی ابراز امیدواری کرد که تغییر این روش جدید در حوزه آموزش به زودی می تواند تحولی چشمگیر در توسعه کشور ایجاد کند.

انتهای پیام / 4062 /

خروج از نسخه موبایل