عمومیمعرفی کسب و کار

تفاوت خانه هوشمند و BMS

 تفاوت خانه هوشمند و BMS (سیستم مدیریت ساختمان) چیست؟

پیدا کردن افرادی که در دنیای در حال تحول امروزی با نام بیگانه هستند، دشوار است. مزایای متعدد خانه هوشمند یا ساختمان مجهز به سیستم BMS موجب شده تا افرادی که در جستجوی خرید یا حتی اجاره خانه هستند، ترجیح بدهند تا در مکان‌های مدرن و مجهز به فناوری‌های پیشرفته زندگی کنند. در این بین، مشاورین املاک یا افرادی که از تفاوت خانه هوشمند و BMS آگاهی ندارند، غالباً این دو مفهوم را به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌دهند. در این مقاله، شما را با تفاوت خانه هوشمند و سیستم مدیریت ساختمان آشنا خواهد کرد. همچنین تصاویر خانه هوشمند را نیز در انتها آورده ایم.

تعریف خانه هوشمند و BMS

سیستم مدیریت ساختمان (BMS) یک سیستم کامپیوتری است که برای نظارت و کنترل روی تجهیزات الکتریکی و مکانیکی ساختمان شامل موتورخانه، روشنایی راه‌پله و پارکینگ، تاسیسات، شبکه برق، تجهیزات اطفا حریق و سیستم‌های امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که سیستم مدیریت ساختمان به درستی طراحی و نصب شود، امکان مدیریت ساختمان را در جهت افزایش بهره‌وری فراهم می‌کند.

پیاده‌سازی سیستم BMS موجب می‌شود تا فشار کمتری به تجهیزات و تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ساختمان وارد شود و اتلاف انرژی به حداقل برسد. کاهش زمان روشن ماندن این سیستم‌ها موجب می‌شود تا طول عمر و دوام بیشتری نیز داشته باشند؛ بنابراین هزینه تعمیر و نگهداری ساختمان کاهش می‌یابد، نیاز کمتری به خرید تجهیزات جدید احساس می‌شود و تاثیرات محیط زیستی نیز به حداقل می‌رسد.

خانه هوشمند به ساختمانی گفته می‌شود که به مجموعه‌ای از تجهیزات پیشرفته مانند ، ، لوازم خانگی هوشمند، ، ، سیستم و غیره مجهز می‌شود تا اساساً راحتی بیشتری را برای ساکنین خانه به ارمغان بیاورد. هوشمند سازی منزل این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهد تا تجهیزات خانه را با استفاده از گوشی هوشمند، تبلت و غیره و از طریق شبکه اینترنت کنترل کنیم.

هدف اصلی از پیاده‌سازی خانه هوشمند ارائه خدمات مفیدی است که به ساکنین خانه کمک می‌کند تا با کمترین هزینه و آثار مخرب محیط زیستی، احساس راحتی و امنیت بیشتری داشته باشند. خانه هوشمند مصرف انرژی را بهینه‌سازی می‌کند و می‌تواند از منابع انرژی پاک مانند انرژی خورشید و توربین‌های بادی برای کاهش وابستگی به شبکه برق استفاده کند. با توجه به ویژگی‌های عنوان شده برای خانه هوشمند؛ چنین مکانی نه تنها امنیت بیشتری دارد، بلکه محیط سالم، راحت و کارآمدتری را نیز برای ساکنین خانه فراهم می‌کند.

مقایسه خانه هوشمند با BMS

مقایسه تفاوت خانه هوشمند و BMS به ما نشان می‌دهد که چگونه از بین سیستم مدیریت ساختمان یا خانه هوشمند یک گزینه را انتخاب کنیم، هر یک از این ساختارها چه امکاناتی را در اختیار ما قرار می‌دهند و چه مزایا یا معایبی دارند. مهم‌ترین جنبه‌های تفاوت خانه هوشمند و عبارتند از:

تفاوت خانه هوشمند و BMS از جنبه پوشش ساختمان

سیستم مدیریت ساختمان عملکرد کل ساختمان را کنترل می‌کند؛ یعنی کنترل و نظارت روی عملکرد موتورخانه، روشنایی، چیلرها و غیره را بر عهده دارد. در مقابل، خانه هوشمند قابلیت نظارت و کنترل دقیق‌تری را در اختیار ما قرار می‌دهد. اگر فرض کنیم که در یک ساختمان مسکونی چند طبقه زندگی می‌کنیم. سیستم مدیریت ساختمان، قابلیت کنترل تجهیزاتی را در اختیار ما قرار می‌دهد که روی عملکرد کل ساختمان تاثیر می‌گذارند و کنترل کمتری روی عملکرد هر واحد دارد. در مقابل، خانه هوشمند قابلیت کنترل تجهیزات یک واحد از ساختمان مانند لوازم برقی، چراغ‌های هر واحد، دمای هر اتاق و غیره را در اختیار ما قرار می‌دهد.

تفاوت خانه هوشمند و سیستم مدیریت ساختمان از جنبه هدف

خانه هوشمند و سیستم BMS اساساً با اهداف متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیستم مدیریت ساختمان اساساً با هدف افزایش بهره‌وری مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که راحتی و آسایش ساکنین خانه هدف اصلی خانه هوشمند را تشکیل می‌دهد.

تفاوت خانه هوشمند و بی ام اس از نظر کاربرد

سیستم مدیریت ساختمان معمولاً در ساختمان‌های بزرگ تجاری، رفاهی، آموزشی، اداری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل، خانه هوشمند در ساختمان‌های مسکونی پیاده‌سازی می‌شود. با در نظر گرفتن تفاوت محل اجرای پروژه خانه هوشمند و BMS می‌توانیم ادعا کنیم که خانه هوشمند معمولاً پیچیدگی فنی کمتری در مقایسه با سیستم مدیریت ساختمان دارد.

تفاوت BMS و خانه هوشمند از نظر پروتکل‌ها

سیستم مدیریت ساختمان با استفاده از پروتکل‌های استاندارد شامل ، ، LonWorks و غیره پیاده‌سازی می‌شود، در حالی که خانه هوشمند از پروتکل‌های بی‌سیم و سیمی مختلفی شامل ، ، Wi-Fi، و غیره راه‌اندازی می‌شود.

تفاوت خانه هوشمند و BMS از جنبه دسترسی

در سیستم BMS، اوپراتور از یک نقطه مرکزی کنترل سیستم مدیریت ساختمان را به دست می‌گیرد و دسترسی محدودی برای کنترل عملکرد تجهیزات ساختمان دارد. برای مثال، اوپراتور نمی‌تواند لامپی که در یکی از واحد‌های ساختمان روشن مانده را خاموش کند. اما در خانه هوشمند تمامی ساکنین خانه می‌توانند را از هر نقطه‌ای کنترل کنند؛ بنابراین حضور افراد در ساختمان ضرورتی ندارد و محدودیتی نیز برای کنترل تجهیزات خانه ندارند.

مقایسه خانه هوشمند با BMS از جنبه قابلیت کنترل

محدوده قابل کنترل را می‌توانیم به عنوان تفاوت خانه هوشمند و سامانه مدیریت ساختمان معرفی کنیم. سیستم مدیریت ساختمان معمولاً به طور آنالوگ پیاده‌سازی می‌شود و لزوماً قابلیت کنترل از راه دور را ندارد. در مقابل، خانه هوشمند به طور کاملاً دیجیتالی پیاده‌سازی می‌شود و قابلیت کنترل از طریق شبکه اینترنت را دارد.

تفاوت خانه هوشمند و سامانه مدیریت ساختمان از نظر صرفه‌جویی در مصرف انرژی

سیستم مدیریت ساختمان اساساً با هدف کاهش مصرف انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به دلیل محدودیت‌های اوپراتور در کنترل تجهیزات واحد‌های ساختمان، تضمینی برای مدیریت عملکرد ساختمان در نقطه کاملاً بهینه وجود ندارد. در مقابل، از آنجایی که محدودیتی برای کنترل تجهیزات خانه هوشمند وجود ندارد، می‌توانیم خانه هوشمند را طوری برنامه‌ریزی کنیم که عملکرد کاملاً بهینه‌ای از نظر مصرف انرژی داشته باشد.

تفاوت خانه هوشمند و BMS از نظر قابلیت شخصی‌سازی محیط ساختمان

خانه هوشمند امکانات متعددی را برای شخصی‌سازی محیط ساختمان در اختیار ما قرار می‌دهد. امکان تنظیم دمای خانه و حتی تنظیم دمای اتاق‌ها به طور مجزا، تنظیم شدت نور و رنگ نور از جمله ویژگی‌هایی هستند که خانه هوشمند در اختیار ما قرار می‌دهد. در مقابل، سیستم مدیریت ساختمان دسترسی محدود‌تری برای شخصی‌سازی محیط زندگی ما دارد.

پاسخ به سوالات متداول

خانه هوشمند بهتر است یا BMS ساختمان؟

انتخاب از بین گزینه‌های خانه ی هوشمند یا سیستم مدیریت ساختمان، به نوع ساختمان، اهداف و نیازهای ما از تجهیز ساختمان به فناوری‌های پیشرفته بستگی دارد؛ بنابراین هیچ یک از این فناوری‌ها نسبت به یکدیگر برتری ندارند. به عبارت دیگر، تفاوت خانه هوشمند و BMS ما را قادر می‌سازد تا بتوانیم برای اهداف متفاوت، از بین گزینه‌های موجود یکی را انتخاب کنیم.

جمع‌بندی

در حالی که خانه هوشمند و سیستم مدیریت ساختمان از نظر کنترل خودکار تجهیزات ساختمان به یکدیگر شباهت دارند اما ساختار، مزایا و معایب، ویژگی‌ها و اهداف متفاوتی دارند. تفاوت خانه هوشمند و BMS موجب شده تا کاربردهای متفاوتی نیز داشته باشند؛ یعنی سیستم مدیریت ساختمان غالباً در بیمارستان‌ها، مجتمع‌های مسکونی و تجاری بزرگ، ساختمان‌های اداری، هتل‌ها و غیره اجرا می‌شود، در حالی که خانه هوشمند برای متحول کردن ساختمان‌های مسکونی کاربرد دارد.

با وجود تفاوت خانه هوشمند و BMS، اجرای هر یک از می‌تواند به کاهش اتلاف انرژی، راحتی، کاهش هزینه‌ها، بهبود امنیت و افزایش کارایی ساختمان منجر شود. به طور خلاصه، افزایش راحتی ساکنین خانه، آسایش و قابلیت شخصی‌سازی در پیاده‌سازی خانه هوشمند اهمیت زیادی دارد اما سیستم مدیریت ساختمان اساساً با هدف بهینه‌سازی عملکرد تجهیزات ساختمان و صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.