نماد سایت ماه نیوز

توافق تازه مسکو و آنکارا؛ ساخت قطعات «اس-400» در ترکیه

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین ماه نیوز، منابع رسانه ای روز سه شنبه از قرارداد جدید روسیه و ترکیه برای ارسال سری دوم موشک های ضد موشکی «AS-400» و ساخت بخشی از قطعات آن در ترکیه خبر دادند. .

خبرگزاری «رویترز» به نقل از خبرگزاری «تاس» نوشت: روسیه و ترکیه قراردادی را برای ارسال سری دوم سامانه‌های دفاعی اس-400 به آنکارا امضا کردند. خرید اولیه سامانه AS-400 از روسیه توسط ترکیه در سال 2020 خشم آمریکا را برانگیخت و این کشور در اقدامی تلافی جویانه مقامات دفاعی ترکیه را تحریم کرد.

گفته می شود در این قرارداد قطعه جدیدی از سامانه AS-400 در ترکیه تولید خواهد شد.

واشنگتن بارها تلاش کرده بود که ترکیه را از خرید سامانه های AS-400 روسی باز دارد و حتی بخش دفاعی ترکیه را در این زمینه تحریم کرده و این عضو ناتو را از برنامه جنگنده AF-35 آمریکا خارج کرده بود، اما بدون آنکارا. توجه به این تهدیدات، قرارداد خود با مسکو پیش رفت.

ترکیه اولین سری از AS-400 را در ژوئیه 2019 علیرغم هشدارهای واشنگتن و تهدیدهای آمریکا به تحریم تحویل داد. در پاسخ، واشنگتن ترکیه را از برنامه ساخت ناوهای جنگی AF-35 که هنوز سازنده و خریدار آن بود، حذف کرد. ترکیه از زمانی که این سامانه موشکی را خریداری کرده است، از آن استفاده نکرده است. به گفته متحدان غربی ترکیه، As-400 یک سامانه موشکی زمین به هوا متحرک است که می تواند تهدیدی برای ناتو و همچنین جنگنده گران قیمت آمریکایی باشد.

چند روز پیش وزارت دفاع ترکیه به صراحت اعلام کرد که سامانه موشکی As-400 در هر کجا که لازم باشد مستقر خواهد شد.

این در حالی است که اخیرا یک مقام ارشد دفاعی ترکیه گفته است که ترکیه سامانه موشکی دفاع هوایی دوربرد موسوم به «سایپر» را با موفقیت آزمایش کرده است.

اسماعیل دمیر، رئیس صنایع دفاعی ترکیه (SSB) در توییتر نوشت: آزمایش‌های سامانه‌های مختلف پدافند هوایی داخلی که قرار است در سال 2023 وارد ارتش شوند، ادامه خواهد یافت. وی گفت: ترکیه به تولید تسلیحات جدید ادامه خواهد داد و تا مدتی 6 سامانه مختلف پدافند هوایی خواهد داشت.

پروژه سایپر توسط شرکت های بزرگ دفاعی ترکیه، شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه و موسسه تحقیق و توسعه صنایع دفاعی ترکیه هدایت می شود. سامانه موشکی اسپایر که برای حفاظت از تأسیسات راهبردی در برابر حملات هوایی دشمن ساخته شده است، امکان پدافند هوایی دوربرد و حفاظت از تأسیسات مهم و استراتژیک را فراهم می کند.

این احتمال وجود دارد که سیستم دفاعی رقیب اسپایر «Ас-400» ساخت روسیه باشد. همچنین سامانه‌های پدافند هوایی «کورکوت»، «سونگور» و «هیسار» نیز در پدافند هوایی ترکیه مستقر هستند، سامانه‌هایی که یک لایه پدافند هوایی برای این کشور فراهم می‌کنند (جزئیات بیشتر).

پایان پیام/ص




این مطالب را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

خروج از نسخه موبایل