اقتصادی

تورم منطقه یورو به رکورد ۸.۱ درصد رسید

تورم یورو یورو در ماه گذشته مطابق با برآوردهای اولیه، بیش از چهار برابر هدف بانک مرکزی اروپا (ECB) با تاکید بر برنامه های این بانک ها برای افزایش نرخ بهره در ماه های آینده برای مهار تورم، به رکورد 1.2 درصد رسید. .

به گزارش ماه نیوز به نقل از بیزینس، تورمی که در ابتدا به دلیل کمبود عرضه پس از هماهنگی و افزایش قیمت انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین بود، اکنون به صورت شعله ور شده و همه چیز را از غذا و خدمات گرفته تا مایحتاج روزانه گرفته است. نفوذ

گزارش آماری یورواستات اتحادیه اروپا نشان می دهد که رشد در منطقه یورو مشترک المنافع از 1.3 درصد در آوریل به 1.4 درصد در ماه قبل افزایش یافته است.

اگرچه تورم اکنون چهار برابر هدف بانک مرکزی 3 درصد است، توجه به این نکته ضروری است که سیاستمداران نیز نگران افزایش سریع قیمت ها هستند. بدون در نظر گرفتن هزینه های غذا و انرژی، تورم که بانک مرکزی اروپا به دقت نظارت می کند، از 1.2 درصد به 1.2 درصد رسیده است.

در حالی که تورم عامل اصلی تورم انرژی بود، قیمت مواد غذایی به میزان نگران کننده 3 درصد و قیمت کالاهای غیر انرژی 1.2 درصد افزایش یافت. قیمت خدمات نیز 1.2 درصد افزایش یافت.

با توجه به این افزایش قیمت ها، بانک مرکزی اروپا هفته گذشته اعلام کرد که نرخ های بهره اصلی خود را در ماه ژوئیه 3 درصد افزایش می دهد و در صورت نیاز به بهبود بیشتر در سپتامبر، افزایش بیشتری لازم است.

با این کار، نرخ سود منفی 0.4 درصدی را از قلمرو بانک حذف می کند و دوره آزمایشی هشت ساله را با نرخ های خارجی منفی به پایان می رساند. با این حال، حرکت این بانک در ماه جولای احتمالاً به تعویق خواهد افتاد زیرا تقریباً هر بانک مرکزی بزرگی نرخ بهره خود را افزایش داده است. حتی برخی از آنها بارها این کار را انجام داده اند و به همین دلیل ممکن است بانک مرکزی اروپا پشت این منحنی باشد.

بانک مرکزی منطقه یورو که در دو سال گذشته مجبور به افزایش پیش‌بینی تورم شده است، اکنون شاهد رشد 1.3 درصدی نسبت به سال قبل، 1.2 درصدی نسبت به سال قبل و 2.7 درصدی نسبت به سال قبل است. .

با این حال، بر اساس پیش بینی، تورم حدود 7.5 درصد خواهد بود که بالاترین نرخ از ماه گذشته است.

انتهای پیام