عمومیمعرفی کسب و کار

جاذبه گردشگری دریاچه ویکتوریا

وضعیت اکولوژیکی دریاچه

به نقل از tourradar.com دریاچه ویکتوریا ، منبع افسانه ای نیل و مهد تکامل اولیه بشر ، ساکنان خود را از دست می دهد. این دانشمند می ترسد که اگر در آینده نزدیک تدابیری اتخاذ نشود ، ممکن است تمام زندگی در دریاچه از بین برود.

عواملی که بر سلامت اکولوژیکی دریاچه تأثیر منفی می گذارد:

برای رزرو تور کنیا لطفا کلیک کنید .دریاچه ویکتوریا بزرگترین انقراض جمعی از مهره داران را در زمان ما تجربه کرده است. سی سال پیش حدود 500 گونه ماهی داشت. بیش از نیمی از آنها در حال حاضر ناپدید شده اند.

اوکره ، نیاسا ، ویکتوریا نیاسا ، ویکتوریا … این دریاچه در سال 1858 توسط مسافر انگلیسی و کاشف آفریقایی جان هنینگ اسپیک کشف شد و به نام ملکه بریتانیا نامگذاری شد.

واقع در شرق آفریقا ، تانزانیا ، کنیا و اوگاندا. این در ارتفاع 1134 متر واقع شده است. مساحت 68 هزار کیلومتر مربع است (دومین دریاچه بزرگ – بعد از دریاچه سوپریور – از دریاچه های تازه جهان). حداکثر طول 320 کیلومتر ، عرض 275 کیلومتر. عمق متوسط ​​40 متر (حداکثر – 80 متر) است.

سواحل شمالی ، شرقی و جنوبی کم ارتفاع ، شنی و دارای خلیج های فراوان است. ساحل غربی بیشتر مرتفع و تراز است. طول کل خط ساحلی بیش از 7 هزار کیلومتر است. – کویروندو و اسپیکا.

دریاچه توسط ساوانا احاطه شده است ؛ در شمال غربی ، یک جنگل استوایی مرطوب تا سواحل بالا می رود. این غذا عمدتاً از بارش ها و آبهای رودخانه های متعدد تغذیه می کند که در میان آنها رودخانه فراوان ترین آنها است. کاگرا منبع نیل است. میانگین ورود سالانه 114 km3 (16 km3 از رودخانه ها ، 98 km3 از بارش جوی) است. میزان تبخیر سالانه از سطح 93 کیلومتر مکعب است. رواناب (21 کیلومتر مکعب) بر روی رودخانه ویکتوریا نیل انجام می شود و توسط سد آبشار اوون در 2.5 کیلومتری پایین دست خروجی دریاچه تنظیم می شود.

قوی ترین فعالیت طوفان ، ناشی از بادهای طوفان در هنگام رعد و برق گرمسیری ، در یک منطقه وسیع آب (68635 کیلومتر مربع) با عمق نسبتاً کم ، ترکیب خوبی از لایه ها و اشباع آب با اکسیژن را فراهم می کند.

تعداد زیادی از خلیج ها ، خلیج ها و جزایر تنوع غنی از انواع مناظر زیر آب را ایجاد می کنند – از خاک های شنی و گل آلود غنی از نی و پوشش گیاهی آبزی گرفته تا صخره ها و ناهمواری ها. شفافیت آب در به 8 متر می رسد (کمتر در نزدیکی ساحل) ؛ PH از 7.1 تا 9.0 متغیر است.

طی 25 سال گذشته ، سیکلیدهای دریاچه ویکتوریا مورد توجه زیست شناسان تکاملی قرار گرفته است. معلوم شد که نمی توان منشاء بیش از 500 گونه را با استفاده از نظریه تکامل داروین توضیح داد ، که معتقد بود ایجاد یک گونه میلیون ها سال طول کشیده است. ماهی کوچک برای دانشمندان یک معمای واقعی بود.

از بین همه دریاچه هایی که در امتداد گسل تشکیل شده اند ، به اصطلاح بزرگ است شرق آفریقا – تانگانیکا ، مالاوی و ویکتوریا – روند تکاملی پادشاهی حیوانات را در عمل نشان می دهد.

در آبهای این دریاچه ها ، که از وسعت وسیع زمینهای خشک و بایر از سایر آبها جدا شده اند ، چند صد گونه ماهی وجود دارد که در هیچ کجای جهان یافت نمی شود. دریاچه ویکتوریا کم عمق ترین و جوان ترین از سه دریاچه است که حدود 750 هزار سال قدمت دارد. گاهی اوقات سرریز می شود و آبهای همسایه را سیل می کند ، آنها را با گونه های جدید ماهی پر می کند و سپس خشک می شود ، که دوباره منجر به انزوا می شود. پدیده اصلی دریاچه ویکتوریا – شکل گیری فوق العاده سریع گونه ها و زیرگونه ها – هنوز توضیح قابل قبولی پیدا نکرده است. در همان مکانها ، پس از چند سال ، گونه ها و زیرگونه های کاملاً متفاوت صید می شوند ، به نظر می رسد که آنها به معنای واقعی کلمه از هیچ جا ظاهر می شوند.

تعداد تغییرات علمی که تحت حروف SP توصیف نشده است هر سال در حال افزایش است. در سال 1996 ، پس از تجزیه و تحلیل رسوبات ته دریاچه ، دانشمندان به نتیجه مهمی رسیدند؟ 12400 سال پیش ، دریاچه به طور کامل خشک شد ، به این معنی که 500 گونه باید با سرعت بی سابقه ای رشد می کردند (همه اینها در طول وجود انسان اتفاق افتاده است!). قوام این نظریه با مثال دریاچه نابوگابو تأیید شد ، که توسط یک تف شن و ماسه 4000 سال از ویکتوریا جدا شده است.

در نابوگابو ، 5 گونه جدید یافت شد که تنها از نظر رنگ نرها با ویکتوریایی اولیه متفاوت بودند. قابلیت تغییر در نسل بعدی حتی در آکواریوم نیز قابل مشاهده است! در سال 1996 ، مشخص شد که برخی از گونه ها محل زندگی خود را تغییر داده اند ، در حالی که برخی دیگر شروع به تغییر رنگ کرده اند. همچنین جدید وجود دارد ، قبلا وجود نداشت ، احتمالاً ترکیبی است

ویکتوریا همچنین Nessie مخصوص خود را دارد. ادعا می کنند که یک حیوان عظیم مرموز در دریاچه زندگی می کند. این موجود ، که آن را لوکواتا می نامند ، اغلب به دنبال پای می رود و سعی می کند آنها را سرنگون کند. در سال 1902 ، سر هنری جانستون اطلاعاتی در مورد یک حیوان غیر معمول در دریاچه ویکتوریا در کتابی درباره اوگاندا منتشر کرد: “در بین مردم محلی افسانه ای وجود دارد که اژدها لوکواتا در آبهای دریاچه زندگی می کند …

یک اروپایی موفق به دیدن این موجود شد. سر کلمنت هیل در سال 1900 با یک قایق کوچک بخار از دریاچه عبور کرد و یک سر مربع بزرگ را دید که شبیه ماهی بود. ، کمیسر سابق استان گرانت ، برونسون ورزشکار آمریکایی و دیگران. برخی او را برای ماهی بردند ، برخی دیگر برای یک مار پیتون غول پیکر. آنها فقط موافقت کردند که این تمساح نیست. وقتی اظهارات یک شکارچی به نام جانستون در چاپ ظاهر شد ، او به سادگی خود شما قضاوت نکرد: به گفته وی ، این حیوان در حدود 4.5 متر طول داشت به اندازه یک شیر ، اما خال مانند پلنگ بود.

دو دندان نیش سفید بلند از فک بالا بیرون زده است. این هیولا مانند یک زره باز پوشیده از فلس بود ، پشتش خال خالی بود ، دمی ضخیم و بلند داشت و رد پای او به همان اندازه یک اسب آبی بود ، اما دارای آثار پنجه ای مانند خزندگان بود. برنارد ایولمنز ، جانورشناس مشهور بلژیکی ، نویسنده کتاب “اسرار حیوانات اسرار آمیز” ، با جمع بندی مشاهدات بسیاری ، به این نتیجه می رسد که این حیوان مرموز ممکن است یک دایناسور باشد: “وی می نویسد:” دیدگاهی از دایناسورها به عنوان غول وجود دارد. ”

این امر مانع از این می شود که متخصصان نپذیرند که چنین غولی بدون توجه به حیات خود ادامه داده است. اما در میان آنها حیوانات متوسط ​​و حتی کوتوله ها ، نوعی دایناسورهای جیبی به اندازه کبوتر بودند. این که اشکال کوچکی از دایناسورها در میان کروکودیلهای ده متری انسانخوار زنده مانده اند ، چه احساسی دارد؟ ”

مشکلات دریاچه ویکتوریا

قبل از راه اندازی پرچ نیل (Lates niloticus / Lates sp.) ، این دریاچه محل زندگی 500 گونه یا بیشتر گونه های سیکلید بود. بر 2/3 گونه ها منقرض شده یا جمعیت آنها در وضعیت بحرانی قرار دارد. از 109 گونه کشف شده در ابتدای تحقیقات دریاچه ، 90 درصد آنها منقرض شده اند. اما پره های پرورش یافته به اندازه های خارق العاده رشد می کنند (آنها می گویند که نمونه های 1.5 متری را گرفتند).

ماهی سوف نیل یک ماهی گران قیمت است. به راحتی و در مقادیر زیاد برای ساکنان اروپا خریداری می شود. هر روز میز 2 میلیون اروپایی را می زند. بله ، دقیقاً اروپایی ها ، زیرا هر چیزی که صید می شود صادر می شود. همه چیز تحت کنترل شدید یا ظالمانه است. مردم محلی ماهی را نمی بینند ، یا بهتر بگویم ، آنها را می بینند ، زیرا آنها را صید می کنند و در کارخانه های متعدد در سواحل دریاچه پردازش می کنند.

با ورود نادرست سوف نیل (Lates niloticus) به دریاچه ویکتوریا به عنوان یک ماهیگیری ، تهدیدی جدی بر روی کل جانوران بومی منحصر به فرد سیکلاید بوجود می آید. پرورش و حفظ این موجودات کمیاب در آکواریوم سیچلاید را برای تمدن نجات می دهد. در ایالات متحده و اروپا ، برنامه های حفاظتی برای سیکلیدهای دریاچه ویکتوریا چندین سال است که در حال اجرا است.

سطح آب

خشکسالی بی سابقه در شرق آفریقا سطح آب دریاچه ویکتوریا را به پایین ترین سطح خود در 80 سال اخیر رسانده است. در مقایسه با اوایل دهه 1990 ، سطح آب تقریبا یک متر کاهش یافته است. ماهیگیران محلی مجبور به ترک خانه های خود می شوند ، سرویس کشتی متوقف شده است ، نیروگاههای برق آبی تقریباً به دلیل کمبود آب برای اطمینان از عملکرد عادی توربینها از کار افتاده اند. به گفته وزیر ماریا موتاگامبا ، کاهش تخلیه از مخزن آبشار اوون از 1010 تن آب در روز به 340 تن باعث افزایش سطح آب در رودخانه هایی می شود که دریاچه ویکتوریا را تغذیه می کنند ، و بنابراین به خودی خود ، که به نیروگاه ها اجازه می دهد از سرگیری عملیات

کارشناسان کنیا دو دلیل اصلی برای این پدیده ذکر می کنند. اولا ، این تغییرات کلی آب و هوایی است که منجر به کاهش بارش در کل منطقه شد. عامل انسانی نیز بیشترین تأثیر منفی را دارد. در فوریه سال گذشته ، هیدرولوژیست ارشد سازمان ملل دانیل کول سخنرانی کرد و در آن اوگاندا را به سرقت متهم کرد. به نظر می رسد که اوگاندا به طور مخفیانه آب دریاچه را به نیروگاه های خود هدایت کرده اند تا از برق پایدار اطمینان حاصل شود.

با این حال ، واضح است که دلیل سقوط سطح آب ویکتوریا نه به دلیل روحیه کارآفرینی اوگاندا ، بلکه بارندگی تقریباً کامل در کنیا ، اتیوپی ، سومالی ، اریتره و جیبوتی. بر اساس برنامه غذایی بین المللی سازمان ملل متحد ، به دلیل خشکسالی ، که این کشورها را بدون آب رها کرده و مراتع را به حداقل رسانده است ، بیش از 11 میلیون نفر در خطر گرسنگی هستند.

آلودگی دریاچه ویکتوریا

دومین مخزن بزرگ طبیعی جهان ، دریاچه ویکتوریا ، مرگ در 50 سال از سقوط در ته رسوب مسدود کننده و آلودگی عمومی محیط در منطقه پیش بینی می شود. مقصر اصلی کارکنان تحقیقات کشاورزی و جنگلداری (ICRAF) و وزارت کنیا کود شیمیایی است که در مزارع مجاور استفاده می شود. دومین منبع آلودگی دریاچه ، فاضلاب شهرهای منطقه است.

کار تحقیقاتی فشرده به مدت 18 ماه ادامه دارد. دانشمندان در تلاش هستند تا حد امکان دقیق را تعیین کنند لایه های رسوبی در پایین دریاچه ، مطابقت آنها با اجزای خاک اطراف ویکتوریا ، احتمال مسمومیت مخزن با کود و فاضلاب.

گلهای ارغوانی ظریف ایچورنیا یا سنبل آبی به طور غیرمعمول زیبا هستند ، همچنین برگهای بیضی شکل صاف درخشش در زیر نور خورشید. سنبل آبی زمانی توسط استعمارگران اروپایی از آسیا به آفریقا آورده شد که از آن برای تزئین حوضچه های باغ املاک خود استفاده کردند. با این حال ، کسانی که در سواحل دریاچه ویکتوریا زندگی می کنند ، زمانی برای زیبایی ندارند. Eichornia crassipes ، به عنوان این علف هرز آبزی معیوب در لاتین نامیده می شود ، در اینجا یک بدبختی وحشتناک محسوب می شود. ایچورنیا برای اولین بار در مشاهده شد ویکتوریا در اوایل دهه هشتاد.

امروزه این علف هرز کل دریاچه را فرا گرفته است ، ماهی ها را می کشد ، بنادر را مسدود کرده و کل روستاها را از اساس محروم می کند. به ویژه تحت تأثیر eichornia در شمال دریاچه ویکتوریا اوگاندا قرار دارد ، جایی که آبهای ساحلی 80 درصد از این علف هرز پوشیده شده است. پس از آنکه شپش های خوار و جارو کننده های مخصوص طراحی شده نتوانستند با آفت ظریف بنفش کنار بیایند ، دولت اوگاندا بر سموم تکیه کرد. علیرغم اعتراضات آژانس ملی حفاظت از محیط زیست ، مقامات در حال حاضر استفاده از 2.4 D را آغاز کرده اند ، ماده ای که به عنوان یکی از مواد اصلی مورد استفاده آمریکایی ها در جنگ ویتنام شناخته می شود ، لایه بردار نارنجی.

به تازگی ، حتی دوستداران محیط زیست در حال تماشای پخش سنبل های آبی هستند که به این نتیجه رسیده اند که استفاده از علف کش های بی رحم از دو شر کمتر است. Eichornia همچنین بر روابط تجاری بین سه کشور واقع در سواحل دریاچه ویکتوریا – اوگاندا ، کنیا و تانزانیا تأثیر می گذارد. کشتی ها و کشتی های باری عملاً قادر به عبور از فرش متراکم که آب را پوشانده است ، نیستند. اوگاندا قطع برق متناوب را تجربه می کند زیرا eichornia فیلترها و لوله ها را در نیروگاه برق آبی Owen Falls مسدود می کند.

ichthyofauna دریاچه یک پدیده طبیعی منحصر به فرد است که متأسفانه در خطر انقراض است. تا کنون ، تنها چند مجموعه خصوصی به شما امکان می دهد با انواع ماهی های این گروه آشنا شوید.

بزرگترین آنها ، نه تنها در روسیه ، بلکه احتمالاً در جهان نیز ، مجموعه آناتولی ژوکووین است که چندین سال است با زحمت زیادی از طریق شرکت های واردکننده مختلف به جمع آوری موارد نادر می پردازد.

ماهی های ویکتوریایی به دلیل نادر بودن و هزینه بالای آنها هنوز در بین دوستداران طبیعت رایج نشده است. این احتمال وجود دارد که این اتفاق هرگز رخ ندهد. در حالی که این سطور را می خوانید ، گونه دیگری از سیکلیدهای دریاچه ویکتوریا از روی زمین ناپدید شده است …

– دریاچه ای در شرق آفریقا واقع در اوگاندا ، کنیا و تانزانیا. دریاچه ویکتوریا در ارتفاع 1134 متری از سطح دریا با مساحت 69،485 متر مربع واقع شده است. کیلومتر ، حداکثر عمق 82 متر

بزرگترین دریاچه آفریقا و دومین دریاچه بزرگ در جهان. این دریاچه توسط بسیاری از رودخانه های کوچک تغذیه می شود ، از جمله آنها کاگرا (منبع نیل) ، رودخانه ویکتوریا-نیل به بیرون سرازیر می شود. این دریاچه همچنین از باران های گرمسیری تغذیه می کند