عمومیمعرفی کسب و کار

حتما باید در کنکور شرکت کنم؟

ثبت نام کنکور اردیبهشت ماه توسط سازمان سنجش انجام می شود و علاقمندان به رشته های با آزمون دانشگاه های سراسری و آزاد، در صدد ثبت نام و شرکت در آزمون این رشته ها می باشند. با توجه به این که همزمان با فرآیند ثبت نام، دفترچه ثبت نام کنکور نیز منتشر می شود، داوطلبان می بایست پس از دانلود دفترچه و مطالعه دقیق آن برای ثبت نام اقدام نمایند.

کلیه شرایط عمومی، شرایط اختصاصی، مقررات وظیفه عمومی، سهمیه ها و سایر ضوابط در دفترچه مذکور درج شده است و تنها داوطلبان واجد این شرایط، مجاز به شرکت در آزمون سراسری خواهند بود. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله سعی کردیم شرایط و قوانین ثبت نام کنکور سراسری را به طور مختصر شرح داده و در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

 

شرایط عمومی ثبت نام کنکور

متقاضیان شرکت در کنکور سراسری می بایست تمامی شرایط عمومی ثبت نام کنکور سراسری را دارا باشند. این قوانین هر سال در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری اعلام می شود و افرادی که تمایل به مطالعه دفترچه مذکور دارند می بایست وارد سایت سنجش به نشانی شده و دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری را دانلود نمایند.

به محض بروز تغییر در هر یک از شرایط ثبت نام کنکور، اطلاع رسانی لازم در این مقاله صورت خواهد گرفت.

نوبت اول کنکور سراسری سال آینده نیز مانند سایر آزمون ها دارای یکسری شرایط عمومی و اختصاصی می باشد که علاقمندان جهت شرکت در این آزمون می بایست از تمامی قوانین در نظر گرفته شده برای این کنکور مطلع باشند. هنوز تمامی شرایط لازم برای کنکور اردیبهشت مشخص نشده ولی اصلی ترین شرایط عمومی به شرح زیر می باشد:

اعتقاد به اسلام و يا یکی از اديان رسمی مصرح در قانون اساسی

عدم احراز عناد (نه اعتراض) نسبت به نظام جمهوری اسلامی ايران

نداشتن سابقه عضويت در سازمان های غيرقانونی، فراماسونری و اعقاب آن ها

عدم احراز فساد اخلاقی

عدم اعتياد به مواد مخدر

دانش آموزان پس از اتمام دوره متوسطه دوم، در صورت تمایل و علاقه می توانند در آزمون سراسری کنکور شرکت کنند. کلیه داوطلبان کنکور می بایست مدرک دیپلم خود را در رشته تحصیلی مربوطه داشته باشند. توصیه می کنیم داوطلبان برای پاسخ به این سوال که متولدین چه سالی کنکور نمی دهند مقاله زیر را نیز مطالعه نمایند.

 

شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور

داوطلبان در از نظر وضعیت تحصیلی در شرایط و موقعیت های متفاوتی قرار دارند. سازمان سنجش به عنوان مجری برگزار کننده این آزمون در بخشی از دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور به بررسی شرایط اختصاصی متقاضیان با ارائه بندها و تبصره های مختلف محدودیت ها و ممنوعیت ها پرداخته است. در این قسمت شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور به صورت اجمالی توضیح داده شده است:

داوطلبان مجاز به ثبت نام کنکور سراسری دارای یکی از مدارک زیر می باشند:

  1. دیپلم چهار ساله نظام قدیم
  2. مدرک پیش دانشگاهی نظام ترمی-واحدی سالی واحدی
  3. مدرک کاردانی (فوق دیپلم)
  4. دیپلم پایه دوازدهم نظام جدید (6-3-3)
  5. داوطلبان دارای مدرک سطح یک حوزه برای شرکت کنکور علوم انسانی

لازم به ذکر است  محدودیتی برای دانشجویان سال گذشته و یا انصرافی های سال قبل نداشته و پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون سراسری سال گذشته می توانند در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ثبت نام و شرکت نمایند.

دانشجویان دوره های غیر روزانه به شرط نداشتن مشكل نظام وظیفه، می توانند بدون انصراف از تحصیل در آزمون سراسری ثبت نام و شركت نمایند. این دسته از متقاضیان در صورت قبولی از رشته قبولی قبلی خود انصراف حاصل نموده و فرم انصراف قطعی از تحصیل را به موسسه ذیربط ارائه می دهند.

فارغ التحصيلان رشته های تحصيلی بهداشت دهان، تكنسين سلامت دهان، پرستاری دندانپزشكی، پروتز دندان و ساخت پروتز دندانی مشمول قانون خدمت پزشكان و پيراپزشكان نمی باشند. یکی از کدهای اصلی برای ثبت نام کنکور سراسری دریافت کد سوابق تحصیلی می باشد. برای دریافت کد سوابق تحصیلی جهت انجام ثبت نام در کنکور، مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می گردد.

 

شرایط نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور

بخش های دیگر دفترچه ثبت نام به بررسی شرایط مربوط به مقررات وظیفه عمومی، شرایط و ضوابط ثبت نام اتباع خارجی و شرایط لازم برای استفاده از  پرداخته شده است که هر داوطلب می تواند با توجه به نیاز خود به بخش مورد نظر مراجعه کند. متقاضیان آقا برای شرکت در کنکور سراسری می بایست یکی از شرایط مورد تایید سازمان وظیفه عمومی را داشته و کد مربوط به وضعیت خود را در فرم اینترنتی ثبت نام وارد نماید. شرایط و قوانین لازم برای ثبت نام این آزمون به شرح زیر می باشد:

داوطلبان اقا برای آن که بتوانند در کنکور سراسری شرکت نمایند، باید ابتدا وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص نمایند. مشخص کردن وضعیت نظام وظیفه کنکور سراسری بر اساس یکسری کد انجام می شود. توصیه می کنیم داوطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله زیر را نیز مطالعه نمایند.

 

آیا یازدهمی ها می توانند در کنکور شرکت نمایند

یکی از موضوعاتی که هر سال با آن مواجه هستیم این است کهآیا یازدهمی ها می توانند کنکور بدن؟ ” برای رسیدن به پاسخ این سوال باید ابتدا قوانین عمومی و اختصاصی کنکور سراسری را مطالعه کنید. داوطلبان پایه یازدهم می توانند در کنکور اردیبهشت ماه به صورت آزمایشی شرکت کنند، اما توجه به چند نکته برای این دسته از افراد لازم و ضروری است.

همانطور که می دانید وارد کردن کد سوابق تحصیلی برای دانش آموزان نظام جدید یک بند اجباری می باشد. دانش آموزان پایه یازدهم این کد را ندارند، بنابراین هنگام تکمیل فرم ثبت نام می بایست بند مربوط به دانش آموز یا فارغ التحصیل فنی حرفه ای و کاردانش را علامتگذاری نمایند تا هنگام تکمیل  با مشکلی مواجه نشوند.

متقاضیانی که تمایل به ثبت نام در کنکور سراسری دارند، می بایست قبل از تکمیل فرم اینترنتی کد سوابق تحصیلی خود را دریافت نمایند؛ که برای دریافت و مشاهده کد سوابق تحصیلی به سایت مای مدیو مراجعه کنند. توصیه می کنیم داوطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه دریافت کد سوابق مقاله زیر را نیز مطالعه نمایند.

شرکت در کنکور با مدرک کاردانی

هر ساله تعدادی از داوطلبان کنکور سراسری را افرادی تشکیل می دهند که مدرک کاردانی یا فوق دیپلم خود را دریافت نمودند و بنا به دلایلی تصمیم دارند مجددا در کنکور سراسری شرکت کرده و در رشته مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهند. این دسته افراد اگر تصمیم دارند با استناد به مدرک کاردانی خود در کنکور شرکت نمایند باید این نکته را در نظر داشته باشند که معدل دیپلم آن ها در کنکورشان تاثیری ندارد، همچنین می بایست تمامی بندهای مربوط به مدرک کاردانی خود را با دقت تکمیل نمایند.

لازم به ذکر است افرادی که تمایل به شرکت در کنکور با مدرک کاردانی را دارند، در صورت ورود به دانشگاه نمی توانند معادل سازی دروس مشترک رشته قبولی با رشته مقطع کاردانی را داشته باشند. داوطلبان نظام سالی واحدی/ ترمی واحدی که دیپلم و کاردانی دارند، مدرک ایشان مانند پیش دانشگاهی عمل می کند

بودجه بندی کنکور سراسری یا به عبارت دیگر بارم بندی مباحث مهم، مشخص کننده میزان اهمیت مباحث در هر درس است. هر ساله طراحان سوال در کنکور سراسری بیشتر به این موارد اهمیت می دهند. توصیه می کنیم داوطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله زیر را نیز مطالعه نمایند.

شرکت در کنکور تجربی با دیپلم ریاضی یا انسانی

همانطور که می دانید یکی از پرمتقاضی ترین گروه های آزمایشی در کنکور سراسری چند سال اخیر به شمار میرود. رقابت اصلی در کنکور تجربی بر سر رشته های گروه پزشکی و پیراپزشکی است. هر سال شاهد هستیم که داوطلبان بسیاری از رشته های انسانی و ریاضی قصد شرکت در این گروه آزمایشی را دارند. به همین خاطر بر آن شدیم تا در این قسمت در خصوص امکان شرکت در کنکور تجربی با سایر دیپلم ها پرداختیم.

در ابتدا باید بگوییم برای شرکت در کنکور سراسری نیازی به یکسان بودن مدرک دیپلم با گروه آزمایشی نیست بنابراین داوطلبان با هر دیپلمی اجازه شرکت در گروه آزمایشی دلخواه خود را دارند. اما همانطور که می دانید سوابق تحصیلی 40 درصد و برای سال آینده 50 درصد به صورت قطعی در آزمون سراسری تاثیر دارد در صورتی که مدرک دیپلم با گروه ازمایشی متفاوت باشد ممکن اشست حتی تاثیر منفی نیز در کارنامه داوطلب بگذارد.

در نظر داشته باشید آموزشگاه ما جهت مشاوره کنکور آماده هستند تا به تمام سوالات شما درباره شرایط و قوانین ثبت نام کنکور سراسری پاسخ دهند.

سوالات متداول

 

1- ✔️ پذیرفته شدگان دوره روزانه کنکور سال گذشته مجاز به ثبت نام کنکور می باشند؟

✔️ این گروه از داوطلبان مجاز به شرکت در کنکور و انتخاب رشته های دوره روزانه نیز می باشند که جزئیات دقیق تر در متن مقاله بیان شده است.

2- ✔️ داوطلبانی که دارای طرح اجباری هستند می توانند برای شرکت در کنکور 1403 اقدام کنند؟

✔️ این داوطلبان به شرط اتمام خدمات خود تا تاريخ 31 شهریور 1403 و يا 30 بهمن 1403 مجاز به ثبت نام کنکور می باشند که جزئیات تکمیلی مربوط به آن در متن مقاله شرح داده شده است.

3- ✔️ دانش آموز پایه دوازدهم برای شرکت در کنکور سراسری باید تا چه زمانی مدرک خود را دریافت کند؟

✔️ این داوطلبان به شرط دریافت مدرک تحصیلی تا تاریخ 31 شهریور یا 30 بهمن همان سال مجاز به ثبت نام کنکور می باشند که جزئیات تکمیلی مربوط به آن در متن مقاله شرح داده شده است.
آیا کنکور دی اجباری است  ؟ آیا باید در هر دو کنکور 1402 شرکت کنیم ؟ اینها سوالاتی هستند که داوطلبان کنکوری 1402 می پرسند. همانطور که می دانید از سال 1402 ، آزمون سراسری دو نوبت در سال برگزار خواهد شد و این شرایط برای داوطلبان مهیا شده است که اگر از نتیجه آزمون نوبت اول خود رضایت نداشتند ، بتوانند با شرکت در آزمون نوبت دوم ، رتبه بهتری را به دست آورند و در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود قبول شوند. ما این مطلب را آماده کرده ایم تا بررسی کنیم آیا شرکت در کنکور سراسری دی ماه اجباری می باشد یا خیر. لطفا با ما همراه باشید.

آیا کنکور دی اجباری است

داوطلبان کنکوری به خصوص دانش آموزان پایه دوازدهم ، درباره اجباری یا اختیاری بودن شرکت در کنکور سراسری نوبت دی ماه سوال می کنند. دانش آموزان مشغول به تحصیل در پایه دوازدهم ، در زمان برگزاری کنکور دی ماه هنوز درس های خود را به پایان نرسانده اند و نگرانند اگر در کنکور این نوبت شرکت نکنند ، برای ورود به دانشگاه با مشکل مواجه شوند.

در این رابطه لازم است بدانید که شرکت در کنکور سراسری هر دو نوبت دی ماه و تیرماه کاملا اختیاری است و شما می توانید در هر دو آزمون ها یا یکی از آنها شرکت کنید. شما مجاز هستید فقط در کنکور دی ماه یا فقط در کنکور تیرماه شرکت نمایید و یا ثبت نام آزمون هر دو نوبت را انجام دهید و مشکلی هم برای ورود به دانشگاه نخواهید داشت.

این شرایط برای دارندگان دیپلم نظام جدید و فارغ التحصیلان نظام قدیم هم صدق می کند و اگر سال های قبل در کنکور شرکت کرده اید ، برای سال 1402 می توانید ثبت نام هر دو آزمون دی ماه و تیرماه یا یکی از آنها را انجام دهید.

مرتبط بخوانید :

تکلیف نمره آزمون سراسری 1402

بسیاری از داوطلبان کنکوری ، در آزمون هر دو نوبت دی ماه و تیرماه شرکت خواهند کرد و سوالی که دارند درباره نمره موثر برای انتخاب رشته می باشد. هر داوطلبی که در دو آزمون شرکت کند ، دو نمره کنکور خواهد داشت و اگر در یک آزمون شرکت نماید ، یک نمره خواهد داشت اما برای هر دو دسته از داوطلبان ، فقط یک نمره آزمون به انتخاب داوطلب ، ملاک انتخاب رشته قرار می گیرد.

پس اگر شما دو رتبه کنکور دارید ، می توانید رتبه ای که بهتر است را برای انتخاب رشته خود در نظر بگیرید. رتبه ای که در آزمون های سراسری دی ماه و تیرماه به دست می آورید ، به مدت دو سال برای شما اعتبار خواهد داشت و می توانید در انتخاب رشته کنکور دو سال آینده نیز با رتبه کنکور امسال خود انتخاب رشته نمایید.

لازم به ذکر است که نتایج اولیه کنکور دی ماه در اسفندماه اعلام می گردد و زمان اعلام نتایج کنکور تیرماه نیز در مردادماه است. انتخاب رشته هر دو نوبت آزمون در مردادماه بوده و نتایج نهایی هم در اواخر شهریورماه ، در سایت سنجش منتشر خواهد شد.

مرتبط بخوانید :

کنکور دی ماه و معدل

دانش آموزان پایه دوازدهم در زمان ثبت نام کنکور دی ماه ، معدل کتبی و معدل کل دیپلم ندارند و درباره این موضوع سوال می کنند. اگر شما هم معدل تان هنوز اعلام نشده است ، می بایست یک معدل حدودی در فرم ثبت نام کنکور وارد کنید و سپس در زمان انتخاب رشته که در مردادماه است و معدل شما مشخص شده است ، فرصت داده می شود که از طریق سایت سنجش اقدام به ویرایش معدل نمایید.

سوالات شما

  • آیا شرکت در کنکور سراسری دی ماه اجباری است ؟

خیر ، ثبت نام کنکور سراسری دی ماه اجباری نیست.

  • آیا باید در هر دو کنکور 1402 شرکت کنیم ؟

خیر ، داوطلبان می توانند در یک یا هر دو کنکور 1402 شرکت کنند.

  • در صورت شرکت در هر دو نوبت آزمون سراسری 1402 ، کدام رتبه برای انتخاب رشته ملاک قرار خواهد گرفت ؟

داوطلبانی که در دو آزمون 1402 شرکت می کنند ، می توانند رتبه بهتر را برای انتخاب رشته خود در نظر بگیرند

سالانه با برگزاری کنکور سراسری افراد زیادی برای قبولی در رشته ها و دانشگاه های برتر کشور با یکدیگر به رقابت می پردازند. هر ساله در زمان شروع روند ثبت نام آزمون های سراسری، اطلاعیه ای مبنی بر موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری و همچنین شرایط ثبت نام آن منتشر میشود تا دانش آموزان و یا فارغ التحصیلانی که پس از مدت زمان زیادی تصمیم بر شرکت در آزمون سراسری گرفته اند از موارد و شرایط آگاه شده و درصورتی که واجد شرایط بودند، شانس خود را برای قبولی در رشته مورد نظرشان امتحان کنند. در این مقاله به بررسی 1402 پرداخته ایم.

برای کسب اطلاع از 1402 کلیک کنید.

موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری

موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری را ما در این قسمت به طور کامل برای شما بیان می کنیم.

برای مطالعه و این جز موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری همراه ما باشید .مواردی مانند:

  • آن دسته از فارغ التحصیلان نظام قدیم که فاقد مدرک پیش دانشگاهی و یا سال چهارم می باشند، امکان ثبت نام در کنکور سراسری را نخواهند داشت و حتما لازم است ابتدا نسبت به دریافت این گواهی اقدام نمایند.
  • فارغ التحصیلان رشته های فنی و حرفه ای و همچنین هنرستان که فاقد پایه تحصیلی پیش دانشگاهی می باشند، در صورتی خواهند توانست در کنکور سراسری شرکت نمایند که دارای مدرک فوق دیپلم باشند.
  • همچنین دانشجویانی که در این رشته ها در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل می باشند نیز، در صورتی می توانند در این رشته ها شرکت نمایند که در شهریور ماه فارغ التحصیل شده و مدرک خود را دریافت نمایند.
  • با توجه به تاثیر معدل برای شرکت در کنکور سراسری نظام جدید، داوطلبان و دانش آموزانی که ثبت نام معدل خود را سهوا و یا عمدا اشتباه وارد نموده باشند متخلف محسوب خواهند شد و حتی در صورت شرکت در آزمون و پذیرفته شدن در دانشگاه، ثبت نام آنان لغو خواهد گردید.
  • داوطلب باید مدرک تحصیلی خود را دریافت کرده باشد و یا تا تاریخ 1402/06/31 فارق تحصیل شود .
  • داوطلب باید تمامی شرایط عمومی را داشته باشد و اگر یکی از شرایط را نداشته باشد مانند داشتن فساد اخلاقی و … پذیرفته نمیشود و این جز موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری می باشد.

بنابراین این دسته از دانش آموزان می توانند در مهلت قرار داده شده برای ثبت نام مجدد کنکور سراسری نسبت به ویرایش معدل خود اقدام نمایند.

  • طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشو، افرادی که در دوره های روزانه پذیرفته شده اند اما اقدام به ثبت نام در دانشگاه نکرده اند و یا در حال تحصیل در دانشگاه های روزانه هستند اما خواهان انصراف هستند(درصورتی که انصراف خود را پیش از تاریخ 25 اسفند ماه ۱۴۰۲ ثبت بکنند)، مجاز به شرکت در آزمون کنکور سراسری 1402 خواهند بود و نیازی به ارسال درخواست در سایت سازمان سنجش نیست.

اطلاعیه

دانشجویان پسر تا 1 سال پس از فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی و یا انصراف از مقطع کارشناسی ارشد و دکتری فرصت دارند وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص نمایند.

شرایط شرکت در کنکور سراسری

در کنار موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری آنچه لازم است دانش آموزان در رابطه با آن اطلاعات لازم را کسب نمایند این است که شرایط شرکت در کنکور سراسری چیست و چگونه می توان نسبت به ثبت نام در این کنکور اقدام نمود؟

همانطور که می دانید شرایط در نظر گرفته شده به صورت شرایط عمومی و اختصاصی می باشد از جمله شرایط عمومی می توان به عدم دارا بودن فساد اخلاقی و همچنین التزام به جمهوری اسلامی اشاره نمود.

شرایط عمومی شرکت در کنکور سراسری
اعتقاد به اسالم و يا يكي از اديان رسمي مصرح در قانون اساسي جمهوري اسالمي ايران
عدم احراز عناد (نه اعتراض) نسبت به نظام جمهوري اسالمي ايران.
نداشتن سابقه عضويت خود و وابستگان آنها در سازمانهاي غيرقانوني و فراماسونري
عدم احراز فساد اخلاقي
عدم اعتياد به مواد مخدر

همانطور که اشاره شد، متقاضیان علاوه بر نیاز به دارا بودن شرایط عمومی، لازم است از شرایط اختصاصی تعیین شده از سوی سازمان سنجش نیز برخوردار باشند که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم:

  • از شرایط اختصاصی شرکت در آزمون سراسری میتوان به داشتن مدرک معتبر تحصیلی اعم از: دیپلم چهار ساله نظام قدیم، مدرک پیش دانشگاهی، مدرک کاردانی (فوق دیپلم) و دیپلم پایه دوازدهم نظام جدید (6-3-3) اشاره کرد.
  • متقاضیانی که حداكثر تا 31 شهریور ماه 1402  در مقطع كاردانی پيوسته (فوق ديپلم) فارغ التحصیل می شوند یا دیپلم خود را دریافت می کنند، مجاز ثبت نام در آزمون سراسری 1402 را خواهندبود.
  • فارغ التحصيلان رشته های تحصيلی تحت نظر وزارت بهداشت (مشمولين طرح خدمت اجباری قانون خدمت پزشكان و پيراپزشكان) در مقطع کاردانی که باید حداکثر تا 1402/06/31 و یا 1402/11/30 (درصورت قبولی در رشته هايی که پذيرش آنان از نيمسال دوم(بهمن ماه) تحصيلی 1402 – 1403 آغاز می گردد) طرح خود را به پایان رسانده باشند، چنانچه در مقطع دكتری عمومی پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی پذيرفته شوند، می توانند طرح خود را پس از اتمام تحصيل با مقطع جديد  انجام دهند.

در واقع اگر داوطلبان واجد شرایط شرکت در آزمون نباشند، مشمول عوامل محرومیت از کنکور خواهند بود.

به عنوان مثال فارغ التحصيلان رشته هاي تحصيلي بهداشت دهان، تكنسين سلامت دهان، پرستاری دندانپزشكی، پروتز دندان و ساخت پروتز دندانی مشمول قانون خدمت پزشكان و پيراپزشكان نمی باشند. به همین دلیل می توانند به راحتی در کنکور شرکت نمایید.

دانشجویان اخراجی در صورتی می توانند در کنکور سراسری شرکت نمایند که تصفیه نموده و همچنین مدرک معادل کاردانی را اخذ نموده باشند و بتوانند در کنکور سراسری شرکت نمایند.

در غیر این صورت مشمول طرح موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری خواهند بود. همچنین داوطلبان به لحاظ شرایط نظام وظیفه نباید هیچ گونه مشکلی در این رابطه داشته باشند.

جهت اخذ کد سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی و ورود به سامانه کلیک کنید.

مدارک لازم برای ثبت نام کنکور سراسری

چنانچه شما شامل موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری نمی باشید، می توانید با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان سنجش و آموزش کشور، نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.

داوطلبان عزیز برای ثبت نام نیاز به ارائه دسته ای از مدارک است، این مدارک شامل:

  • شناسنامه و کارت ملی
  • شماره سريال كارت اعتباري خريداري شده (به تعداد گروههاي آزمايشي كه قصد شركت در آزمون
    آن را داريد).
  • کد سوابق دیپلم و يا كد سوابق پيش دانشگاهي (قابل دريافت از سامانه دريافت سوابق تحصيلي به
    نشاني dipcode.medu.ir )و کد دانش آموزی (صادر شده از سوی دبیرستان)
  • كد مربوط به منطقه و كد پستي محل سكونت
  • كد وضعيت نظام وظيفه (متقاضيان مرد)
  • معدل کتبی ديپلم و معدل كل ديپلم
  • كد پیگيري مربوط به سهمية ايثارگران و رزمندگان
  • كد 13 رقمي مربوط به متقاضيان غير ايراني
  • فايل عكس اسكن شده

یکی از مدارکی که شما لازم است در وب سایت آپلود نمایید، عکس خود  (داوطلب) می باشد. داوطلبان عزیز توجه داشته باشید که در صورت پذیرش در کنکور سراسری این عکس به عنوان عکس دانشجویی شما در کارتتان ثبت خواهد گردید.

به همین دلیل بهتر است این عکس از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. عکس بايد با حجم حداکثر 300×400 و حداقل 200×300 پيكسل حداكثر 70 كيلوبايت اسكن و در قالب JPG ذخیره شود.

عکس داوطلبان لازم است دارای ویژگی های زیر باشد تا بتوانید این تصویر را بارگذاری نمایید.

  • تصوير داوطلب بايد تمام رخ، كاملاً واضح و بدون اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد.
  • ابعاد عكس 4*3 يا 4*6 و بدون حاشيه های زائد باشد.
  • عكس مربوط به سال جاری و بهتر است رنگی و با زمينه سفيد باشد.
  • اسكن عكس از روی كارتهای شناسايی مانند كارت ملی، شناسنامه و مدارك مشابه قابل قبول نيست.
  • عكس داوطلبان زن بايد با حجاب و صورت آنان به طور كامل مشخص باشد.
  • در صورت استفاده از عكس غير معتبر، ثبت نام داوطلب باطل شده و حق شركت در آزمون از وی سلب می گردد.

موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری 

همانطور که می دانید هر ساله سازمان سنجش و آموزش کشور قوانین جدیدی را برای عوامل محرومیت از کنکور تعیین می نماید که مطابق با آن داوطلبان امکان یا عدم امکان ثبت نام را خواهند داشت.

داوطلبان عزیز توجه داشته باشند که آنچه در این مقاله در رابطه با موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری ذکر گردید، شامل تمامی اطلاعات نخواهد بود.

در رشته های مختلف تحصیلی و برای جنسیت آقا و خانم ممکن است موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری متفاوت باشد. به عنوان مثال یکی از موارد در نظر گرفته شده برای داوطلبان کنکور تجربی این موضوع است که فارغ التحصیلان در رشته های علوم پزشکی و غیره در صورتی خواهند توانست در کنکور شرکت نمایند که تعهد خدمت آنان به پایان رسیده باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری و همچنین اطلاع دقیق از تمامی عوامل محرومیت از کنکور می توانید با مشاورین و متخصصین ایران تحصیل تماس حاصل نمایید.

مشاورین ما همه روزه حتی ایام تعطیل، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان خواهند بود. کافی است با شماره های مندرج در وب سایت تماس حاصل نمایید تا پاسخگوی سوالات شما در این زمینه باشند.

چه کسانی از ثبت نام کنکور سراسری 1402 محروم میشوند؟

  • دانشجویان دانشگاه های روزانه که تا قبل از 25 اسفند ماه سال ۱۴۰۲ انصراف خود را ثبت نکرده باشند.
  • داوطلبان دارای منع نظام وظیفه.
  • افراد دارای تعهد خدمت به سازمانی خاص، تعهد سهمیه بومی و یا تعهد منطقه محروم.
  • فارغ التحصیلان رشته های علام پزشکی که مشمول گذراندن خدمت طرح اجباری هستند.
  • افرادی که دو بار در دوره روزانه پذیرفته شده اند.

برای اطلاع از نحوه ثبت کلیک کنید.

نحوه رفع محرومیت از شرکت در کنکور سراسری

طبق دفترچه کنکوری که از سوی سازمان سنجش منتشر می شود دانشجویانی که در دانشگاه های روزانه سراسری در حال تحصیل هستند برای شرکت در کنکور 1402، باید تا تاریخ 25 اسفند ۱۴۰۲ از دانشگاهی که در آن تحصیل می کنند انصراف دهند، در غیر این صورت نمی توانند در کنکور شرکت کنند.

دانشجویانی که در دانشگاه های روزانه در حال تحصیل هستند باید درخواست خود را به سازمان سنجش اعلام کنند تا نسبت به رفع محرومیت آن ها از کنکور اقدامات لازم انجام شود.

در صورتی که در مورد رفع محرومیت از کنکور سوالی داشتید می توانید با کارشناسان ما در ایران تحصیل تماس حاصل فرمائید.

رفع محرومیت از فارغ التحصیلان رشته های پزشکی

افرادی که در رشته های علوم پزشکی در مقاطع کارشناسی ارشد به صورت پیوسته و ناپیوسته در کلیه رشته های دندانپزشکی، دکتری حرفه ای دامپزشکی، دکتری عمومی پزشکی و داروسازی طرح نیروی انسانی خود را سپری کرده باشند می توانند در مقطع دکتری عمومی در یکی از رشته های داروسازی، پزشکی و دندانپزشکی به تحصیل خود ادامه دهند.

رفع محرومیت از داوطلبانی که دارای منع نظام وظیفه هستند

این نوع محرومیت برای متقاضیانی قابل رفع است که در هیچ یک از مقاطع، تحصیل نکرده اند اما قبل از اینکه نتایج کنکور اعلام شود مشمول انجام خدمت سربازی می شوند.

این افراد باید در زمانی که تعیین می شود همزمان با کنکور سراسری، دفترچه خدمت به سربازی را نیز تکمیل کنند.

داوطلبین مذکور در صورتی که در دانشگاه قبول شوند می توانند با استفاده از ایست خدمتی، از معافیت برخوردار شوند.

آیا در صورت انصراف از دانشگاه های پیام نور و آزاد مشمول طرح موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری می شویم؟

با توجه به اطلاعیه ای که از طرف سازمان سنجش و آموزش کشور صورت پذیرفته است، امکان استفاده از آموزش عالی به صورت رایگان تنها برای یکبار در هر مقطع وجود خواهد داشت.

بنابراین هر نوع دانشگاهی که به ازای تحصیل از شما شهریه ای دریافت نمایند، مشمول این طرح نمی گردد. به عنوان مثال حتی اگر شما در نوبت دوم شبانه مشغول به تحصیل می باشید، باز هم مشمول این طرح نخواهید شد.

دانشجویان انصرافی دانشگاه های روزانه در صورت تصفیه در همان سال خواهند توانست در آزمون سال بعدی شرکت نمایند. در غیر این صورت این امکان را نخواهند داشت.

در صورت عدم انصراف و یا محرومیت در کنکور و ثبت نام و پذیرش چه اتفاقی رخ خوهد داد؟

حتی در صورت عدم ارائه مدارک از جانب شما، سازمان سنجش و آموزش کشور تمامی مدارک را به همراه دارد. امکان ثبت نام و همچنین شرکت شما در کنکور برای شما وجود خواهد داشت ولی در صورت پذیرش شما نخواهید توانست ادامه تحصیل دهید و حتی در آخرین روز فارغ التحصیلی و یا به هنگام ارائه مدرک نیز، شما را ملزم به پرداخت شهریه خواهید بود.

اخبار پیرامون موارد ممنوعیت شرکت در کنکور

ثبت نام پذیرش کنکور ۱۴۰۲ از هشتم تا ۱۵ آبان ماه

معاون آزمون‌های سازمان سنجش گفت: برای پذیرش سال ۱۴۰۲ دو آزمون برگزار می‌شود که یک آزمون ۲۹ و ۳۰ دی برگزار می‌شود. به گزارش ایمنا، مروتی در گفت‌وگو با شبکه خبر در برنامه خبر علم و فناوری،  اظهار کرد: اگر کسانی در آزمون اول موفق نشوند، می‌توانند در آزمون دوم هم ثبت نام کنند حتی در چهار آزمون شرکت کنند، چون هر آزمونی دو سال اعتبار دارد.

سوابق تحصیلی آنکه درصد تأثیر بگیرد می‌تواند در پذیرش سال ۱۴۰۲ برود و وارد دانشگاه‌ها شود. وی افزود: اگر فردی هم که در دی امسال آزمون دهد و نخواهد در پذیرش ۱۴۰۲ شرکت کند می‌تواند از پذیرش مهر ۱۴۰۳ استفاده کند.معاون آزمون‌های سازمان سنجش درباره امتحان دروس عمومی و اختصاصی گفت: دروس اختصاصی را فقط با آزمون است، اما دروس عمومی با سوابق تحصیلی از آموزش و پرورش احصاء می‌شود و یک رتبه کل برای داوطلب می‌سازد و به وسیله آن در رقابت با داوطلبان دیگر قرار می‌گیرد و می‌تواند در رشته محل موردنظرش هم قبول شود. وی درباره محاسبه سوابق تحصیلی دیپلمه‌های گذشته، تصریح کرد: سوابق تحصیلی این دسته از داوطلبان نیز محاسبه می‌شود و این امکان را هم آموزش و پرورش فراهم کرده که اگر تمایل داشته باشند بروند مجدد امتحان دهند.

برای آگاهی از نحوه صحیح بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

هر ساله افراد زیادی شانس خود را برای ورود به دانشگاه های برتر کشور از طریق شرکت در کنکور سراسری امتحان میکنند، این در حالی است که بسیاری از داوطلبان پس از تحصیل در رشته ای دیگر تصمیم به تغییر رشته و تحصیل مجدد میگیرند، سالانه موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری توسط سازمان سنجش اعلام میشود تا دانش آموزان و اللخصوص افرادی که تصمیم بر شرکت مجدد در کنکور را دارند این موارد را مطالعه کنند و اگر واجد شرایط بودند خود را برای شرکت در کنکور آماده کنند. در این مطلب موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری و همچنین نحوه رفع محرومیت به طور کامل توضیح داده شده است.

در صورت وجود هرگونه ابهام و یا سوال در خصوص موارد ممنوعیت شرکت در کنکور سراسری میتوانید از طریق شماره های درج شده، با مشاوران آکادمی ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت پی دی اف کامل مطالب این صفحه

پادکست صوتی مقاله

در چه صورتی ممکن است از شرکت در کنکور سراسری محروم شویم؟

داوطلبان منع نظام وظیفه، افرادی که دو بار در دانشگاه های سراسری پذیرفته شده اند و مواردی که در مقاله بالا به آنها اشاره شد.

چگونه می توانیم ممنوعیت از شرکت در کنکور را رفع کنیم؟

رفع محرومیت جهت شرکت در کنکور فقط با یک سری شرایط خاص و برای برخی از داوطلبان امکان پذیر است که جزئیات آن در مطلب بالا توضیح داده شد.

در صورتی که داوطلب در دانشگاه آزاد پذیرفته شده باشد آیا از شرکت در کنکور سراسری منع می شود؟

خیر، موارد ممنوعیت فقط برای دانشگاه های روزانه است.