نماد سایت ماه نیوز

درخت بادام بعد از چند سال میوه می دهد

در این مقاله در مورد طول عمر و باردهی نهال‌های مختلف بادام صحبت میکنیم.

طول عمر کدام نهال بادام برای ایجاد نهالستان مناسب‌تر است؟

نهال بادام انواع گوناگونی دارد که با توجه به ژنتیک و شرایط رشد، طول عمرهای مختلفی خواهند داشت. اما گفته می‌شود؛ به طور میانگین درختان بادام بین ۵۰ تا ۶۰ سال عمر می‌کنند و معمولا دو سال بعد از کاشت وارد فاز میوه‌ دهی می‌شوند. در واقع درختان بین ۷ الی ۱۰ سال به حداکثر میزان باردهی در طول عمر مفید خود می رسند. با وجودی که میزان باردهی و طول عمر هر به شرایط محیطی آن هم بستگی دارد، اما به طور میانگین طول عمر چند نوع مختلف نهال بادام به این شرح است:

البته همچنان باید تاکید کرد میزان عمر آنها نسبت به انواع نهال بادام و شرایط محیطی متغیر خواهد بود و بسته به نوع استفاده‌، باغ دار باید نهال مورد نظر خود را انتخاب کند. به طور مثال آبیاری درختان بادامی که در مناطق خشک و بدون باران هستند، میزان محصول را دو برابر می‌کند.

باردهی کدام نهال بادام بیشتر است؟

شروع میوه دهی و کیفیت میوه‌های یک نهال بادام به عواملی چون شرایط جغرافیایی منطقه، آبیاری، خاک، نور، کوددهی و پیشگیری از آفت‌ها بستگی دارد. اما به طور کلی از زمان کاشت تا زمان میوه دهی یک نهال بادام بین ۲ تا ۳ سال زمان نیاز است. با این وجود انواع نهال بادام از نظر میزان باردهی باهم تفاوت‌هایی دارند که توجه به آن، سود دهی در این حوزه را بیشتر خواهد کرد؛ به طور مثال:

البته باید به این نکته تاکید کرد که با توجه به رسیدگی‌های باغبانی، امکان باردهی بیشتر این گیاهان هم وجود دارد.خرید نهال بادام و فروش آن در کدام فصل بیشتر است؟

چه نهال بادامی برای مناطق سرد مناسب‌تر است؟

دیرگل بودن انواع نهال‌های بادام نشان سر سختی آنها در مناطق سرد و کوهستانی است. چون کم‌تر با خطر سرمازدگی گل‌های خود مواجه می‌شوند. بنابراین برای نهالستان‌های مناطق سرد کشور مناسب هستند. به طور مثال نهال بادام فرانیس یک گیاه دیر گل و مقاوم در استان‌های سردسیر است که محصول زیاد و زود بازده بودن از خصوصیات آن به حساب می‌آید.

نوع دیگر این نهال بادام دیر گل و مقاوم در سرما، نهال آذر است که جزو گیاه‌هان پربازده و با صرفه اقتصادی بالا محسوب می‌شود.

همچنین بادام تونو و بادام خوشه‌ای هم یکی از انواع درختان بادام دیرگل و مقاومت در برابر سرما و سرمازدگی به حساب می‌آید. در کنار انواع مختلف نهال بادام، بادام شمشیری، یکی از انواع بهترین نهال است و شاید از نظر ظاهر و کیفیت از دیگر بادام‌ها متمایز باشد.

پرسودترین نهال بادام برای کاشت و برداشت کدام است؟

کاشت نهال بادام، به دلیل آب و هوای خاص ایران، معمولا پر بازده بوده، اما انواعی از آن به دلیل باروری بیشتر، سود بیشتری خواهد داشت. در واقع با توجه به نوع استفاده از مغز هر نهال بادام، روش‌های سوددهی خاص خود را خواهند داشت. نهال مامای یکی از این نوع محسوب می‌شود که باروری بالا با پوست ضخیم و بیضی شکل دارد. البته پوسته چوبی آن به راحتی با دست شکسته می‌شود و همیشه در سبد آجیل، جای خاص خود را دارد.

نهال آذر، یکی از بهترین نهال‌های قابل کشت مخصوص ایران است. این نهال دیرگل بعد از سه سال به باروری و سود دهی بالایی می‌رسد.

بادام یلدا هم از ارقام کاغذی به شمار می آید که رشد خیلی خوب و محصول بسیار باکیفیت دارد. بادام پسته نوع دیگری از این نهال است که با وجود رشد متوسطی که دارد در بیشتر مناطق کشور سازگار با محیط است و بعد از چهار سال باردهی خوبی خواهد داشت.

هم، نوع پرسود دیگر است که مغز با کیفیت آن باعث صادرات موفق آن بوده و برای همین جزو گزینه‌ی اقتصادی‌ترین کشت‌ها محسوب می‌شود.

نهال بادام تونو هم مانند انواع دیگر به دلیل کیفیت و باردهی که دارد سودآور خواهد بود. بیشترین استفاده‌ از میوه‌ی این گیاه در آجیل و خشکبار است.

تاثیر آبدهی در باردهی نهال بادام

با وجود آنکه نهال بادام بیشتر در مناطق خشک رشد می‌کند، اما روش آبدهی آن تاثیر مستقیم در طول عمر و باردهی این گیاه خواهد داشت. بنابراین باید به این نکته توجه کرد که بهتر است در سال اول، هفته‌ای یک بار و سال‌های بعد بین دو تا چهار هفته برای آبدهی اقدام شود. این روش آبرسانی به نهال بادام از خشکی یا پوسیدگی ریشه به دلیل آب زیاد جلوگیری می‌کند و کیفیت رشد را بالا می‌برد. همچنین بهتر است هنگام خرید نهال بادام از کارشناسان شرکت مشاوره‌های لازم برای نگهداری این گیاه صورت گیرد.

بعد از چند سال بار می دهد ؟ میزان باردهی نهال بادام چقدر است ؟ نهال بادام باردهی تجاری دارد ؟

نهال بادام که یکی از پرسودترین و بهترین ارقام نهال است میزان باردهی قابل توجهی داشته و با این نهال می توان به یک سود عالی و اقتصادی و تجاری رسید.

به گفته نوین گردو به موضوع زمان باردهی نهال بادام می پردازیم.

بیوگرافی درخت بادام

درخت بادام یک قدمت بسیار بالا و قدیمی دارد که به حدود 4000 سال پیش بر می گردد و بقدری این درخت قدیمی است که زمان آن به مصر و باستان می رسد.

وقتی نهال بادام بسیار مورد اهمیت و استقبال مردم قرار گرفت در نهالستان ها سعی شد ارقام اصلاح شده و بی نظیر در باردهی زیادی تولید شود که امروزه شاهد تعداد بالایی از نهال بادام مناسب با هر منطقه سردسیر و گرمسیر هستیم.

تعداد ارقام نهال بادام با بازدهی و عملکرد متفاوتی در نهالستان ها وجود دارد که هر کدام به نوعی باردهی از خود نشان می دهند.

میزان باردهی نهال بادام در هر رقم نهال با دیگری متفاوت است.

زمان باردهی نهال بادام

ارقام زیادی از نهال بادام در ایران وجود دارد که هر کدام با توجه به گونه و نوعی که دارد شروع به باردهی می کند.اینکه نهال بادام بعد از چند سال بار می دهد بستگی به نوع رقم نهال بادامی است که انتخاب و خریداری می کنید.

معمولا نهال بادام بین 3 تا 12 سال بار می دهد.این زمان باردهی بستگی به نوع نهال و فاکتورهای مهم کاشت دارد.

معمولا چند رقم از نهال بادام وجود دارد که از لحاظ باردهی و کیفیت و زمان بازدهی عالی می باشد. به این چند رقم اشاره می کنیم :

یکی از ارقام نهال بادام های زودبازده که باردهی بالایی دارند و در سال های سوم کاشت می توان بازدهی خوبی را از آن شاهد بود است.مقاوم به سرما بوده و درصد دوقلو بودن آن نسبت به دیگر ارقام بالاست.

دومین رقم نهال بادام که در سال های سوم باردهی را آغاز می کند و بعد از چند سال باردهی تجاری می شود است.باردهی اقتصادی و عمر خوب این نهال عالی می باشد.پوست کاغذی و با وزن 3 گرم است.

سومین نهال بادام زودبازده که بار و عملکرد آن تجاری است می باشد.این رقم نهال بادام زودرس و دیرگل است.درصد مغز بادام حدود 38 درصد رقم خورده است.

یکی دیگر ار ارقام نهال بادام که باردهی زودرس دارد و مقاوم به سرما است می باشد.وزن بادام تونو 4 گرم است و میزان باردهی در هر هکتار 4 تن است.

نهال بادام خوشه ای – نهال دیرگل – نهال بادام شاهرودی نیز جزو ارقام زودرس هستند که عملکرد بسیار خوبی دارند.

میزان باردهی نهال بادام چقدر است ؟ میزان باردهی نهال بادام بستگی به نوع نهال دارد.

میزان باردهی نهال بادام چقدر است ؟

با توجه به گونه های متفاوتی از نهال بادام که وجود دارد میزان باردهی در هر نهال نیز متفاوت است. میزان باردهی نهال بستگی به رقم نهالی که انتخاب کرده اید و ررسیدگی و توجهات بعد از کاشت دارد.

این رقم که جزو بهترین ارقام نهال بادام است در سن بالغ شدن از هر درخت بین 25 تا 30 کیلوگرم بار گردو می توان برداشت کرد.

نهال بادام فرانیس در سن بالغ شدن از هر درخت می توان حدود 30 تا 35 کیلوگرم بادام را برداشت کرد.

درخت بادام تونو باردهی تجاری دارد و از هر درخت بین 25 تا 30 کیلوگرم می توان بادام برداشت کرد.

درخت بادام پوست کاغذی از 25 تا 35 گرم بازدهی دارد و در سن بالغیت می توان شاهد این بازدهی تجاری از درخت بود.

نهال بادام دیرگل با توجه به مقاومت خوبی که دارد در اقلیم سرد و شرایط مناسب از هر درخت می توان بین 30 تا 35 کیلوگرم بادام را برداشت کرد.

میزان باردهی نهال بادام به رسیدگی های باغداران از آبیاری – هرس – کوددهی بستگی دارد.

فاکتورهای مهم در باردهی نهال بادام

بعد از انتخاب و خرید نهال بادام مناسب بایستی یکسری از فاکتورها و عوامل را در نظر داشته باشید تا بتوان به بازدهی سریع تر و بهتری رسید.

در نظر گرفتن یکسری از شرایط به افزایش باردهی و زودبازده بودن نهال کمک می کند. در ادامه به این فاکتورها مهم می پردازیم.

کمبود آب یکی از عوامل کاهش باردهی نهال و کیفیت آن می باشد.اگر می خواهید نهال ها  زودتر به باردهی برسند و شاهد عملکردی بی نظیر از آن باشید بایستی به آبیاری توجه داشته باشید که بهترین روش آبیاری می تواند قطره ای باشد.

درخت بادام جزو درختان بسیار نورپسندی است که برای رشد بهتر بسیار علاقه به نور دارد.لازم نیست درخت بادام خیلی در سایه باشد. میزان زیادی قرار گرفتن درخت بادام در سایه موجب از بین رفتن گل های درخت بادام می شود.

بهتر است در زمان احداث باغات بادام خود مکان یابی را طوری قرار بدهید که نور به اندازه کافی به درخت برسد.

اگر خاک نامناسب باشد و با کمبود عناصری رو به رو باشد و یا پی اچ آن خیلی بالا باشد و شور باشد درخت با کاهش کیفیت و باردهی طرف می شود.کیفیت محصولات درخت کاهش پیدا کرده و در نهایت شاهد عملکرد پایین از درخت خواهیم بود که دیرتر به بازدهی می رسد.

هرس کردن برای درخعت بادام یک انگیزه است هم شاخه های اضافی را حذف می کند که موجب نوررسانی بهتر و در نهایت رشد سریع تر و بهتر نهال می شود و هم یک آرایش زیبا به درخت می دهد.

یکی از عوامل و فاکتورها که موجب باردهی سریع تر نهال بادام می شود هرس درخت بادام است.

تاثیر آب و هوا در میزان باردهی و عملکرد نهال بادام

آب و هوا یکی از مهم ترین نقش ها را در افزایش باردهی و عملکرد درخت بادام دارد.درختان بادام برای رشد و بازدهی نیازمند میزان لازم سرما می باشند که اگر برای درخت تامین نشود درخت با کاهش باردهی و کیفیت محصولات رو به رو خواهد شد.

کلیه ارقام نهال گردو پیوندی کانادایی در نهالستان پالیز گردو به همراه کارت گارانتی 2 ساله؛ گواهی سلامت؛ کارت قرنطینه؛ گواهی عاری از آفات برای شما باغداران محترم ارسال میشوند

زمان باردهی نهال بادام به شرایط آب و هوایی نیز بستگی دارد.

جمع بندی نهال بادام بعد از چند سال بار می دهد

هر نهال یا گیاهی که کاشته می شود بعد از کاشت نیازمند رسیدگی و بررسی هایی است تا به یک بازدهی و عملکرد عالی برسد که این رسیدگی ها میزان باردهی و کیفیت آنها را افزایش داده و بازدهی درخت را سریع تر می کند.به نقل از نهالستان نوین گردو به موضوع اینکه نهال گردو بعد از چند سال به باردهی می رسد پرداختیم.

به طور خلاصه گفتیم برای رسیدن به باردهی سریع باید رقم مناسبی برای کاشت انتخاب شود و تمامی فاکتورهای کاشت به خوبی انجام شود که اینگونه شاهد بازدهی سریعی از درخت بادام خواهیم بود.

 

خروج از نسخه موبایل