نماد سایت ماه نیوز

دلایل بار ندادن موتور دیزل ژنراتور چیست؟

مهم ترین دلایل روشن نشدن دیزل ژنراتور چه می باشد؟

(دیزل ژنراتور کوچک و یا بزرگ ) امروزه دارای سیستم پیشرفته­ ای می ­باشند و خیلی کم پیش می ­آید که این دستگاه ها دچار مشکل بشوند. چرا که همه چیز به صورت اتومات چک و کنترل می­ شود.

دلایل روشن نشدن دیزل ژنراتور می تواند بی شمار باشد، مثلا در برخی از اوقات پیش میاید که دیزل ژنراتور روشن نشود به این صورت که استارت به خوبی کار می کند اما دیزل ژنراتور روشن نمی­ شود، پس معلوم می­ شود که مشکل از استارت نیست. در این مقاله به دلایل روشن نشدن دیزل ژنراتور می پردازیم.

  1. گرفتگی و یا یخ زدگی لوله سوخت

یکی از دلایل روشن نشدن دیزل ژنراتور مانند در فصل سرد، می ­تواند به دلیل یخ­زدگی سوخت در لوله ­های انتقال­ دهنده سوخت مربوط باشد. در این صورت سوخت به موتور نمی­رسد و موتور روشن نمی ­شود. برای حل این مشکل باید آب جوش را به صورت مداوم بر روی پمپ و لوله­ های گازوئیل بریزید تا مسیر انتقال سوخت باز شود. نکته بسیار مهمی که وجود دارد اینکه برای گرم کردن لوله­ ها از شعله مستقیم استفاده نکنید، چرا که این کار ممکن است سبب بروز آتش سوزی شود همچنین ممکن است به سیم­ کشی دیزل آسیب برساند.

  1. وجود هوا در سیستم سوخت­ رسانی

نرسیدن سوخت به موتور از مهمترین دلایل روشن نشدن دیزل ژنراتور می­ باشد، عوامل زیادی می ­تواند باعث این موضوع شود. یکی از آن عوامل وجود هوا در سیستم سوخت­ رسانی است که برای حل این مشکل باید به این روش عمل کنید. این عوامل می تواند به موتور ژنراتور آسیب برساند و باعث افت قیمت شود.

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن دیزل ژنراتور مسدود شدن می­ باشد. فیلتر سوخت برای پاکسازی سوخت از ذرات ریزی تشکیل شده که در باک ته­نشین نمی ­شوند و طبیعی است که این فیلترها بعد از مدتی به دلیل انباشته شدن مواد زائد دچار گرفتگی شده و بسته شوند.

بنابراین مانع رسیدن سوخت به دیزل ژنراتور می­ شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل توصیه می­ شود با توجه به ویژگی ­ها و مشخصات ثبت شده روی فیلتر و میزان کارکرد ژنراتور، اقدام به تعویض منظم فیلتر کنید. زیاد بودن بار موتور نیز می تواند از دلایل روشن نشدن دیزل ژنراتور باشد. اگر موتور دچار گیر در حرکت باشد در زمان استارت موتور به خوبی دور برنمی­دارد. در این صورت مشاهده می­ کنید که موتور استارت می خورد اما روشن نمی­ شود. این را اصطلاحا گیر در موتور می گویند و می تواند دلایل زیادی داشته باشد از جمله:

-خرابی بلبرینگ

-پاشیدن سیم­پیچ ژنراتور

-سایش روتور و استاتور ژنراتور

و… اشاره کرد.

ژنراتورها دارای دو پمپ سوخت هستند که به پمپ اولیه آن ها پمپ سه گوش هم گفته می­ شود. در زمان زدن باید برسی کنید که عملکرد این پمپ چگونه است. اگر در زمان زدن استارت گازوئیل از مسیر برگشت به مخزن سوخت برگشت نداشته باشد پس معلوم می شود که ایراد در پمپ اولیه یا همان پمپ سه گوش است. برای رفع این ایراد باید پمپ را سرویس کنید. اشکال در پمپ سه گوش نیز علت روشن نشدن دیزل ژنراتور می باشد.

قسمتی از ژنراتور است که کار خاموش کردن دیزل ژنراتور را به عهده دارد. و دلیل اینکه به آن خاموش کن هم گفته می­ شود نیز همین است. در برخی از دیزل ژنراتورها در زمان روشن کردن باید سلونوئید فعال شود تا سوخت به موتور دیزل برسد. پس باید با دست سلونوئید را نگه­دارید تا ژنراتور روشن شود. برای بررسی عملکرد سلونوئید یک سیم از مثبت باتری به سر مثبت سلونوئید وصل کنید. اگر سلونوئید عمل نکرد به تعویض آن اقدام کنید، ولی اگر درست عمل کرد باید مسیر سیم­ کشی بررسی شود.

  1. گرفتگی ورودی یا مانیفولد هوا

اگر در زمان استارت زدن موتور روشن نشد و دود سیاه رنگ از اگزوز موتور دیزل ژنراتور خارج شد، معلوم می ­شود که هوا به درستی به دیزل ژنراتور نمی­رسد. در این صورت باید مسیر ورود هوا و  برسی شود که گرفتگی نداشته باشد.

  1. وجود آب و ناخالصی در گازوئیل

کیفیت پایین یکی از دلایل روشن نشدن دیزل ژنراتور می­باشد. .وجود آب یا ناخالصی در گازوئیل کیفیت آن را پایین می آورد و حتی می تواند به موتور ژنراتور آسیب برساند.

از دیگر دلایل روشن نشدن دیزل ژنراتور می تواند اشکال در انژکتور نیز باشد. پس در وقت خرید دیزل ژنراتور حتما سعی کنید با کیفیت­ ترین را خریداری نمایید.

  1. خراب بودن باتری

اگر با ایراداتی از جمله روشن نشدن دیزل ژنراتور روبرو شدید باید ابتدا به سراغ باتری آن بروید. این موضوع در خصوص تمام مدل های موتورهای دیزلی از جمله دیزل ژنراتور کوچک ، دیزل ژنراتور ولوو و … وجود دارد.اگر بعد از خرید دیزل ژنراتور و گذشت مدت زمانی از آن شاهد روشن نشدن دستگاه بودید باید قبل از هر چیز به بررسی باتری آن بپردازید.

عوامل مختلفی در خراب شدن باتری موثر هستند که می توان به شیمیایی شدن باتری، رسوبی شدن سر آن و مشکلاتی در اتصال اشاره کرد. بهترین کار در این شرایط تعویض باتری خراب با یک باتری نو است. استفاده از باتری دارای اصول و قواعدی است که اغلب شرکت های سازنده در هنگام خرید دیزل ژنراتور ولوو و دیزل ژنراتور کوچک به آن اشاره می کنند. توصیه می کنیم قبل از خراب شدن باتری به استفاده بهینه از آن بپردازید، زیرا در تمام شرایط پیشگیری بهتر از درمان است.

  1. وجود هوا در سوخت مولد

همان طور که در مطالب گذشته اشاره کردیم دیزل ژنراتورها به عنوان موتورهای احتراقی نیز شناخته می شوند زیرا عملکرد آن ها بر اساس احتراق کامل است.

اگر دستگاه به مدت طولانی مورد استفاده قرار نگیرد احتمال نفوذ هوا در آن بیشتر می شود. اگر هوا وارد سوخت شود احتراق به صورت کامل رخ نمی دهد و علاوه بر مشکلاتی مانند روشن نشدن دستگاه ، شاهد ایجاد رسوباتی در آن نیز خواهیم بود.

  1. نشتی سوخت

علت روشن نشدن دیزل ژنراتور به دلیل نشتی سوخت یکی از رایج ترین علل محسوب می شود. واقعیت این است که محل نگهداری موتورهای دیزلی از اهمیت زیادی برخوردار است.

اگر مخزن این موتورها در شرایط نامساعد نگهداری شود باعث ایجاد ترک در لوله ها خواهد شد و به دنبال آن هواگرفتگی مسیر سوخت به وجود می آید. وجود هوا در مسیر سوخت از مهم ترین دلایل روشن نشدن موتورهای دیزلی است.

  1. دود و گرفتگی موتور

هر کدام از دیزل ژنراتورها بر اساس توان و بار الکتریکی کار می کنند. غالبا این دستگاه ها قادر هستند در شرایط ایده آل بین 70 تا 80 درصد ظرفیت اسمی خود کار کنند. اگر در مدت زمان طولانی بیش از از آن کار بکشید قطعا سوخت اضافی به شکل دوده هدر می رود و این دوده ها باعث گرفتگی در موتور دستگاه خواهد شد.

یکی از توصیه هایی که به منظور عملکرد و مطرح می شود این است که بعد از هر بار روشن کردن دستگاه اجازه دهید به میزان ظرفیت اسمی خود کار کند تا دوده های احتمالی از آن خارج شوند و اختلالی در کارکرد دستگاه به وجود نیاید.

  1. خراب بودن کلید بریکر

اگر بعد از بررسی مشکلاتی که در بالا به آن ها اشاره کردیم متوجه شدید که همچنان موتور روشن نمی شود باید به سراغ کلید بریکر یا فیوزهای مرتبط بروید. اگر کلید بریکر در مدار نباشد قطعا دیزل ژنراتور روشن نخواهد شد.

توصیه می کنیم کلید بریکر را در حالت اتوپایلوت قرار دهید. این ویژگی سبب می شود تا دستگاه در برابر خطراتی از جمله اورلود یا نوسان های الکتریکی از خود محافظت کند و موتور آسیب جدی نبیند.

  1. کاهش سطح آب رادیاتور

خنک کردن موتور توسط آب رادیاتور انجام می شود. اگر سطح آب رادیاتور کاهش پیدا کند دستگاه بیش از حد گرم می شود و ممکن است علاوه بر آسیب های احتمالی شاهد عدم روشن شدن آن نیز باشیم.

یکی از کارهایی که اغلب متخصصین انجام می دهند این است که میزان آب رادیاتور را در بازه های زمانی روزانه و هفتگی ارزیابی می کنند تا اگر از سطح مورد نظر پایین تر است به آن رسیدگی شود. نکته دیگری که در این خصوص وجود دارد کیفیت و رنگ آب رادیاتور می باشد.

  1. نبود سوخت کافی

وجود سوخت کافی باعث روشن شدن دستگاه و راندمان بهینه آن خواهد شد. در حال حاضر از سنسورهای مختلفی برای نشان دادن سطح سوخت استفاده می شود اما در برخی از مواقع این سنسورها به خوبی عمل نمی کنند و به دلیل مشکلاتی از جمله ارتعاش برق مولد از جای خود خارج می شوند.

بهتر است سوخت به شکل دیداری نیز بررسی شود تا اگر میزان آن کافی نیست نسبت به افزایش آن اقدام کنیم. علت روشن نشدن دیزل ژنراتور به دلیل عدم سوخت کافی از مشکلات متداول است.

  1. راهکارهای افزایش راندمان دیزل ژنراتور

پس از اینکه به معرفی و بررسی علت روشن نشدن دیزل ژنراتور پرداختیم نوبت به این می رسد که با نکات و راهکارهای آشنا شوید.

توربو شارژ

توربو شارژ باعث دمش هوا به درون سیلندر می شود و باعث بالا بردن راندمان حجمی خواهد شد. به همین دلیل موتورهای دارای توربو شارژ از موتورهای فاقد آن قدرت بیشتری دارند.

خنک کننده

با یک ژنراتور، دیگر لازم نیست نگران خاموشی برق باشید. اما علیرغم عملکرد عالی آنها، درست مانند هر چیز دیگری، ژنراتورها گاهی اوقات می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند.
هیچ چیز آزاردهنده‌تر از این نیست که زمانی که قصد روشن کردن دستگاه خود را دارید، متوجه شوید که روشن نمی‌شود.
شاید در ابتدا ترسی برایتان به وجود آید، اما نیازی به نگرانی نیست، زیرا اغلب اوقات با راه‌حلی ساده این مشکل رفع می‌شود.
بنابراین اگر سعی کرده‌اید ژنراتور خود را راه‌اندازی کنید، اما متوجه شدید که کار نمی‌کند، در جای مناسبی هستید.
در این مطلب با دشت نور همراه باشید تا با شناخت علل روشن نشدن ژنراتور، اقدامی برای رفع مشکل خود انجام دهید.

خروج از نسخه موبایل