نماد سایت ماه نیوز

دمنوشات گیاهی برای بهبود عملکرد کلیه

آشنایی با نارسایی کلیه

دمنوش دکتر بیز: به معنای اختلال در فعالیت کلیه‌ها و تجمع سموم در بدن است. این عارضه ممکن است به دلیل مشکلات ایجاد شده در ساختار و بافت کلیه باشد یا این‌که به صورت ثانویه و در نتیجه مشکل در اجزای دیگر بدن ایجاد می‌شود.

راه‌های مختلف درمانی با توجه به شدت عارضه وجود دارد و یکی از این راه‌ها درمان در طب سنتی است.

درمان خانگی نارسایی کلیه

دمنوش خارخاسک دکتر بیز: بخشی از درمان فرد مبتلا به نارسایی کلیه اصلاح سبک زندگی و عادت غذایی است. این کار به منظور حمایت از کلیه و کاهش بار فعالیت‌ها انجام می‌شود. حتی اگر فرد مبتلا به نارسایی کلیه تحت درمان با یا همو باشد باز هم در مورد مصرف بعضی مواد غذایی منع می‌شود.

مواردی که در روش درمان خانگی به بیماران توصیه می‌شود شامل موارد زیر است.

تغییر در رژیم غذایی فرد مبتلا به نارسایی کلیه

کاهش مصرف پروتئین

دمنوش رازیانه ترکیبی بیز: پروتئین یکی از اجزای سازنده‌ی ماهیچه‌ها و عضلات است، همچنین در استخوان سازی نقش موثری دارد. اما سوخت و ساز پروتئین در بدن با تولید اوره همراه است و در صورتی‌‍که کلیه ناکارآمد باشد و توانایی دفع اوره را در ادرار نداشته باشد تجمع اوره در بدن باعث ایجاد مشکلاتی برای فرد می‌شود.

افرادی که تحت درمان دیالیز هستند یا مشکلات کلیه دارند باید مصرف مواد غذایی پروتئین حیوانی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ و پروتئین گیاهی مانند سویا و لوبیا سبز و حبوبات را تا حد امکان کم نمایند و برای تامین انرژی از کربوهیدرات‌ها استفاده کنند. البته این محدودیت مصرف دائمی نیست و بعد از بهبود و کم شدن دفع اوره یا حتی تمام شدن دوره‌ی دیالیز می‌توانند مثل سایر افراد از پروتئین به میزان نیاز بدن استفاده نمایند.

کاهش مصرف فسفر

فسفر در منابع غذایی حاوی پروتئین یافت می‌شود. متابولیسم و فسفر در بدن به عهده کلیه‌ها است. همچنین کلیه‌ی دارای اختلال نمی‌تواند مورد نیاز برای جذب کلسیم را بسازد و مقادیر اضافی فسفر را دفع کند.

پس دو حالت برای بیماران نارسایی کلیه ایجاد می‌شود. اول این‌که فسفر در بدن جمع می‌شود و بعد غده‌ی پارا برای جبران کم‌کاری کلیه مجبورر به ترشح هورمون برای دفع فسفر می‌شود و پرکاری تیروئید فرد را اذیت می‌کند. لذا توصیه می‌شود فرد فسفر اضافی را از رژیم غذایی حذف کند.

منابع غذایی حاوی فسفر شاما موارد زیر است.

کاهش مصرف پتاسیم

بالا رفتن پتاسیم در مقادیر بالاتر از ۶.۵ میلی‌مول در لیتر بسیار خطرناک است و می‌تواند سبب شود. برای این‌که فرد مبتلا به نارسایی کلیه قادر به دفع پتاسیم نیست باید مصرف غذاهای حاوی پتاسیم را محدود نماید.

منابع غذای حاوی پتاسیم شامل مورد زیر است:

میوه‌های حاوی پتاسیم شامل پرتقال، انگور، هلو، لیمو، گریپ فروت، موز و توت فرنگی هستند. سیب، گلابی و هندوانه مقادیر کمتری از پتاسیم دارند. فرد مبتلا به نارسایی کلیه پسته، بادام هندی، شاه بلوط، شکلات و کاکائو نیز نباید مصرف کند. اما می‌توان سبزیجات حاوی پتاسیم را با ۲ یا ۳ بار پختن استفاده کرد.

کاهش مصرف نمک

‌حتما شنیده‌اید که به نمک عنوان سم سفید داده‌اند. نمک باعث بالا رفتن و آسیب‌های کلیوی می‌شود. دفع نمک اضافی از بدن بر عهده‌ی کلیه است و اگر کلیه این توانایی را نداشته باشد، نمک در بدن تجمع می‌یابد و فرد در چرخه‌ای از بیماری‌ها گرفتار می‌شود، چون دفع نشدن نمک سبب بالا رفتن و  آسیب‌های کلیوی می‌شود.

میزان معمول مصرف نمک روزانه ۸ تا ۱۲ گرم است ولی فرد مبتلا به نارسایی کلیه همین میزان را هم نمی‌تواند دفع کند، رژیم غذایی بسیار کم نمکی باید داشته باشد. حتی خوردن غذاهایی مانند ماهی شور یا خشک شده ، سس و سویا سس هم برای این افراد غیر مجاز است.

افزایش مصرف ویتامینها

فرد با نارسایی کلیه یا کسی که مورد درمان با دیالیز قرار می‌گیرد، ویتامین‌های محلول در آب را هم دفع می‌کند. به همین جهت این افراد باید در رژیم غذایی خود مقادیر بیشتری از این ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین A و C را بگنجانند. منابع غذایی این ویتامین‌ها میوه‌ها و سبزیجاتی مانند پرتقال، کیوی، هویج، فلفل دلمه‌ای، سبزیجات با برگ تیره مانند اسفناج است.

تغییر در سبک زندگی فرد مبتلا به نارسایی کلیه

متعادل نگه داشتن وزن

کسانی که نارسایی کلیه دارند نمی‌توانند آب اضافی را از بدن دفع کنند به همین دلیل دچار می‌شوند. اما اضافه وزن این افراد ناشی از دریافت بالای کالری نیست و حاصل از تجمع آب در بدن است.

ورزش کردن

بیماران نارسایی کلیوی معمولا از بیماری‌های قلبی هم رنج می‌برند و این احتمال حمله‌های قلبی را هم در آن‌ها بیشتر می‌کند، اما ورزش کردن باعث می‌شود گردش خون در بدن انجام شود. این بیماران قادر هستند در هفته سه بار به مدت نیم ساعت یا بیشتر ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه سواری و یا دویدن انجام دهند.

پرهیز از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل

سیگار کشیدن باعث آسیب به بافت‌های بدن می‌شود و بافت کلیه نیز از این امر مستثنی نیست و با استعمال سیگار یا حتی در معرض دود سیگار بودن دچار آسیب می‌شود. الکل نیز هنگام دفع از طریق کلیه باعث تخریب کلیه می‌شود. قطع کردن یا والکل در سلامتی  افراد موثر است.

با استفاده از داروهای گیاهی بیماری‌ها را درمان می‌کنند. داروی گیاهی برای نارسایی کلیه به شیوه‌های مختلف استفاده می‌شود.

عرقیات برای درمان نارسایی کلیه

استفاده از  عرقیات کیست کلیه و بیماری‌های مرتبط با کلیه را درمان می‌کند. بنابراین در طب سنتی به استفاده‌ی روزانه و دائمی عرقیات گیاهی برای اثربخشی بهترتوصیه می‌شود.

درمان نارسایی کلیه در طب سنتی با عرق آلوئهورا

آلوئه‌ورا گیاهی آبرسان است که مصرف آن می‌تواند حجم آب در بدن را افزایش دهد و از این طریق با دفع ادرار  سموم را هم دفع می‌کند. پاکسازی و شستشوی بدن از ناخالصی‌ها و مواد زائد سلامت را به بدن برمی‌گرداند. به‌همین دلیل استفاده از ترکیبات گیاهی می‌تواند این هدف را دست‌یافتنی نماید.

درمان نارسایی کلیه در طب سنتی با عرق جعفری

جعفری گیاهی است که از قدیم‌الایام به ادرارآور بودن معرف بوده است. به‌همین جهت در درمان بیماری‌های کلیه مانند نارسایی، و توصیه شده است. همین‌طور مصرف عرق جعفری بدن را در بیماری‌های سیستم ایمنی تقویت می‌کند. پس توصیه می‌کنیم روزانه یک فنجان عرق جعفری را برای درمان نارسایی کلیه بنوشید.

درمان نارسایی کلیه در طب سنتی با عرق زنیان

گیاه زنیان در درمان بیماری‌های مختلف کبدی و گوارشی موثر است. همچنین زنیان برای نارسایی کلیه توسط پزشکان طب سنتی توصیه شده است. برای استفاده روزانه می‌توانید آن را به تنهایی یا ترکیب با آب میل کنید.

دمنوش برای نارسایی کلیه

یکی از اصول طب سنتی استفاده از داروهای گیاهی برای نارسایی کلیه است.  یکی از روش‌های استفاده از گیاهان دارویی تهیه دمنوش است. در این روش می‌توان از ساقه یا گل گیاه به‌صورت تازه استفاده کرد یا آن را خشک نمود و در مواقع نیاز استفاده کرد.

درمان نارسایی کلیه در طب سنتی با چای سبز

بهترین دارو برای نارسایی کلیه استفاده روزانه از چای سبز است. چای سبز گیاهی است که دارای خواص غذایی سرشار است. حاوی آنتی‌اکسیدان و پلی فنول است.

آنتی اکسیدان موجود در چای باعث می‌شود بدن در مقابل عفونت مقاوم شود و التهابات در نفرون‌ها و بافت کلیه کم شود. پلی فنول موجود در چای سبز نیز می‌تواند از تشکیل جلوگیری کند.

برای تهیه دمنوش چای سبز باید یک قاشق چای‌خوری از آن را در یک لیوان آب جوشیده بریزید و با حرار ت غیر مستقیم دم کنید. توجه داشته باشید میزان زمانی که برای دم کشیدن چای سبز نیاز است ۱۵ الی ۲۰ دقیقه است و اگر چای بیشتر از این روی حرارت بماند رنگ تیره‌تر و طعم تلخ‌تری خواهد داشت.

درمان نارسایی کلیه در طب سنتی با قاصدک

آیا می‌دانستید قاصدک منبع غنی از ویتامین  Aاست. همچنین دارای مقادیر زیاد از ویتامین‌های C, D, B است. قاصدک خاصیت ادرار آوری زیادی دارد و دفع ادرار زیاد باعث خارج شدن سموم از بدن و حتی می‌شود. دمنوش این گیاه را می‌توان با ریشه، گل و برگ قاصدک درست کرد.

ریشه گیاه را جدا کنید و بشویید. بعد از خشک شدن آن را داخل ماهیتابه حرارت دهید تا خشک شود. سپس آن را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک نعلبکی روی آن قرار دهید تا دم بکشد.

برای تهیه‌ی این دمنوش ازبرگ‌های ریز استفاده کنید و آن را خرد کنید. مثل تمام دمنوش‌های دیگر فقط کافیست آن را داخل قوری محتوی آب جوش بریزید و با حرارت غیر مستقیم دم کنید.

گل‌های زرد قاصدک را می‌توان برای تهیه دمنوش استفاده کرد. آن را با حرارت غیر مستقیم دم کنید و برای خوش‌طعم تر شدن چند قطره آب لیموی تازه یا عسل به آن اضافه کنید.

درمان نارسایی کلیه در طب سنتی با زنجبیل

زنجبیل یکی از گیاهان معجزه‌آسا در طب سنتی است که برای درمان دردهای مختلفی از آن استفاده می‌شود. زنجبیل به‌دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی می‌تواند عروق کلیه را در مقابل عفونت مقاوم نماید. همچنین مقادیر بالا از و B3 و کلسیم به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند. زنجبیل را می‌توان به‌صورت خام، ادویه در غذا یا دمنوش استفاده کرد.

برای تهیه دمنوش باید مقداری زنجبیل تازه را خرد کنید و بعد از شستن داخل قوری در حال جوش بریزید. سپس قوری را روی یک توری قرار دهید تا دم بکشد. یعد از سرد شدن آن را استفاده کنید. می‌توانید دمنوش زنجبیل را داخل یخچال هم نگه دارید.

درمان نارسایی کلیه در طب سنتی با دمنوش گلپر

یکی از موثرترین دمنوش‌ها بر عملکرد کلیه دمنوش گیاه گلپر است. گلپر می‌تواند ادرار را زیاد کند و از این طریق ناخالصی‌ها را دفع کند. همچنین دمنوش گلپر به افراد زیر توصیه می‌شود.

خروج از نسخه موبایل