اقتصادی

دولت چگونه حباب بورس را ترکاند؟

یک اقتصاددان با بررسی آزادسازی دولت از سهام و تأثیر مسئله ETF در بازار سرمایه گفت: “نانا همچنین آنها را از ویرانی نجات داد.”

سعید لیلاز در مصاحبه ای با این موضوع با اشاره به شیوع کرونا اظهار داشت: در ماه های اول شیوع در ایران ، در ماه مارس و آوریل ، سایر بازارها به دلیل کرونا متوقف شد و هیچ معامله ای در بازار ارز انجام نگرفت و بازار طلا نباید در بازار مسکن باشد. ماههاست که ایرانیان مسکن را جدی می گیرند ، بنابراین مردم به مهارت هایی روی آورده اند که در فضای مجازی قابل معامله است. به عبارت دیگر ، بازارهای موازی از یک سو تثبیت شده اند و بورس سهام از سوی دیگر تجمع کرده است. زیرا شخص بدون نیاز به حضور در تجارت می تواند تجارت کند.

وی ادامه داد: پیش بینی من این بود که شاخص کل بورس در اردیبهشت ماه از 600000 واحد تجاوز کند اما در همان ماه به مرز 10 میلیون واحد نزدیک شد. البته باید توجه داشت که علاوه بر رکود در بازارهای موازی و افزایش نگرش مردم به معاملات آنلاین ، یکی دیگر از عوامل مؤثر در افزایش بازار سهام افزایش شدید نقدینگی است. بنابراین متوسط ​​رشد نقدینگی در سال 2009 بیش از 28 درصد بود و این نشانگر وجود روزانه 1500 میلیارد تن مایعات جدید است. از این نظر وقتی بازارهای موازی تثبیت شدند ، این نقدینگی در بورس کالا جریان داشت.

این اقتصاددان با اشاره به پذیرش بازار سرمایه از سوی مردم ، اظهار داشت: بعد از اواسط اردیبهشت ، بازار شروع به تورم کرد و چون طبقه های پایین شروع به فروش دارایی های ارزشمند خود کردند و حرکت کردند ، با یک بحران جدی اجتماعی روبرو شدیم. به بازار سرمایه حمله کرد. این زمانی بود که سرمایه داران بزرگ اواخر ماه مه بازار را ترک کردند.

لیلاز ادامه داد: در آن زمان و شرایط دولت ، بسیاری از بانک ها و شرکت ها در قالب عرضه سهام و آغاز روند آزاد سازی سهام قضایی وارد بازار شدند و نه تنها خطر سقوط بازار سهام را از بین بردند بلکه 800 هزار تا 1 میلیون سهامدار جدید خرده فروشی را نیز از بین بردند. “” وی همچنین پا را نجات داد كه امكانات كوچك او در خطر نابودی بود. در نتیجه این سیاست ، بازار سهام ثبات پیدا کرده و رشد فوق العاده آن متوقف شده است. این اقدام مانع از سقوط بازار سهام شد و امنیت مردم را برای خرید سهام دولتی فراهم کرد.

وی به سرمایه گذاران جدید در بازار سرمایه توصیه کرد: “تا آنجا که ممکن است آنها باید آگاهانه وارد بازار سرمایه شوند یا پیشنهادهای پیشنهادی دولت را خریداری کنند زیرا هیچ حبابی در این سهام وجود ندارد.”

این اقتصاددان تأکید کرد: دولت با ارائه عدالت و سهام دولتی در زمان مناسب کار بزرگی انجام داد: اول اینکه مانع از بی ثباتی بازار شد. در روزهای پر تلاطم بازار ، ثروتهای کلان یک شبه از یک جیب به جیب دیگر منتقل می شدند. دوم این که توانست جلوی سقوط احتمالی بازار سهام را بگیرد. این سقوط می تواند به یک یا دو میلیون سهامدار کوچکتر با پیامدهای اجتماعی و سیاسی آسیب برساند. سوم ، این مقدار زیادی از سهام دولت را با قیمتی منصفانه و بدون رانت به صاحبان اصلی خود بازگرداند و همچنین با جذب نقدینگی به روشی سالم مانع از تحریک اقتصادی شد. تاکنون شاهد ثبات نسبی در بازارهای بورس ، طلا ، ام تام و بورس بودیم.

لیلاز در پاسخ به این سؤال که آیا در رشد بازار سرمایه حباب وجود دارد یا خیر ، گفت: باید بررسی شود که آیا سهام یک یا چند شرکت خاص حباب است ، اما من فکر می کنم عجیب نیست که شاخص کل به 1200 هزار واحد برسد. اگر نسبت نرخ رشد نقدینگی و کل معاملات در بورس اوراق بهادار تهران باید برابر با 15 تا 20 درصد تولید ناخالص داخلی ایران باشد ، جای تعجب نیست که این شاخص تا پایان تیرماه با رشد 1200 هزار واحدی افزایش یابد. در حقیقت حباب در بازار ایجاد شد ، اما دولت حباب را با تهیه به موقع و معقول پشت سر گذاشت.

وی ادعا كرد كه توده های مردم در بازار سرمایه اقبال هرگز به اندازه آنچه كه در یك یا دو ماه گذشته اتفاق افتاد موفقیت آمیز نبوده اند و این خطر جدی بود كه سرمایه گذاران بزرگ در صورت فروپاشی بورس سهام برخی سودهای خود را از دست دهند. آنها از دست دادند ، اما توده ها بخشی از سرمایه خود را از دست دادند. ما باید از تازه واردان بخواهیم که با دانش در بازار سرمایه وارد بازار سرمایه شوند یا سهام دولتی را که دولت پیشنهاد داده است با قیمت مناسب بخرند.

انتهای پیام