عمومیمعرفی کسب و کار

راهنمای استفاده‌ از هشتگ در اینستاگرام

نقش گستردۀ اینستاگرام و حضور آن در فعالیت‌های گوناگون نشان می‌دهد که این اپلیکیشن بین‌المللی یکی از محبوب‌ترین ابزارهاست. هشتگ اینستاگرام جزء آن دسته از ابزارهایی است که درعین‌حال که کاربردهای بسیار زیادی دارد، کاربران را با چالش‌های بسیاری روبرو می‌کند. اگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی باشید  اگر می‌خواهید نام تجاری و برند شما در اینستاگرام معرفی و تبلیغ شود باید مخاطبان بیشتری را جذب کنید و برای جذب مخاطب بیشتر به هشتگ اینستاگرام نیاز دارید اما استفاده از هشتگ نیازمند استراتژی‌های خاص است

استفاده از هشتگ‌ باعث می‌شود محتوای شما توسط افرادی که دنبال آن کلمه هستند، پیدا شود و بازدید آن افزایش یابد. مثلاً شما هشتگ #سفر را پای پستتان گذاشتید. کسانی که فالوور شما نیستند ولی این هشتگ را سرچ می‌کنند، پست شما برایشان نشان داده می‌شود؛ اینطوری بازدید سایتتان زیاد می‌شود. بالطبع با افزایش بازدید، اگر محتوای خوبی داشته باشید، افراد آن را بیشتر لایک می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند. در این بین استفاده از خدماتی مثل خرید لایک از طریق . https://mymember.shop/خرید-لایک-اینستاگرام میتواند به ارتقای موشکی پیج شما کمک کند.

هشتگ چگونه به وجود آمد؟

در سال ۱۹۹۸ برایان کرنیگان (Brian Kernighan) و دنیس ریچی (Dennis Ritchie) از هشتگ در زبان برنامه‌نویسی C و برای کلمات کلیدی خاصی استفاده کردند، اما اولین استفاده‌ از هشتگ در شبکه‌های اجتماعی به شخص دیگری بر می‌گردد. کریس مسینا (Chris Messina) کارمند سابق شرکت گوگل اولین هشتگ را در سال ۲۰۰۷ در توییتر و برای لغت barcamp# استفاده کرد. بعد از این اتفاق توییتر در سال ۲۰۰۹ تمام هشتگ‌های موجود در توییتر را به یک لینک تبدیل کرد.

هشتگ چیست و نحوۀ کار هشتگ اینستاگرام به چه شیوه‌ای است؟

هشتگ ها جزء آن دسته از ابزارهایی هستند که می‌توانند سرنوشت تجارت آنلاین شما را تغییر دهند. شاید برایتان این جملات کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد اما حقیقت ماجرا به همین صورت است. قبل از تعریف اولیۀ هشتگ ها لازم است تا با یک مثال شما را با کاربرد هشتگ در اینستاگرام بیشتر آشنا کنیم. هشتگ دقیقاً نقشی شبیه به یک کتابخانۀ بسیار بزرگ و باعظمت دارد. کتابخانه‌ای که کتاب‌ها در آن طبقه‌بندی‌شده‌اند و شما می‌توانید کتاب‌های بسیار مختلف با موضوعات متنوع را جست‌وجو کنید و تعداد کتاب‌هایی که برای هر موضوع وجود دارد را نیز ببینید.

حالا اگر شما ناشر یا نویسندۀ یک کتاب باشید می‌توانید موضوع کتاب خود را به کتابخانه اعلام کنید تا کتاب شما بر اساس برچسب موردنظرتان در لیست آن موضوع قرار بگیرد. نقش هشتگ دقیقاً شبیه به این کتابخانه بوده و تمام آن کتاب‌ها پست‌ها و استوری‌هایی هستند که در اینستاگرام وجود دارند. با مشخص کردن برچسب یا هشتگ برای هر پست یا استوری، محتوای شما برچسب‌گذاری شده و امکان جست‌وجوی و بیشتر دیده شدن آن فراهم می‌شود.

هر کلمه‌ای که در کنار علامت # قرار می‌گیرد به یک متاتگ تبدیل می‌شود. متاتگ این قابلیت را برای آن کلمه ایجاد می‌کند که بتوان روی آن کلیک کرده و سایر محتواهایی که با آن کلمه برچسب‌گذاری شده است را مشاهده کرد. با توجه به این هر کاربری که در اینستاگرام برای پست یا استوری خود هشتگ قرار دهد شخص جست‌وجو کننده می‌تواند به کمک هشتگ ها آن پست یا استوری را پیدا کند. هشتگ ها برای کاربرانی که تولید محتوا می‌کنند و برای افرادی که در حال جست‌وجو هستند کاربرد دوطرفه دارد و به هر دو برای رسیدن به هدف اصلی در فضای اینستاگرام کمک می‌کند.

چطور برای پست خود در اینستاگرام هشتگ قرار دهید؟

با کلیک کردن روی هشتگ، آن هشتگ برای پست شما نیز انتخاب می‌شود و در قسمت توضیحات قرار می‌گیرد. اگر عبارت موردنظر شما در لیست نمایش داده شده موجود نبود با توجه به تکنیک نوشتن هشتگ، عبارت خود را کامل کنید و درصورتی‌که هیچ نتیجه‌ای برای عبارت شما موجود نبود یعنی این هشتگ برای نخستین بار ساخته‌شده می‌شود.

برای جست‌وجوی هشتگ اینستاگرام نیز باید وارد قسمت ذره‌بین شده و در کادر بالای صفحه علامت # را قرار داده و سپس عبارت موردنظرتان را تایپ کنید. در این قسمت نتایج مرتبط با عبارت موردنظر شما نشان داده می‌شود که می‌توانید روی آن‌ها کلیک کنید تا به محتوای موردنظر هدایت شوید. برای اینکه در اینستاگرام به محبوبیت برسید باید با استراتژی‌های هشتگ گذاری آشنا شوید. بدون این استراتژی‌ها به‌جایی نخواهید رسید!

نتایج کلیک کردن هشتگ اینستاگرام

همان‌طور که در قسمت‌های قبل گفتیم هشتگ ها در اینستاگرام متاتگ هایی هستند که پس از کلیک کردن روی آن‌ها نتایج جدیدی نمایش داده می‌شود. در این قسمت به شما می‌گوییم که پس‌ازاینکه روی هشتگ کلیک کردید نتایج نشان داده شده به چه معنایی هستند.
پس از کلیک کردن روی هر هشتگ اینستاگرام به صفحۀ جدیدی هدایت می‌شوید که شامل 3 بخش است:

پست‌های پرطرفدار

9 پستی که اولی که در ستون Top Posts نمایش داده می‌شوند آن دسته از پست‌هایی هستند که بیشترین بازدید، لایک و یا کامنت را داشته‌اند. معمولاً این پست‌ها توسط افرادی که تعداد بسیار زیادی دنبال کننده دارند یا بسیار معروف هستند، گذاشته می‌شود.

پست‌های اخیر

پست‌های اخیر که در ستون Most Posts قرار می‌گیرند تمام پست‌هایی هستند که از هشتگ موردنظر استفاده کرده‌اند. در این ستون پست‌ها بر اساس بازۀ زمانی منتشرشده نمایش داده می‌شوند.

نحوۀ دسته‌بندی هشتگ اینستاگرام

برای استفادۀ بهتر از هشتگ اینستاگرام لازم است تا با نحوۀ دسته‌بندی هشتگ در اینستاگرام آشنا شوید. نحوۀ هشتگ گذاری در اینستاگرام و ساخت هشتگ در اینستاگرام به‌صورت کلی در دو دسته قرار می‌گیرد که شامل موارد زیر است:

به‌طورکلی اکثر هشتگ هایی که در اینستاگرام وجود دارد جزء این دسته هستند. حدود سه‌چهارم از هشتگ های اینستاگرام که شامل نام، معرفی محصول و یا تبلیغ کالای خاصی هستند در این دسته قرار می‌گیرند. هشتگ هایی که در این گروه قرار می‌گیرند اطلاعات کاربردی و بسیار خوبی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. به‌عنوان مثال اگر شما صاحب یک کسب‌وکار و تجارت آنلاین در اینستاگرام باشید به کمک هشتگ مرتبط خود می‌توانید به اطلاعات لازم برای تحلیل میزان محبوبیت خود دسترسی پیداکرده و با کمک ابزارهای آماری که برای تحلیل شبکه‌های اجتماعی به‌کاربرده می‌شوند آن را بررسی کنید.

این دسته از هشتگ ها یکی از بهترین ابزارهایی هستند که برای صاحبان کسب‌وکار در اینستاگرام به‌کاربرده می‌شوند و فرصت لازم برای ایجاد کمپین و یا تبلیغات تخصصی را فراهم می‌کنند. هشتگ های این دسته که معمولاً هشتگ های پرطرفدار اینستا نیز جزء آن هستند، هشتگ های عمومی بوده و برای تبلیغات یا بازاریابی کاربرد نخواهند داشت.

هشتگ های عمومی همان هشتگ هایی هستند که افراد برای پست‌های شخصی و یا برای موضوعات مختلف از آن‌ها در پست‌هایشان استفاده می‌کنند و هدف از این هشتگ ها جذب دنبال کنندگان بیشتر است. استفاده از این هشتگ ها در موضوع برندینگ و برای معرفی خدمات بدون کاربرد است. پست شما برای دیده شدن نیاز دارد تا در میان 25 میلیون محتوایی که به صورت روزانه در اینستاگرام منتشر می‌شود متمایز شود. کلید موفقیت شما در هشتگ گذاری تکنیکال است.

تکنیک‌های هشتگ گذاری در اینستاگرام

اینستاگرام به طرزی عجیب و حرفه‌ای هوشمند است. این اپلیکیشن قدرتمند از مخاطبانی که الگوریتم‌های آن را رعایت می‌کنند بسیار استقبال کرده و به آن‌ها پاداش می‌دهد و در مقابل نیز آن دسته از مخاطبانی که قوانین را زیر پا می‌گذارند مجازات می‌کند. برای بهره‌مندی از پاداش‌های اینستاگرام لازم است تا قواعد و نکاتی که در رابطه با هشتگ گذاری در اینستاگرام وجود دارد را اجرا کنید.

پس‌ازآن مشاهده خواهید کرد که پست‌های شما در اینستاگرام محبوبیت بسیار بیشتری کسب کرده و در مقایسه با قبل افراد بیشتری آن را مشاهده کرده‌اند. همچنین این پست‌های محبوب سبب می‌شوند تا افراد برای دنبال کردن سایر محتوای شما، پیجتان را دنبال کنند و تعداد دنبال کنندگان شما افزایش پیدا کند.

استفاده از هشتگ های قوی اینستا

برای بیشتر نشان دادن محتوای خود در اینستاگرام باید فهرستی از هشتگ های قوی اینستا داشته باشید و با هشتگ های پرطرفدار اینستا نیز آشنا باشید.  برای اینکه بفهمید این هشتگ ها کدام موارد هستند، می‌توانید هشتگ مورد نظر و مرتبط را در اینستاگرام جست‌وجو کرده و تعداد پست‌هایی که در آن هشتگ اینستاگرام قرار داده شده است را مشاهده کنید. با این روش میزان محبوبیت هشتگ ها را مشاهده خواهید کرد.

استفاده از هشتگ های خاص و ترند

یکی از موضوعاتی که همیشه مبحث داغ اینستاگرام است، مبحث هشتگ های ترند است که در یک بازۀ زمانی کوتاه و برحسب اتفاقی خاص به وجود می‌آیند و با سرعت بسیاری در یک جامعه به کار برده می‌شوند. تولید محتوا متناسب با این هشتگ ها و استفاده از این هشتگ ها می‌تواند نقش بسیار مهمی در نشان دادن شما و جذب بیشترتان نقش داشته باشد.

عدم استفاده از هشتگ های تکراری و زیاده‌روی نکردن

همان‌طور که اضافه کردن کم یا زیاد نمک در یک غذا نقش بسیار مهمی در طعم آن دارد، استفاده کم یا بیش‌ازحد هشتگ ها نیز می‌تواند عواقب خود را به همراه داشته باشد. طبق الگوریتم اینستاگرام شما می‌توانید از 30 هشتگ برای پست‌های استفاده کنید.  این هشتگ ها باید مرتبط با محتوای شما باشند و نباید بیش از این تعداد باشند. دقت کنید که استفاده از هشتگ های تکراری در یک پست تأثیری نخواهد داشت. همچنین نباید از یک لیست از پیش تعیین شده و تکراری از هشتگ ها در تمام پست‌های خود استفاده کنید.
هشتگ هایی که برای یک پست قرار می‌دهید می‌تواند از هر دو دستۀ هشتگ اینستاگرام باشد و هشتگ های تخصصی و عمومی را انتخاب کنید. همچنین شما می‌توانید هشتگ هایی که برای پست‌های خود انتخاب می‌کنید را بر اساس تعداد پست‌هایی که در آن هشتگ ها قرار داده شده است دسته‌بندی کنید. به طور مثال شما می‌توانید چند هشتگ میلیونی، چند هشتگ بالای 500 هزارتایی، چند هشتگ بین 100 تا 500 هزارتایی و چند هشتگ کمتر از 100 هزارتایی را انتخاب کنید. با این روش میزان دیده شدن پست شما بیشتر خواهد شد.

استفاده نکردن از هشتگ های نامربوط

استفاده از هشتگ اینستاگرام خاص و ترند جذاب است و به بیشتر دیده شدن در صورتی که متناسب با محتوایتان باشند کمک می‌کنند اما استفاده از این هشتگ ها در صورتی که مطابق محتوای شما نباشند سبب می‌شوند تا اینستاگرام شما را به‌عنوان اسپم شناسایی کرده و شما را جریمه کند. این کار در طولانی مدت سبب کاهش تعداد دنبال کنندگانتان خواهد شد و فعالیت شما بدون نتیجه می‌ماند.

استفاده از هشتگ های خاص و طولانی

اگر می‌خواهید کسب‌وکار آنلاین شما رونق پیداکرده و مشتری بیشتری جذب کنید باید از هشتگ های خاص و همچنین هشتگ های طولانی هم گاهی استفاده کنید. هشتگ های خاص هشتگ هایی که هستند معمولاً تعداد کمتر از 100 هزار پست در آن‌ها به اشتراک گذاشته است. شما با انتخاب این هشتگ ها شانس دیده شدنتان را بیشتر می‌کنید. با تمرکز و برنامه‌ریزی روی این هشتگ ها در بازۀ زمانی کوتاهی نتایج خوبی کسب خواهید کرد.

استفاده از هشتگ هایی که کمی طولانی تر هستند شاید جالب به نظر نرسد اما گاهی در میان فهرستی از هشتگ ها، هشتگ های طولانی که به نظر معرفی کامل‌تری را نیز دارند جذاب به نظر می‌رسند و این‌گونه بیان می‌کنند که من کامل‌تر هستم. پس رعایت حد تعادل در استفاده از این هشتگ ها نیز به شما کمک زیادی خواهد کرد.

تمرکز کردن روی هشتگ های رقیبان

این مورد یکی از تکنیک‌های حیاتی برای کسب و کارها در اینستاگرام است. برای انتخاب هشتگ های کسب و کار در اینستاگرام باید روی هشتگ های مخصوص کسب و کارهای خاص تمرکز کنید. هشتگ هایی که توسط برندها و یا رقیبان شما به کار برده می‌شوند بهترین الگوها برای الهام گرفتن هستند. برای اینکه بتوانید روی فعالیت رقبای خود تمرکز کنید باید آخرین محتوای منتشر شده توسط آن‌ها را بررسی کرده و آن‌ها را یادداشت کنید. ممکن است برخی از هشتگ های به کار برده شده توسط رقیبتان برای شما کاربرد نداشته باشد اما قطعاً چک لیست نهایی شما پر از بایدها و نبایدهایی است که در ارتقاء روند پیج اینستاگرامتان رضایت‌بخش خواهد بود.

شما با کلیک کردن روی هشتگ هایی که رقیبتان به اشتراک گذاشته است می‌توانید به فهرستی از محتوای منتشر شده با آن هشتگ دسترسی پیدا کرده و سایر محتوای مرتبط را نیز مشاهده کنید. با این کار یک بررسی جامع از محتوایی که مخاطب شما مشاهده می‌کند در دست دارید و می‌توانید برای تمایز بیشتر و عرضۀ ایده‌های خلاقانه تلاش کنید.