اقتصادیمعرفی کسب و کار

راهنمای کامل برای شروع کار با NFT

با توجه به گسترش ساخت NFT و خرید و فروش آن مخصوصاً در بین هنرمندان و کسب درآمدهای میلیون دلاری از این راه، خیلی از افراد در حرفه‌های مختلف به فکر ساخت و ورود به بازار آن افتادند. اما باید توجه داشته باشید که از بین میلیون‌ها دورهNFT  ساخته شده توسط کاربران، تنها بخش کمی از آن‌ها دچار سرنوشتی خوب شده و مورد معامله قرار می‌گیرند. بنابراین باید برای ساخت ان اف تی، ابتدا بررسی‌های کامل را انجام داده و پس از انجام آن با مراجعه به بهترین سایت‌های خرید و فروش NFT اقدام به کسب سود کنید.

انتخاب موضوع NFT

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، NFT یک توکن غیر قابل تعویض است. این موضوع به این معنا است که برخلاف سایر رمز ارزها که قابلیت تعویض با یکدیگر را دارند، هر NFT دارای ویژگی‌های خاص خود است و امکان تعویض با NFT دیگر را ندارد. به عبارتی می‌توان این گونه گفت که هر NFT مانند یک اثر انگشت عمل می‌کند.

برای اینکه این موضوع را بهتر متوجه شوید می‌توانید به آثار هنری فکر کنید. به طور مثال یک اثر خاص از یک هنرمند خاص تنها یکی است و اگر بعضاً نمونه‌ی مشابه آن تولید شده است، زمین تا آسمان با نسخه اصلی آن متفاوت خواهد بود و اصلاً ارزش نسخه اصلی آن را نخواهد داشت.

حال که با مفهوم این موضوع آشنا شدید، لازم است بدانید که برای ساخت nft در ابتدا باید موضوع آن را انتخاب کنید. به این معنا که قصد دارید کدام یک از خود را به NFT تبدیل کنید. این دارایی می‌تواند هر کدام از موارد زیر باشد:

  • یک عکس
  • یک نقاشی خاص
  • موسیقی
  •  گیف
  •  توییت
  •  کلکسیون بازی‌های ویدئویی

همچنین توجه داشته باشید که خودتان شخصاً و به شکل کاملاً قانونی مالک آن دارایی دیجیتال باشید. زیرا ساخت nft از یک دارایی که مالک قانونی آن نیستید، ممکن است برایتان دردسرساز باشد و شما را با مشکلات قانونی مختلف مواجه کند.

بستر فروش NFT

حالا فرایند تبدیل دارایی به NFT برای شما به عنوان یک سازنده آغاز شده است. شما باید یک بلاکچین برای ساخت و فروش ان اف اتی انتخاب کنید. هر چند در حال حاضر گزینه‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید به عنوان بستر فروش NFT انتخاب کنید، در ادامه به معروف‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اتریوم(Ethereum)

اتریوم بدون تردید بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین بلاکچین برای ساخت توکن غیرمثلی است. در واقع بود که مفهوم توکن‌های NFT را رایج کرد و در ادامه با پیشی گرفتن از رقبای خود در حال حاضر از نظر نقدینگی پیشتاز است. با توجه به بزرگ بودن جامعه کاربری اتریوم، افرادی که تمایل دارند با خریداران و کلکسیونرهای بیشتری در ارتباط باشند، بهتر است از این پلتفرم برای ساخت ان اف تی استفاده کنند.

اما یکی از معایب اتریوم برای ایجاد توکن‌های NFT، کارمزد زیاد تراکنش‌ها است. در صورتی که اتریوم برای این مشکل چاره‌اندیشی نکند، ممکن است تعداد زیادی از کاربران خود را از دست دهد. در حال حاضر هم کاربران جدید و سرمایه‌گذاران معمولی ترجیح می‌دهند پلتفرم‌های دیگر را برای ساخت nft امتحان کنند.

بایننس اسمارت چین یا BSC یک بلاکچین سازگار با ماشین مجازی اتریوم است که توسط صرافی ارز دیجیتال بایننس ایجاد شده و اداره می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بایننس اسمارت چین برای ساخت ان اف تی این است که رویدادهای ویژه برای فروش توکن‌های غیرمثلی برگزار می‌کند و موفق شده است تا توجه کاربران را جلب کند.

بایننس اسمارت چین در مقایسه با اتریوم، کارمزد کمتری برای تراکنش‌ها دریافت می‌کند و تنها ۱۰ درصد از سود حاصل از فروش را برداشت می‌‎کند، همین قابلیت‌ها باعث شده است تا BSC یک رقیب جدی برای اتریوم به شمار بیاید و در لیست بهترین پلتفرم‌های ساخت nft قرار بگیرد.

سولانا یک شبکه بلاک چینی متن باز و عمومی است که از برنامه‌های غیرمتمرکز و مقیاس‌پذیر پشتیبانی می‌کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پلتفرم، پایین بودن کارمزد به دلیل سرعت بسیار زیاد ثبت تراکنش‌ها است. در واقع سولانا ادعا می‌کند که یکی از سریع‌ترین شبکه‌های دیفای است.

کاربران بعد از ساخت nft می‌توانند بدون اتلاف وقت ان اف تی‌های خود را به فروش برسانند و سود حاصل از فروش را دریافت کنند. هر چند سولانا در مقایسه با سایر رقبای خود کمتر شناخته شده است اما جالب است بدانید که حجم بسیار بالایی از معاملات توکن‌های غیرمثلی در این بلاکچین انجام می‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های مینت کردن ان اف تی در سولانا این است که مراحل انجام کار در مقایسه با پلتفرم‌های دیگر راحت‌تر است و کاربران نیاز به دانش کدنویسی خاصی ندارند.

فلو (FLOW)

فلو یکی دیگر از بلاکچین‌های معروف برای ساخت nft است. مهم‌ترین ویژگی‌های فلو که باعث شده است در لیست بهترین پلتفرم های مینت ان اف تی قرار بگیرد، سرعت بسیار بالای انجام تراکنش‌ها، توسعه و مقیاس پذیری است.این پلتفرم با میزبانی از چند مجموعه ان اف تی معروف ورزشی به شهرت بیشتری رسید.

فلو هدف خود را ایجاد یک بستر امن و اختصاصی برای ساخت و مبادلات NFT بیان کرده است و می‌توان گفت تا حد زیادی هم در عملی کردن آن موفق بوده است. کاربران برای انجام معاملات در فلو می‌توانند از ارز دیجیتال Flow، کوین رسمی این شبکه استفاده کنند.

تنظیم کیف پول دیجیتال

در آموزش nft، ایجاد و تنظیم کیف پول دیجیتال مخصوص خود، جزو اصلی‌ترین مراحل است. در واقع شما برای شروع سرمایه گذاری نیاز به مقداری رمز ارز دارید و این کیف پول‌های دیجیتال هستند که قابلیت دسترسی به ارز دیجیتال را برای شما فراهم می‌کنند. بنابراین کیف پول‌ های NFT در ساخت و خرید و فروش آن نقش مهمی دارند. برترین و معروف‌ترین کیف پول‌ها برای NFT به تفکیک شامل موارد زیر است:

  • Math
  •  
  •  Trust Wallet
  •  Alpha Wallet
  • Coinbase Wallet

آپلود فایل NFT

برای ساخت nft و آپلود کردن فایل آن، بازار انتخابی شما نوعی فایل دستورالعمل و راهنما در اختیار شما قرار می‌دهد که طبق آن می‌توانید فایل NFT خود را آپلود کنید. این فایل ممکن است انواع مختلفی داشته باشد که برخی از آن‌ها به تفکیک شامل موارد زیر است:

نحوه ساخت nft

مهم‌ترین ویژگی NFT که آن را از سایر رمز ارزها متمایز می‌کند، منحصر به فرد بودن آن است. بنابراین طبیعتاً باید استانداردهای ساخت این توکن کمی متفاوت از سایر ارزها باشد. به این ترتیب که توکن NFT با استاندارد ERC-721 و توکن‌های قابل معاوضه مثل بیت کوین و… با استاندارد ERC-20 ساخته شده است. اما به هر حال دو روش کلی برای ساخت ان اف تی از ابتدا تا کنون وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

در همان سال‌های اولی که پدیده NFT وارد این عرصه شد از این روش برای ساخت آن استفاده می‌کردند. هر چند هنوز هم برای توسعه دهندگان استفاده از این روش دارای جذابیت زیادی است. اما به طور کلی اگر کسی استعداد و مهارت برنامه نویسی قرارداد هوشمند در شبکه ارزهای دیجیتال را دارد، می‌تواند با رعایت استانداردهای ساخت NFT، اقدام به ساختن آن کند.

ساخت NFT به کمک پلتفرم‌های مخصوص این کار

این پلتفرم‌ها که در بخش‌های قبل به نمونه‌های مختلف آن اشاره کردیم، توانایی ساخت ان اف تی را داشته و این کار را برای کاربران بسیار آسان کرده‌اند. در واقع می‌توان گفت که این پلتفرم‌ها، همان قراردادهای هوشمند در شبکه‌های بلاک چین هستند. بنابراین هر فردی می‌تواند اقدام به ساخت ان اف تی کرده و دیگر نیازی به دارا بودن علم برنامه نویسی نبوده و تنها با یک ثبت نام، تعیین متغیرهای لازم و آپلود فایل، یک NFT جدید ایجاد خواهد شد.

راه‌اندازی کیف پول برای ساخت nft

اگر رمز عبور و یا عبارت امنیتی خود را گم کنید برای همیشه اطلاعات کیف پول را از دست خواهید داد. این بدان معناست که دسترسی به هر ارز دیجیتال یا NFT ذخیره شده در آن کیف پول از بین خواهد رفت.

“Fixed Price” مانند ایجاد یک لیست فروشگاه است. شما قیمتی را برای NFT خود تعیین می کنید، و اگر کسی بخواهد آن قیمت را بپردازد، می‌تواند آن را بخرد.

“Open For Bids” به افراد امکان می‌دهد پیشنهاداتی را برای خرید NFT خود ارائه دهند که می‌توانید آنها را بپذیرید یا رد کنید

در نهایت در صورت تمایل به NFT خود یک نام، عنوان و یا توضیحاتی می‌دهید. گزینه جالب این قسمت امکان انتخاب حق امتیاز است. به این معنی که در صورت باز فروش NFT شما توسط خریدار اولیه، چه مقدار از آن تراکنش به حساب شما واریز شود. به عنوان مثال  اگر شخصی NFT شما را به قیمت ۰.۲ اتریوم بخرد و سپس در آینده آن را با ۱ اتریوم بفروشد، درصدی از آن فروش را نیز دریافت خواهید کرد