نماد سایت ماه نیوز

راهکارهایی برای تامین کسری بودجه/ نقش بورس در کاهش تورم

یک اقتصاددان گفت: برای کاهش کسری بودجه ، از منابع موجود در بازار سرمایه نباید برای فعالیتهای غیرمولد و سوداگرانه استفاده شود و این منابع باید از نزدیک مورد نظارت و برنامه ریزی قرار گیرند تا هم تورم و هم تورم کاهش یابد. افزایش تولید.

به گزارش ماه نیوز ، حسین راغفر امروز (پنجشنبه) در اینستاگرام خود در نشست هفتگی این سازمان با موضوع مطالعات مذهبی و اقتصاد با موضوع “اقتصاد ایران در دوران پس از کرونا” که به صورت آنلاین برگزار شد ، اظهار داشت: باید به دلیل شیوع کرونا ویروس ، رکود گسترده ای در جهان رخ داده است که این امر باعث بهبود سیاست های داخلی و خارجی و تقویت نوعی ناسیونالیسم خواهد شد.

وی افزود: در نتیجه شیوع ویروس ، بازار جهانی اقتصاد در حال كاهش است و كشورها برای تقویت جامعه مدنی ، توسعه توانمندیهای داخلی خود و تقویت ساختار اجتماعی خود تلاش می كنند. مشکلات ناشی از شیوع ویروس در کشور قابل اصلاح است و از این نظر راه حل های مختلفی پیشنهاد شده است که یکی از آنها تهیه کسری بودجه است.

پیشنهادات مربوط به کسری بودجه

این اقتصاددان افزود: در شرایط فعلی سیستم مالیاتی یکی از منابع تأمین بودجه کسری بودجه است و جمع آوری مالیات باید بر کسانی که فاجعه اقتصادی را کسب کرده اند متمرکز شود مالیات از اشکال مختلف سرمایه و درآمد برخی از این موارد در بازار سهام فعال است. از 20 درصد ، فقط 20،000 میلیارد درآمد مشمول مالیات ممکن است.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه فعالیتهای سوداگرانه در بازارهایی از جمله طلا ، سکه ، ارز و … باید مالیات شود ، ادامه می دهد: “در سال 1997 فعالان اقتصادی و مشاغل بزرگ حداقل 200 هزار میلیارد دلار در رانت ارزی صادر کردند.” آنها را می توان به درستی مالیات داد. در سناریوی کنونی حداقل 750 هزار میلیارد روپیه درآمد مالیاتی قابل تحقق است که این قابلیت ها را برای اقتصاد مناسب ایجاد می کند تا دیگر نیازی به فروش نفت نداشته باشیم.

تغییر پول ملی تورم را بدتر می کند

به گفته این اقتصاددان ، تصمیم گیرندگان باید در این شرایط از اقدام عجولانه خودداری کنند. اقداماتی از جمله حذف چهار صفر از پول ملی ، تورم را تشدید می کند.

راغفر گفت: “در شرایط فعلی باید توانایی افزایش مشارکت بیشتر افراد در رفع نیازهای جامعه بهبود یابد.”

چگونه باید نرخ ارز تعیین شود؟

وی اظهار داشت: منبع اصلی عرضه ارز در کشور منابع عمومی است بنابراین تعیین نرخ ارز اشتباه است زیرا ارز متعلق به همه مردم جامعه است. است ارزش ارز باید متناسب با نیازهای عمومی جامعه و رفاه مردم باشد ، ارز به گروههای خاصی داده نمی شود.

به گفته این اقتصاددان ، نرخ ارز باید متناسب با نیاز تولید کنندگان باشد و تقاضا برای کالاهای لوکس باید محدود شود. همچنین در این حالت باید بودجه درآمدی ارز وجود داشته باشد تا مشخص شود چه مقدار برای ارز صرف شده است.

وضعیت فعلی بورس در تعارض با اقتصاد است

راغفر همچنین درباره وضعیت فعلی بورس کالا توضیح داد: “من فکر می کنم حباب بزرگی در بورس کالا ایجاد شده است که با اصول اقتصاد مغایرت دارد و حضور افراد با سرمایه اندک ضررهای جدی را ایجاد می کند.” اگر منابع بازار سرمایه برای سوداگری و گمانه زنی وارد بازارهای دیگر شود ، می تواند اقتصاد را بی ثبات تر جلوه دهد. در این شرایط برای جلوگیری از برخی از اثرات تورم ، باید منابع بازار سرمایه را برنامه ریزی کرده و به سمت فعالیت های تولیدی حرکت کنیم.

این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود با بیان اینکه نظام مالیاتی باید به سمت حمایت از تولید حرکت کند ، افزود: در اقتصادی که فعالیتهای غیر تولیدی بسیار سودآور است ، سرمایه به سمت تولید حرکت نمی کند و این امر از طریق سیستم مالیاتی حاصل می شود. برای جلوگیری از ورود نقدینگی از بازار سرمایه به بازارهای سوداگر ، راه دیگری وجود ندارد که بتواند سیستم مالیاتی را فعال کند و باید درآمد فعالیتهای غیر تولیدی به منظور انتقال منابع بازار سهام به سمت تولید مالیات شود.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل