نماد سایت ماه نیوز

رسانه چینی: آمریکا همچنان مانع پیشرفت مذاکرات وین است

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ابتدای گزارش سایت نظامی چین با اشاره به موضع طرف های غربی در مذاکرات اخیر وین به سفر اخیر خود به فلسطین اشغالی و دیدارها و رایزنی های خود با مقامات اسرائیلی با محوریت ایران اشاره کرد. . جک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، روز چهارشنبه با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌وگو کرد و گفت تلاش‌های بین‌المللی در حال انجام برای احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران به «مرحله بحرانی» رسیده است.

بر اساس این گزارش، سالیوان در این سفر گفت: مهم این است که کنار هم بنشینیم و یک استراتژی مشترک، یک چشم انداز مشترک و یک راه رو به جلو ارائه کنیم که اساساً منافع آمریکا و اسرائیل را تامین کند.

آخرین دور مذاکرات که در 29 نوامبر در وین اتریش آغاز شد، با نظرات مثبت اتحادیه اروپا، ایران، چین و روسیه به پایان رسید، در حالی که ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان ابراز ناامیدی کردند.

وانگ کان، نماینده چین در سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین المللی در وین، گفت که سه هفته مذاکرات فشرده، اجماع مهم و اسناد جدیدی را ایجاد کرده است که پایه محکمی برای پیشبرد مذاکرات و همچنین بازگرداندن برجام به مسیر اصلی ایجاد می کند.

در حالی که بریتانیا، فرانسه و آلمان اذعان داشتند که پیشرفت‌های فناوری در مذاکرات حاصل شده است، ایالات متحده تاکید کرد که هیچ راه بازگشتی در توافق هسته‌ای با ایران نمی‌بیند و به سالیوان گفت: «امسال می‌خواهیم این معاهده را ببینیم. بازسازی شده است.”

سالیوان در جریان دیدار رسمی این هفته خود از فلسطین گفت تنها چند هفته تا موفقیت آمیز بودن مذاکرات هسته ای با ایران باقی مانده است.

به گفته ارتش چین، برخی تحولات اخیر در جبهه ژئوپلیتیک در غرب آسیا نیز حاکی از آن است که تنش‌ها بین طرف‌های توافق ایران به جای کاهش، شدید است.

بر اساس این گزارش، اسرائیل به شدت با این مذاکرات مخالف است و امیدوار است که هیچ مانعی برای احیای استراتژی و توافق چشم انداز مشترک آمریکا و اسرائیل وجود نداشته باشد.

وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در واکنش به بیانیه مشترک ضدایرانی شورای همکاری خلیج فارس و وزرای خارجه بریتانیا گفت ایران کشورهای غربی را به تشدید تنش در منطقه متهم کرده است.

وب سایت نظامی چین بعداً اعلام کرد که نیاز فوری به از سرگیری گفتگوها در اسرع وقت وجود دارد تا آخرین دور تلاش های دیپلماتیک به ثمر بنشیند و افزود: در این لحظه حساس، همه طرف ها باید حداکثر خویشتن داری و تلاش کنند. اطمینان حاصل کنید که فضای خوبی برای پیشرفت در مذاکرات وجود دارد. با توجه به اهمیت این توافق برای ارتقای صلح و ثبات بین‌المللی هسته‌ای و منطقه‌ای، از سرگیری سریع توافقنامه 2015 ایران، هرچند دشوار باشد، باید محقق شود.

311311 است

خروج از نسخه موبایل