نماد سایت ماه نیوز

روسیه: روابط با تهران را توسعه می‌دهیم

زاخارووا روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری هفتگی در وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد که با وجود شیوع کرونا و تهدیدهای ایالات متحده ، روابط ایران و روسیه در همه سطوح و در دو استان در حال گسترش است.

وی افزود: ایالات متحده اظهار داشته است كه اقدام واشنگتن با هدف جلوگیری از همكاری كشورها با ایران انجام شده است اما روسیه به همكاری های فنی – نظامی خود با ایران ادامه خواهد داد.

زاخارووا خاطرنشان کرد: روسای جمهور دو کشور امسال چهار بار مکالمه تلفنی داشته اند و وزرای امور خارجه سه بار در مسکو دیدار کرده اند. رئیس دومای روسیه همچنین با رئیس جدید مجلس شورای اسلامی ایران گفتگوی تلفنی داشت.

وی گفت: مسکو و تهران همچنین در زمینه های بین المللی مانند مذاکرات آستانه برای حل درگیری ها و مسائل سوریه همکاری می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: به ابتکار حزب ایرانی ، نشست وبینار درباره سوریه در تاریخ 1 ژوئیه سال جاری با حضور سران ایران ، روسیه و ترکیه برگزار شد.

زاخارووا افزود: “در پایان همه گیر کنونی کرونا ، اجلاس سران کشورهایی که متعهد صلح در سوریه ، از جمله ایران هستند ، انتظار می رود ؛ روسیه و ترکیه در تهران برگزار می شوند.

وی اظهار داشت: موضوع مقابله با کوید -19 همیشه در مرکز توجه سران ایران و روسیه بوده و هر دو طرف به دنبال امکان همکاری در زمینه واکسن روسی کرو هستند.

راخارووا افزود گفتگوهای سازنده ای در این زمینه بین سازمان های مربوطه دو کشور صورت گرفته است. وی خاطرنشان کرد: “حتی در شرایط شیوع کورو ، اقتصاد جهانی تحت تأثیر قرار گرفته است. ما شاهد روند مثبتی در توسعه روابط تجاری بین دو کشور هستیم و تجارت بین ایران و روسیه و سایر شاخص ها گسترش یافته است.”

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ، دو کشور همچنان از یکدیگر بهره می برند و از ظرفیت های موجود موجود استفاده می کنند.

همکاری ایران و روسیه در حل مناقشه قره باغ

زاخارووا در پاسخ به س secondال دوم ایرنا درباره مناقشه قره باغ (درگیری باکو- ایروان) و اینکه ایران و روسیه چگونه می توانند برای تأمین امنیت منطقه قفقاز جنوبی همکاری کنند ، گفت: ایران و روسیه رابطه ای دیرینه و دوستانه دارند. . روابط دو کشور همیشه برای صلح ، امنیت و ثبات در منطقه بوده است.

وی افزود: دو کشور بسیار علاقه مند هستند که اطمینان حاصل کنند که کشورهای همسایه با یکدیگر خصومت و جنگ ندارند و بر اساس قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد در پشت میز مذاکره حل و فصل می شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: موضوع جنگ قره باغ از زمان آغاز درگیری بین رهبران ایران و روسیه در بالاترین سطح (روسای جمهور) و در بالاترین سطح (وزیر امور خارجه) بارها مطرح و مورد بحث قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ما تلاقی اوضاع ایران و روسیه را در موارد اصلی درگیری ، موارد اصلی در مرحله فعلی ، از جمله حل و فصل غیرقابل بازگشت دیپلماتیک درگیری و آغاز مذاکرات برای حل و فصل مناقشه قره باغ می بینیم.

“ما می دانیم که ایران از تلاشهای روزمره روسیه در قانون اساسی ملی و در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا حمایت و قدردانی می کند.”

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: “ما امیدواریم که تبادل نظر با دوستان ایرانی که بسیار مورد نیاز است ادامه داشته باشد و ما آن را در کار خود به دقت بررسی می کنیم.” موقعیت محتاطانه ایران ، به عنوان مثال ، در درگیری برای طرفین مهم است.

وی افزود: ما اطمینان داریم که (موقعیت ایران) می تواند به آنها اطمینان دهد که ادامه جنگ و کشتارها بی فایده و مهلک است.

انتقاد از ادامه سیاست های ضد آمریكایی – ایرانی

زاخارووا افزود: ایالات متحده كه دو بار در تلاش های شورای امنیت خود ناكام مانده است ، سیاست های ضد ایرانی ضد غلبه خود را ادامه داده و قول داده است كه كشورهایی را كه با فشار حداكثر بر ایران موافق نیستند مجازات كند.

وی گفت: “ما فکر می کنیم ایالات متحده به دنبال انتقام جویی است.” واشنگتن تصمیم گرفته است که به رویکرد مشترک خود متوسل شود و تحریم های یک جانبه ای را علیه کشورهای همکاری کننده با ایران اعمال کند. “

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: همکاری های فنی و نظامی در این زمینه تنها بخشی از مجموعه است.

وی افزود: متأسفانه حملات و تهدیدهای لفظی ایالات متحده علیه كشورهای مختلف و سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی به امری عادی تبدیل شده است. واشنگتن موضع ضد ایرانی را بالاتر از قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل قرار داده است.

وی افزود: به عنوان مثال ، ایالات متحده تهدید كرده است كه افرادی را كه نقشه های پیش بینی شده در قطعنامه 2231 شورای امنیت و شورای امنیت سازمان ملل را اجرا می كنند ، تحریم خواهد كرد. این نوع رفتار شایسته قدرتهای بزرگ نیست و خصوصاً غیرقابل قبول است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: “ما اطمینان داریم که جهان به ایالات متحده اجازه نمی دهد که یک اصلاح سیاسی موقت با قوانین بین المللی انجام دهد.” برای همه روشن است که در پس ادعاهای ارعاب ایرانیان منافع مجتمع نظامی-صنعتی ایالات متحده وجود دارد که طوفانی به کشورهای منطقه خلیج فارس اسلحه می فروشد.

زاخارووا گفت: اگر مقامات آمریکایی بخواهند کشورشان را از طریق صفحه بزرگ تحریم ها از دنیا جدا کنند و پیچیدگی های موجود در این توافق و عدم توانایی آنها در دستیابی عمدی به آن را پنهان کنند ، این به خود آنها بستگی دارد. کشورهای دیگر ، از جمله روسیه ، به سیاست مستقل خارجی ادامه می دهند ، به طور مستقل شرکای خود را انتخاب می کنند و در زمینه های سود متقابل همکاری می کنند. این امر در مورد ایران نیز صدق می کند.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت با این کشور بیش از یک دهه موفقیت آمیز بوده و ماهیتی چند لایه دارد و مبتنی بر پایه قوی اعتماد و حسن همجواری و توجه دقیق به نیازها و دیدگاه های یکدیگر است.

وی اظهار داشت: تا آنجا که به همکاری های فنی و نظامی مربوط می شود ، سیاست روسیه در این زمینه کاملاً با هنجارهای حقوق بین الملل مطابقت دارد و مطابق با قوانین روسیه اعمال می شود که یکی از سخت ترین قوانین است و برخلاف ایالات متحده لازم الاجرا است. ” از نظر سیاسی و عمدی وابسته نیست.

23311 است

خروج از نسخه موبایل