عمومیمعرفی کسب و کار

روش تشخیص اختلال یادگیری در کودکان

بهتر است بدانیم که آن ها از ضریب های هوشی متوسط و متوسط به بالا نیز برخوردار هستند همانند بسیاری از کودکان دیگری که در یادگیری دچار اختلال نمی شوند. متاسفانه ممکن است برخی از افراد چه بزرگسال و چه کودک از چنین کودکانی به عنوان کند ذهن یاد کنند در حالی که آن ها هیچ مشکلی از لحاظ بهره هوشی ندارند و به همین علت امروزه از لفظ مشکل در یادگیری نیز برای این موضوع استفاده نمی شود زیرا این کودکان مشکل خاصی ندارند و فقط به واسطه یک مسیر عصبی متفاوت، به خوبی قادر به درک و پردازش سریع برخی از موضوعات نخواهند بود.

معمولا سوالات بسیار زیادی برای والدین چنین کودکانی به وجود می آید، مثلا اینکه راه تشخیص قطعی این اختلالات چیست، آیا راه درمان نیز دارد؟ یا اینکه کودکان آن ها چطور می توانند با چنین شرایطی به تحصیل بپردازند. ما در این مقاله به بررسی موضوع اختلالات یادگیری در کودکان می پردازیم، نشانه های رفتاری چنین کودکانی را بیان کرده و راه درمانی آن را توضیح خواهیم داد، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

همانطور که گفتیم متاسفانه باورهای غلطی راجع به در میان مردم رواج یافته که ناشی از عدم اطلاع رسانی و عدم آگاهی کافی می باشد، به همین علت در ابتدای مطلب بهتر است با مفهوم کلی این اختلال آشنا شویم. اختلال در یادگیری نوعی اختلال عصبی شناختی است یعنی مشکلات پردازشی در مغز و سیستم عصبی مانع از درک سریع و درست کودکان از موضوعات مختلف می شوند. لباس‌های سفید برفی مناسب چه رده سنی می باشد؟ از سنین 3 تا 7 است

اختلال یادگیری به معنای اوتیسم، اختلالات فکری، بینایی، شنوایی یا رفتاری نیست زیرا این اختلالات ناشی از مشکلات فیزیولوژیکی در ساختار چشم، گوش و یا مغز هستند، در حالی که اختلالات یادگیری ناشی از انتقال پیام های عصبی در یک مسیر متفاوت از بقیه افراد می باشد نه اینکه مشکلی ساختاری و یا نقص اندام وجود داشته باشد.

کودکانی که دچار اختلال در یادگیری هستند معمولا در یک یا چند مورد از هِجی کردن کلمات، جمله سازی، خواندن، نوشتن و یادگیری اعداد و محاسبات به مشکل بر می خورند. به بیان ساده تر این کودکان همانند دیگر دوستان خود نمی توانند به سرعت اطلاعات دریافتی از چشم یا گوش خود را پردازش و درک کرده و سپس با سرعت بالا به آن ها پاسخ بدهند، به همین علت در رو خوانی کردن کتاب های درسی خود و جمله بندی کردن یا هِجی کلمات دچار اختلال می شوند.

اگر به کودکی که دچار اختلال در یادگیری است توجه کنید متوجه خواهید شد که در هنگام روخوانی از یک کتاب ابتدا کلمات را بدون بلند کردن صدای خود و فقط با تکان دادن لب هایش هِجی می کند تا از درست بودن آن ها اطمینان حاصل نماید. لازم به ذکر است که اختلالات یادگیری در کودکان به طور مشهودی در رفتار آن ها به خصوص با ورود به مدرسه نمایان می شود و در این مواقع نقش والدین و معلمان برای توجه و دقت به رفتار کودکان و تشخیص اختلالات یادگیری بسیار مهم است، زیرا کودکی که دچار چنین اختلالی باشد با یکی دوبار تمرین کردن درس های مدرسه را یاد نمی گیرد و قطعا با مشکل مواجه خواهد شد.

بهتر است بدانیم که چنین کودکانی در زندگی روزمره خود اغلب مشکلی ندارند و گاها با ورود به محیط آموزشی که در آن پیشرفتی نمی کنند دچار شدید و ناامیدی می شوند. همانطور که گفتیم کودکانی که در یادگیری اختلال دارند در یک یا چند درس ضعیف هستند و دچار افت تحصیلی می شوند و ممکن است در بقیه دروس از هم کلاسی های خود نیز موفق تر باشند.

فراموش نکنیم که این کودکان کند ذهن نبوده و قطعا دارای استعدادها و توانایی های فردی مختص به خود می باشند که فقط نیازمند همراهی معلمان و خانواده برای رسیدن به و شکوفایی آن ها خواهند بود. چه بسا کودکانی که دچار اختلالات یادگیری هستند، کمکی را برای درمان دریافت نمی کنند و در نهایت دچار افت یا ترک تحصیل می شوند، ولی در یک زمینه هنری و یا مهارتی استعداد خود را نشان داده و به درجات عالی از موفقیت در آن زمینه می رسند.

خالی از لطف نیست که بدانیم کودکان با اختلالات یادگیری، بسیار هستند و در ابراز محبت و علاقه خود به اعضای خانواده، معلمی که به او علاقمند هستند و یا هم کلاسی هایی که آن ها مسخره نمی کنند، پیش قدم شده و به بهترین نحو ارتباط صمیمانه و عاطفی برقرار خواهند کرد.

نحوه تشخیص اختلالات یادگیری

بهتر است بدانیم نشانه های متعددی در رفتار کودکانی که دچار اختلال در یادگیری هستند نمایان می شود و شناسایی این کودکان نیازمند توجه و دقت والدین و به خصوص معلمان در کلاس های درس می باشد. برخی از والدین یا معلمان به بهانه بازیگوشی، بی دقتی و یا عدم علاقه کودکان به درس، افت تحصیلی و اختلالات یادگیری آن ها را توجیه کرده و پیگیری های لازم را برای شناسایی علت اصلی مشکل کودک انجام نخواهند داد.

لازم به ذکر است طبق بررسی های انجام شده مشخص گردیده که هر چقدر این کودکان زودتر شناسایی شده و مورد درمان های تخصصی قرار بگیرند، روند درمانی راحت تری داشته و سریع تر هم می توانند در مقاطع تحصیلی خود پیشرفت کنند. بنابراین با توجه به اهمیت زمان برای رفع چنین اختلالی بهتر است والدین و معلمان نسبت به عدم یادگیری و یا اختلال در روند این موضوع حساسیت نشان داده و به سادگی از کنار کودکانی که اختلال در یادگیری دارند، نگذرند. در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین نشانه های این اختلال اشاره می کنیم:

مشکل در هِجی کردن

یکی از اصلی ترین نشانه های اختلالات یادگیری در کودکان، مشکل آن ها در هجی کردن درست و سریع کلمات می باشد. این کودکان معمولا حتی بعد از یادگیری تلفظ صحیح یک کلمه ممکن است آن را فراموش کرده و مجددا دچار اشتباه شوند.

بهتر است والدین و معلمان چنین کودکانی در زمانی که آن ها در حال روخوانی و تلفظ کلمات هستند با گفتن جملاتی مانند سریع تر بخوان، وقت ما را تلف می کنی، چرا کند می خوانی، مگر تمرین نکردی و… به آن ها استرس وارد نکنند، زیرا هرچقدر میزان آن ها بیشتر باشد اختلال در یادگیری نیز شدت می یابد و به همین علت گاهی این کودکان دچار لکنت زبان می شوند.

اختلال در جمله بندی

برخی از کودکان ممکن است در هجی کردن مشکل خاصی نداشته باشند و یا اینکه با آموزش و تمرین بتوانند کلمات را درست تلفظ کنند، ولی در کنار هم قرار دادن کلمات و جمله بندی کردن دچار اختلال شوند، همین موضوع نیز می تواند یکی از علل مشکل در روخوانی کردن این کودکان باشد.

مشکل در خواندن و نوشتن

مشکل عدم تلفظ صحیح کلمات یا به اصطلاح هجی کردن و همچنین اختلال در جمله بندی کردن کودکان زمینه ساز اختلال در خواندن و همچنین نوشتن می باشد. شاید تصور کنید که این کودکان فقط در بیان و تلفظ کردن مشکل دارند و نوشتن برایشان آسان است، در حالی که خلاف این موضوع صدق می کند و کودکانی که دچار اختلالات یادگیری هستند در نوشتن صحیح کلمات و قرار دادن پشت سر هم حروف یک کلمه دچار مشکل می شوند. برای استعلام قیمت لباس پرنسس زیبای خفته و کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در ارتباط باشید.

عدم تمایل به انجام تکالیف و پرخاشگری

کودکانی که دچار اختلالات یادگیری هستند به دلیل عدم پیشرفت در موضوعات درسی و سخت بودن انجام تکالیف مدرسه، تمایلی به تمرین کردن و پرداختن به تکالیف درسی ندارند، این کودکان با آگاهی از عواقب انجام ندادن تکالیف همچنان از این کار خودداری می کنند و اکثر اوقات اگر برای انجام تکالیف درسی مورد فشار قرار بگیرند، عصبانی و خواهند شد، دچار تکانه های عصبی می شوند و گاهی گریه می کنند.

عدم اعتماد به نفس و ناامیدی

برخی از کودکان با دیدن مشکل در خواندن و نوشتن هم کلاسی های خود متعجب شده و آن ها را مسخره می کنند زیرا به نظر آن ها ساده ترین کار ممکن خواندن و نوشتن است. مورد تمسخر قرار گرفتن کودکانی که دچار اختلال در یادگیری هستند موجب عدم یا در آن ها می شود و ناامیدی به چنین کودکانی در این مواقع غلبه می کند، زیرا علاوه بر اینکه در روند تحصیلی پیشرفت نمی کنند بلکه رفتار اشتباه هم کلاسی ها نیز به مشکلات آن ها افزوده می شود.

عدم مشکل در تمامی دروس

همانطور که گفتیم اختلالات یادگیری در کودکان به معنای ضعیف بودن آن ها در تمامی زمینه ها و دروس آموزشی نیست، بلکه در یک یا حداکثر چند درس محدود مشکل خواهند داشت. این کودکان قطعا اگر مورد حمایت خانواده و معلمان خود قرار بگیرند علاوه بر اینکه اختلال یادگیری آن ها برطرف و کنترل می شود، بلکه استعداد مختص خود را در یک زمینه به بهترین نحو شکوفا می کنند.

مشکل در تمرکز کردن

متاسفانه اختلالات یادگیری در کودکان موجب به هم خوردن تمرکز آن ها می شود و کودکان قادر به درک سریع آنچه که می شوند و یا می بینند نخواهند بود.

ایجاد استرس

عدم پیشرفت در یادگیری، جا ماندن از بقیه هم کلاسی ها، فشارهای روانی وارد شده از جانب والدین و معلمان همگی باعث ایجاد استرس و اضطراب در کودکانی می شود که دچار اختلالات یادگیری هستند. به تدریج میزان استرس بیشتر شده و همین حس تبدیل به یکی از عوامل تشدید کننده اختلال در یادگیری خواهد شد.

حرکت دادن سر به جای چشم

یکی از نشانه هایی که در کنار دیگر موارد به شناسایی کودکانی که دچار اختلالات یادگیری هستند کمک می کند، حرکت دادن سر به جای چشم در هنگام مطالعه کردن و روخوانی کتاب ها می باشد.

مشکل در صحبت کردن

چنین کودکانی علاوه بر اینکه در هنگام نوشتن جملات و یا خواندن کتاب ها نمی توانند به خوبی جمله بندی کنند، این مشکل را به هنگام صحبت های روتین نیز ممکن است داشته باشند، به نحوی که کلمات غیر مرتبط را در کنار هم برای بیان یک موضوع استفاده می کنند.

تُن صدای پایین

این کودکان به دلیل عدم اطمینان نسبت به آنچه که می بینند یا می شوند در بیان کردن جملات و حرف زدن با فرد مقابل، خیلی آرام صحبت می کنند تا اگر اشتباهی در بیان جملات دارند کسی متوجه آن ها نشود. این اقدام کودکان علت دیگری نیز می تواند داشته باشد و آن هم عدم اعتماد به نفس می باشد.

درک شنیداری و دیداری پایین

همانطور که گفتیم این کودکان کند ذهن نیستند و فقط به دلیل مسیرهای عصبی متفاوت قادر به درک سریع، پردازش و پاسخگویی اطلاعات دریافتی از طریق حس بینایی یا شنوایی نخواهند بود و نیاز به آموزش، تمرین کردن و همچنین برخورداری از اعتماد به نفس بالا هستند. بازه قیمتی لباس انا والسا بین 110000 تومان تا 1600000 تومان قرار دارد.

 

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.