سلامت و دانش

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

این شیفتگی از روز اول راتر لاتا ، مرد آن روز که روی زمین ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند کرد و عظمت شگفت انگیز آن را مشاهده کرد ، وجود داشت. تأثیر این دانش در اندیشه انسان و اعماق ذهن به حدی است که نجوم بخشی از دانش محل بازتاب آن و آنچه از آسمان می بیند و تجزیه و تحلیل منطقی که در دانش آنها است ، تبدیل شده است.
این دانش ، مانند بسیاری از علوم باستانی دیگر ، قرنها با توهمات و تخیلات زیادی همراه بوده و به یک علم نیمه بزرگ به نام نجوم و نجوم تبدیل شده است. هزاران سال است که نجوم با این مفهوم علمی تخیلی در ارتباط است که تأثیر عمیقی بر ذهن و جامعه انسان داشته است. تاریخ نجوم و اکتشافات آن به طور گسترده نگاشته شده است و شاید روان ترین کتاب The Swwalkers است که زندگی بشر را با دانش نجوم از اولین زمانها تا به امروز دنبال کرده است.
شخصاً تحت تأثیر این کار کاستلر قرار می گیرم ، و از زمانی که مادرم تخت من را در هوای آزاد پهن کرده است ، و بین عشق و ترس بر سر من ، این علاقه در عشق من در آسمان بوده است ، من گاهی لحاف خود را بر می دارم. به آسمان نگاه می کنم و کمی دیگر آن را با ترس روی صورتم کشیدم.
داستان چگونگی تغییر علم نجوم در سده های پانزدهم و شانزدهم و پس از آن ، و همچنین داستان تکامل انقلابی که در نجوم در قرن حاضر رخ داد ، موضوعی است که در بسیاری از کتابها و مجلات مورد توجه قرار گرفته است.
در ایران ، مجله نجوم این دانش را از نظر تاریخی و تحقیق و توسعه فعلی به طرز معقولی در اختیار متقاضیان ایرانی قرار داده است. من این مجله را به عنوان هر ایرانی علاقمند به این زمینه در معرض دید عموم قرار دادم. اما در طول سالها و متاسفانه مشکلات کمتری دیدم. این بار ، هنگامی که مسائل مختلف آن را مرور می کردم ، به اهمیت انتشار این مجله پی بردم ، هم از نظر تقویت دیدگاه های آنها و هم از جهت انتشار علم برای اهداف دیگر ، که به آنها اشاره خواهم کرد.

داستان از این قرار است که من فکر می کنم بخش بزرگی از اشتباهات کنونی مردم در تصورات غلط درباره بهشت ​​است. این بر اساس وجود دانش شبه در انسان است که هزاران سال از نظر علمی در برابر مردم بی مسئولیت بوده و زندگی آنها را شکل داده است. در واقع ، در اینجا دو موضوع ، به ویژه نجوم وجود دارد: اول ، اطلاعات نادرست گسترده در مورد نجوم. دوم ، تأثیر اندک این دانش غلط بر زندگی مردم عادی.
اگر قرار است جامعه بشری اصلاح شود ، باید توجه داشت که بخش مهمی از فروپاشی و البته عقب ماندگی مربوط به همان دانش غلطی است که نه تنها در نجوم بلکه در بسیاری از جنبه های دیگر نیز وجود دارد. در پزشکی نیز همین امر صادق است. انواع اطلاعات غلط علمی مشکلات زیادی را برای انسان ها ایجاد کرده است. برخی از این تصورات غلط کلامی هستند؛ به عنوان مثال ، در علم نجوم و پزشکی ، این اعتقاد قطعی است که ما از این واقعیت که نیازی به پزشک نداریم صرف نظر می کنیم و کسانی که درد داده اند تحت درمان قرار می گیرند. یا در نجوم ، به نام داستان ، داستانهای بی اساس در مورد بدبختی های آن روزها گفته می شود که بسیاری از دانشمندان دینی به آن اعتقاد ندارند. اما اینها وجود دارد و قرن ها در قالب راهنمای زندگی در دسترس مردم بوده است. اما بخش دیگر عدم قطعیت ها مربوط به مسائل داخلی این دانش است.
واقعیت این است که ستارگان بر زندگی انسان تأثیر می گذارند و سلسله به قدرت می رسد یا از قدرت سقوط می کند ، یا می توان سرنوشت انسان ها را از طریق فال آنها به دست آورد. در این رابطه ، هزاران صفحه در کتابهای نجوم باستانی بین مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که به طور منظم به نام علم تکثیر و توزیع می شود. بنابراین می بینیم که چگونه نیمه علمی می تواند ذهنیتی غیرعلمی برای ما ایجاد کند و سپس ، با توجه به اعتقاد به آنها و نقش این دانش در زندگی بشر ، مشکلات زیادی نیز برای ما ایجاد می کند.
به نظر من ، اگر ما داستان اثر نادرست شبه نجوم و ویرانی های ناشی از جنگ و غیره را مرور کنیم ، تعداد زیادی کتاب وجود خواهد داشت. تصحیح این ایده ها مستلزم اراده ای قوی است که می تواند دانش غلط و گمراه کننده را از اذهان مردم حذف کند و این امر به جز ترویج علم در بین مردم برای قرن ها به گونه ای که بتواند بر ذهن های سفت و سخت جامعه تأثیر بگذارد ، رخ نخواهد داد. بسیاری از علوم ممکن است تأثیر متداولی نداشته باشند ، اما نجوم زمینه ای است که آگاهی عمومی در آن تأثیر شگرفی دارد.
متأسفانه به دلیل بی توجهی به این جنبه از پرونده ، گاهی اوقات ، پس از صدها سال کشف علمی مهم در این زمینه یا پزشکی ، احساس می کنیم که اطلاعات نادرست هنوز ذهن افراد را مشغول کرده و اجازه حرکت را از آنها می گیرد. از این منظر ، من نجوم را یک مجله علمی می دانم که طبقه متوسط ​​جامعه را نیز هدف قرار می دهد ، و از این جهت از افرادی که در طول دهه ها تلاش کرده اند تشکر می کنم. زیرا من این را نه تنها از نظر تاریخ علم یا تبلیغات آن ، بلکه نوعی پیشرفت می بینم.

* چاپ شده در ویژه نامه سی ساله مجله نجوم