بین المللی

سفر امیر قطر به تهران؛ پنجره‌ای برای گسترش مناسبات با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر ظهر (پنجشنبه)، 2 مه 2013 معاون اول رئیس جمهور در فرودگاه مهرآباد مستقر شد. امیر قطر از سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به جام جهانی قطر استقبال کرد و گفت:

مستقیم به سعدآباد رفت و از رئیس جمهور ایران پذیرایی کرد.

آیت الله رئیسی در نشست خبری مشترک با امیر قطر گفت: نحوه حل مشکلات منطقه بر عهده مدیران این منطقه است. (اینجا بخوانید)

امیر قطر نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط ایران و قطر قوی و مبتنی بر روابط حسنه است، گفت: فقط از طریق چت در دسترس است.

به گزارش فارس، این سفر در حالی انجام شد که انریکه مورا معاون وزیر امور خارجه در اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده آن نیز روز چهارشنبه برای گفت و گو با علی باقری در تهران حضور داشت.

* نیازی واسطه نیست

خبرگزاری انگلیسی زبان رویترز در پی انتشار خبر سفر امیر قطر به تهران در تاریخ 15 اردیبهشت ماه، هدف از سفر امیر قطر به تهران را تلاش برای احیای انرژی و تامین انرژی با تمرکز بر روسیه و روسیه عنوان کرد. اوکراین. (اینجا را بخوانید).

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز دوشنبه ششم اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تایید این سفر، موضوعاتی را بر اساس گفتگوهای امیر قطر بین ایران و آمریکا مورد بررسی قرار داد و دکتر رئیسی انجام شد و هاکی نیز انجام شد. بسیار نزدیک به روابط ایران و همسایگانش. سفر امیر قطر قطعا یک رویداد بین المللی در مورد مسائل دوجانبه و منطقه ای است. ایران و 1+5 در یک طرف و آمریکا در طرف دیگر قرار دارند و شاید بین ایران و 5+1 نیاز باشد. علاوه بر این، قطر در حوزه حقوق قانونی همواره در کنار جمهوری اسلامی ایران بوده است.

در پی پیروزی آیت الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، «تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در ماه گذشته» در تماس تلفنی با رئیس جمهور منتخب، پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین پیش از این پیام ویژه را تبریک گفت. برای رئیس جمهور ایالت هفدهم ارسال شد.

سال گذشته آیت الله رئیسی و امیر قطر در دوحه دیدار کردند و آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به دعوت رئیس جمهور به دوحه سفر کرد. وی همچنین در نشست اوپک در دوحه با امیر قطر دیدار کرد.

امیر قطر در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور ایران اظهار امیدواری کرد که این فصل جدید در روابط ایران و قطر نقطه عطفی باشد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی نیز در توییتی به خصوص در این سفر نوشت: ما یک منافع مشترک داریم – تصمیم گرفتیم تحقیق کنیم. ما در حال گفتگو در مورد مهمترین تحولات منطقه و جهان، راه های تامین امنیت منطقه و ثبات آن هستیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که سوم اسفندماه رئیس‌جمهور را در سفر به دوحه همراهی می‌کرد، در توئیتی با بیان اینکه تقویت روابط با همسایگان به‌ویژه کشورهای عربی اولویت اصلی سیاست ایران است، نوشت:

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همزمان با سوم اسفندماه در دوحه به دیدار آیت الله رئیسی رفت.

روزنامه الشرق همزمان با سفر آیت الله رئیسی به قطر گزارشی از تاریخچه و توسعه روابط دوجانبه ایران و قطر پرداخت و نوشت: تقویت شده است. روابط دو کشور در سال های اخیر شاهد توسعه ملموس در تمامی زمینه های همکاری های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، انرژی و مرزی بوده است. در نتیجه توجه دو کشور بر گسترش روابط دوجانبه و تلاش برای گسترش همکاری ها به بالاترین سطوح متمرکز است. (اینجا بخوانید)

معاون اول وزیر امور خارجه و وزیر امور خارجه قطر نیز 27 اسفندماه با حسین امیرعبداللهیان تلفنی با اشاره به سفر موفقیت آمیز آیت الله سید ابراهیم رئیسی به این کشور در دیدار با رئیس جمهور ایران گفت و گو کرد. رابطه به صورت دوطرفه مورد ارزیابی قرار گرفت. امیر قطر همچنین از استقبال گرم و میهمان نوازی امیر قطر آیت الله رئیسی قدردانی کرد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر نیز روز پنجشنبه در سفر به تهران و دیدار با حسین امیرعبداللهیان، روابط دوجانبه و تحولات منطقه را مورد بررسی قرار داد.

حسین امیرعبداللهیان نیز پس از ورود به قطر از عمان، در ماه جاری برای دومین بار وارد منطقه خلیج فارس شد. امیر قطر در دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت روابط دوجانبه و گسترش همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه‌ای و دوجانبه تاکید کرد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون وزیر امور خارجه و وزیر امور خارجه قطر نیز فروردین دوم در گفت و گوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص روابط دوجانبه، منطقه ای و منطقه ای گفتگو و تبادل نظر کرد. و تحولات بین المللی و همچنین مذاکرات.

در آستانه سفر امیر قطر به تهران، نخستین نشست کمیته مشترک سیاسی ایران و قطر به ریاست علی باقری و «احمد بن حسن الحمادی» روز سه شنبه در تهران برگزار شد. حمیدرضا دهقانی پوده، سفیر ایران در دوحه یک روز پیش در این باره نوشت: پس از امضای توافقنامه همکاری های سیاسی مشترک بین دو کشور، ایران و قطر در سفر اخیرشان به دوحه، اولین نشست مشترک کمیته مشترک سیاسی برگزار شد. به ریاست دکتر علی باقری معاون وزیر امور خارجه و دکتر احمد حسن الحمادی وزیر امور خارجه قطر در تهران حضور دارند.

حمیدرضا دهقانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه نیز در توئیتی نوشت: «خوشحالیم که اعلام کنیم در سفر پرو به رئیس جمهوری قطر، امیر قطر با صدور حکمی موافقت کرده است. انتقال 4 زندانی ایرانی به کشور. در طول یک ماه گذشته، ما برای انتقال زندانیان آماده شده ایم.

در دیگر تحولات، پس از سفر آیت الله رئیسی، رفع ممنوعیت امتناع ایران از حل و فصل اختلافات به دلیل قطر و با کمک وزرای حمل و نقل و بهداشت قطر، ممنوعیت منازعات سنتی ایرانیان با قطر لغو شد. . رعایت تمامی مقررات و رویه های بهداشتی خاص مرتبط با کرونا، تداوم آن را تضمین می کند.

* در حال حاضر ارتباط با کشورهای هرمی در حال پاسخگویی است

در همان ویژه «سید رضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار آنلاین ماه نیوز، درباره سفر امیر قطر به تهران گفت: همسایه مسلمانان و غیرمسلمانان، ایالت هشت تا نه ماهه ایالت پیرامونی قرن هفدهم. ، امروز پاسخ می دهد.

وی افزود: ما با همسایگان خود در خلیج فارس، در حوزه امنیت عمومی و گسترش روابط اقتصادی روز به روز روابط اقتصادی بیشتری داریم و در برخی از کشورهای آفریقایی افزایش یافته ایم.

صدرالحسینی خاطرنشان کرد: البته یکی از موضوعات مهم در رابطه با گسترش روابط با قطر، موضوع اختلاف نظر است که در حال حاضر بین شورای همکاری خلیج فارس در حال ایجاد است.

وی همچنین به مذاکرات ایران و عربستان اشاره کرد و افزود: با توجه به مذاکرات ایران و عربستان، برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری پیدا کرده اند تا بتوانند داشته باشند. جایگاه ویژه در سیاست.» وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

به گفته این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در حوزه مسائل اقتصادی و انرژی، روابط خوبی با قطر داریم و با توجه به ظرفیت های اقتصادی قطر، بحث گسترش روابط تجاری و بانکی یکی از موضوعاتی است که فیمابین دو کشور می توانند به آن توجه کنند. .

وی اهمیت سفر به مناطق و روابط سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را با توازنی که جمهوری اسلامی ایران باید در حوزه سیاست خارجی به ویژه با همسایگان خود در نظر بگیرد، یادآور شد.

انتهای پیام/ص/16