بین المللی

سفر ظریف به چهار کشور آسیای مرکزی؛ گامی در جهت تقویت نگاه به شرق

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین ماه نیوز ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در هفته دوم آوریل (9 و 10) به دیدار دوجانبه از تاجیکستان رفت و با مقامات تاجیکستان دیدار کرد نهم کنفرانس قلب آسیا – فرایند استانبول کرد از چهارشنبه 6 آوریل تا پنجشنبه 7 آوریل به چهار کشور آسیای میانه دیگر سفر کرد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری هفتگی به خبرنگاران گفت: “هفته گذشته ، ظریف از تاجیکستان و چهار کشور آسیای میانه دیگر که دارای شباهت های فرهنگی ، مردمی و مذهبی ما هستند بازدید کرد.” چهار کشور از این کشورها در این هفته دیدار می کنند. ما با دو کشور همه مسائل جدی داریم. در زمینه 1 + 5 یا 2 + 5 در این زمینه ، ما همیشه آماده همکاری بودیم. اگر کرونا نبود ، این سفر زودتر انجام می شد ، اما پروتکل سفر را به تأخیر می انداخت.

* ایستگاه اول تاشکند

اولین جایی که وزیر امور خارجه از آن بازدید کرد تاشکند بود. در این سفر وزیر امور خارجه با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ازبکستان دیدار و در مورد روابط دو جانبه ، توسعه منطقه ای و بین المللی گفتگو کرد.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در دیدار با وزیر امور خارجه بر لزوم افزایش همکاری در زمینه های مختلف با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

در تاشکند ، وزیران امور خارجه ایران و ازبکستان ، ظریف و عبدالعزیز کملوف ، در مورد جنبه های مختلف روابط دو جانبه در زمینه های مختلف بحث و تبادل نظر کردند و بر لزوم تقویت همکاری با بحث در مورد تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران و همکاری در مورد صلح در افغانستان تأکید کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از مرکز تمدن اسلامی تاشکند بازدید کرد و رئیس مرکز ساخت و ساز ازبکستان در هنگام بازدید از این مرکز ، جوانان را با تاریخچه و ارزشهای اصلی خود آشنا کرد ، که هر دو باعث افزایش اعتماد به عقاید اسلامی و با افراط گرایی مبارزه کنید. خود را از چشم دور نگه دارید.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گزارشی توئیتری از سفر خود به تاشکند نوشت که برای گسترش روابط دوجانبه با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ازبکستان رایزنی های مثمر ثمر داشته است.

* مشاوره و پیشنهادات در بیشکک

وی سپس به بیشکک ، پایتخت قرقیزستان رفت. ظریف در جریان این سفر همچنین سه شنبه ، 6 آوریل با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه دیدار کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان رئیس جمهور قرقیزستان در دیدار با قرقیزستان وزیر امور خارجه ، با تأکید بر استفاده از توانایی های موجود برای تقویت همکاری با ایران ، از کمک های بشردوستانه جمهوری اسلامی در مبارزه با کرونا قدردانی کرد.

روسلان کازاکبایف ، وزیر امور خارجه قرقیزستان نیز با تمجید از کمک های بشردوستانه ایران به مردم این کشور در مبارزه با کرونا ، آمادگی کشورش را برای همکاری کامل با ایران در زمینه های کشاورزی ، تولید دارو و ساخت نیروگاه های برق و برق اعلام کرد. (اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در گزارش توئیتری خود از سفر به بیشکک اعلام کرد که گفتگو با مقامات قرقیزستان بر گسترش روابط اقتصادی دو کشور و تسهیل مسیرهای حمل و نقل بین المللی متمرکز است.

* حضور در نارسلطان و رایزنی با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه / ایران شرکای اصلی منطقه هستند.

پس از سفر و در ایستگاه سوم ، رئیس سرویس دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ، آوریل با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه مختار تیلو باردی در نورسل پایتخت قزاقستان دیدار و در مورد برنامه همکاری بین ایران گفتگو کرد. و وزارتخانه های خارجه قزاقستان.

قاسم توکایف ، رئیس جمهور قزاقستان در دیدار با وزیر امور خارجه قزاقستان ، ایران را به عنوان یک شریک اصلی در منطقه توصیف کرد و بر لزوم گسترش روابط با جمهوری اسلامی در حوزه های سیاسی و اقتصادی تأکید کرد.

وزیر امور خارجه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای قزاقستانی خود ابراز امیدواری کرد که گفتگوها برای ترسیم خط مبنای دریای خزر در اسرع وقت به پایان برسد و از حضور قزاقستان در اینچئون بارون ، بندرعباس و چابهار استقبال کرد. (بیشتر بخوانید)

وزیر امور خارجه ایران همچنین در جلسه مجازی وزرای خارجه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در قزاقستان حضور یافت و آمادگی خود را برای همکاری با سایر اعضا در تسهیل و تقویت تجارت ایران ، تقویت گردشگری و گسترش ارتباطات ابراز داشت. بخش حمل و نقل

در پایان این سفر ، ظریف در توئیتر درباره دیدارهای خود با مقامات قزاقستان و اشاره به سفر منطقه ای خود در توصیف ترجیح ایران به عنوان همسایگان گفت.

ترمینال عشق آباد

عشق آباد آخرین ایستگاه سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به آسیای میانه بود. وی همچنین با وزیر امور خارجه راشد مردوف و رئیس جمهور قربانقلی بردی محمداف دیدار کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان در این دیدار بار دیگر بر تعهد کشورش در تقویت همکاری های دو کشور ، حمایت از روابط تهران و عشق آباد در زمینه های مختلف تأکید کرد (اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتای ترکمن خود دیدار و در مورد روابط دو جانبه ، همکاری در زمینه ECO و همچنین بهره برداری غیرنظامی در دریای خزر گفتگو کرد.

در این بازدید ، برنامه همکاری بین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه ترکمنستان به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید.

محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، پنجشنبه شب در توئیتر در مورد آخرین دیدار خود از چهار کشور آسیای میانه نوشت: “من با یک سفر فوق العاده به ترکمنستان سفر خود را به آسیای میانه پایان دادم.” و وزیر امور خارجه راشد مرداک. ما در مورد گسترش روابط دو جانبه و همکاری های منطقه ای و جهانی توافق کردیم.

وی گفت: کشورهای آسیای میانه فقط همسایگان ما نیستند ، بلکه خویشاوندان ما هستند.

* امروز برای صلح و ثبات در منطقه و افغانستان نیاز به همکاری ویژه ای وجود دارد

ظریف به تلویزیون ترکمن گفت: “ما موقعیت مشابهی در منطقه و جهان داریم و روابط دوجانبه بین ایران و ترکمنستان را بسیار ارزشمند می دانیم.” همکاری ما در تجارت ، حمل و نقل و روابط انرژی بسیار خوب است و خداوند هر روز آن را گسترش می دهد. امروز برای صلح و ثبات در منطقه و افغانستان نیاز ویژه ای به همکاری وجود دارد و ما بیش از هر زمان دیگری همکاری خواهیم کرد.

* قانون محصول: اقدام سازنده برای تقویت جهت گیری به سمت شرق

در این رابطه “محسن پاک عین” سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری آنلاین ماه نیوز ، این دیدار را گامی سازنده برای تقویت روابط با کشورهای همسایه و رویکرد به شرق از جمله توافق نامه جامع اخیراً اعلام شده توصیف کرد. با چین.

وی گفت: ازبکستان ، قرقیزستان ، قزاقستان و ترکمنستان از امکانات ویژه ای برخوردار هستند. ترکمنستان و قزاقستان با ایران مرز مشترک دارند. “ما مرزهای زمینی و دریایی با ترکمنستان و مرزهای دریایی با قزاقستان داریم و در زمینه های مربوط به دریای خزر مانند انرژی ، حمل و نقل و حمل و نقل دریایی ، محیط زیست و امنیت دریای خزر و ماهیگیری و دریا. مسائل. ما دریای خزر را داشتیم.

به گفته پاک آیین ، در چارچوب همکاری بین بخش خصوصی کشورهای جانبی خزر برای تقویت بیشتر روابط تجاری ، می توانیم همکاری خوبی با این دو کشور حاصل کنیم.

* ایران رابط بین کشورهای آسیای میانه و آبهای آزاد است

وی خاطرنشان کرد: ترکمنستان ، ازبکستان و قرقیزستان باید از مسیر حمل و نقل ایران برای رسیدن به آبهای گرم خلیج فارس و دریای عمان استفاده کنند ، ایران به نفع این کشورها است.

این کارشناس امور منطقه با اشاره به راه آهن تاجین – سرخس که در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی تأسیس شده است ، گفت: این خط ریلی این کشورها را با بندرعباس متصل می کند و علاوه بر این جاده های ما نیز مورد استفاده این کشورها قرار می گیرد. به عنوان مثال ازبکستان پنبه خود را از این مسیر به آسیا و کشورهای آفریقایی از طریق خلیج فارس و دریای عمان صادر می کند.

پاک افزود: به طور کلی ، در زمینه های تجاری ، حمل و نقل و انرژی ، این کشورها پتانسیل بسیار خوبی برای جلب همکاری یا سرمایه گذاری مشترک و تقویت همکاری بین اتاق بازرگانی و بخش خصوصی دارند.

* * امنیت / همکاری منطقه ای در مبارزه با تروریسم تکفیری

سفیر پیشین ایران در باکو گفت: “حتی کشورهایی مانند کشور ما می خواهند اقتصاد مقاومتی را پیاده کنند و اقتصاد را تقویت کنند.” وی گفت: “این کشورها به طور کلی تلاش کردند تا در تحریم های سرکوبگرانه علیه ایران دخالت نکنند و در برخی موارد ما توانستیم از آن به عنوان پول ملی استفاده کنیم.” ما روابط خوبی با این کشورها داریم و نیازی به دلار و یورو نداریم و این روند می تواند ادامه داشته باشد.

وی گفت: “در این کشورها ، کریموف ازبکستان پس از اسلام رویکرد مثبتی را برای همکاری با کشورهای همسایه و ایران اتخاذ کرده است که فرصت خوبی است و ما می توانیم از آن استفاده کنیم.”

پاک الف همچنین به موضوع امنیت منطقه اشاره کرد و گفت: این وجود امنیت است که همکاری اقتصادی را تسهیل می کند.

سفیر پیشین ایران در باکو وجود گروه های تروریستی در افغانستان را دلیل احتمالی ناامنی و تهدید در این کشورها عنوان کرد و افزود: افغانستان با کشورهای ازبکستان ، تاجیکستان و ترکمنستان و داعش در شمال مرز مشترک دارد. با استفاده شده است. حمایت کردن. بی ثباتی کشورهای منطقه و ایالات متحده این سیاست ها به دنبال گسترش نفوذ آن در افغانستان و آسیای میانه است.

وی به اهمیت همکاری ایران با این کشورها در مقابله با تروریسم تکفیری اشاره کرد و افزود: علاوه بر این ، قاچاق مواد مخدر منبع اصلی درآمد گروه هایی مانند داعش ، القاعده و طالبان است و همکاری ما با این کشورها در مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر می توان برای ایجاد تروریسم همکاری کرد.

* همکاری چند جانبه با چین ایجاد کنید / ما نباید در همکاری استراتژیک با آسیای میانه و همسایگان آن شرکت کنیم

این تحلیلگر منطقه ای افزود: با توجه به مشارکت راهبردی ما با چین و توجه ویژه چین به آسیای میانه در سیاست های خود در قبال غرب ، اکنون می توانیم همکاری های چند جانبه ای را با چین ، به عنوان مثال با ایران ، قزاقستان و چین ایجاد کنیم. همکاری یا همکاری بین ایران ، ترکمنستان و چین یا همکاری چهار جانبه بین ایران ، ترکمنستان ، ازبکستان و چین و این امکان پذیر است و ما می توانیم در چارچوب همکاری های استراتژیک با چین در آسیای میانه فعالیت های مشترکی انجام دهیم.

پاک گفت: “ما نباید با منطقه آسیای میانه و به طور کلی همسایگان خود همکاری استراتژیک داشته باشیم ، اما باید یک چشم انداز استراتژیک داشته باشیم و به یک یا دو سفر راضی نباشیم.”

وی افزود: روابط ما با این کشورها باید به صورت مکرر و متقابل ادامه داشته باشد و اسناد همکاری امضا شود و به نفع همه ما به ویژه در آسیای میانه باشد تا بتوانیم همکاری های خود را با کشورهای همسایه تکمیل کنیم “” این نیز چین خواهد بود.

انتهای پیام /