بین المللی

شبه‌کودتای سعید در تونس؛ نخست وزیر و رئیس پارلمان برکنار شدند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین ماه نیوز ، کاس سعید رئیس جمهور تونس به طور غیر منتظره رئیس و نخست وزیر پارلمان را برکنار و زمام امور را به دست گرفت.

برخی منابع خبری می گویند سعید با کمک ارتش تونس قیام کرد.

پس از جلسه اضطراری رئیس جمهور و برخی مقامات ارشد ، رئیس جمهور تونس در بیانیه ای اعلام كرد كه كاس سعید تصمیم به تصدی مدیریت كابینه گرفته و مصونیت سیاسی اعضای پارلمان را به حالت تعلیق درآورده است. وی در بیانیه ای خواستار تصمیم گیری مطابق با ماده 80 قانون اساسی تونس شد.

به گزارش الجزیره ، قیس سعید همچنین به معترضان هشدار داد که اگر بخواهند با اسلحه با دولت مقابله کنند ، آنها را هدف گلوله قرار می دهند. هرکسی که قصد استفاده از سلاح را داشته باشد توسط نیروهای امنیتی مورد اصابت گلوله قرار می گیرد.

به گزارش الجزیره ، راشد الوناوچی ، رئیس پارلمان تونس ، بلافاصله اقدام کایس سعید را برای سرنگونی انقلاب تونس و همچنین انقلابی علیه قانون اساسی و استقلال این کشور خواند.

راشد الوناوچی ، رهبر بزرگترین حزب سیاسی تونس نیز اقدامات قیس سعید را بی اساس خواند و گفت پارلمان مردم را انتخاب کرده و ادامه خواهد داد.

همچنین در تونس اعتراضاتی برای برکناری نخست وزیر هشام المشیشی در جریان است و ویدئویی که منتشر شده تجمع معترضین در میدان اصلی تونس را نشان می دهد. با این حال ، رویترز گزارش داد که همراه با مخالفان ، هواداران قیس سعید نیز به خیابان ها ریخته اند و تصمیمات رئیس جمهور را بهترین تصمیمات سیاسی پس از انقلاب خوانده اند.

معاون رئیس جمهور جنبش آناهاهدا تونس در واکنش به تصمیمات رئیس جمهور گفت آنچه سعید انجام داد یک کودتای تمام عیار علیه نهادهای دولتی بود.

وی گفت: “اوضاع بسیار ناپایدار و نامشخص است و ما در تلاش هستیم تونس را آزاد و دموکراتیک نگه داریم.”

علی الاردا با اشاره به سرنوشت هشام المشیشی گفت: “هیچ کس نمی داند کجا بازداشت شده است و ما معتقدیم که وی در کاخ ریاست جمهوری نگهداری می شود.”

در روزهای اخیر مردم در شهرهای مختلف تونس اعتراضات خیابانی خود را علیه سو mis مدیریت هسته های دولتی و شرایط سخت زندگی به راه انداخته اند.

رئیس جمهور تونس به معترضان هشدار داد که فقر آنها باعث ایجاد هرج و مرج در کشور نخواهد شد.

بیترز تحولات پس از انقلاب 2011 را بزرگترین بحران سیاسی در تونس توصیف کرد که منجر به برکناری بن علی شد.

تنش ها در تونس افزایش می یابد

انتهای پیام / متر