استانیمعرفی کسب و کار

شرکت های تعاونی ساخت و ساز برج چگونه کار می کنند؟

مسکن و تهیه آن همواره یکی از ضروری‌ترین و حساس‌ترین موضوعات در جامعه ما بوده است. از همین رو تعاونی انبوه‌ساز به عنوان یکی از راه‌های مناسب و مطمئن در زمینه ساخت‌وساز، پا به عرصه ظهور گذاشت.

این تعاونی‌ها به دو شیوه شخصی و وابسته به نهادها و سازمان‌های دولتی با هدف تأمین خانه برای اقشار مختلف جامعه با پایین‌ترین قیمت ممکن فعالیت می‌کنند.

شما می‌توانید با پرداخت هزینه اولیه، حق عضویت را از این تعاونی‌ها دریافت کرده و از اعضای آن به شمار روید.

تهیه خانه با قیمت بسیار پایین و همچنین قابلیت مشاهده پروژه در طول ساخت آن، از جمله مزیت‌های پیش‌خرید ملک در این تعاونی‌ها می‌باشد.

این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با این موضوع که شرکت‌های تعاونی ساخت‌وساز چگونه کار می‌کنند، بیشتر آشنا شوید.

تعاونی مسکن (انبوه‌ساز) چیست؟

بر اساس ماده 43 و 44 قانون اساسی جهت جلوگیری از تبدیل دولت به یک کارفرمای بزرگ مطلق در زمینه مسکن‌سازی در سال 1370 تعاونی مسکن تشکیل شد.

قانون اساسی از طریق وزارت تعاون مسکن، مقررات مربوط به عضویت در این تعاونی‌ها را به صورت زیر شرح داده است:

  • داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • عدم ممنوعیت قانونی و حجر
  • عدم عضویت همزمان در تعاونی مشابه
  • درخواست کتبی عضویت و تعهد رعایت مقررات اساسنامه و خرید حداقل… سهم از سهام تعاونی

همچنین شرایط اختصاصی که هر تعاونی مسکن‌ساز برای خود می‌تواند داشته باشد.

تعاونی مسکن یک گونه از شخصیت حقوقی است که از گروهی افراد با امکانات محدود جهت رفع نیاز به مسکن تشکیل شده و شروع به ساخت‌وساز می‌کنند.

به طور کلی تعاونی انبوه‌ساز شرکت‌هایی هستند که در راستای قوانین خاصی جهت بهبود وضعیت اقتصادی و رفاهی اعضای خود با رعایت حداقل 51 درصد سرمایه توسط آنها تشکیل می‌شود.

شرکت‌های تعاونی ساخت‌وساز برج چگونه کار می‌کنند؟

تا اینجای این مقاله درمورد اینکه تعاونی مسکن چیست آشنا شدید، اکنون وقت آن رسیده که بدانید این تعاونی‌ها چگونه کار می‌کنند؟

این تعاونی‌ها عموما در بخش‌های ذیل به فعالیت می‌پردازند:

  • تهیه زمین و احداث خانه و آپارتمان‌های مسکونی
  • واگذاری واحدها به صورت نقدی یا اقساطی به اعضا

در این شرکت‌ها اعضا با پرداخت اولیه (هزینه زمین) از تعاونی‌ حق امتیاز گرفته و جزو یکی از اعضای آن می‌شوند.

در این فرآیند همه اعضا با پرداختی‌های یکسان در این تعاونی‌ها مشارکت می‌کنند.

اگر چه در این تعاونی‌ها شیوه عضویت محدودی وجود ندارد؛ با این وجود عموما اعضای تعاونی‌ها افراد همکار و هم صنف هستند.

تعاونی انبوه‌ساز سرمایه خود را از دو طریق تأمین می‌کند:

  • دریافت سرمایه مقرر شده توسط اعضا
  • دریافت سرمایه از بانک‌های دولتی (بانک رفاه کارگران و بانک مسکن)

روندی که تعاونی‌ها در ساخت‌وساز هایشان به کار می‌گیرند به این شیوه است که ابتدا بخشی از سرمایه پروژه‌ را از طریق اعضا تأمین می‌کنند. به این معنی که هزینه زمین را به صورت نقد در ابتدای کار از خریداران دریافت می‌کنند. سپس در طول مسیر ساخت پروژه به مرحله تفکیک و انتخاب طبقه و واحد می‌رسند. در این مرحله قیمت‌ها با توجه به نوع طبقه و واحد متفاوت می‌شوند. خریداران پس از عضویت و اخذ امتیاز از تعاونی، می‌توانند حق امتیاز خود را به فروش برسانند و به خریدار بعدی این امتیاز را انتقال دهند.

کمک‌های بانکی دولتی از دیگر راه‌های تأمین بودجه و سرمایه این تعاونی‌ها محسوب می‌شود.

به این گونه که زمانی پروژه به اتمام رسیده باشد، تعاونی‌ها با کمک تسهیلات بانکی به راحتی می‌توانند بخش اعظم پرداختی‌های مانده اعضا را اقساطی کنند.

یعنی خریداران نهایی در این تعاونی‌ها با قسط‌بندی ماهانه از طریق بانک‌های مربوطه می‌توانند مابقی سرمایه لازم را جهت خانه‌دار شدن فراهم کنند.

مزایای تعاونی انبوه‌ساز

همانطور که قبل‌تر گفته شد، شرکت‌های تعاونی‌ انبوه‌ساز منطقه 22 با هدف ایجاد رفاه و بهبودی وضعیت اقتصادی اقشار مختلف جامعه فعالیت می‌کنند. در راستای همین هدف سرمایه‌گذاری از طریق این تعاونی‌ها مزیت‌های بسیاری را برای اعضای خود دارد که در ادامه به بیان آنها پرداخته‌ایم.

با سرمایه‌گذاری و عضویت در تعاونی انبوه‌ساز شما می‌توانید با پرداخت هزینه اولیه بسیار کم (هزینه زمین) حق امتیاز را دریافت کرده و سپس مابقی هزینه‌ها را به صورت اقساط سبک پرداخت نمایید.

همچنین در این سیستم شما قادر خواهید بود که تمامی مراحل ساخت پروژه را مشاهده کرده و در نوع طراحی داخلی ساختمان اظهار نظر کنید. با مشاهده پروژه از نزدیک شما به راحتی می‌توانید از فعال بودن تعاونی مطمئن و روند کار آن را پیگیری نمایید.

نکته‌ی مهمی که در مورد این تعاونی‌ها وجود دارد این است که به دلیل خریدهای عمده، حمایت‌های بانکی و… اعضا می‌توانند با قیمت بسیار پایین‌تر از بازار صاحب ملک شوند.

در واقع شما با سرمایه بسیار کم از طریق این تعاونی‌ها صاحب خانه می‌شوید و در آینده با فروش آن می‌توانید سود خوبی کسب کنید.

همچنین شما در طول ساخت پروژه هر زمان که بخواهید می‌توانید امتیاز واحد خود را منتقل کرده و به فروش برسانید.

 

معایب تعاونی انبوه‌ساز

با وجود تمام مزیت‌هایی که شرکت‌های تعاونی‌ مسکن‌ساز دارند در مواردی نیز دارای یک سری معایب هستند که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم.

بخشی از سرمایه در تعاونی مسکن توسط نهادهای بانکی تأمین می‌شود. در صورتی که این تعاونی‌ها نتوانند از کمک‌های مالی این مراکز برخوردار شوند، پروژه کم خرج می‌شود.

به عبارت دیگر تعاونی مجبور می‌شود که از هزینه‌های لازم خود کم کند و این باعث کم شدن کیفیت در ساختمان‌‌سازی می‌شود.

نکته دیگری که عدم توجه به آن موجب به دردسر افتادن اعضا می‌شود؛ عضویت در یک تعاونی معتبر است. به این معنی که اگر تعاونی مناسب و مطمئن نباشد ممکن است در اجرای تعهدات خود کوتاهی کند و یا اعضای آن در هنگام انتقال امتیاز دچار مشکل شوند.

به همین منظور ما به شما توصیه می‌کنیم جهت سرمایه‌گذاری در ملک در تعاونی انبوه‌ساز از معتبر و باسابقه بودن آن اطمینان حاصل کنید.

انواع تعاونی‌های برج‌ساز

شرکت‌های تعاونی‌ انبوه‌ساز به دو شیوه شخصی و دولتی جهت رفاه اقشار مختلف جامعه اقدام به ساخت‌وساز برج و آپارتمان می‌کنند. تعاونی انبوه‌ساز دولتی معمولا از ارگان‌های همان مجموعه خواهند بود. در این تعاونی‌ها اعضاء می‌توانند امتیازات خود را به فروش رسانده و اقدام به نقل و انتقال آن نمایند.

حال جهت آشنایی بیشتر در ادامه به معرفی هر یک از تعاونی‌های مسکن می‌پردازیم.

تعاونی مسکن بتاجا وابسته به ارتش جمهوری اسلامی است. این تعاونی در سال 1377 برای کارکنان ارتش کشور جهت ارتقای کیفیت و رفاه مسکن ایجاد شد. این تعاونی تاکنون 21 برج را به پایان رسانیده و تحویل داده است و برج‌های G4، G3، G2، برج الماس و B3را در دست ساخت دارد.

  • تعاونی فرتاک

تعاونی فرتاک با شماره ثبت 572933  یکی از بهترین تعاونی‌های منطقه 22 است که در طول فعالیت خود توانسته چندین پروژه موفق را در کارنامه‌کاری خود داشته باشد و امروزه به یکی از محبوب‌ترین تعاونی‌ها در منطقه 22 تهران تبدیل شده است. تعاونی فرتاک تحت نظارت و با مدیریت مهندس امیر مهدی کاویانی تبدیل به یکی از بهترین فرصت‌ها جهت سود در سرمایه گذاری و پیش خرید آپارتمان در منطقه 22 است.

  • تعاونی مسکن آماد و پشتیبانی سپاه

این تعاونی جهت رفاه و بالا بردن کیفیت زندگی کارمندان در سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در سال 1385 ایجاد گردیده و مشغول فعالیت شده است. از جمله پروژه‌های در حال ساخت این تعاونی می‌توان به پروژه شهید خرازی اشاره کرد.

  • تعاونی مسکن ارتش

تعاونی مسکن ارتش همانطور که از نام آن پیداست برای کارکنان وابسته به ارگان خود در ساخت‌وساز و مسکن‌سازی فعالیت می‌کند. این تعاونی پروژه‌های بسیاری را با موفقیت به اتمام رسانیده است.

  • تعاونی مسکن دندان‌پزشکان ایران

تأسیس این تعاونی مسکن‌ساز به سال 1382 برمی‌گردد. شهرک چیتگر، فیروزکوه، نیلوفر 1 و 2 و امیرکبیر از جمله پروژه‌های تکمیل شده و موفق این تعاونی هستند. همچنین پروژه الماس در منطقه 22 تهران یکی از سازه‌های عظیم و قابل توجه این تعاونی محسوب می‌شود.

  • تعاونی سپاشهر

تعاونی سپاشهر نیز یکی از بهترین تعاونی‌های مسکن است که پروژه‌هایی مانند برج دیپلمات در چیتگر، پروژه برج بانک ملی و سفیر1 را در کارنامه خود دارد.

این تعاونی مسکن‌ساز هم اکنون دو پروژه سفیر2 و فرشته الهیه ( f7 ,f8 ) را در دست ساخت دارد.

  • تعاونی ابنیه آکام

این تعاونی در سال 1396 تأسیس شد و با وجود رقبای زیاد در هنگام ورود به عرصه مسکن‌سازی توانست در زمره بهترین تعاونی انبوه‌ساز قرار گیرد. پروژه مانیا، نارنجستان 1، 2، 3 و 4 از کارهای موفق و به اتمام رسیده تعاونی ابنیه آکام می‌باشند.

  • تعاونی ابنیه همت

این تعاونی یکی از باسابقه‌ترین تعاونی‌های مسکن می‌باشد که در سال 1391 شروع به فعالیت کرده است. تعاونی ابنیه همت کار خود را با انجام پروژه اداری – تجاری لکسون آغاز کرد که به دلیل چشم‌انداز مناسب مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

پروژه‌های فرزانگان، آسمان آبی، البرز، الوند و زاگرس از دیگر کارهای درخشان این تعاونی به شمار می‌روند.

  • تعاونی نامی اریکه پارسیان

این تعاونی مسکن‌ساز با بهره‌گیری از نیروی متخصص و فناوری نوین کار ساختمان‌سازی را در سال 1389 آغاز کرد. ساخت برج 30 طبقه مروارید 1 از کارهای اولیه این تعاونی است. همچنین پروژه‌های مروارید2، میلان (بقیه الله3) از پروژه‌های عظیم در حال ساخت این تعاونی می‌باشند.

  • تعاونی مسکن آرین سازه

تعاونی مسکن آرین سازه در سال 1384 در بهترین منطقه تهران مشغول به فعالیت شد. این تعاونی با برآورد هزینه‌های سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی دقیق، بررسی میزان ریسک و سودآوری خدمات خود را ارائه می‌دهد.

پهنه c شهرک چیتگر، بلوک‌های c و h، کنتراست مال، افرا، پردیس شرق، یاس 3 و ستین از نمونه‌ سازه‌های موفق ساخته شده توسط این تعاونی هستند.

محمد ظهرابی

دانشجو روانشناسی و علاقه‌مند به سئو و توسعه کسب‌و‌کارهای آنلاین هستم و در حوزه‌های مختلف دوست دارم تجارب و پژوهش‌های خودم رو به اشتراک بذارم.