استانی

صادارت نوعی مواد کاربردی در صنعت پلاستیک به ۴ کشور/کسب دانش فنی تولید «وکس پلی‌اتیلن»

در یک شرکت دانش‌بنیان محقق شد؛

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق شدند پلی اتیلن سنگین وکس کاربردی در صنایع لاستیک خودرو، پلاستیک کربنات کلسیم، لوله‌های PVC و انواع پلاستیک را تولید برسانند و به ۴ کشور صادر کنند.

حشمت‌الله ملکی، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه دراین شرکت به تولید پلی اتیلن سنگین وکس می پردازیم، گفت: این محصول در صنایع لاستیک خودرو، پلاستیک کربنات کلسیم، لوله‌های PVC، انواع پلاستیک به عنوان روانکار تسریع کننده بکار می رود. این محصول روان‌کننده در فرآیند پخت پلیمر‌های تولیدی، براق‌کننده محصول نهایی و همچنین محافظت‌کننده در مقابل تنش‌های فیزیکی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در این راستا این شرکت دانش‌بنیان در تولید لوله‌های پلی اتیلن و پلی پروپیلن ۱۷ سال فعالیت می کند، اظهار داشت: وکس پلی اتیلن را در قالب طرح فناورانه، به تولید رساندیم زیرا در صنعت کاربرد زیادی دارد.

این تولیدکننده محصولات وکس پلی اتیلن مطرح کرد: توانستیم این مواد پلی‌اتیلن وکس را به کشور چین، هند، پاکستان، ترکیه صادر کنیم. 

وی با بیان اینکه این شرکت در شهرک صنعتی ایلام مستقر شده و تولید چنین موادی می تواند اشتغالزایی به همراه داشته باشد، گفت: محصولات وکس این شرکت دانش‌بنیان نسبت به محصولات خارجی مزایای زیادی دارد؛ محصولات داخلی نسبت به نمونه‌های خارجی بازار بسیار گسترده‌تری دارد، اما مزیت قابل توجه آن در صد چربی موجود در محصول است. درصد چربی این محصول جدید توسط سیستم تخلیه باد و هوا به حد استاندارد ملی و بین‌المللی می‌رسد.

ملکی خاطرنشان کرد: دانش فنی محصول پلی اتیلن وکس از صفر تا صد برعهده این شرکت دانش‌بنیان بوده است. با توجه به این‌که پروانه تحقیق و توسعه را از وزیر وقت صنعت معدن تجارت کسب کردیم، با نگاه بر پژوهش و کسب آخرین یافته‌های علمی توانستیم وارد این عرصه شویم.

وی درباره محصول جدید مطرح کرد: این شرکت دانش‌بنیان پیش از اینها در تولید لوله‌های پلی اتیلن و پروپیلن فعالیت داشته است، اما اکنون فرآیند تأسیس و راه‌اندازی تولید وکس پلی اتیلن را برعهده دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: همچنین علاوه‌بر محصول پلی‌اتیلن وکس، این شرکت پارافین، روغن پارافین جامد و رنگ‌های صنعتی را تولید می کند که در صنعت رزین به‌کار گرفته می‌شود.