استانی

ضعف آموزشی و فرهنگی در حجاب مهم‌تر از عامل اقتصادی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ضعف آموزشی و فرهنگی در حجاب مهم‌تر از عامل اقتصادی است، اظهار داشت: برخی در موضوع حجاب عامل فردگرایی را مطرح می‌کنند و اینکه حجاب امر شخصی است، در صورتی که وقتی فرد در جامعه حاضر می‌شود اثر خود را می‌گذارد.

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، حجت الاسلام و‌المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مسجد ساعت اراک، در سخنانی اظهار کرد: فضلیت شب‌های قدر فراوان است باید سعی کنیم که از این فرصت استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از فضلیت‌های شب قدر کسب معرفت است و با اشاره به موضوع حجاب و عفاف افزود: حجاب دو ساحت امنیتی و شناختی دارد، ساحت امنیتی، آن است که دشمن تلاش می‌کند با بی‌حجابی نظام خانواده را مختل کند، چون قوام ما ایرانی‌ها به نظام خانواده است، حتی ایرانی‌های خارج نشین این نظام خانواده را دارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بی‌حجابی به نظام خانواده آسیب می‌زند، گفت: وقتی به اینگونه کم کم حجاب کنار گذاشته شود، خانواده از بین می‌رود، البته حجاب فقط روسری نیست چراکه در ادامه آن، فرهنگ برهنگی شروع می‌شود و این وضعیت انتها ندارد.

استاد خسروپناه گفت: وقتی حجاب کنار برود فرهنگ برهنگی در عرض ۱۰ تا ۲۰ سال حداکثر می‌شود و برهنگی به بی‌عفتی کشیده می‌شود. تجربه جهان نشان می‌دهد که اینگونه می‌شود. البته دشمن نیز این را می‌خواهد، دشمن بی‌حجابی را بستر بی‌عفتی قرار داده است، نمی‌گویم بی‌حجاب‌ها بی‌عفت هستند، اما دشمن این را می‌خواهد.

وی با طرح این سؤال که چرا مقام معظم رهبری می‌گویند که کار بی‌قاعده نکنید؟ اضافه کرد: کسی از سر غیرت یا عصبانیت کاری انجام می‌دهد، این اقدامش دستاوردی برای دشمن می‌شود تا مردم را به جان هم بیندازد، دشمن می‌خواهد مردم را با بی‌حجابی به جان حکومت و حکومت را به جان بخشی از مردم بیندازد.

 خسروپناه ادامه داد: اخیراً مقام معظم رهبری مطرح کردند که دشمن برنامه دارد حاکمیت هم باید برنامه داشته باشد، بخشی از موضوع حجاب از سوی دشمن امنیتی است لذا بنده معتقدم مهمترین کار مجموعه‌های امنیتی برخورد با باند‌های فساد است، باید اصل را مورد توجه قرار داد چراکه دشمن از طریق این باند‌ها پیش می‌رود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ساحت دیگر حجاب، ساحت شناختی است، اضافه کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که بی‌حجاب حرام شرعی و حرام سیاسی است، چون در دین و قانون به حجاب تأکید شده است. در این زمینه خانم‌ها می‌دانند که حجاب قانونی است، اما برخی به آن باور ندارند و این امر به کار شناختی نیاز دارد، در این مسیر باید توجه کرد که چقدر طلبه‌ها، صدا و سیما، سازمان تبلیغات و مجموعه‌های فرهنگی توانستند موضوع حجاب را به باور تبدیل کنند.

 خسروپناه گفت: در بسیاری از کشور‌های اروپایی به خانم‌ها اعلام می‌شود که شب‌ها به خیابان نیایند چراکه پلیس نمی‌تواند امنیت آن‌ها را تأمین کند حال آنکه در کشور ما زنان می‌توانند ساعات طولانی در جامعه حضور داشته باشند.

وی با اشاره به کتاب «چگونه غرب خدا را واقعاً از دست داد؟» به قلم نویسنده آلمانی مری ایبراشتات گفت: نویسنده در این کتاب می‌گوید از نظر جامعه شناختی با فروپاشی درونی خانواده، سکولار شدن ممکن می‌شود، این نویسنده معتقد است که ابتدا در غرب فروپاشی خانواده شکل گرفت و بعد خدا کنار رفت، بنابراین وقتی بی‌حجابی ترویج پیدا کند، آرام آرام نظام خانواده فرومی‌پاشد و خدا هم کنار می‌رود و نتیجه بی‌خدا شدن، خودکشی است. آدمی که خدا در زندگی‌اش نباشد خودکشی می‌کند.

وی عنوان کرد: آیا دختران و خانم‌ها مکشفه می‌دانند که کشف حجاب باعث می‌شود خدا را کنار بگذارند، اینگونه زندگی بی‌معنا می‌شود.

خسروپناه ضعف آموزشی و فرهنگی را مهمتر از عامل اقتصادی دانست و بیان کرد: برخی در موضوع حجاب عامل فردگرایی را مطرح می‌کنند و اینکه حجاب امر شخصی است، در صورتی که این حرف غلطی است و وقتی فرد در جامعه حاضر می‌شود اثر خود را می‌گذارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: امام جمعه‌ها، معلم‌ها، بسیجی‌ها و فعالان فرهنگی باید برای فرهنگ سازی حجاب کار کنند، باید با نسل جوان با احترام برخورد شود، وظیفه سنگینی بر دوش ماست، اما اگر اخلاص داشته باشیم می‌توانیم اثرگذار باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه اظهار کرد: باید تلاش کنیم که منکر جمع شود البته باید با ترویج معروف این امر را دنبال کنیم.

** بخش قابل توجه مشکل بی‌حجابی در کشور معرفتی است

وی افزود: بخش قابل توجه مشکل بی‌حجابی در کشور معرفتی است چراکه عده‌ای از زنان به حجاب باور ندارند با اینکه می‌دانند واجب شرعی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: اگر دختران بدانند که ۹۵ درصد مزاحمت‌های خیابانی به خاطر بی‌حجابی است آیا باز هم قبول می‌کنند که بی‌حجاب باشند؟ همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد که ۸۵ درصد خانم‌ها به خاطر بی‌حجابی، زندگی مشترکشان را از دست می‌دهند، به نظر می‌رسد که اگر واقعیت‌ها به جامعه انتقال داده شود دیگر شاهد اتفاقات کنونی نخواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه ادامه داد: برخی حجاب را فردی می‌دانند، حجاب در خانه فردی است، اما در جامعه، اجتماعی است. همانطور که بیماری‌های واگیردار در بیرون از خانه اجتماعی می‌شود، بی‌حجابی هم در بیرون از خانه اجتماعی است و بر روی بقیه مردم اثر می‌گذارد.

وی بیان کرد: فرهنگ خانواده، ریشه ما ایرانیان است نباید بگذاریم که آسیب ببیند چراکه اینگونه ثمراتش را از دست می‌دهد. رفتار‌های بی‌قاعده امر به معروف نیست بلکه امر به منکر است، با رفتار غلط حجاب رواج پیدا نمی‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ایام شهادت امیرالمؤمنین (ع) اظهار کرد: امیرالمؤمنین قبل از جهاد نظامی، جهاد تبیین را در پیش می‌گرفتند، آنچنان که با خوارج برخورد کردند، بنابراین ما به‌عنوان شیعیان پیرو امیرالمؤمنین باید همان رویکرد را مدنظر قرار دهیم و بر‌اساس آن عمل کنیم. متأسفانه، چون حوصله گفتگو نداریم و نمی‌دانیم معروف چیست، رفتار‌های غیرعقلانی از خودمان نشان می‌دهیم و این غلط است. خیلی‌ها در موضوع بی‌حجابی می‌گویند نیروی انتظامی چرا ورود پیدا نمی‌کند، در‌حالی‌که باید بگویند خودشان برای ترویج حجاب چه کرده‌اند و چقدر با مردم حرف زده‌اند؟

وی ادامه داد: بی‌حجاب در جامعه به دلیل مشکل شناختی است که باید آن را تبیین کرد، در مکتب امیرالمؤمنین، بی‌غیرتی و بی‌مبالاتی وجود ندارد بلکه مکتب امیرالمؤمنین مکتب حکمت، معرفت و جهاد تبیین است.

انتهای پیام/