نماد سایت ماه نیوز

ضعف جنگنده‌های اوکراینی برابر جت‌های دور پرواز روسیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین ماه نیوز، تحلیلگران غربی بر این باورند علیرغم ارسال جنگنده برای ارتش اوکراین، این جت‌ها بدون داشتن مهمات کافی کارایی چندانی ندارند.

وبگاه «بیزینس اینسایدر» روز یکشنبه نوشت، لهستان مجوز ارسال پنج فروند جنگنده میگ-۲۹ را از آلمان دریافت کرده تا ناوگان اوکراین را تقویت کند. با این حال تا زمانی که اوکراین و شرکای آن در تلاش برای یافتن مهمات بیشتر برای تسلیحات دفاع هوایی اوکراین هستند، این جت‌ها در نبرد هوایی بین روسیه و اوکراین کمک شایانی به کی‌یف  نخواهند کرد

بر اساس این گزارش، لهستان و اسلواکی متعهد شدند که در ماه مارس حدود ۲۲ فروند میگ- ۲۹ را به اوکراین بفرستند. میگ-۲۹ نیروی هوایی اوکراین را تقویت می‌کند، اما جت‌های روسی و اوکراینی در میدان نبرد کاربرد محدودی دارند، زیرا هر طرف دارای تسلیحات دفاع هوایی است که مانع از دستیابی طرف مقابل شده است.

یک مقام ارشد نظامی آمریکا گفت: «سامانه یکپارچه هوایی که هم اوکراین و هم روسیه دارند، بسیار گسترده است و از دیدگاه ایالات متحده، از بین بردن همه اینها در چند روز دشوار است.هر دو نیروی هوایی تاکتیک‌های خود را تغییر داده‌اند و اکنون دورتر از خط مقدم عمل می‌کنند و وضعیت به نفع هواپیماهای روسی هستند که در بردهای طولانی‌تر برتری دارند.»

این گزارش حاکیست، مقامات اوکراینی درخواست جنگنده‌های پیشرفته تری مانند «اف-۱۶» کرده‌اند و استدلال می‌کنند که آنها به خلبانان اوکراینی برتری خواهند داد. مقامات آمریکایی بارها گفته‌اند که استفاده از این جت‌ها برای نیروی هوایی اوکراین بسیار پرهزینه و زمان‌بر است.

 

بر اساس اسناد محرمانه پنتاگون (وزارت دفاع ایالات متحده) که اخیرا به بیرون درز کرده مقامات آمریکایی بر این باورند که کی‌یف در اواخر بهار یا اوایل تابستان در معرض خطر تمام شدن سلاح‌ها و مهمات دفاع هوایی قرار دارد و اهداف مهمی را در معرض حملات روسیه قرار می دهد.

در این سند آمده است که اوکراین همچنین از دفاع هوا به هوا بسیار پایینی برخوردار است. در این سند فاش شده آمده است که بدون تهدید ناشی از آن موشک‌های رهگیر، هواپیماهای روسی آزادی بیشتری برای حمله به هواپیماهای اوکراینی و بمباران اهداف اوکراین خواهند داشت. موشک‌های دوربرد روسیه نیز می‌توانند دقیق‌تر باشند.

این سند بازتاب بسیاری از هشدارهای مقامات و کارشناسان غربی است که هشدار داده‌اند بدون مهمات دفاع هوایی کافی، زیرساخت‌های اوکراین آسیب‌پذیرتر، نیروهای آن بیشتر در معرض دید قرار خواهند گرفت.

چندی قبل «وادیم وروشیلوف» از خلبانان برجسته نیروی هوایی اوکراین گفت: «روس‌ها همیشه تاکتیک‌ها را تغییر می دهند. آنها تله‌هایی درست می‌کنند و یک جت روسی می‌فرستند و خلبان اوکراینی را فریب می‌دهند که فکر کند فقط یک جت وجود دارد. سپس دو یا سه هواپیمای دیگر در دو طرف آن ظاهر می‌شوند و عملاً هواپیمای اوکراینی را محاصره می‌کنند»(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/.




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

خروج از نسخه موبایل