عمومیمعرفی کسب و کار

طریقه نصب آسان میله ارت ساختمان و تست آن

گروه فنی مهندسی تهران ارت با توجه به دسترسی به سوابق خرید علمی مشتریان خود وهمچنین تجربیات اجرایی بالایی که در زمینه اجرای سیستم ارتینگ به روش میله راد کوبی پیدا کرده، دو لیست را آماده ارائه به شما عزیزان کرده که شامل موارد زیر می‌شوند:  طبق استاندارد میله ها بایستی با فاصله نسبت به یکدیگر باشند که در محدوده گرادیان یکدیگر هنگام تخلیه قرار نگیرند. این فاصله می‌تواند یک تا دو برابر طول میله راد باشد. این نوع الکترود معمولا به روش عمودی کوبش می‌شود و می‌تواند در جاهایی که خاک مناسب و بنابراین امکان کوبیدن به راحتی باشد دو یا سه میله راد را به هم کوپل کرد و به طول 3 یا 4.5 متر نیز کوبیده شود.

جنس دکل خود مهاری حدالمقدور بهتر است از آهن کاپرباند باشد و یا مس اندود که در هنگام کوبیدن روکش مس از بین نرود. برای اتصال میله ها به یکدیگر بهتر است از جوش اگزوترمیک یا جوش کدولد استفاده شود که اتصال بین میله راد و سیم مسی به خوبی برقرار شود. و در مواقعی که دسترسی به جوش اگزوترمیک وجود ندارد بهترین کلمپ TE/RC1 می باشد که جایگزین مناسبی برای جوش اگزوترمیک می باشد. بهتر است مطابق استاندارد برای هر میله یک دریچه بازدید بتونی یا پی وی سی فشار قوی در نظر گرفته شود که امکان بازدید سالانه اتصال سیم به میله راد امکان پذیر باشد. ضخامت سیم مسی بهتر است حداقل 35 میلی متر مربع باشد که بتواند به سرعت جریان صاعقه را دفع کند.

نحوه اجرای میله راد از نوع پنجه کلاغی

روش اجرای سیستم ارتینگ با میله ارت از نوع پنجه کلاغی، به این شکل می‌باشد که ابتدا کانالی حداقل به عمق 50 سانتی‌متر حفاری شده و ‌های ارت در داخل کانال در فاصله‌ای حداقل دوبرابر طول الکترود به زمین کوبیده می‌شوند. رادها به وسیله هادی به یکدیگر توسط جوش کدولد یا کلمپ اتصال می‌یابند. جهت محافظت الکترود در برابر عوامل خورنده، مواد کاهنده مناسب در کانال ریخته می‌شود. در نهایت برای رساناییالكترود ارت ساده: در مواردي كه تعداد مشتركان در سيستم توزيع برق مانند ساختمان های مسکونی زياد باشند، مي توان با احداث تعدادي با الكترود میله ای ساده تر و با مقاومت بيشتر به مقاومت ارت مطلوب، دست يافت.

الكترود ارتینگ ساده ميتواند از يك ميله يا يك لوله بصورت قائم در زمين كوبيده و يا دفن شود .در حالت دفني براي لوله و يا ميله ارت،چاهي حداقل به عمق 2متر حفر مي شود. و پس از قرار دادن ميله يا لوله در وسط چاه ارت، فضاي اطراف الكترود با مواد كاهنده مقاومت(بنتونبت) پر مي گردد . گروه مهندسی تهران ارت با افتخار بیش از یک دهه مجری سیستم ارتینگ و لایتنینگ می باشد و اقلام مذکور را با بهترین کیفیت و مطابق استاندارد BS و استاندارد ملی ساختمان و مبحث 13 نظام مهندسی در اختیار کارفرمایان محترم قرار می دهد.

در محل خروج ميله يا لوله از زمين يك چاهك بتني يا آجري با ابعاد 30 سانتي متر ايجاد گرديده و سر لوله يا ميله ارت حداقل 20 سانتي متر بالاتر از كف چاهك قرار مي گيرد .چاه ارت با يك دريچه فلزي متصل به چهارچوب بسته مي شود . سر لوله و يا ميله ارت با بست مخصوص و يا بوسيله جوش به کابل اتصال ارتینگ متصل مي گردد. جنس سیم اتصال ارت و الكترود ميله اي يا لوله اي و بست مخصوص اتصال بايد با هم ديگر هم خوان باشند (به جدول فلزات قابل همبندي مراجعه شود). ئوع میله ارت ساختمانی نبايد از جنس آلومينيوم يا آلياژهاي آن باشد .هادي اتصال ارتینگ از محل اتصال به الكترود تا محل ترمينال اصلي اتصال ارت بايد قابل رويت باشد.

و يا اين کابل ارت براي محفوظ ماندن از درون يك لوله غير فلزي محافظ عبور داده شده باشد. و بايد بصورت دوره اي چاه ارت و کابل اتصال ارتینگ ساختمان های مسکونی و اتصالات آن از نظر محكم بودن و خوردگي و زنگ زدگي مورد بازديد قرار گيرد. براي كاهش مقاومت الكترود دکل مهاری g45 چهار وجهی در صورت نياز ميتوان هم با افزايش طول ميله يا لوله و يا ايجاد دو يا چند الكترود ساده مشابه و موازي بستن آن ها به هم اقدام نمود . رعايت فاصله بهينه بين اين میله ای ارت ساختمانی به ميزان حداقل 2 برابر عمق هر الكترود مورد توجه قرار گيرد. در صورت استفاده از روش دفني (حفر چاه) براي الكترود ارت ساده، مي توان از انواع الكترود استفاده نمود.

شرايط استفاده از 1 يا 2 الكترود ارت براي حفاظت سيستم و ايمني براي تامين ايمني در شبكه پست برق، برق فشار متوسط و فشار ضعيف بسته به شرايط و امكانات، نياز به استفاده از 2 يا 1الكترود ارت میله ای  ميباشد. و عمدتاً الكترودهاي میله ای ارت فوق الذكر در پست برق و يا محوطه همجوار آن اجرا و نصب مي شود. مقررات اضافي مربوط به کابل های ارت ، هم بندي ها و اتصال ارت از لوله هاي فلزي آب، گاز، انواع سیستم سوخت رساني، سيستم برودتي و حرارتي و غيره به عنوان الكترود سیستم ارتینگ يا اصل هادي هاي حفاظتي يا هادي هاي ارت نبايد استفاده كرد.

البته از نظر هم بندي، بايد لوله هاي فلزي گوناگوني را كه در ساختمان مسکونی كار گذاشته ميشوند به سیم ارت  متصل كرد .کابل هاي ارتینگ بايد در برابر خرابي هاي مكانيكي، شيميايي و الكتروديناميكي حفاظت شده باشند . اتصالات کابل سیستم ارت از هر نوع بايد مطمئن و محكم باشند. و هدايت جريان آن ها بي نقص باشد . هيچ نوع كليد يا وسيله حفاظتي نبايد در مسير کابل هاي ارتینگ و يا ارت–نول وجود داشته باشد. از بدنه هاي هادي كه در مسير کابل ارت قرار مي گيرند نبايد به عنوان قسمتي از مسير کابل ارت استفاده شود.

انواع سیم کشی کابل اتصال ارت ساختمان

دکل‌های اینترنتی یکی از اجزای حیاتی در ساختارهای ارتباطات مدرن محسوب می‌شوند. این دکل‌ها به منظور حمل و نقل امواج اینترنت و ارتباطات مخابراتی استفاده می‌شوند و در انتقال داده‌های دیجیتال نقش اساسی دارند. دکل‌های اینترنتی معمولاً با استفاده از جنس‌های مقاوم و به‌روز در برابر عوامل جوی ساخته می‌شوند تا ماندگاری و عمر طولانی داشته باشند. طراحی چهار وجهی این دکل‌ها به ارتقاء کارایی و قابلیت انتقال داده‌ها در چهار جهت مختلف کمک کرده و امکان برپایی تجهیزات مختلف مخابراتی را فراهم می‌سازد. دکل اینترنتی به عنوان بستر اصلی برای انتقال اطلاعات در شبکه‌های اینترنت و ارتباطات هوشمند شهری به کار می‌روند.

استفاده از آلومينيوم به عنوان کابل اتصال ارت مجاز نمي باشد. آن قسمت از هادی اتصال ارت كه در تماس با خاك و يا به صورت دفني در خاك يا بتن باشد، جزء الكترود ارت محسوب ميشود. حفاظت کابل اتصال ارت در مقابل اثرات الكتروشيميايي (خوردگي و زنگ زدگي)، تنش ها و صدمات مكانيكي در محيط نصب، در اكثر موارد امكان پذير نيست. بدين جهت توصيه مي شود كه به منظور افزايش حاشيه ايمني در برابر عوامل مذكور براي انتخاب حداقل سطح مقطع سیم یا کابل اتصال زمين به مقادير جدول انواع الكترود اكتفا شود.

لازم به توضيح است كه در شكل بالا مقاومت ارت معادل حداكثر 2 اهم باشد .در مورد ساختمان هاي مرتفع كه امكان ايجاد اتصال ارت  هاي مكرر وجود ندارد، بايد براي هم ولتاژ كردن ، هم بندي اضافي انجام شود. سطح مقطع هادي مشترك ارت –نول: سطح مقطع کابل مشترك هادي ارت –نول PEN در تاسيسات نصب ثابت به دلايل تنش هاي مكانيكي  (بريدگي و قطع احتمالي در برابر فشار و صدمات مكانيكي) نبايد از 10 ميلي مترمربع براي هادي مسي و 16 ميلي مترمربع براي هادي آلومينيومي، كمتر باشد .در اين صورت کابل مدارهاي سه فاز 4 رشته اي و مدارهاي تك فاز 2رشته اي TN-C خواهند بود. در غير اين صورت بايد از يك هادي به عنوان ارت و از يك هادي ديگر نيز به عنوان نول استفاده شود.

در اين صورت مدارهاي سه فاز 5 رشته اي و مدارهاي تك فاز 3 رشته اي خواهند بودTN-C. ممنوع بودن وصل مجدد هادي هاي ارت و نول پس از تفكيك: اگر در نقطه اي از تأسيسات برق، کابل مشترك ارت–نولPEN تفكيك شده و از آن به بعد کابل یا سیم هاي ارت PE و نول N به طور جداگانه كشيده شوند، نبايد در هيچ نقطه ديگري بين اين 2 سیم تماس يا اتصال الكتريكي  برقرار كرد. در نقطه تفكيك ، سیم مشترك ارت –نول PEN بايد به شينه مربوط به هادي ارت وصل شود. لزوم دقت در نصب سیم هاي نول و ارت : سیم نول (N)سیم مشترك ارت –نول PEN يا سیم ارت حفاظتي PE بايد با همان عايق بندي و دقتي كه در نصب هادي هاي فاز به عمل ميآيد نصب شود.

  1.  کابل ارت اصلي(PEN يا PE )
  2.  هادي نول(N)
  3.  لوله هاي اصلي فلزي آب
  4.  لوله هاي اصلي گاز
  5.  لوله هاي فلزي اصلي و يا بالارو (رايزرها) تأسيسات از هر نوع از قبيل سيستمهاي برودتي و حرارتي، فاضلاب و غيره
  6. ريلهاي كابين و ريل هاي وزنه تعادل آسانسورهاي كششی و جك آسانسورهاي هيدروليكي
  7. قسمت هاي اصلي فلزي ساختمان ها (اسكلت فلزي و آرماتورهاي بتن مسلح فونداسيون)
  8. الكترودهاي اصلي و فرعي اتصال زمين

الزام به استفاده از سيستم اتصال ارت عملياتي كه توسط استانداردهاي معتبر و يا توسط سازندگان دستگاه هاي الكترونيكي سيستم هاي جريان ضعيف از جمله تجهيزات مركز كامپيوتر و يا مركز داده، مركز تلفن، مخابرات و ارتباطات و غيره، به منظور تضمين كاركرد صحيح و قابل اطمينان تجهيزات سيستم هاي مذكور تعيين مي گردد. اتصال ارت عملياتي اين سيستمها بايد در نهايت به ترمينال اصلي اتصال ارت  که در شكل زير نشان داده شده است وصل شود. علاوه بر لوله هاي فلزي آب و فاضلاب در حمام، مواردي از قبيل قطعات و بدنه هاي فلزي، ساير لوله هاي فلزي سيستم هاي موجود و غيره در حمام و دوش نيز به ترمينال هم بندي اضافي حمام و دوش وصل مي گردد.

علت عدم انشعاب گيري کابل هم بندي اضافي جهت اتصال به ترمينال يا شينه هم بندي اضافيSEBT ازترمينال بدنه هادي دستگاه الكتريكي نصب ثابت و موجود در محل هم بندي، در نظر PE اتصال زمين متصل به سیم ارت گرفتن مشكلات اجرايي اتصال و انشعاب گيري کابل هم بندي اضافي از ترمينال ارت بدنه هادي دستگاه الكتريكي مي باشد . در صورتي كه امكان اجرا وجود داشته باشد، اجراي اين اتصال (مدار 3) به جاي اتصال به تابلو توزيع فرعي(DB) ، ترجيح خواهد داشت. ترمينال اتصال زمين متصل به هادي حفاظتيPE بدنه هادي دستگاه الكتريكي نصب ثابت M عموما به عنوان ترمينال هم بندي اضافي جهت اجراي سيستم هم بندي اضافي براي هم ولتاژ كردن پايه فلزي نصب دستگاه و غيره نيز، مورد استفاده قرار مي گيرد.