بین المللی

ظریف: وزارت خارجه در مقابل دوستان داخلی هم مجبور به دفاع از خود است

طبق اخبار آنلاین نیوز ، محمد جواد ظریف ، وزیر خارجه امور خارجه ، در جمع خبرنگاران با مقامات ارشد وزارت خارجه با معاون اول رئیس جمهور ، ظهر دوشنبه اظهار داشت: “امروز ، وزارت امور خارجه با كشورها و گروه های خارجی روبرو است كه از تمام توان خود برای فشار آوردن به مردم ایران استفاده می كنند.”

وی افزود: شاید با فشار برخی قدرتها به ویژه ایالات متحده و رژیم صهیونیستی زمان کمتری به این کشور داده شده باشد. این امر به دلیل رشد و توانایی های جمهوری اسلامی ایران است که دلیلی برای نگرانی است و منجر به یکسری ترورها علیه کشور شده است.

وزیر امور خارجه با اشاره به حضور خود در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی ، گفت: در همان زمان ، همانطور که دیروز دیدید ، وزارت امور خارجه باید در برابر دوستان داخلی از خود دفاع کند. هرچند که ما وظیفه ما این است که از کشور دفاع کنیم و از حقوق وزیر و وزارت امور خارجه دفاع نکنیم ، همه رفقای من برای دفاع از کشور ، همه فشارها و تحقیرها را تحمل می کنند ، اما آنها آماده نیستند آنچه برای دفاع از خود لازم دارند ، بگویند. . بیان آنها به نفع ملی آنها نیست؛ این رسم ما از هفت سال پیش است و سال آینده ادامه خواهد یافت.

وی افزود: اگر روابط ما با همسایگان ما مبتنی بر همسایگی خوب باشد ، چیزی بیشتر از کنوانسیون جامع کمکی نخواهد کرد. یا روابط 25 ساله ما با چین واقعاً به نفع ملی ما است ، اما متأسفانه در این مسائل دروغ می بینیم. احزاب اصولگرا ، اصلاح طلب و ضد انقلاب در رابطه با چین امروز فعال هستند. در مورد بورژام هم همین کار را کردند ، آنها یک استراتژی دیپلماسی را تدوین کردند و آن را دفن کردند و حتی نفهمیدند که چه کاری انجام داده اند.

وی گفت: “در اصل ، موضوعات سیاست خارجی موضوعاتی نیست که می توان در ملاء عام بحث کرد.” این طور نیست که ما چیزی برای پنهان کردن مردم نداریم بلکه بسیاری از این موضوعات در حال مذاکره است ، به عنوان مثال در مورد کنوانسیون خزر ، ایران در حال مذاکره در مورد موضوع خط مبدأ است. در حالی که طرف مقابل هنوز نمی داند که حداقل و حداکثر ما در این مذاکرات چیست. یا مذاکرات نهایی ما با چین در مورد سند 25 ساله به تازگی آغاز شده است.

ظریف گفت: “دیروز یک معاون گفت:” چرا نمایندگان را به جلسات خود نمی فرستید؟ ” اتفاقاً همین برادر در مذاکرات با ماری و پوتین حضور داشت و بعد گفت که روسیه قصد دارد از ما نفت بخرد و این باعث شد روسیه از خرید نفت ایران متوقف شود ، زیرا هر جا روسها می خواستند از ما نفت بخرند ، آمریکایی ها هستند. متوقف شده است ، هنگامی که آنها می توانند رفتارهای متفاوتی داشته باشند ؛ همین مسئله در مورد چین و بورژام نیز صادق است ؛ این یک مشکل پیش روی سیاست خارجی است و کسی به ما کمک نمی کند.

وی گفت: “اگر هر کسی در این باره اظهار نظر کند و به وزارت امور خارجه فشار آورد ، به شفافیت اعتقاد دارد ، آنها می فهمند که چرا وزارت امور خارجه چنین اعتقاد دارد”. بنابراین ما بیشتر علاقه مند به شفافیت هستیم.

“از این گذشته ، سیاست خارجی سرانجام امروز در جاده ها است و بسیاری از مردم از مار عکس می گیرند و جامعه را تشویق می کنند همانطور که امروز درباره چین انجام داده اند. این یک تهدید است که حساب دولت را تهدید می کند.”

311311