چگونه خرابی میل موجگیر را تشخیص دهیم؟ میل موجگیر یا همان میل تعادل اغلب اوقات برای بالا بردن تعادل خودرو و جلوگیری از چپ شدن آن ها به کار میرود. میل موجگیر فولادی است که بین دو چرخ یک محور قرار میگیرد و موجب اتصال دو چرخ به یکدیگر می شود. در صورت بروز مشکل در در محور خودرو به رانندگی ادامه ندهید و با خودروبر کرج تماس بگیرید. بخش زیرین وسیله نقلیه میل تعادل قرار دارد که برای کاهش صدای حرکت در مسیر، حفظ تعادل ناهمواری و شکاف های موجود در مسیر و سواری راحت تر طراحی شده و با پشتیبانی بوش های لاستیکی بدنه خودرو از تاب خوردن حفظ می شود..
میل موجگیر یا میل تعادل به کمک دو اتصال محوری در دو طرف به شاسی اتومبیل وصل میشود. بنابراین با توجه به ماهیت آن خرابی میل موجگیر و علائمی که نشان می دهد میل موج گیر خودرو خراب شده و مشکل دارد موضوع مهمی است که قصد داریم به آن بپردازیم. با رادیس کار همراه باشید.
سیستم تعلیق خودرو چیست؟
در هر خودرویی وظیفه جلوگیری از تکان ها و نوسانات ناشی از سطح جاده را به منظور راحتی سرنشینان و حفظ پایداری خودرو بر عهده دارد. برای اینکه سیستم تعلیق بتواند این وظایف را به درستی انجام دهد، قطعات جانبی مختلفی در آن استفاده می شود که هر کدام از این قطعات وظایف خاصی را به عهده دارند. این قطعات از لوازم جانبی مصرفی خودرو شناخته می شوند و ممکن است به مرور زمان فرسوده شوند و نیاز به تعویض داشته باشند.
از مهمترین قطعاتی که در سیستم تعلیق خودرو مورد استفاده قرار می گیرد می توان به میل تعادل و بوش جلوبندی اشاره کرد که در این مقاله قصد داریم به بررسی وظایف آنها و همچنین علائم خرابی میل موجگیر و سایر قطعات سیستم تعلیق بپردازیم.
میل ضد لغزش یک میله U شکل است که با استفاده از دو بوش از دو نقطه به بدنه خود متصل می شود که به عنوان تکیه گاه های آنتی رول بار در بدنه خودرو شناخته می شوند. دو سر دیگر این میله نیز از طریق میل موجگیر های کوتاه به سیستم تعلیق متصل میشود. همانطور که از نام آن مشخص است وظیفه این میله ضد غلتش بودن است برای انجام این وظیفه نقش های متفاوتی را در خودرو برعهده دارد که شامل جلوگیری از غلتش بدنه خودرو هنگام افتادن در چاله ها، جلوگیری از جدا شدن چرخ ها از زمین و چپ کردن خودرو هنگام دور زدن و پیچیدن میشود.
نقش میل موجگیر در خودرو چیست؟
وظیفه تقسیم نیرو بین چرخ های ماشین به هنگام حرکت خودرو در پیچ ها بر عهده میل تعادل است که مانع از خم شدن بیش از حد ماشین به یکی از طرفین میشود. به همین خاطر همواره فشار و بار زیادی را تحمل میکند.
وظیفه اصلی میل موجگیر و میل تعادل کنترل کردن غلتیدن اتاق در هنگام دور زدن، پیچیدن و رانندگی کردن در سطح نصاف و غیرهموار است. میل موجگیر در واقع نوعی فنر موجگیر است که بین 2 طبق پایین نصب میشود. اغلب سیستم های تعلیق عقب یک میل موجگیر عقب دارند که نحوه عملکرد آن مانند میل موجگیر جلو است.
در هنگام حرکت در پیچ، اتاق خودرو به سمت بیرون پیچ متمایل میشود. در نتیجه این تمایل، طبق های پایین در سمت مخالف حرکت کرده و میل موج گیر را میپیچانند. میل موجگیر در برابر پیچیدن مقاومت کرده که نتیجه آن سفت شدن سیستم تعلیق در هنگام پیچیدن خودرو است بنابراین اتاق خودرو کمتر کج شدن یا غلتیدن پیدا میکند.
همچنین میل موجگیر هنگامی که یک چرخ در دست انداز میافتد اما سایر چرخ ها در مسیر درست خود هستند نیز وارد عمل می شود اما زمانی که ماشین در مسیر صاف و هموار و مستقیم حرکت میکند، وجود میل موجگیر تاثیری ندارد. بنابراین ثابت نگه داشتن این میله تاثیر مستقیم بر عملکرد سیستم تعلیق و کاهش سر و صدای جلوبندی در هنگام کار کردن خودرو دارد. به همین خاطر میل تعادل همواره به وسیله دو بوش محکم نگه داشته میشود.
علائم خرابی میل موجگیر
در ۲ سر رابط موجگیر سیبک وجود دارد که بعد از گذشت دوره ای که عمر مفیدش تمام شد، نیاز به تعویض دارد. احتمال پاره شدن سیبک ها کم است اما دارای اتصالات ضعیفی است که با نفوذ گرد و آب، از دست دادن خاصیت چربی گریس داخل سیبک، باعث لق زدن و شل شدن می شود. از علائم خرابی میل موجگیر صدای تق تق به ویژه هنگام چرخاندن فرمان و تحت فشار قرار گرفتن سیبک میباشد.
اگر بوش های نگهدارنده میل موجگیر به درستی کار نکنند، موجب ایجاد سر و صدا در جلوبندی خودرو خواهند شد. لرزش فرمان نیز از دیگر علائم خرابی میل موجگیر است. یک میل موجگیر ضعیف نمی تواند نیروی ناشی از وزن ماشین را به درستی بین چرخ ها تقسیم کند و به اصطلاح ماشین در زمان عبور از پیچ ها گیج میزند. نکته ای باید به آن توجه شود این است که نقص در فنر و کمک فنرها و سیستم تعلیق نیز میتواند باعث گیج زدن ماشین شود. بنابراین پیشنهاد میکنیم که پس از اطلاع از مشکل در اتومبیل خود آن را نزد یک تعمیرکار ماهر ببرید.
زمانی که قطعات خودرو به خوبی روغن کاری و نگهداری شوند، می توانند شرایط را برای رانندگی مناسب و مدت زمان طولانی فراهم کنند اما زمانی که شروع به فرسودگی می کنند، علائم هشدار دهنده می تواند از صداهای ظریف تا مشکلات قابل توجه در فرمان قابل رویت باشد و منجر به تصادفات رانندگی و سایر اشکالات در ایمنی بشود. شما می توانید پیش از بروز مشکل شدیدتر در وسیله نقلیه ، با یک تعمیرگاه جلوبندی خودرو تماس بگیرید تا مشکل را بررسی ، تشخیص و تعمیر کند. یک سیبک در هر دو سر میل تعادل قرار دارد که هر یک دارای مدت زمان مصرف مشخصی هستند و بعد از انقضا احتیاج به تعویض دارند. سیبک ها از مقاوت بالایی برخوردار هستند و به راحتی خراب نمی شوند و احتمال پارگی آن ها بسیار کم است.
علایم خرابی سیبک خودرو
1) عملکرد آهسته وسیله نقلیه
یکی از ساده ترین راه های تشخیص مشکل در میل موجگیر این است که اتومبیل هندلینگ کند به ویژه هنگامی که با ماشین خود دور سریع می زنید از خود نشان می دهد. همچنین اگر ثبات خودروی شما نسبت به گذشته کمتر شده است، نشانه دهنده ساییده شدن بوش و زمان تعویض آن می باشد. نکته قابل توجهی که باید به آن دقت کنید این است که وقتی بوش های میل موجگیر شروع به فرسودگی می کنند موجب افزایش سرعت این پروسه می شود.
عدم توجه به علائم هشدار دهنده، موجب خطرناک شدن وضعیت و شرایط شده و سبب می شود تا کنترل خودروی خود را در شرایط معمول رانندگی از دست بدهید. هنگامی که در نحوه عملکرد ماشین خود تفاوتی مشاهده کردید برای بررسی میل تعادل و میل موجگیر به یک تعمیرگاه مطمئن مراجعه کرده و از یک مکانیک ماهر کمک بگیرید.
2) صدای شدید و ممتد در زیر خودرو
میل موجگیر در قسمت زیرین اتومبیل قرار دارد و هنگامی که بوش ها فرسوده، پاره و یا خراب می شوند، این قطعه دچار ناپایداری شده و سبب به وجود آمدن صدای جغجغه در زمان رانندگی می شود.
در زمان هدایت اتومبیل به هر دو جهت یا زمان رانندگی در جاده ای ناصاف و ناهموار، این سر و صدا به مرور شدید تر و بلندتر می شود. معمولا این سر و صدا از قسمت جلوی خودرو و در نزدیکی پای شما بر روی کف می آید و بسیار واضح و رسا است.
3) صدا تق تق و لق زدگی از زیر اتومبیل
صدای تق تقی که از زیر خودرو می آید با صدای شل شدن متفاوت است و در نتیجه یک علامت احتمالی هشدار است که خبر از ساییده شدن بوش ها می دهد. هنگام گذر از دست اندازها، چرخش های سریع به چپ یا راست و یا هنگام رانندگی در یک مسیر مشخص، این صدا قابل شنیدن است.
سر و صدای به وجود آمده، اغلب اوقات توسط بوش میل موجگیر و بوس میل تعادل ایجاد می شود و علت آن، تماس فلز با فلز است که روغن کاری آن به درستی انجام نشده است. تعمیر جلوبندی میل موجگیر و بوش های آن با روغن کاری خوب موجب می شود تا از آسیب رسیدن بیشتر به آن جلوگیری شود.
چگونه میل موجگیر را تعویض کنیم؟
لوازم مورد نیاز تعویض خرابی میل موجگیر عبارتند از:
- آچار ستاره ای t30
- آچار رینگ یا تخت 16 یا 17
- آچار بکس 16 یا 17
- پیچ های مربوط به چرخ را شل کرده، جلوی آن را باز کنید و بالا ببرید.
- در کنار کمک، میل رابط به صورت عمودی قرار گرفته که با یک مهره در بالا بر روی کمک و یک مهره در پایین به میله موجگیر یا میله تعادل وصل شده است.
- به کمک یک آچار بکس 16، اقدام به شل کردن مهره ها نمایید.
- به علت وجود سیبک میل موجگیر در سر جای خود، زمانی می توانید مهره ها را باز کنید که پیچ های آن را مهار کنید.
- در صورت نیاز برای بالا بردن میل موجگیر می توانید با جک به آرامی آن را بالا ببرید.
- میل رابط را پس از باز کردن مهره ها در آورده و میل جدید را به جای آن ببندید.
- در آخر تمام مراحل ذکر شده را به طور معکوس انجام دهید.
میل موجگیر چه وظایفی در سیستم تعلیق جلو خودرو دارد؟
تصور کنید که در حال رانندگی با خودرو خودتان هستید و ناگهان یکی از چرخ های ماشین داخل یک گودال میافتد اگر میل موج گیر به بدنه و از طرف دیگر به سیستم تعلیق متصل نباشد، چرخ خودرو به طور کامل داخل گودال پایین میرود در حالی که اگر آنتی رول بار متصل باشد، جلوی پایین افتادن چرخ را گرفته و از رول بیش از حد بدنه خودرو تولید جلوگیری می کند. بنابراین میل تعادی، یکی از لوازم جانبی خودرو است که موجب راحتی سرنشینان حین رانندگی به خصوص در جاده های پر از چاله و ناهموار می شود.
یکی دیگر از موقعیت هایی که میل ضد غلطش، نقش مهمی را در آن ایفا میکند هنگام دور زدن خودرو حول یک میدان یا پیچیدن در مسیر دایره ای شکل است. زمانی که شروع به دور زدن میکنید ،به تدریج نیرویی که به چرخ های نزدیک به میدان وارد شده کم و نیرویی که به چرخهای دور تر از میدان وارد می شود، افزایش می یابد، این افزایش نیرو در صورتی که میل موجگیر به درستی نصب نشده باشد یا علائم خرابی میل موجگیر جدی گرفته نشود، موجب جدا شدن چرخ ها از زمین و چپ کردن خودرو خواهد شد. در حقیقت میل تعادل موجب می شود که نیروی وارد شده به چرخ های خودرو در پیچ ها متعادل شود و خودرو پایدار باقی بماند.
میل ضد غلطش چگونه به سیستم تعلیق خودرو متصل می شود؟
در برخی از خودروها برای اینکه میل موجگیر بتواند حرکت را محدود کند از دو نقطه به صورت مستقیم به طبق ها متصل می شود. در برخی دیگر از خودروها نیز از قطعه ای به نام رابط موجگیر استفاده میشود که اتصال موجگیر را با پایه سیستم تعلیق برقرار می کند. در این خودروها برای اینکه رابط موجگیر بتواند اتصال میل تعادل را با فنر و کمک فنر ها برقرار کند، نیاز به اتصال توپی و کاسه ای دارد که این اتصالات نیز با استفاده از یک لاستیک محافظت می شوند.