سلامت و دانشمعرفی کسب و کار

عینک پیر چشمی دیجی کالا

اکثر افراد با رسیدن به مرز چهل سال کم‌کم نیاز به عینک مطالعه یا پیرچشمی را احساس می‌کنند. پیرچشمی بخشی از روند طبیعی افزایش سن می‌باشد. پیرچشمی زمانی اتفاق می‌افتد که عدسی چشم قابلیت انعطاف خود را به تدریج از دست می‌دهد.

معمولاً این حالت در حدود ۴۰ سالگی شروع می‌شود. در نتیجه افراد با دید طبیعی که قبلا عینکی نبودند احتیاج به عینک مطالعه پیدا می‌کنند. و افرادی که قبلا عینکی بودند احتیاج به دو عینک پیدا می‌کنند. یکی برای دور و یکی برای نزدیک یا عینک دودید. عینک دودید دارای دید ترکیبی هست.ژل بوتاکس گاتیو این سرم ليفتينگ با اثرگذاری قوی، پوست را سفت کرده و چین وچروک‌های سطحی پوست را از بین می‌برد

پس هر دو عینک دور و نزدیک را پوشش می‌دهد. حتی کسانی که قبلا عینکی بودند و عمل لیزر انجام می‌دهند. بعد از آن نیاز به عینک مطالعه خواهند داشت.

ویژگی‌هایی در این عینک‌ها وجود دارد. که از طراحی سبک‌، و کوچک و در بعضی مدل‌ها دماغه یک تکه و طراحی تاشو می‌توان نام برد. چند نمونه از عینک‌های مخصوص مطالعه را در تصویر زیر مشاهده کنید.

عینک مطالعه فقط برای دید نزدیک هست. پس باید کمی جلو‌تر روی بینی قرار بگیرد. مدل عینک حالت نیمه داشته باشد تا دید دور را مختل نکند. و به راحتی بتوان از بالای آن دور را نگاه کرد. عینک مطالعه معمولا برای فاصله سی تا چهل سانتیمتر مناسب هستند. البته این فاصله قابل تنظیم است.

برای این منظور باید هنگام معاینه چشم به پزشک خود اطلاع دهید تا شماره عینک را برای فاصله مورد نظر شما تنظیم کند. بعضی اوقات عینک مطالعه را برای کار با کامپیوتر استفاده می‌کنید. و بعضی اوقات برای خواندن کتاب و کار با گوشی موبایل.

عینکی که برای کار با کامپیوتر تجویز می‌شود معمولا شماره کمتری دارد. زیرا فاصله کامپیوتر نسبت به کتاب کمی بیشتر هست و به همین دلیل ممکن است با عینک مطالعه که برای خواندن کتاب استفاده می‌کنید برای دیدن کامپیوتر راحت نباشید.

در آخر توصیه می‌شود هیچ وقت از عینک‌های مطالعه آماده استفاده نکنید. زیرا با توجه به ماهیتی که دارند. ممکن است با شماره چشم شما مطابقت نداشته باشد. مرکز آنها با چشم شما تنظیم نشده باشد. همچنین در بعضی از موارد عدسی دارای موج است که به چشم آسیب می‌رساند. قبل از تهیه عینک مطالعه یا پیر چشمی حتماً به اپتومتریست مراجعه کنید. تا شماره دقیق آن بررسی شود. شما می‌توانید بهترین  را از  تهیه کنید. همچنین  انواع عدسی از جمله آنتی رفلکس،   از بهترین برندها را در  مشاهده کنید. 

تشخیص پیر چشمی

اگر هرگونه علائم مربوط به پیر چشمی را دارید، باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید. حتی اگر علائمی هم ندارید، حتما در ۴۰ سالگی معاینه اولیه را در برنامه خود قرار دهید. با انجام معاینات اولیه می‌توان مشکلات بینایی را تشخیص داد.

پزشک برای تست پیر چشمی قطره‌ای داخل چشم شما می‌ریزد. این قطره مردمک چشم را گشاد می‌کند. در نتیجه پزشک راحت‌تر می‌تواند داخل چشم را ببیند. قطره چشم دردی ایجاد نمی‌کند. اما برای چند ساعت به نور حساسیت خواهید داشت.

اگر علائم مربوط به این عارضه را ندارید، بعد از ۴۰ سالگی هر ۲ یا ۳ سال یک‌بار برای انجام معاینات معمول به پزشک مراجعه کنید. بعد از ۶۵ سالگی باید معاینات را سالانه انجام دهید. درصورتی‌که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا بیماری چشم دارید، باید سالانه برای معاینه اقدام کنید.

درمان پیر چشمی

پیر چشمی درمانی نداشته و نمی‌توان این مشکل را به طور کامل برطرف کرد. اما با روش‌های اصلاحی می‌توان دید را بهبود بخشید. شما می‌توانید باتوجه‌به سبک زندگی و شدت پیرچشمی از روش‌های مختلف اصلاحی مانند عینک، لنز تماسی یا جراحی استفاده کنید.

اگر به دنبال این هستید پوست اطراف چشم شما طراوت خود را به دست آورده و دچار تیرگی نشود، تنها راه حل آن خرید و استفاده از کرم دور چشم ضد چروک و رفع سیاهی گاتیو برای این ناحیه می باشد.

۱. عینک

اگر قبل از ابتلا به پیرچشمی از عینک استفاده نکرده‌اید، می‌توانید برای اصلاح این مشکل عینک بدون نسخه خریداری کنید. برای مطالعه و انجام کارهایی با دید نزدیک استفاده از این عینک‌ها گزینه خوبی است. این عینک‌ها درجات مختلف بزرگ‌نمایی را دارند. قدرت این عینک‌ها از ۱٫۰۰ تا ۳٫۰۰ دیوپتر است. اما اگر این عینک‌ها برای شما مناسب نیست یا قبل از پیر چشمی دچار دوربینی، نزدیک‌بینی یا آستیگماتیسم بوده‌اید، باید از لنزهای تجویزی استفاده کنید.

این نوع عینک‌ها شامل موارد زیر می‌شود.

  • عینک مطالعه نسخه‌ای: اگر مشکل بینایی ندارید، باید از لنز طبی برای مطالعه استفاده کنید. زمانی که مطالعه نمی‌کنید، آن را از روی چشم بردارید.
  • دو کانونی: یک خط افقی روی این لنزها قرار دارد. قسمت پایین برای مطالعه بوده و قسمت بالای لنز برای مشاهده اجسام دور مناسب است.
  • سه کانونی: این نوع لنزها دو خطر افقی قابل‌مشاهده دارند. برای دید نزدیک، دید دور و مطالعه استفاده می‌شوند.
  • چند کانونی پیش‌رونده: در این نوع لنز خطوط افقی وجود ندارد. اما در قسمت‌های مختلف لنز قدرت فوکوس متفاوت است.

۲. لنزهای تماسی

برخی افراد تمایلی به استفاده از عینک ندارند. برای این افراد گزینه خوبی است. اگر مشکلات مربوط به مجاری اشک یا سطوح چشمی مانند خشکی چشم دارید، این روش برای شما مناسب نیست. انواع لنز شامل موارد زیر است.

  • لنزهای تماسی دو کانونی: این لنزها دو کانون داشته و قسمت پایین آنها برای مطالعه مناسب است. قسمت پایین کمی سنگین‌تر بوده تا درست در چشم قرار بگیرد. در انواع دیگر آن کانون حاشیه‌ها با مرکز لنز متفاوت است.
  • لنزهای تماسی مونو ویژن: در این نوع لنز برای دید دور لنزی در چشم غالب گذاشته می‌شود. در چشم دیگر برای دید نزدیک لنز قرار می‌گیرد.
  • مونو ویژن اصلاح شده: لنز تماسی دو کانونی یا چند کانونی در یک چشم قرار گرفته و در چشم غالب لنز برای فاصله دور قرار می‌گیرد. در واقع هر دو لنز برای فاصله دور مناسب بوده و یک لنز برای مطالعه استفاده می‌شود.

۳. جراحی انکساری

در این نوع جراحی شکل قرنیه تغییر می‌کند. عملکرد جراحی شبیه به لنز مونو ویژن است. دید نزدیک در چشم غالب بهبود پیدا می‌کند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که بعد از جراحی هم ممکن است به عینک نیاز داشته باشید. جراحی انکساری قابل برگشت نیست.رتینول موجود در کرم anti wrinkle گاتیو  به از بین بردن خطوط و چروک ریز کمک زیادی می کند.

به همین دلیل باید در مورد عوارض آن اطلاعات کامل داشته باشید. بهتر است قبل از جراحی برای مدتی از لنز مونو ویژن استفاده کنید.

روش‌های جراحی شامل موارد زیر می‌شود.

  • کراتوپلاستی رسانا: انرژی فرکانس رادیویی به اطراف قرنیه تابیده شده و اعمال گرما می‌کند. در نتیجه لبه قرنیه کوچک شده و تمرکز چشم افزایش پیدا می‌کند. گاهی ممکن است نتایج این جراحی طولانی‌مدت نباشد.
  • کراتومیلوسیس درجا با کمک لیزر (LASIK): در این روش فلپ نازک روی چشم جدا شده و با کمک لیزر لایه خارجی قرنیه تغییر می‌کند. با روش بهبودی سریع‌تر بوده و عوارض کمتر است.
  • کراتکتومی زیر اپیتلیال با کمک لیزر (LASEK): در پوشش خارجی و محافظ قرنیه به نام اپیتلیوم فلپ خیلی نازک ایجاد می‌شود. لیزر شکل لایه خارجی قرنیه را تغییر داده و اپیتلیوم جایگزین می‌شود.
  • کراتکتومی فوتورفراکتیو (PRK): مشابه تکنیک جراحی لازک است. اما جراح در این روش همه اپیتلیوم را برمی‌دارد. بعد از جراحی اپیتلیوم جایگزین نشده و به طور طبیعی رشد می‌کند.

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.