نماد سایت ماه نیوز

فرار از دین مهریه چه حکمی دارد

اجرایی شدن از طریق اداره ثبت، مدتی طول می‌کشد؛ ممکن است در بازه زمانی لازم برای نوبت‌گیری، ارائه درخواست توقیف اموال و استعلام اموال و ابلاغ اجرائیه، زوج تصمیم بگیرد اموال خود را به دیگری انتقال دهد تا از پرداخت مهریه فرار کند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره اثبات معامله فرار از دین مهریه در اختیار شما قرار دهیم تا خانم‌ها در این زمینه آگاهی کافی داشته باشند و بتوانند اقدام مناسب انجام دهند.

هرچند که این حوزه می‌تواند مستثنیات زیادی داشته باشد و مرد با آگاهی از آن‌ها بخواهد از پرداخت مهریه فرار کند. به همین منظور هم کمک گرفتن از یک که کار خود را به خوبی بلد است، می‌تواند به شما پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید. مشاوره وکیل رایگان اولا بدون هزینه بوده و ثانیا میتواند محک خوبی جهت سنجش تسلط مشاور حقوقی رایگان باشد.

معامله به قصد فرار از دین چیست؟

انجام معامله به قصد فرار از دین به معنای این است که فرد برای پرداخت نکردن بدهی‌ها، اموال و دارایی‌هایش را به صورت صوری یا واقعی به فرد دیگری انتقال دهد. یعنی در معامله صوری بدون اینکه فرد واقعا مال خود را به کسی دیگر بخشیده یا فروخته باشد، جابه‌جایی سند انجام می‌دهد.

به طور مثال یکی از موارد پرتکرار معامله فرار از دین وقتی اتفاق می‌افتد که زنی بخواهد مهریه خود را از همسرش بگیرد و مرد برای فرار از دین مهریه اموال و دارایی‌های خود را به فرد دیگری انتقال دهد. بسیار پیش می‌آید که زنی برای توقیف اموال همسر خود برای مهریه اقدام کند و متوجه شود، آپارتمان یا اتومبیل مرد به فرد دیگری از نزدیکان یا اعضای خانواده انتقال داده است.

مطابق ، معامله فرار از دین مهریه جرم است و پیگرد قانونی دارد. البته در چنین وضعیتی اثبات صوری بودن معاملات و هدف زوج برای فرار از دین مهریه کار سختی است و نیازمند درخواست زوجه برای باطل کردن معامله و دریافت مهریه است.

بهتر است بدانید با استناد به ماده 4 قانون اثبات معامله فرار از دین مهریه با درخواست زن، قاضی می‌تواند 4 ماه تا 2 سال حبس هم برای زوج تعیین کند. همچنین فقط معامله صوری قابل ابطال است و معامله‌ای که به قصد فرار از دین باشد، باطل نیست.

توقیف صوری اموال

برخی از مردان به جای معامله فرار از دین مهریه از طریق انتقال اموال، به راه‌ دیگری متوسل می‌شوند. به طور مثال اقداماتی در جهت توقیف صوری اموال انجام می‌دهند تا مهریه پرداخت نکنند. یکی از معمول‌ترین شیوه‌ها به این صورت است که مرد به کسی از دوستان و آشنایان یک چک مبلغ بالا می‌دهد و مبلغ آن را به بانک واریز نمی‌کند تا چک برگشت بخورد. سپس از همان دوست یا آشنا می‌خواهد که با برگشت زدن چک برای توقیف اموال هم اقدام کند تا از زیر بار پرداخت مهریه به همسر خود شانه خالی کند.

مطابق قانون وقتی دو یا چند نفر از یک نفر طلبکار هستند، کسی که زودتر و با استفاده از یک سند رسمی برای توقیف اموال اقدام کند، در اولویت است و می‌تواند از محل توقیف اموال بدهی‌های خود را وصول کند. به این ترتیب مردی که می‌خواهد از پرداخت مهریه فرار می‌کند، می‌تواند از این شگرد استفاده کند. در این صورت اثبات معامله فرار از دین مهریه تنها در حالتی اتفاق خواهد افتاد که زوجه بتواند زودتر حکم توقیف اموال مرد را دریافت نماید.

پس از طی کردن تمامی این مراحل ممکن است با اثبات تمکن مالی نداشتن مرد، مهریه به صورت اقساطی برعهده او قرار بگیرد و اگر با این وجود هم مرد اقدام به پرداخت اقساط نکند، محکوم خواهد شد؛ اما ما درباره در مقاله‌ای دیگر بیشتر توضیح داده‌ایم و اینجا به آن اشاره نخواهیم کرد.

راه اثبات معامله فرار از دین مهریه چیست؟

یکی از سوالات متداول درباره اثبات معامله فرار از دین مهریه این است که زوجه چگونه باید این موضوع را اثبات کند تا بتواند معامله را باطل و مهریه را دریافت کند یا اینکه چه زمانی برای اثبات این موضوع اقدام کند. اما پیش از اینکه جواب این سوال را بدانید، باید با آشنایی داشته باشید و کارهای شما برای توقیف اموال بی نتیجه نماند.

مطابق ماده 21 قانون اجرای محکومیت مالی، زوجه باید برای طرح شکایت کیفری اقدام کند که در بیشتر مواقع مطابق ، این ماده به انتقال اموال بعد از محکومیت قطعی مربوط است. یعنی لازم است بعد از اثبات معامله، دادخواستی برای ابطال معامله به دادگاه ارائه شود.

البته قاضی برای صدور حکم ابطال معامله باید رسیدگی‌های دقیق انجام دهد و استعلامات دقیقی دریافت کند تا تاریخ معامله را با تاریخ درخواست زن مطابقت دهد. در صورتی که تاریخ انجام معامله پیش از درخواست مهریه باشد، قاضی قبول نمی‌کند که معامله صوری بوده و آن را باطل نمی‌کند. بنابراین در مسیر اثبات معامله فرار از دین مهریه باید به تاریخ معامله ها نیز توجه داشته باشید.

نکات مهم درباره اثبات معامله فرار از دین مهریه

مطابق ، برای ارائه دادخواست حقوقی ابطال مهریه لازم است نکات زیر رعایت شود.

دلایلی که برای ارائه در دادگاه لازم و قابل قبول است شامل موارد زیر است.

هزینه دادرسی اثبات معامله فرار از دین مهریه به عهده چه کسی است؟

با توجه به اینکه تمام اقدامات قانونی مطالبه مهریه و اثبات معامله فرار از دین مهریه هزینه دارد، زوجه می‌تواند به خواسته‌های خود که در دادخواست ثبت کرده است، محکومیت به پرداخت هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل توسط زوج را هم اضافه کند. کانون وکلا دادگستری ایران در سال ۱۳۲۹ نیز به عضویت کانون وکلای بین‌المللی (IBA) درآمده است.

جمع‌بندی

مهریه از مسائل بااهمیتی است که معمولا پرداخت آن محل اختلاف بسیاری از زوجین است و بر اساس آن اقدامات مختلفی انجام می‌دهند. پرداخت مهریه از طرف زوج از طریق اموال و دارایی‌های او صورت ماین سوال بسیاری از عزیزان مراجعه کننده و موکلین است که مثلا همسرم به جهت فرار از پرداخت مهریه و توقیف نشدن اموال، مال خود که ممکن است خودرو یا ملک باشد به نام دیگری و خاصه یکی از نزدیکان خود کرده است و مالکیت ملک را انتقال داده است.

 

 

خروج از نسخه موبایل