بین المللی

لاپید خطاب به مکرون: مخالف احیای برجام هستیم/ به آن پایبند نخواهیم بود

یایر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که این رژیم مخالف احیای این رژیم است و از آن تبعیت نخواهد کرد.

به گفته کارشناسان سیاسی، یکی از دلایل اصلی خروج دونالد ترامپ از آمریکا، فشار رژیم صهیونیستی و لابی گری آن در آمریکاست.

دور جدید مذاکرات تحریم‌های ایران پس از توقف پنج ماهه در 13 اسفندماه در وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز در 17 اسفندماه با بازگشت هیئت به پایتخت پایان یافت.

این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال تایمز مدعی شد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته شده است که شامل راهکارهای به روز برای رفع تحریم ها و اقدامات هسته ای ایران است.

حدود یک هفته پس از پاسخ کتبی ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا، دولت علی‌رغم ادعای رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران و تلاش‌ها برای بازگشت به برجام، همچنان فعالانه در حال بررسی نظرات است.

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از یک دیپلمات اروپایی آشنا به مذاکرات در وین که با مقامات آمریکایی در تماس است، گزارش داد که اتحادیه اروپا در حال ایجاد پاسخ ایران به طرح احیای توافق هسته ای است.

این شبکه خبری افزود: این اظهارات اولین نشانه های مثبت در مورد موضع ایران تلقی می شود که به طور رسمی پاسخ خود را ارائه کرده است. این منبع اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: واکنش ایران به اروپا نیاز به بررسی دارد و طرف های درگیر در مذاکرات از جمله آمریکا، چین و روسیه نیز باید در این باره اظهار نظر کنند.

در حالی که مذاکرات به مرحله حساسی رسیده است، تصمیمات سیاسی غرب به ویژه آمریکا برای سال 94 به حالت تعلیق درآمده است.

311311