نماد سایت ماه نیوز

ماژول هوشمند سازی ساختمان

ماژول خانه هوشمند آسایش و راحتی بسیاری در کنترل تجهیزات خانه و محل کار ایجاد کرده است. می‌توان گفت رشد تکنولوژی در ماژول های خانه هوشمند در سبک زندگی بشر نقش بسزایی را ایفا می‌کند. این تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت بوده و سازندگان در حال تولید ماژول های جدیدی در حوزه هستند. قیمت ماژول های هوشمند سازی ساختمان با توجه به عملکرد ماژول مورد استفاده و برند موجود متفاوت می‌باشد. از مهم‌ترین ماژول هوشمند سازی ساختمان می‌توان به رله هوشمند اشاره کرد که یکی از لازم‌ترین ماژول های خانه هوشمند می‌باشد. از دیگر ماژول های هوشمند سازی ساختمان می‌توان به پنل خانه هوشمند اشاره کرد.

یک خانه هوشمند از اتصال ماژول های خانه هوشمند با تجهیزات روشنایی، گرمایش و سرمایش و… به وجود می‌آید. تمامی ماژول های هوشمند سازی ساختمان در یک جعبه مرکزی قرار گرفته و کنترل تمام سیستم های داخلی خانه با کمک این ماژول ها به ویژه رله هوشمند انجام می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم های ، کنترل تجهیزات و ماژول های خانه در زمان حضور و عدم حضور می‌باشد.

ماژول هوشمند سازی ساختمان یکی از مهم‌ترین رله های هوشمند می‌باشد. این ماژول با اتصال به گوشی و یا هر سیستم ارتباطی دیگر، به کاربر این امکان را می‌دهد تا کنترل تمام لوازم هوشمند خانه در اختیار کاربر داشته باشد. ماژول هوشمند سازی ساختمان به کاربر این اطمینان را می‌دهد که آیا سیستم روشنایی، درب، شیر گاز و کولر روشن است یا خیر. مدیریت و کنترل تمام این موارد در هر زمان و مکان برای کاربر امکان دارد.

انواع ماژول خانه هوشمند

خرید ماژول خانه هوشمند با توجه به عملکرد و نیاز در خانه و محیط کار باید انتخاب شود. این ماژول های هوشمند سازی ساختمان در انواع مختلف زیر تولید می‌شوند.

از انواع ماژول های خانه هوشمند ، می‌توان رله هوشمند را برای افزایش بهره‌وری در روشنایی و سرمایش و گرمایش استفاده کرد.

رله هوشمند

رله هوشمند در واقع یک عملگر منطقی می‌باشد که دستورات روشن و واضحی را به تمام سیستم های خانه هوشمند و ماژول های خانه هوشمند ارسال می‌کند. رله هوشمند یا همان عملگر ها در چند مدل شامل رله ۱۶ کاناله ، رله ۸ کاناله و رله ۴ کاناله موجود می‌باشد. این رله های هوشمند به کمک سیم‌بندی به سیستم لوکس و… متصل می‌شود.

رله در واقع به صورت یک کلید عمل کرده و برق‌رسانی را کنترل می‌کند. با این تفسیر می‌توان گفت رله پرکاربرد‌ترین و مهم‌ترین قطعه در می‌باشد. در نتیجه برای انتخاب رله هوشمند باید دقت لازم را داشته و به نوع برند، تعداد کانال، میزان جریان قابل تحمل و پروتکل ارتباطی توجه داشت.

ساختار رله هوشمند

می‌دانیم که در ماژول های خانه هوشمند استفاده زیادی از رله هوشمند می‌شود. بنابراین ساختمان داخلی رله هوشمند را بررسی می‌کنیم. رله هوشمند از به هم متصل شدن چند قطعه ایجاد شده است. این قطعات شامل موارد زیر می‌باشد.

اگر سیم‌های مسی را دور یک هسته بپیچیم و دو سر سیم‌های مسی را به کمک یک کلید به برق وصل کرده یا قطع کنیم. این حالت باعث می‌شود تا یک خاصیت آهنربایی در سیم‌پیچ ایجاد شود که به کل این سیم‌پیچ و هسته، بوبین نیز گفته می‌شود. در صورت برقدار شدن بوبین قطب به سمت بوبین کشیده شده و به NO متصل می‌شود و در صورت قطع بوبین قطب به NC متصل خواهد شد.

انواع رله هوشمند

ماژول های خانه هوشمند انواع مختلفی را دارند و هر کدام از آن‌ها برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کدام از ماژول های هوشمند سازی ساختمان در تلاش برای بهبود عملکرد سیستم خود بوده و از طرفی سعی در راحتی و بهبود بهره‌وری خانه هوشمند را دارند. انواع رله هوشمند در زیر دسته‌بندی شده است.

۱ ماژول هوشمند روشنایی ۸ ماژول کلید لمسی هوشمند
۲ ماژول صوتی ۹ ماژول RGB
3 ماژول بلوتوث ۱۰ ماژول برق‌رسانی
۴ ماژول فشار ۱۱ ماژول فاصله سنج
۵ ماژول دما و رطوبت ۱۲ رله سیستم اعلام حریق
۶ ماژول دوربین ۱۳ رله سیستم تهویه هوا
۷ ماژول رادیوئی ۱۴ انواع رله‌های حفاظتی

تمامی ماژول های خانه هوشمند در واقع یک رله هوشمند می‌باشند. این رله ها در صدد رفع بخشی از نیاز خانه هوشمند هستند.

قیمت ماژول خانه هوشمند

همانطور که گفته شد ماژول های خانه هوشمند کاربردهای مختلفی دارند. قیمت رله هوشمند با توجه به نوع کاربری، جنس و ماژول متفاوت است. به عنوان مثال ماژول‌های مورد استفاده در پنل خانه هوشمند ، با توجه به عملکرد تخصصی و حرفه‌ای قیمت بالایی دارند. از طرفی اگر یک رله هوشمند ساده برای پنل خانه هوشمند مورد استفاده قرار گیرد قیمت پایین‌تری خواهد داشت. همچنین باید توجه کرد که ماژول های هوشمند سازی ساختمان با توجه به بی‌سیم بودن و باسیم بودن دارای قیمت‌های متفاوتی خواهند بود.

به طور کلی استفاده مستقیم شخص از ماژول های خانه هوشمند زیاد اتفاق نمی‌افتد. چون انتخاب و نصب این رله هوشمند باید توسط یک متخصص حوزه انجام شود. در نتیجه انتخاب و پیدا کردن یک متخصص درست و آشنا به تمام ماژول های خانه هوشمند کار شما خواهد بود و انتخاب ماژول مورد نیاز شما کار آن متخصص می‌باشد.

کاربرد ماژول خانه هوشمند

چند مورد از مهم‌ترین و مورد نیاز‌ترین کاربردهای ماژول خانه هوشمند در زیر آورده شده است.

با توجه به اهمیت خاص رله هوشمند ، امکانات آن را به صورت ویژه دسته‌بندی می‌کنیم که شرح زیر است.

مزایای ماژول خانه هوشمند

تمامی ماژول های خانه هوشمند با توجه به کاربرد خود ویژگی‌های خاصی دارند و نیاز کاربر در آن زمینه را برطرف می‌کنند. به عنوان مثال ماژول رله هوشمند روشنایی، کنترل و مدیریت روشن یا خاموش بودن لامپ‌ها را بر عهده دارد. به عنوان مثال دیگر ماژول لوکس، میزان روشنایی را کنترل کرده و در ساعات متفاوت میزان روشنایی مورد نیاز را به سیستم هوشمند خانه ارسال می‌کند. از مزایای ماژول های خانه هوشمند می‌توان به ایجاد سناریوهای مختلف اشاره کرد. سناریوهای مختلف برای شرایط مختلف کاربرد دارد که در زیر شرح داده می‌شود.

این سناریو زمانی که کاربر در خارج از خانه قرار دارد فعال خواهد شد و فعال کردن آن به کمک رله هوشمند و دیگر ماژول های خانه هوشمند انجام می‌شود. به طوری که می‌توان این سناریو را به کمک کلید فعال یا با یک گوشی هوشمند این کار را انجام داد. و همچنین می‌توان قفل دیجیتال درب ورودی را فعال کرده تا در صورت ورود شخصی به خانه پیامی برای کاربر اصلی ارسال شود.

محصولات KNX طیف وسیعی از محصولات را در بر میگیرد از جمله روشنایی، پرده برقی و کرکره ها، سیستم های امنیتی، گرمایش، تهویه مطبوع، نظارت، آلارم، کنترل آب، مدیریت انرژی، اندازه گیری هوشمند لوازم خانگی، صوتی/تصویری و موارد دیگر.

در این سناریو زمانی که شخص به سفر می‌رود می‌تواند آن را فعال کند. زمانی که این سناریو به کمک ماژول های هوشمند سازی ساختمان فعال شد سیستم امنیتی خانه تقویت می‌یابد؛ به این صورت که در زمان های مختلف و غیر تکراری روشنایی خانه به کمک رله هوشمند فعال می‌شود. از طرفی می‌توان در سناریو نویسی را نیز فعال کرد.

در این سناریو تلاش بر این است که محیطی آرام و دلنشین در خانه به کمک ماژول های خانه هوشمند ایجاد شود. این سناریو با کنترل میزان روشنایی به کمک سنسور لوکس و رله هوشمند نور لازم را تامین می‌کند. از طرفی می‌توان به کمک موزیک‌های مورد علاقه یا دلخواه را پخش کرد.

برای مطالعه بیشتر:

 

خروج از نسخه موبایل