اقتصادی

مدیریت مصرف آب در گرو اصلاح شبکه فرسوده انتقال آب درون‌شهری

در پی افزایش مصرف آب به دلیل بالا رفتن درجه حرارت در برخی از شهرهای کشور به ویژه در تهران ، یک کارگر آب با تأکید بر لزوم توجه مردم به نحوه مصرف آب ، به مسئولان امر دستور داده است تا شبکه انتقال آب در حال کاهش شهر را بهبود ببخشند.

در مصاحبه با ماه نیوز ، حسین رفیع بیانیه: منابع آب محدود است و بخشی از آب شهر در یک شبکه انتقال آب درون شهری ویران می شود ، در حالی که فاضلاب در شهرها تصفیه می شود و قابل شرب است ، بنابراین هزینه کردن آن بسیار گران است.

وی با بیان اینکه باید از دولت بخواهد رویکرد خود را در زمینه مدیریت آب تغییر دهد ، گفت: در حال حاضر ما در مدیریت منابع آب کشور از جمله ضایعات آب در شبکه های انتقال آب قدیمی و ضعیف با چالش های اساسی روبرو هستیم. داخل شهر در اکثر شهرهای کشور.

به گفته وی ، متأسفانه وزارت نیرو آمار دقیقی از این زباله ها ارائه نکرده است ، اما طبق گفته برخی کارشناسان در شهری مانند تهران که یکی از بزرگترین شهرهای خاورمیانه است ، بیش از 30 درصد آب در سیستم انتقال آب شهر هدر می رود. یعنی سدهای بزرگ زیادی را در شبکه انتقال آب زیرزمینی تهران از دست می دهیم.

وی در ادامه گفت: “وزارت مدیریت می تواند با مدیریت صحیح و برنامه ای برای صرفه جویی در مصرف زیاد آب ، این ضایعات 30٪ آب را کنترل یا کاهش دهد.”

رفی خاطرنشان کرد: در دوره کرونا گفته شد که میزان مصرف آب شهروندان به دلیل مشکلات بهداشتی 25 تا 30 درصد افزایش یافته ، در حالی که بیش از 30 درصد آب در شبکه انتقال آب هدر رفته است. ما در تهران هستیم. این وضعیت در سایر شهرهای بزرگ کشور مانند شیراز ، تبریز ، اصفهان ، مشهد و ملت نیز وجود دارد ، اما هیچگاه بحث اساسی یا چالش برانگیزی در مورد بهسازی شبکه انتقال آب درون شهری که توسط متخصصین و مدیریت آب در ایران پوشیده شده است زیرا گران است و سخت است. اما فکر می کنم خیلی ساده تر از ساختن یک سد جدید است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات هدر رفت آب در شبکه قدیمی و ضعیف ، تغییر آب شهری به محل های دفن زباله در برخی مناطق شهرها است ، اضافه کرد: آب هدر رفته اراضی زیرزمینی شهرهایی مانند تهران را شستشو می دهد و باعث آبگیری در بعضی مناطق می شود. این وضعیت به ویژه در سطح شهر تهران رواج دارد ، زیرا در گذشته بر اساس سفره های آب زیرزمینی و کانال های زیرزمینی بنا شده بود و تونل های آن در زیر زمین مانده است.

وی گفت: “ما در حال پیشرفت در زمینه ورشکستگی آب هستیم ، اما اکنون دنیا نمی داند که فقط باید بخشی از آب تجدید پذیر استفاده شود.” اما متأسفانه در ایران ، آبرسانی به حدی است که انتظار بازگشت از سیستم طبیعی غیرممکن است و با ادامه این روند در مدیریت آب ، نمی توان آینده خوبی را برای کشور تصور کرد.

وی گفت: “در این شرایط ، باید تغییراتی در مدیریت آب ایجاد کنیم ، در غیر این صورت نسل های آینده با چالش های بسیار بزرگی روبرو خواهند شد که هرگز برطرف نمی شوند.” آنها ما را نخواهند بخشید زیرا ما میهمانی هستیم که از پتانسیل های خود بیش از حد استفاده کرده ایم و منابع لازم را نپذیرفته ایم.

رفیع با اشاره به تعریف سازمان ملل گفت: براساس این تعریف ، شاخص کم آب کشورها براساس اندازه گیری مقدار سالانه آب تجدیدپذیر و نسبت آن با مقدار تقاضا و مصرف آب است. بنابراین ، هر زمان که کل مصرف آب یک کشور 40 درصد با منابع آب تجدیدپذیر سالانه بیشتر باشد ، کشور با کمبود آب روبرو می شود.

اداره ملی سازمان های غیردولتی برای حمایت از تالاب ها به کنوانسیون اضافه شده است: به گفته برخی از مقامات ، مصرف آب تجدیدپذیر کشور به بیش از 85 درصد رسیده است و این بدان معناست که اوضاع آب کشور پرتنش است و وارد یک بحران بسیار بحرانی شده است که این یک تهدید بزرگ برای ما است ، بنابراین مسئولان و اعضای پارلمان باید چشم انداز بین المللی داشته باشند ، زیرا مدیریت آب باید یکپارچه و در سطح ملی باشد.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه مدیریت آب در بخش کشاورزی ، صنعت و شهرها مشکل داریم ، گفت: لازم است دولت را برای تغییر نگرش به مدیریت آب به ویژه یک مقام به نام دکتر رازا اردکانیان – وزیر نیرو زیر سوال ببریم. یکی از مدیران ارشد آب کشور بود و دیدگاه های مختلفی در مورد آب داشت.

ماه نیوز وی در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان ملی حفاظت از تالاب برای سازمان های غیر دولتی وجود دارد ، می توان میزان مصرف آب را با توجه به عدم قطعیت در ادامه انتشار کروناویسی در سال جاری و احتمال بارندگی کمتری در سال جاری در نظر گرفت. صورت؟ وی اظهار داشت: اگر سال آینده باران کمتری داشته باشیم ، قطعاً چالش ها و تنش های آبی ما بیشتر می شود ، اما مشکل فقط کمبود آب در سراسر کشور نیست. در حال حاضر برخی از سیستم های انتقال آب درون شهری وظیفه مصرف بیش از حد آب را بر عهده ندارند و برخی از مسئولان شهری نسبت به افزایش مصرف آب در ماه های آینده هشدار می دهند و با چالش هایی از قبیل کمبود آب روبرو هستند.

نیاز به بهداشتی با مدیریت مدیریت آب

فعالان محیط زیست استدلال می كنند كه كمبود آب در حال حاضر شمشیری دو لبه است: “در شرایط فعلی ، توصیه نمی شود به شدت مدیریت آب را توصیه كرد ، زیرا این امر می تواند بر سلامت شخصی و خانواده تأثیر بگذارد.” از طرف دیگر آب یک منبع محدود در جهان است که باید از روی خرد و محتاطانه استفاده شود.

رفیع در ادامه اظهار داشت: چه با مشکل کمبود آب روبرو باشیم و چه نباشیم ، باید سعی کنیم اصول بهداشتی را رعایت کنیم ، فشار همه شیرهای آب را کاهش دهیم و هنگام شستشو با مواد شوینده آب را قطع کنیم و اصول مصرف آب و استفاده و مدیریت را کنترل کنیم. باید رعایت شود. ” بیشتر مراقب آب باشید.

این فعال آب تصریح کرد: علاوه بر رعایت اصول بهداشتی ، باید در نظر داشته باشیم که ابتدا آب شهری به تصفیه خانه منتقل می شود و پول زیادی برای تصفیه و جابجایی هزینه می شود ، بنابراین مقداری منابع ملی و بودجه کشور در این زمینه هزینه می شود. بنابراین اگر مردم مدیریت مصرف آب خود را کاهش داده و کاهش دهند ، می توانند در کشور پول و آب بیشتری صرفه جویی کنند و در نتیجه با توجه به مباحث اساسی تر در زمینه مدیریت آب ، می توان با صرفه جویی بیشتر پول صرفه جویی کرد.

در خاتمه ، رفیع اظهار داشت: مردم باید به سلامتی شخصی و خانوادگی توجه داشته باشند ، بنابراین مدیریت مصرف آب همیشه بسیار مهم است ، زیرا آب ، به ویژه نوشیدن آب و آب شیرین ، در سطح جهان محدود است ، بنابراین مهم است که در هر زمان از آن آگاهی داشته باشید. “” بیایید معامله کنیم اگرچه پیروی از دستورالعملهای بهداشتی در صورت بروز کروناویروس بسیار مهم است ، اما ایده آل است که از مصرف غیرضروری آب خودداری شود و تا حد ممکن مدیریت مصرف آب را انجام دهد.

انتهای پیام