اقتصادی

مراقب سفره کارگران و بازنشستگان باشیم

یکی از کارشناسان کار می گوید: “اگر نگاه ما به دستمزد کاهش تورم باشد ، هرگز اتفاق نمی افتد.” راه کنترل تورم کنترل دستمزد نیست. ”

حمید نجف در گفت وگو با ماه نیوز ، بر لزوم تقویت میز کارگران تاکید کرد و گفت: ترکیبی از کنترل تورم با دستمزد مناسب نیست و تصور کنیم که با حفظ سقف دستمزد در سطح مشخص ، به نحوی با افزایش تورم مواجه خواهیم شد. . “ما این را در برخی از دولتها مشاهده کرده ایم و به دلیل این تورم دستمزد آنقدر بالا رفته است که سفره اقشار محروم و طبقات کارگر و بازنشسته کوچک می شود.

وی ادامه داد: در برخی دوره ها دستمزد و حقوق کمتر از تورم و گاهی افزایش حقوق 10 و 15 درصد بود. در سال بعد ، 70 درصد تورم وجود داشت. بنابراین ، ما انتظار داریم که اتهامات متمرکز بر تجربیات شکست خورده قبلی تمرکز کرده و با کسری بودجه و نقدینگی به گونه متفاوتی برخورد کنند.

کارگران بارها گفته‌اند که تا زمانی که قیمت‌ها ثابت است و تورم تحت کنترل است، نمی‌خواهند دستمزدها را افزایش دهند.» خیر ، اما از ابتدای سال ، قیمت بسیاری از کالاها بارها تغییر کرده است و هر بار افزایش کمی در دستمزد ، تورم در سال بعد به یک مشکل تبدیل شده است ، در حالی که در این شرایط ما باید مراقب کارگران باشیم. و بازنشستگان

نجف ادامه داد: در حالی که سقف افزایش کرایه امسال 25 درصد اعلام شده بود ، اما دیدیم که اکثر موافقت نامه های اجاره ای رعایت نشده و همچنین نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش یافته است. اگر کارگری 20 میلیون تومان با حقوق 50 هزار تومان پرداخت می کرد ، حالا باید چهار میلیون تومان اجاره می داد ، این وضعیت چه می شود؟ نتیجه حاشیه نشینی در اطراف شهرها است و با افزایش حاشیه ها ، ناهنجاری های اجتماعی مانند سرقت ، اعتیاد و شیوع رایج شده است.

وی در عین حال به افزایش تدریجی حقوق کارمندان اشاره کرد و گفت: با افزایش تدریجی حقوق، شکاف طبقاتی از بین می رود و کسانی که حداقل دستمزد و کمترین دستمزد را دارند، حقوق بیشتری می گیرند.

وی در پایان با بیان اینکه راه کنترل تورم کنترل دستمزد نیست، گفت: اگر قرار باشد دستمزد به عنوان ابزاری برای کنترل تورم تلقی شود، هرگز این اتفاق نمی افتد. نباید به گونه ای پیش برویم که جامعه حقوق بگیر حداقل سهم زیادی از آنها را از دست بدهد، قدرت خرید خود را از دست بدهد و معیشت آنها را به خطر بیندازد. در عین حال ، تأکید می کنیم که به جای چاپ اسکناس های بدون پشتوانه ، که گران هستند ، باید راهکارهای دیگری برای جبران کسری بودجه و انباشت نقدینگی اتخاذ شود.

انتهای پیام