اقتصادی

مرگ ۴۰۱ پرنده در تالاب میقان/ آنفولانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌ها گزارش نشده

وزیر بهداشت و پیشگیری سازمان های دامپزشکی گفت: آنفلوانزای مرغی محدود به حیات وحش است و بر واحدهای صنعتی گوشت ، مرغ گوشتی و مرغ تخمگذار ، مرغ اجدادی و نیمه گوشتی تأثیر نمی گذارد.

سید بهمن نقیبی در مصاحبه با ماه نیوز گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حیات وحش سه استان مازندران ، اردبیل و مارکز یافت شده است. در استان مرکزی تالاب میکان ، از روز گذشته لاشه حدود 401 پرنده از گونه های مختلف ، عمدتا غازهای خاکستری جمع آوری شده است و پیش بینی می شود این تلفات تا چند روز آینده نیز ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان محدود به حیات وحش است و هیچ کس از واحدهای صنعتی صنعتی گوشت ، مرغ گوشتی و مرغ تخمگذار ، مرغ اجدادی و مرغ گوشتی آگاهی ندارد.

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: گروه های اولیه پرندگان مهاجر برای زمستان در آبان ماه وارد کشور می شوند و معمولاً به دلیل عبور از جاده با پرندگان مختلف ، برخی از آنها می توانند آنفلوانزا را به یکدیگر آلوده کنند. بعضی اوقات این به دلیل انعطاف پذیری پرنده نیست ، اما وقتی به دلیل استرس به هدف خود می رسد ، تغییرات آب و هوایی و شرایط غذایی از نظر بالینی خود را نشان می دهد.

وی به افرادی که پرندگان بومی را به صورت پراکنده نگه می دارند توصیه کرد و گفت: این پرندگان باید در فضای بسته نگهداری شوند تا از پرندگان پرواز آزاد جلوگیری کنند. زیستگاه آنها باید گهگاه ضد عفونی شود. هرگونه صدمه غیرعادی بین این طیور باید در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز بهداشتی ، مطب دامپزشکی یا سیستم 1512 سیستم مituteسسه دامپزشکی گزارش شود.

نقیبی همچنین تأکید کرد: مردم باید از خرید و فروش مرغ بومی گاه و بیگاه خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه در واحدهای صنعتی اقدامات ایمنی زیستی با درجه بالایی مشاهده می شود ، گفت: واحدهای مرغداری دارای افسران فنی و بهداشتی هستند که روزانه تولید و خسارت و هرگونه تغییر در واحدهای خوراک ، آب ، تخمگذار را بررسی می کنند. این پارامترها براساس پروتکل های تجویز شده به بخش دامپزشکی گزارش می شوند. در 16 استان کشور انجام آزمایشات آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و تشخیص بیماری در اسرع وقت پس از نمونه گیری امکان پذیر است.

انتهای پیام