مزایای استفاده از نایلون مالچ

نایلون مالچ یکی از انواع نایلون‌هایی است که کشاورزان و باغبانان از آن استفاده می‌کنند. جهت بهبود کیفیت خاک و در نتیجه افزایش کمیت و کیفیت تولیدات کشاورزی از انواع نایلون مالچ استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله از شرکت کیهان پلاستیک همراه ما باشید تا به بررسی دقیق نایلون مالچ بپردازیم.

نایلون مالچ چیست؟

به هر پوششی که بر روی سطح خاک قرار می‌گیرد، مالچ گفته می‌‌شود. از گذشته‌های دور کشاورزان و باغبانان از مالچ استفاده می‌کردند. آن‌ها مواد طبیعی مانند علوفه، کاه، کلش، پوست درخت، چوب خرد شده، برگ، خاک اره و دیگر موادی که به آسانی تجزیه می‌شوند را در اطراف گیاهان پخش می‌کردند. این کار به کنترل علف‌های هرز، حفظ رطوبت خاک و محافظت از ریشه‌ها کمک می‌کرد. مالچ پلاستیکی به صورت خط‌های موازی در سطح خاک‌های هموار و آماده شده قرار گرفته و لبه‌های آن به وسیله خاک یا شیء سنگین در حاشیه‌های کناره خاک محکم شود. روی این نایلون سوراخ‌هایی تعبیه شده که باعث می‌شود قسمت جوانه نشا بیرون از فیلم باقی بماند و به رشد خود ادامه دهد. پلاستیک مالچ با قرار گرفتن بر روی بستر خاک، در طول فرایند رشد گیاهان از آن‌ها نگهداری نموده و هم چنین موجب حفاظت از خاک می‌گردد.

انواع نایلون مالچ کشاورزی

باتوجه به نوع سفارش مشتری و محصول کشاورزی باید از نوع خاصی از نایلون‌های مالچ استفاده کرد. در ادامه انواع مالچ در بازار را بررسی می‌کنیم.

نایلون مالچ سیاه

ارزان‌ترین نوع مالچ پلاستیکی که در حال حاضر در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، نایلون مالچ سیاه است. همچنین از نظر میزان مصرف نیز، این دسته از نایلون‌ها به عنوان پرمتقاضی‌ترین نوع نایلون‌های مالچ به شمار می‌روند.

نایلون مالچ شفاف

شفافیت این دسته از نایلون‌های مالچ موجب عبور نور از آن‌ها و رسیدن به سطح خاک می‌شود. در واقع این کار باعث می‌شود که علف‌های هرز و آفات موجود در خاک به دلیل گرمای زیادی که زیر نایلون‌ها ایجاد می‌شود، از بین بروند. در نتیجه روند بهبود کشت محصولات شما بهینه تر و سریع تر اتفاق می‌افتد.

نایلون مالچ سفید

این دسته از نایلون‌های مالچ به هیچ عنوان اجازه عبور نور خورشید را نمی‌دهند. همچنین به دلیل رنگ سفیدشان نور خورشید را دفع می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود تا سطح زیر آن‌ها به طرز قابل توجهی خنک شود.

نایلون مالچ سفید/ سیاه

در اثر ترکیب مواد اولیه رنگدانه‌های سیاه و سفید این نوع نایلون‌ها به دست می‌آید که از مزایای هر دو آن‌ها برخوردار است. در حال حاضر گران‌ترین نوع نایلون مالچ به شمار می‌روند و استفاده از آن‌ها چندان رایج نیست.

ویژگی‌های نایلون مالچ

ویژگی‌های نایلون مالچ باعث به وجود آمدن مزایا زیادی در استفاده آن توسط کشاورزان شده است. این نایلون کمک زیادی به کشت و رشد محصولات در صنعت کشاورزی می‌کند. از ویژگی‌های نایلون مالچ می‌توان به قدرت انعطاف پذیری و کشسانی بالا، تنوع رنگ و ابعاد، ضخامتی حدود 20 تا 70 میکرون، امکان خرید سفارشی نایلون و مقاومت در برابر عوامل خارجی اشاره کرد.

 

مزایای استفاده از نایلون مالچ کیهان پلاستیک

مزایای استفاده از نایلون مالچ کیهان پلاستیک باعث شده است که کشاورزان زیادی از این نایلون برای کشت محصولات خود استفاده کنند. این مزایا عبارتند از:

  • تسریع رشد محصولات: نایلون مالچ انرژی خورشید را جذب کرده، خاک را گرم نگه می‌دارد و مانع از نفوذ سرما و آسیب به جوانه‌های گیاهان می‌شود و در نهایت سبب زودرس شدن محصولات کشاورزی در بازه زمانی هفت تا چهارده روزه خواهد شد.
  • کاهش هزینه‌ها: با استفاده از این نایلون مالچ می‌توانید هزینه‌های خود به جهت استفاده از سموم علف‌کش و آفت‌کش را کاهش دهید؛ همچنین مواردی که در بالا ذکر شد نهایتاً باعث کاهش هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی با استفاده از این پلاستیک می‌گردد.
  • حفظ رطوبت و کاهش مصرف آب: مالچ به نگهداشتن رطوبت کمک می‌کند، مانع از تبخیر بیش از حد آب می‌شود و در نتیجه با استفاده از آن به دفعات آبیاری کمتری برای هیدراته نگه داشتن گیاهان نیاز خواهید داشت.
  • تنظیم یکنواخت دما: مالچ موجب یکسان سازی دما در تمامی باغ و زمین کشاورزی می‌گردد. از طرفی در فصل‌های سرد به خاک کمک می‌کند تا گرما را بهتر حفظ کرده تا عمر گیاهان افزایش یابد.
  • بهبود بافت خاک: مالچ به طرز چشمگیری بافت و ساختار خاک را بهبود می‌بخشد و در نتیجه مواد مغذی آن بهتر حفظ می‌شود. همچنین مالچ با پوشاندن سطح خاک، مانع از فرسایش آن در اثر باد و دیگر اتفاقات طبیعی و غیرطبیعی می‌شود.
  • جلوگیری از رشد علف هرز: نایلون مالچ سیاه رنگ، رشد علف‌های هرز را کاهش می‌دهد.
  • جلوگیری از آفت: برخی از آفات و قارچ‌ها توسط انواع خاصی از مالچ‌ها مهار می‌شوند.
  • حفاظت از ریشه گیاهان: استفاده از مالچ باعث می‌شود افراد در مسیرهای خاصی حرکت کنند و ریشه گیاهان ایمن باقی بمانند.

قیمت نایلون مالچ

بسته به مواردی چون ضخامت، ابعاد، تعداد لایه ها، رنگ، افزودنی‌های لازم و … که برای هر مشتری متغیر است، میتوان قیمت نایلون مالچ را برآورد کرد. جهت اطلاع از قیمت و چگونگی خرید میتوانید از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده در سایت کیهان پلاستیک با کارشناسان تماس بگیرید. مشاوره رایگان قبل و بعد از خرید از جمله مزایایی است که برای مشتریان در نظر گرفته شده است.

جمع بندی

پلاستیک مالچ کشاورزی نوعی پوشش برای خاک است و کشاورزان به طور گسترده از آن استفاده می‌کنند. کاربرد اصلی نایلون مالچ، حفاظت از گیاهان و محصولات در زمین‌های کشاورزی و باغ است. در این مقاله به بررسی دقیق نایلون مالچ پرداختیم تا شما عزیزان اطلاعات کافی را برای تهیه و خرید این نایلون داشته باشید.