اقتصادی

مسیر دوسربرد قرارداد گازی ایران و عراق

عراق یکی از مشتریان قدیمی گاز ایران است، اگرچه این کشور در پرداخت مطالبات ایران به ویژه در دولت تاخیر داشت، اما به گفته مدیر شرکت ملی گاز، موضوع پرداخت بدهی عراق حل شده و مسیر صادرات گاز ایران به عراق نیز به همین صورت است.

بر این اساس، ذخایر گاز ایران حدود 32 میلیارد متر مکعب برآورد می شود که 5000 میلیارد متر مکعب با روسیه به عنوان اولین کشور دارای ذخایر گازی جهان فاصله دارد. از نظر تولید، پس از آمریکا با 934 میلیارد مترمکعب (23 درصد) و روسیه با 701 میلیارد متر مکعب (17 درصد)، ایران با 256 میلیارد مترمکعب (6 درصد) سومین کشور تولیدکننده گاز در جهان است. فاصله قابل توجهی با کشورهای اول و دوم.

سیاست جمهوری اسلامی ایران گسترش همکاری ها با کشورهای همسایه و راهبرد اصلی وزارت نفت همکاری با سایر کشورها در حوزه انرژی است.

در میان مشتریان گاز ایران، عراق به عنوان یکی از مشتریان پرطرفدار شناخته می شود، هرچند در ماه های گذشته اخباری مبنی بر تکمیل قرارداد صادرات گاز ایران به عراق منتشر شده است، اما مسئولان وزارت نفت معتقدند. که زمان این قرارداد هنوز به پایان نرسیده و مذاکرات در حال انجام است.

بر اساس این گزارش، ایران دو قرارداد گازی با عراق دارد که اولی در سال 1992 در بغداد و دیگری در سال 2013 در بصره منعقد شد. این قرارداد 6 ساله است. با هدف ارسال حداکثر 35 میلیون متر مکعب گاز به این منطقه، قرارداد نهایی صادرات گاز ایران به نیروگاه بغداد با اولین خط لوله (ایلام) نیز در سال 1391 امضا شد.

موضوع پایان قرارداد صادرات گاز به عراق در ماه های اخیر بارها از سوی مسئولان وزارت نفت و ماه گذشته نیز محمدرضا جاولی، مدیر شرکت دیسپاچینگ ملی گاز ایران در سفر جمعی از این وزارتخانه مطرح شده است. برق به عراق برای افزایش صادرات گاز به این کشور سال 1401 خبر داد.

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده در این نشست گفت: همانطور که در جلسات سالانه و فصلی با مسئولان وزارت برق عراق حول محور قرارداد صادرات گاز به این کشور، بحث های فنی و عملیاتی این فرآیند نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. . به گفته وی، با توجه به میزان مصرف شش ماهه گذشته و میزان گاز طبیعی مورد نیاز در شش ماه گذشته، باید بررسی های فنی و عملیاتی انجام شود تا مشکلی در این زمینه و صادرات نداشته باشیم. گاز طبق توافق با طرف های عراقی انجام می شود.

احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق نیز در اواسط شهریور ماه اعلام کرد که این کشور بدهی گازی به ایران ندارد و هیئتی از عراق به ایران سفر خواهد کرد و با مقامات ایرانی در خصوص افزایش صادرات گاز به ایران رایزنی خواهد کرد. کشور. به گفته وی، عراق روزانه 20 میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد می کند و این کشور به گاز بیشتری نیاز دارد، بنابراین مذاکرات، جلسات و سفرها در سطوح بالا برای افزایش واردات گاز با ایران ادامه دارد.

مجید چگینی، مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: با توجه به اینکه سال آینده مهلت قرارداد صادرات گاز به بغداد به پایان می رسد، مذاکرات برای تمدید قرارداد عراق در حال انجام است و مذاکرات آغاز شده است. و با توجه به اینکه هر دو طرف توافق می کنند قرارداد را تمدید کنند. وی افزود: تا دو سال آینده قرارداد بصره به پایان می رسد بنابراین باید آن را تمدید کنیم.

وی با بیان اینکه صادرات گاز طبیعی در سال گذشته 17 میلیارد مترمکعب بود، گفت: به طور متوسط ​​روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر می شود و هم اکنون روزانه حدود 35 میلیون مترمکعب گاز صادر می شود. وی با اشاره به دریافت 1.6 میلیارد دلار از ایران برای صادرات گاز به عراق، تاکید کرد: این مبلغ 1.6 میلیارد دلار مربوط به دولت قبل بوده که به ایران پرداخت نشده بود اما در دولت سیزدهم برای صادرات گاز پرداخت شده بود. هر ماه پول جاری را در عراق دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه در زمینه صادرات گاز به عراق رشد حجمی 43 درصدی را شاهد بوده ایم و همچنین در حال مذاکره برای تداوم صادرات هستیم، گفت: در حال حاضر در حال مذاکره هستیم.

با توجه به مذاکرات ایران و عراق به نظر می رسد دو کشور بر تمدید قرارداد و حتی افزایش حجم قرارداد اصرار دارند چرا که مشخص است مسیر صادراتی ایران به عراق متوقف نشده و ادامه خواهد داشت.

پایان پیام