بین المللی

مناسبات تهران و دهلی نو در دولت سیزدهم؛ ایران و هند همسوتر می‌شوند؟

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین ماه نیوز ، پس از انتخاب آیت الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، مقامات و رهبران بسیاری از کشورها از جمله نخست وزیر در پیامی جداگانه به وی تبریک گفتند .

نخست وزیر هند نارندرا مودی روز یکشنبه در پیامی توئیتری نوشت ، انتخاب ماهاشی ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران را تبریک گفت. “من سعی می کنم با آنها همکاری کنم تا روابط گرم بین ایران و هند را بیشتر تقویت کنم.”

رئیس جمهور هند ، رام نات کوئیند ، یک روز پس از 21 ژوئن در پیام توئیتری خود نوشت: “به ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب بعدی جمهوری اسلامی ایران خوش آمدید.” “من اطمینان دارم که تحت رهبری شما ، روابط نزدیک و دوجانبه ما به رشد ادامه خواهد داد.”

اندکی پس از این پیام ها ، در 7 ژوئیه ، رسانه های هندی گزارش دادند که وزیر امور خارجه هند در مسیر مسکو برای چند ساعت در تهران متوقف شده است و بعدا اعلام شد که وزیر امور خارجه هند ، Subramaniam Jaishankar در حال دریافت پیام متنی است. مودی نخست وزیر هند آیت الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

اندکی پس از آن ، “دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل وزارت امور خارجه در آسیای جنوبی سئول رسول موسوی” در توئیتی در مورد ورود وزیر خارجه هند به تهران نوشت: “وزیر خارجه هند جلسه بسیار مهمی در این دیدار دارد جلسه کوتاه. “در این میان ، این یک سنگ بنای روابط ایران و هند خواهد بود.”

وزیر امور خارجه هند پس از ورود به تهران به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رفت و با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار کرد.

علاوه بر موضوعات دوجانبه مورد علاقه دو جانبه ، آخرین تحولات در منطقه و اوضاع افغانستان ، چشم انداز مذاکرات وین در مورد برجام ، همکاری های حمل و نقل و ارتباطات ، از جمله همکاری در چابهار ، می تواند به ارتقا integration ادغام در منطقه کمک کند. بحث شد در مورد اوضاع فعلی افغانستان ، دو طرف همچنین بر لزوم تقویت گفتگوی بین افغانی ، که می تواند به یک مشارکت سیاسی جامع در افغانستان منجر شود ، تأکید کردند.

وزیر امور خارجه هند با اشاره به مذاکرات دولت افغانستان و طالبان در تهران در آن روز ، از تلاش های ایران برای نزدیک کردن دو طرف به یک توافق سیاسی جامع تشکر کرد.

وزیر امور خارجه هند سپس آیت الله سید ابراهیم رئیسی را خواستار شد. رئیس جمهور منتخب در این دیدار گفت: “ثبات روابط دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی به تنظیم روابط با معیارهای منافع تهران و دهلی بستگی دارد.”

جسی شانکار با اعلام دعوت رسمی نخست وزیر هند برای دیدار از رئیسی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران از ایران گفت: نخست وزیر به پیام خود اطمینان داده است که روابط مستحکم ایران و هند تحت رهبری شما پیش خواهد رفت و گسترش خواهد یافت. »

خبرنگار آنلاین ماه نیوز شنیده است که این جلسه ساعاتی پس از بحث و تبادل نظر کابینه هند در مورد موضوع گسترش و تقویت روابط جمهوری اسلامی با ایران در دوره جدید برگزار می شود.

Subramaniam Jaishankar چند ساعت بعد در تهران با توئیت نوشت: “به آقای ابراهیم رئیسی برای انتخاب به عنوان رئیس جمهور ایران تبریک می گویم.” من به دنبال همکاری با آنها برای تقویت بیشتر روابط گرم بین ایران و هند خواهم بود. “من عمیقاً به تعهد آنها در تقویت روابط دوجانبه و افزایش همکاری در زمینه مسائل منطقه ای و جهانی بسیار ارزشمندم.”

جایشانکار در توئیت دیگری با اشاره به دیدار خود با ظریف نوشت: “من همیشه از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به گرمی استقبال می کنم.” “ما در مورد موضوعات منطقه ای و بین المللی بحث های مفیدی داشتیم.”

هند امروز امروز بعداً گزارش داد كه هند در پاسخ به دعوت ایران اعلام كرده است كه در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب شركت خواهد كرد.

آخرین وضعیت روابط دوجانبه

هند و پس از لغو تحریم نفتی آمریکا در مه 2009 و تحریم برجام از مهمترین خریداران نفت ایران بود. یک سال پس از خروج ، این کشور در برابر فشارهای ایالات متحده تسلیم شد و سرانجام واردات نفت از ایران را متوقف کرد و در عوض خریدهای خود را افزایش داد. از طرف دیگر ، برخی از ایالات متحده شرکت های نفتی این توافق نامه را امضا کردند.

در حال حاضر ، یک پروژه مشترک مهم ایران و هند در بندر چابهار است که از تحریم های آمریکا نجات یافته است. تفاهم نامه 500 میلیون پوندی برای توافق نامه سه جانبه بین ایران ، هند و افغانستان برای توسعه بندر چابهار و سرمایه گذاری در ساخت راه آهن و همچنین ایجاد یک کریدور بین المللی از چابهار به افغانستان.

ملازهی: موضع هند در قبال ایران استراتژیک است

در این رابطه «پیرمحمد ملازهی یک تحلیلگر شبه قاره در گفت وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی در مورد سفر وزیر خارجه هند و آینده روابط تهران و دهلی در سیزدهم گفت: “واقعیت این است که دیدگاه هند در مورد ایران یک توافق سه جانبه بین ایران و افغانستان و هند در راهرو است.” . دولت در حال آماده سازی افتتاح از چابهار به افغانستان و آسیای میانه و همچنین توافق نامه سه جانبه کریدور شمال-جنوب بین ایران ، هند و روسیه در سن پترزبورگ است.

وی با اشاره به اینکه موضع هند در قبال ایران استراتژیک است ، اظهار داشت: دولت در جمهوری اسلامی ایران تغییر خواهد کرد و اینکه چه کسی رئیس جمهور خواهد شد و کدام حزب به قدرت می رسد برای هندی ها حیاتی نیست بلکه آنچه برای هند مهم است. “هدف آن اجرای توافق نامه های خود با ایران است.”

ملازایی در مورد اینکه هند پس از خروج آمریکا از برجام نفت ایران را خریداری نکرد ، گفت: وی ادامه داد: شرکت های نفتی هند با شرکت های نفتی ایالات متحده و اروپا همکاری می کنند و منافع آنها ایجاب می کند که در آن زمان سعی کنند نفت از ایران خریداری نکنند و به کشورهای عربی بروند و این کار را انجام دادند.

“اما ، جایی که منافع او این را می طلبید ، این سرخپوستان بودند که دونالد ترامپ را به معافیت چابهار از تحریم تحریک می کردند یا تشویق می کردند. همانطور که می دانید ، چابهار تنها جایی بود که آمریکایی ها کوتاه آمدند و تحت تأثیر هندی ها قرار گرفت. و این لابی او در ایالات متحده بود که سرانجام ترامپ را ترغیب کرد تا چابهار را کنار بگذارد.

همتا محمد ملازهی ، استاد دروس مسائل قاره

مالزی افزود: “محاسبات هند هنوز کاملاً دقیق است و از این نظر ، رقابتی بین چین و هند وجود دارد.” هند افزود: هند همچنان می خواهد روابط ایران و هند را تحت کریدور شرق و غرب و کریدور شمال و جنوب حفظ کند ، دو توافقات هند هند و هند و پاکستان در یک طرف قرار دارند. “به همین دلیل ، برخلاف پیام تبریک معمول رئیس جمهور ، هندی ها علاوه بر ارسال پیام تبریک ، وزیر امور خارجه خود را به ایران فرستادند و با آقای رئیسی دیدار کردند.”

* هندی ها نمی خواهند برای همیشه از ایران نفت بخرند

یک تحلیلگر ارشد از شبه قاره گفت: “برداشت من این است که هندی ها در این مورد حساب دارند و آنها نمی خواهند برای همیشه از ایران نفت بخرند.” لاتانو ، منتظر است ببیند برجام را به کجا می برند. اگر گشایش در برجام رخ دهد ، هند قطعاً برای خرید نفت از ایران باز خواهد گشت ، زیرا به روغن جامد نیاز دارد. اگرچه ایران و عربستان در این زمینه با هم رقابت می کنند و عربستان سعودی در تلاش است تا بازار هند را از آن خود کند اما فکر می کنم هندی ها هوشیارتر هستند و سعی می کنند دید متعادلی بین ایران و عربستان داشته باشند و از قدرت و تجربه کافی در این زمینه برخوردار هستند. دارند. است. “

تیااس ترمورتی سفیر هند و نماینده دائمی در سازمان ملل روز چهارشنبه در جلسه شورای امنیت گفت: “ما همیشه معتقد بوده ایم که همه مسائل مربوط به برجام باید با گفتگو و دیپلماسی به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.” تلاش برای حل و فصل و حل مسائل برجسته. (اینجا بخوانید)

“افغانستان در حال حاضر یک موضوع جدی است و طالبان از حمایت پاکستان برخوردار هستند و اتفاقاً شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در بیانیه ای به هندی ها گفت که شما در افغانستان شکست خورده اید و جایی ندارید.” این نظرات نشان می دهد بین افغانستان و پاکستان با توجه به درگیری های مداوم ، هند خود را نزدیک به سیاست های ایران می داند. “

به گفته این کارشناس ارشد شبه قاره ، توسعه در افغانستان از دید هندی ها و هماهنگی با ایران در مورد مسائل افغانستان مسئله مهمی است که آنها آسیب کمتری وارد کنند.

* روابط تهران و دهلی نو به صورت عقلانی پیش می رود

ملازهی با ارزیابی روابط تهران و دهلی نو در دولت بعدی ایران گفت: “تصور من این است که این رابطه به صورت منطقی پیش خواهد رفت و ایران همچنین به دنبال گسترش روابط خود با هند است. “

وی افزود: “با این وجود ، ایران برخورد ضدآمریکایی دارد و هندی ها با آمریکایی ها در تماس هستند. از این منظر ، هند ممکن است در موقعیتی باشد که در آینده میان ایران و ایالات متحده میانجی گری کند.”

وی با بیان اینکه از این پس به نفع ایران است که همکاری خود را با هند افزایش دهد ، افزود: هند از این پس نقش اصلی را در معادلات منطقه ای قدرت و قدرت بین المللی ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام /