نماد سایت ماه نیوز

نحوه محاسبه مالیات بر عملکرد چگونه است؟

مالیات عملکرد چگونه محاسبه می شود؟

بعد از آنکه صورتحساب سود و زیان شرکت تنظیم گردید باید به میزان ۲۵% رقم سودخالص شرکت به عنوان مالیات عملکرد محاسبه و ثبت شود. در پایان دوره مالی، ابتدا کلیه درآمدها و هزینه ها به حساب خلاصه سود و زیان بسته می شوند. اگر مانده حساب خلاصه سود و زیان به صورت بستانکار باشد به معنی سود است و از این بابت باید ثبت حسابداری ذیل انجام شود:

خلاصه سود و زیان
تقسیم سود

وظیفه  کمیسیون تجدید نظر مالیاتی رسیدگی به شکایات افرادیست که موظف به پرداخت مالیات شده‌اند. همان‌گونه که می‌دانید تمام افراد صاحب کسب‌وکار در سراسر دنیا لازم است به دولت مالیات پرداخت کنند. گاهی افراد مکلف نسبت‌ به مالیات تعیین ‌شده اعتراض دارند. در این زمان رسیدگی به شکایات مودیان و حل اختلاف میان آن‌ها توسط این کمیسیون صورت می‌گیرد.

چنان‌چه صدور احکامی چون غیر قابل رسیدگی و رد دفاتر از سوی سازمان امور مالیاتی توسط مودی پذیرفته نشود با مراجعه به کمیسیون حل اختلاف و تجدید نظر می‌تواند اعتراض کند تا دلیل تأیید یا رد احکام صادره را دریابد. حل و فصل اختلاف در خارج از دستگاه قضایی که امروزه در اکثر قوانین مرسوم شده است؛ به لحاظ حذف یا کاهش تشریفات مربوط به دادرسی، موجب تسریع در رسیدگی به پرونده مراجعین می‌شود و از سوی دیگر این هیأت‌ها به صورت تخصصی به موضوع رسیدگی می‌نمایند.

اولین اقدامی که در خصوص حساب موقت و واسطه تقسیم سود باید انجام شود، محاسبه و پرداخت مالیات است. بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم، مالیات عملکرد به میزان ۲۵% سود خالص است که پس از محاسبه باید به صورت ذیل ثبت شود:

تقسیم سود
مالیات پرداختنی

لازم به ذکر است که مبلغ فوق باید در اظهارنامه مالیاتی مربوطه درج شده و همزمان مبلغ آن نیز به حساب سازمان مالیاتی واریز گردد. در این خصوص، معمولا شرکتها اقدام به صدور یک فقره چک به تاریخ ۳۱/۰۴/..۱۳ می نمایند و تحویل اداره مالیاتی شهرستان مربوطه می دهند.در خصوص چک مربوطه باید حساب اسناد پرداختنی بستانکار گردد. نکته مهم این است که با توجه به قطعی نشدن مالیات، پرداختی مزبور باید به عنوان پیش پرداخت مالیات و به شرح ذیل ثبت شود:

پیش پرداخت مالیات
اسناد پرداختنی

ارسال صورتحساب های الکترونیکی سامانه مودیان به آسانی انجام می شود. در مالیتور شناسه کالا یا خدمت عمومی وجود دارد فقط کافی ست از میان آن انتخاب کنید

دسته بندی صاحبان مشاغل

اولین عامل در محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی، گروه شغلی است که کسب و کار آن‌ها متعلق به آن است. سازمان امور مالیاتی، اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل را به سه دسته تقسیم می‌کند: گروه بندی صاحبان مشاغل از ابتدای سال 1400 (برابر اصلاحیه آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 قانون مالیات های مستقیم) به همراه تکالیف مالیاتی هر گروه، به تفصیل در این مطلب آمده است:

گروه اول بر اساس نوع فعالیت

در این قسمت صاحبان مشاغل در گروه اول را بررسی ‌می‌کنیم:

پیامدهای عدم ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی

مؤدیان مالیاتی اعم از شرکت‌ها و صاحبان مشاغل مطابق مواد قانونی مربوط به خود بایستی نسبت به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اقدام نمایند و مالیات مربوطه را بپردازند. اگر ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد فراموش شود و یا قسمتی از درآمد در اظهارنامه ارسال نشود و یا هزینه‌های غیر واقعی در اظهارنامه گزارش شود، جرائمی در انتظار شما و مجموعه‌تان خواهد بود که این جرائم شامل جرائم مالیات عملکرد غیرقابل بخشودگی، جرائم معاملات فصلی و غیره است.  استفاده از مشاور مالیاتی مشهد و استفاده از وکیل مالیاتی تنها راهی است که می توانید تجارت خود را از پرداخت مالیات های غیر ضروری جلوگیری کنید.

خروج از نسخه موبایل