نماد سایت ماه نیوز

نحوه مهاجرت به اتریش

کشور استاندارد بالایی در زمینه شرایط زندگی دارد. کشور اتریش برای ، با توجه به مزایای فوق العاده آن مثل امکان تحصیل رایگان، امنیت بالا، ازدیاد موقعیت‌های شغلی، پایین بودن نرخ بیکاری و… انتخابی ایده آل است. با توجه به اینکه شریک تجاری کشور اتریش محسوب ‌می‌شود، رشد اقتصادی روزافزون در آلمان باعث پیشرفت اتریش نیز شده است.برای مهاجرت به اتریش و اقامت در این کشور ‌می‌بایست بر زبان آلمانی تسلط داشته باشید.. مهاجرت به این کشور برای تما‌می ‌متقاضیانی که واجد شرایط عمو‌می ‌آن باشند، کار چندان سختی نخواهد بود. کارشناسان ما در اصطهباناتی با تکیه بر سال‌ها تجربه، مشاور شما در امر مهاجرت به این کشور خواهند بود.

اتریش چگونه کشوری است؟

اتریش، که با نام رسمی “جمهوری اتریش” نیز شناخته می‌شود، کشوری است در ناحیه رشته کوه‌های آلپ شرقی که دارای 9 ایالت نیز می‌باشد. شهر “وین”، پایتخت و بزرگترین شهر این کشور است. این شهر پرجمعیت‌ترین شهر اتریش نیز محسوب می‌شود و حدود 1 میلیون و 800 هزار نفر نیز جمعیت دارد. از دیگر شهرهای مهم اتریش می‌توان به گراتس، لینتس، اینسبروک و زالتسبورگ اشاره کرد. دیگر شهرهای اتریش جمعیتی کم‌تر از 300 هزار نفر دارند. اتریش به صورت کلی حدود 8 میلیون و 900 نفر جمعیت دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این کشور اروپایی بسیار کم جمعیت است.

همسایگان اتریش شامل کشورهایی چون: آلمان، چک، اسلواکی، مجارستان، ، اسلوانی، و لیختن اشتاین هستند. زبان رسمی مردم در اتریش، آلمانی-اتریشی است؛ اما بسیاری از مردم به زبان “باواریایی” نیز مسلط هستند و به صورت غیر رسمی به این زبان نیز صحبت می‌کنند. کشور اتریش از لحاظ میزان تولیدات ناخالص داخلی، جزو 20 کشور ثروتمند جهان قرار می‌گیرد. کشور اتریش در سال 1955، بی طرفی همیشگی خود را در امور سیاسی خارجی اعلام نمود و همچنین در همان سال، به عضویت سازمان ملل متحد درآمد.

در سال 1995، اتریش به اتحادیه اروپا و پیمان شنگن پیوست و در نهایت، در  سال 1999 واحد پول “یورو” را به عنوان واحد پول رسمی کشور خود پذیرفت. بسیاری از صنایع بزرگ در اتریش، تا سال 1980 ملی شدند. از گذشته تاکنون، اتریش از شریک‌های تجاری مهم کشور آلمان بوده است. همین موضوع باعث شده است تا کوچک‌ترین تغییرات در وضعیت اقتصاد آلمان، بر اقتصاد کشور اتریش نیز تاثیر بگذارد. از لحاظ دین، بیشترین تعداد جمعیت افراد در اتریش را پیروان دین کاتولیک تشکیل می‌دهند. دیگر پیروان مسیحیت در اتریش، خود را جزو زیرشاخه “آنجلیست” معرفی می‌کنند. از طرف دیگر، جمعیت افراد مسلمان در اتریش، حدود 7% است و می‌توان گفت که این مقدار از گذشته سیری صعودی را طی نموده است. در صورتی که قصد مهاجرت به اتریش را دارید، به شما توصیه می‌شود مقالات و آلمان را که کشورهای مشابه اتریش هستند، مطالعه نمائید.

هزینه زندگی در اتریش

اطلاع از هزینه‌های زندگی در اتریش از جمله مهمترین مواردی است که متقاضیان باید پیش از در مورد آن تحقیق کنند. میزان هزینه‌های زندگی در کشور اتریش به سبک زندگی متقاضی وابسته است. با توجه به این موضوع نمی‌توان هزینه ثابت و قطعی اعلام کرد اما به طور میانگین هزینه‌های زندگی در کشور اتریش برای خانواده‌های چهار نفره معادل ۲۶۰۰ یورو در ماه خواهد بود. هزینه زندگی یک فرد مجرد بدون اجاره خانه نیز ۷۰۰ یورو در ماه است. در جدول زیر نگاه دقیق‌‌تری به هزینه زندگی در اتریش ‌می‌اندازیم.

راه‌های مهاجرت به اتریش

اتریش کشوری است که می‌تواند برای افراد با هر هدف مهاجرتی جذاب باشد. در واقع اتریش از آن دسته کشورهایی نیست که تنها برای مقاصد به خصوصی مناسب باشد و به راه‌های مختصری برای مهاجرت محدود شود. از شرایط مختلف و عمومی جهت مهاجرت به اتریش، می‌توان به تسلط داشتن به زبان آلمانی اشاره کرد. یادگیری زبان آلمانی برای زندگی در اتریش بسیار قابل توجه است، زیرا مردم اتریش نسبت به این زبان تعصب خاصی دارند.

بازار کار در کشور اتریش، با بهبود شرایط همه‌گیری کرونا رشد و پیشرفت بسیار مثبتی را تجربه نموده است و اکثریت صنعت‌ها در این کشور به وضعیت عادی خود بازگشته‌اند. در راستای این موضوع، نرخ بیکاری در کشور اتریش نیز کاهش چشمگیر 5.8% درصدی داشته است. در پی این تغییرات مثبت، افزایش میانگین دستمزد قابل توجهی در سال 2022 برای کارگران و کارمندان صورت گرفته است. میانگین درآمد قبلی افراد در اتریش که در سال 2020 برآورد شده بود حدود 3219 یورو بوده است؛ اما بر اساس آخرین آمار در سال 2022، میانگین درآمد مردم در اتریش مبلغی نزدیک به 3790 یورو می‌باشد.

افرادی که قصد را دارند، می‌توانند با هزینه‌ای کاملا مقرون به صرفه در یکی از بهترین دانشگاه‌های معتبر این کشور پذیرش شوند. کیفیت و سطح آموزش در دانشگاه‌های اتریش، هم رده با موسسات آموزش عالی کشور آلمان و دیگر کشورهای اروپایی توسعه یافته است. بنابراین شما با دریافت مدرک از یکی از این دانشگاه‌های اتریشی، می‌توانید جهت ادامه تحصیل و کار در دیگر کشورهای اروپایی نیز اقدام نمائید. علاوه بر این موضوع، هزینه‌های تحصیل در اتریش، با شرایط دانشجویان خارجی کاملا سازگار است و شما از لحاظ مالی با مشکلی رو به رو نخواهید شد. ضمن اینکه امکان کار حین تحصیل نیز وجود دارد.

مهاجرت به این کشور روش‌های متعددی دارد. افرادی که دارای اقامت یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نمی‌باشند، باید برای اقامت بیش از 6 ماه در اتریش یا هر کدام از کشورهای اروپایی، مجوز اقامت خود را دریافت کنند. اشخاصی که متقاضی مهاجرت هستند، باید با توجه به قصد و هدف خود از مهاجرت و همچنین شرایط موجود، یکی از راه‌های مهاجرت به اتریش را برگزینند. در بخش زیر، هر یک از روش‌های مهاجرت به این کشور به جزئیات بررسی شده‌اند.

تحصیل در اتریش

یکی از کم هزینه‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های مهاجرت به این کشور است. دانشگاه‌های کشور اتریش همواره جزو برترین موسسات آموزش عالی جهان قرار می‌گیرند. شما می‌توانید با اخذ ویزای دانشجویی این کشور، در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به تحصیل بپردازید. شرایط اخذ پذیرش برای هر رشته، دانشگاه و مقطع متفاوت است. بهتر است که پیش از اقدام برای دریافت ویزا و پذیرش، درباره شرایط تحصیل در دانشگاه مورد نظر خود بررسی‌های لازم را انجام دهید. همچنین توجه داشته باشید که باید واجد شرایط اخذ باشید و همچنین فرآیند درخواست ویزای خود را به صورت کامل و بدون مشکل انجام دهید، زیرا هر خطا ممکن است به ریجکت شدن و رد شدن ویزای شما منجر شود.

در کشور اتریش، دانشگاه‌های مختلفی تحت عنوان دولتی، خصوصی، علمی کاربردی، تربیت معلم و بین‌المللی فعالیت می‌کنند. هر یک از این دانشگاه‌ها امکانات متفاوتی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهند. دانشگاه‌های دولتی در اتریش، عموما رایگان هستند و تنها هزینه‌ای در حدود 727 یورو را به عنوان هزینه ترم و ثبت‌نام از دانشجویان دریافت می‌کنند. به صورت کلی، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی بسیار کم‌تر از دیگر دانشگاه‌ها است. از همین رو، متقاضیان بیشتری داشته و در نهایت رقابت سنگین‌تری برای ورود به آن‌ها در جریان است.

افرادی که نگران هزینه‌های تحصیل و زندگی خود در اتریش هستند، می‌توانند با دریافت مجوز کار دانشجویی، حین تحصیل خود به انجام کارهای پاره وقت بپردازند. این امر می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های افراد را پوشش بخشد. به صورت میانگین دانشجویان اجازه کار به مدت 20 ساعت در هفته را دارند. زبان تحصیل در دانشگاه‌های اتریش، آلمانی و انگلیسی است؛ اما بیشتر دانشگاه‌های دولتی به خصوص در مقطع کارشناسی، تحصیلات را به زبان آلمانی ارائه می‌دهند. بنابراین بهتر است تا شما دانش خود را در زبان آلمانی تقویت کنید. البته، شما می‌توانید در رشته مورد علاقه خود در دانشگاه‌های خصوصی یا بین‌المللی به زبان انگلیسی نیز پذیرش دریافت کنید؛ اما بهتر است بدانید که هزینه تحصیل در این موسسات ممکن است سالانه به 35000 یورو نیز برسد.

تحصیل کارشناسی در اتریش

تحصیل کارشناسی در اتریش با توجه به شرایط آموزش و کیفیت ایده‌آل برای تحصیل و هزینه مقرون به صرفه‌ای که دارد، بسیار مورد توجه متقاضیان قرار می‌گیرد. تحصیل مقطع کارشناسی، 3 الی 4 سال به طول می‌انجامد و دانشجویان موظف هستند تا دروس ارائه شده را در طول این مدت، با حداقل نمره قبول شوند. تحصیل کارشناسی در دانشگاه‌های اتریش برای دانشجویان عضو اتحادیه اروپا و یا افرادی که اقامت یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارند، به صورت رایگان خواهد بود؛ اما برای دانشجویانی که دارای چنین شرایطی نیستند، با اندکی هزینه همراه خواهد بود.

تحصیل کارشناسی ارشد در اتریش

امکان تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در اتریش برای افراد متقاضی وجود دارد. شروع ترم تابستان از ماه سپتامبر و آغاز ترم زمستان از ماه فوریه خواهد بود. مدت تحصیل در این مقطع 1 الی 2 سال است که شامل 2 تا 4 ترم خواهد بود. جهت تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در اتریش شرط معدل به خصوصی وجود ندارد؛ اما بهتر است که معدل شما از 15 کم‌تر نباشد.

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، امکان کار حین تحصیل برای دانشجویان تمامی مقاطع از جمله کارشناسی ارشد، وجود دارد. شما می‌توانید به راحتی هزینه‌های زندگی خود را از طریق مشاغل پاره وقت، تامین کنید و پوشش دهید. برای افراد متقاضی، امکان دریافت ویزای همراه برای همسر متقاضی و فرزندان زیر 18 سال نیز وجود دارد. آن‌ها می‌توانند با ارائه مدارک لازم به سفارت اتریش، مجوز اقامت خود را دریافت کنند. دانشجویانی که خارج از اتحادیه اروپا هستند و اقامت هیچ یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارا نمی‌باشند، موظف هستند جهت تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در این کشور ویزا و اجازه اقامت خود را دریافت کنند. اخذ مجوز با تعیین وقت از سفارت اتریش و ارائه مدارک لازم امکان‌پذیر است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت سفارت، می‌توانید جهت تعیین وقت اقدام نمائید.

تحصیل دکترا در اتریش

تحصیل مقطع دکترا در اتریش، موضوعی رقابتی است، زیرا دانشگاه‌ها به تعداد محدودی دانشجو می‌پذیرند و افرادی که متقاضی اخذ پذیرش در این مقطع هستند، باید رزومه تحصیلی قوی و سابقه پژوهش و تحقیقات خود را ارائه دهند تا بتوانند برای خود استاد راهنمایی را انتخاب کنند. موارد دیگری که می‌تواند شانس پذیرفته شدن متقاضیان را افزایش دهد شامل موارد زیر هستند:

از دیگر مدارک لازم جهت تحصیل دکترا در اتریش، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دانشجویان جهت تحصیل مقطع دکترا در اتریش، می‌توانند از برنامه‌های بورسیه متنوعی استفاده کنند که برخی از آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

برنامه بورسیه دانشگاه سالزبورگ و دانشگاه اینسبروک: این برنامه بورسیه‌ای، به دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد که از کشورهای توسعه یافته جهت تحصیل در اتریش اقدام می‌کنند، اعطا می‌شود.

بورسیه‌های نسل بعدی دانشگاه MODUL در اتریشاین بورسیه برای دانشجویان مقطع دکترا در دانشگاه MODUL ارائه می‌شود. افرادی که موفق به دریافت این بورسیه تحصیلی گردند، تا 50% از مقدار شهریه آن‌ها شامل تخفیف خواهد شد.

بورسیه دکتری CoQus در دانشگاه وین در اتریش: این بورسیه توسط دانشگاه وین، برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود. البته هیئت علمی دانشگاه با توجه به دستاوردهای علمی دانشجویان و پتانسیل آن‌ها برای پیشرفت تصمیم به اعطای این بورسیه می‌گیرند.

مدارک مورد نیاز جهت مهاجرت تحصیلی به اتریش

مدارکی که باید برای به کشور اتریش ارائه دهید به صورت کلی عبارتند از:

خروج از نسخه موبایل