عمومیمعرفی کسب و کار

نحوه نصب فیلتر هود

همانطور که می‌دانید فیلترها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و از آنها برای تصفیه هوا، آب و حتی روغن استفاده می‌شود. این محصولات می‌توانند انواع ذرات معلق در هوا را جذب کنند، آب را از سنگ ریزه ها یا املاح احتمالی جدا نمایند و در خودروها به عنوان فیلتر روغن و… مورد استفاده قرار بگیرند. بنابراین هدف از ساخت تمامی این محصولات یکسان است با این حال کارایی ویژه فیلترها، توسط وسیله ای که در آن نصب می‌شوند، تعیین می‌گردد.

لازم به ذکر است که بدانید چند راهکار برای نرسیدن آب به نما وجود دارد؛ به عنوان مثال گذاشتن سنگ درپوش یا استفاده از چسب آب بندی نانو Z90. استفاده از سنگ درپوش و نصب فلاشینگ نما، روش های بهتری به حساب می‌آیند که از لحاظ قیمتی با هم تفاوت داشته و زیبایی و کیفیت بینظیر فلاشینگ‌ها، علت بالا بودن قیمت آنها را به خوبی توجیه می‌کند.

عمر انواع فیلتر هود آشپزخانه چقدر است؟

بدیهی است از محصولی که برای تصفیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و انواع کثیفی و گرد و غبار را فیلتر می‌کند، نمی‌توان انتظار داشت که به صورت مادام العمر کار کند. بنابراین هر یک از انواع فیلتر هود آشپزخانه باید طی مدت زمان استفاده، به صورت مرتب تمیز شده و پس از مدتی نیز تعویض شوند. با این حال عمر هر یک از این فیلترها با دیگری متفاوت است و بر همین اساس روش تعویض آن نیز با سایرین فرق می‌کند.

به طور مثال بهترین زمان برای تعویض فیلتر هود آشپزخانه مدل ذغالی، بسته به درجه و کیفیت فیلتر از ۶ ماه تا دو سال است. با این حال به طور معمول توصیه می‌گردد که برای عملکرد بهتر هود، مصرف کنندگان این نوع از فیلترها را هر ۶ ماه تعویض کنند. فیلترهای الیافی نیز از جمله محصولاتی هستند که نباید شسته شوند و بهتر است حداقل سالی یکبار تعویض شوند. در مقابل برای فیلترهای آلومینیومی می‌توانید طول عمر بیشتری را در نظر بگیرید. این محصولات تا زمانی که مرتب تمیز شده و خم یا دفرمه نشوند، قابل استفاده هستند و معمولاً با فیلتر تازه ای جایگزین نمی‌گردند.

بهترین زمان برای تعویض فیلتر هود آشپزخانه چه زمانی است؟

اگر فیلتر هود اشپزخانه شما از نوع آلومینیومی است بد نیست که بدانید شما با دوام ترین فیلتر هود را در اختیار دارید. البته این طول عمر تا اندازه زیادی به مراقبت های مصرف کننده هود و روش  تمیز کردن یا تعویض فیلتر هود آشپزخانه توسط او بستگی دارد. فیلترهای آلومینومی نوعی از فیلترهای هود اشپزخانه هستند که از شبکه های مشبک آلومینیوم ساخته شده اند. این نوع از فیلترها معمولاً در مسیر ورودی هوا در هود قرار می‌گیرند و بیشترین میزان چربی و کثیفی را به خود جذب می‌کنند. به همین جهت بهتر است به طور مداوم تعویض یا به عبارت بهتر، شسته شوند.

بهترین روش برای شستشوی فیلتر آلومینیومی هود آشپزخانه چیست؟

همانطور که گفتیم فیلترهای آلومینیومی هودهای آشپزخانه به طور معمول تا زمانی که خم یا دفرمه نشوند و به صورت مرتب نیز شسته شوند، نیازی به تعویض ندارند. این فیلترهای قابل شستشو هستند و روش های متفاوتی برای شستن آنها وجود دارد. اگر فیلتر آلومینیومی هود شما در نمای کار نصب شده است و از پایین هود دید دارد، شما می‌توانید پس از هر بار پخت و پز و استفاده از هود، روی فیلتر را با یک پارچه تمیز بدون پرز، دستمال کشیده و آن را نظافت کنید.

با این وجود بهتر است برای کارکرد بهتر هود بسته به مقدار زمان استفاده از آن، فیلترها را هر یک تا سه ماه از هود خارج کرده و با مواد شوینده بشویید. برای شستشوی فیلتر تفاوتی ندارد که هود شما یک فیلتر دارد یا همانند سه فیلتره است چرا که برای انجام این کار می‌بایست هر دو قفل موجود در هر فیلتر را به سمت پایین کشیده و صفحه مشبک را آزاد کنید. توری را از بدنه جدا کرده و آن را به مدت ۱۵ دقیقه درون ظرفی پر از آب جوش و مواد شوینده قرار دهید. پس از آن فیلتر را از محلول خارج کرده و با یک فرچه برس کرده و بشویید. پس از خشک شدن فیلترها می‌توانید با نصب مجدد آنها در هود، از فیلترها استفاده نمایید.

مراحل تعویض فیلتر هود آشپزخانه ذغالی

همانطور که گفتیم از جمله فیلترهای هود آشپزخانه هستند که می‌بایست برای کارکرد بهتر هود، هر چند ماه یکبار تعویض شوند. این فیلترها از ذرات کربن ساخته شده اند و بدون نیاز به نصب دودکش بر روی هود، کار می‌کنند. مزیت فیلترهای ذغالی نسبت به انواع دیگر این محصولات این است که این نوع فیلترها علاوه بر بوی غذا، ذرات و گرد و غبار موجود در محیط آشپزخانه را نیز به خود جذب می‌کنند. این کارایی چند منظوره بسته به میزان کارکرد هود، سبب می‌شود که این نوع از فیلتر، ذرات و چربی بیشتری را نسبت به سایر فیلترها به خود جذب کرده و زودتر از سایرین، به فیلتر جایگزین نیاز پیدا کند.

با این حال خبر خوش اینجا است که فیلتر ذغالی آسان ترین روش تعویض را در میان فیلترهای هود آشپزخانه دارد. برای تعویض فیلتر هود آشپزخانه ذغالی تنها کافی است درپوش یا محافظ خروجی هوا در هود را برداشته یا لوله خرطومی را از آن جدا نمایید. سپس فیلتر ذغالی کهنه را از هود خارج کرده و آن را با یک محصول نو جایگزین نمایید. در پایان نیز درپوش یا لوله خرطومی را در جای خود قرار داده و هود را برای استفاده روشن نمایید. فراموش نکنید این هودها قابلیت شستشو ندارند و می‌بایست در زمان مقرر تعویض شوند.

نکات مهم در تعویض فیلتر هود اشپزخانه الیافی

فیلترهای الیافی، قدیمی ترین نوع از فیلترهای هود آشپزخانه هستند که بیشتر در یا کتابی مورد استبعد از مدتی استفاده فیلتر هود به شدت آغشته به چربی و آلودگی می‌شود. در این حالت قدرت مکش هود پایین آمده و به راحتی متوجه ایراد در هود می‌شوید. اگر به موقع فیلتر را تمیز یا تعویض نکنید با فشاری که روی موتور وارد می‌شود، ممکن است هود خراب شده و مجبور خواهید شد هزینه بیشتری برای تعمیر و سرویس هود بپردازید.

چه زمانی باید فیلتر هود را تعویض کنیم؟

اصولا در دفترچه راهنمای هود نوشته شده در چه بازه‌های زمانی هود نیاز به تعویض فیلتر یا شستشوی فیلتر دارد. پس در زمانی که در دفترچه راهنما ذکر شده حتما فیلتر را چک کنید. اما بسته به استفاده شما ممکن است فیلتر هود در مدت کوتاهتری خراب یا کثیف شود. پس اگر حس کردید قدرت مکش هود کمتر شده یا هود ایرادی پیدا کرده اول از هرچیزی فیلترها را چک کنید.

معرفی انواع فیلتر هود

هودها می‌توانند انواع مختلفی از فیلتر داشته باشند. بسته به نوع فیلتر هود نحوه تعویض یا شستشوی فیلتر متفاوت خواهد بود. در ادامه انواع فیلتر هود را بررسی می‌کنیم.

فیلتر الیافی

این نوع فیلتر زیاد در صنعت استفاده نمی‌شود و برای هود خیلی عالی نیست. با این حال از این نوع فیلتر بیشتر در استفاده می‌شود.

فیلتر ذغالی

برخی از هودها دارای فیلترهای ذغالی هستند. اصولا فیلترهای ذغالی در کنار فیلتر آلومینیومی نصب شده و تکمیل کننده آن هستند. فیلتر ذغالی دائمی و قابل شستشو نیست و پس از مدتی باید با یک فیلتر جدید جایگزین شود.

فیلتر ذغالی هوایی که بو و چربی دارد را مکیده و پس از فیلتر آن هوا را دوباره به محیط باز می‌گرداند.

فیلتر آلومینیومی

فیلترهای آلومینیومی صفحه‌هایی مشبک از جنس آلومینیوم هستند که بسته به نیاز از یک تا 3 لایه تشکیل شده و در ورودی هود قرار می‌گیرند. این هودها قابل شستشو و استفاده دوباره هستند مگر اینکه دچار خرابی شوند.

آموزش تعویض فیلتر هود

حالا که با انواع فیلتر هود آشنا شدید نوبت به آن می‌رسد با روش تعویض آنها نیز آشنا شوید پس با ما همراه باشید.

تعویض فیلتر الیافی

در خرید فیلتر توجه کنید که هرچقدر وزن فیلتر الیافی بشتر بوده و استحکام آن طوری باشد که فیلتر نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد بهتر است. سعی کنید بهترین جنس الیاف را انتخاب کنید و تراکم مرکز بیشتر از اطراف فیلتر باشد.

روش تعویض

توری‌ها دو قفل دارند. هر دو را همزمان به سمت داخل بکشید تا باز شوند. سپس توری ها را به سمت پایین بکشید و از بدنه جدا کنید.

حالا میله نگهدارنده را خارج کرده، فیلترهای کهنه را با فیلتر جدید جایگزین کنید. سپس توری مشبک را جا بیندازید. کار تعویض فیلتر تمام است.

تعویض فیلتر ذغالی

فیلترهای زغالی عمر زیادی ندارند. این فیلترها باید حداقل هر 1 سال عوض شوند ولی بهتر است هر 3 ماه یکبار بررسی شوند. اگر فیلترهای ذغالی را دیر تعویض کنید راندمان هود پایین آمده و حتی ممکن است هود دچار خرابی شود.

مرجع: یوتیوب