اقتصادی

نیمه دوم با ثبات تر از نیمه اول

بازار مواد غذایی طی یک سال گذشته با نوسانات زیادی مواجه بوده و برخی اقلام تحت تاثیر افزایش قیمت چشمی قرار گرفته اند. اگرچه مداخلات دولت قادر به ایجاد ثبات نسبی در بازار کالا است.

به گزارش ماه نیوز، سال سوم می تواند مانند سال دوم و حتی سه سال در بازار مواد غذایی داخلی و خارجی باشد. پایداری، کاهش تقاضا و افزایش تقاضا، خشکسالی و بارندگی کم و جنگ اخیر روسیه و اوکراین معادلات زیادی را در این بازار ایجاد کرده و چالش های زیادی را برای تولید محصولات کشاورزی و پایداری و امنیت غذایی کشور ایجاد کرده است.

در این گزارش قصد داریم به بررسی بازار مواد غذایی از ابتدای سال تا پایان روز بپردازیم تا ببینیم امسال در بازار مواد غذایی چه می گذرد.

ذکر این نکته ضروری است که در این گزارش تنها چند اقلام اساسی در بررسی قیمت لحاظ شده است و بر اساس مهمترین گزارشات میدانی، مواد غذایی هر ماه از بازار مواد غذایی تامین می شود.

فروردین ۱۴۰۰

فروردین ماه در حالی آغاز شد که قیمت مرغ کیلویی بیش از 4000 تومان افزایش یافت و صف های طولانی خرید مرغ دولتی با قیمت 5000 و 6 تومان در حوزه میوه و تره بار از یک سال پیش باقی ماند. علت افزایش قیمت ها کمبود موجودی، افزایش هزینه های تولید شامل کنجاله و ذرات سویا و حضور واسطه و دلال در شبکه توزیع اعلام شد.

بازار میوه و تره بار نیز به دلیل افزایش قیمت در سال جاری بدشانس است. به طوری که قیمت موز در ابتدای سال به 4000 تومان رسید و خیار و خیار نیز با قیمت های بالاتری عرضه می شد. در این میان پیاز به تنهایی به دلیل تولید مازاد به شدت کاهش یافت و کشاورزان بیکار شدند.

در فروردین ماه، با اعلام سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، عدم ارائه خرده فروشی در کالاهای تجارت فراگیر، عرضه روغن های قرمز و جامد به شدت تشدید شد.

اردیبهشت

طبق اعلام انجمن تامین کنندگان صنایع لبنی تولید شده برای فروش، در اردیبهشت ماه، بازار لبنیات با افزایش قیمت لبنیات در آستانه در ماه رمضان مواجه شد.

در این ماه قیمت گوشت قرمز کاهش یافته و هر کیلوگرم گوشت گاو ذبح شده و ران و سر گوساله به کیلویی 3 تا 4 هزار تومان رسیده است.

بر اساس مشاهدات میدانی بازار در اردیبهشت ماه، قیمت شکر و روغن نیز افزایش یافت.

خرداد ۱۴۰۰

در ماه ژوئن بازار میوه و سبزیجات به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. قیمت هر کیلوگرم انگور فرنگی به 2 هزار تومان و سیب آسیاب شده حدود 2 تومان رسید. دلیل این امر نیز بارندگی ها و ناپدید شدن برخی از محصولات و دستیابی به محصولات دیگر بوده است. موز نیز قیمت خود را در فروردین ماه با نزول به خودی خود در بالاترین قیمت قرار داد و در خرداد ماه به زیر 4 هزار تومان رسید.

قیمت شکر که ماه گذشته با گرانی شنیده می شد، رسما افزایش یافته و شکر و شکر کلاسی به کیلویی 5 تومان و کیلویی 4 تومان رسیده است.

در این ماه قیمت تخم مرغ که بین 5 تا 6 هزار تومان بود به بیش از 3 هزار تومان رسید. فعالان این صنعت دلیل افزایش قیمت ها را افزایش تقاضا و صادرات عنوان کردند.

گوشت گوساله هم به کیلویی 3 تا 4 هزار تومان رسید.

ماه گذشته

در یک ماه گذشته، بذر مرغ و مرغ برای قیمت بالاتر با هم رقابت کرده اند. در نهایت قیمت هر کدام به حدود ۷ هزار تومان رسید.

همچنین بر اساس مصوبه شورا در مورد قیمت گذاری محصولات کشاورزی، قیمت خرید تضمینی شیر نیز ۲ تومان تغییر می کند.

قیمت نان نیز اعلام شد که با افزایش انواع نان رایج سنگک، بربری، لواش و تافتون همراه بود.

مرداد

در سوی دیگر افزایش مستمر قیمت شنبلیله، گرازها نیز به 3 هزار کیلووات رسید. با این حال در آن ماه های قبل قیمت کمتر از 5000 تومان بود. کارشناسان این حوزه دلیل افزایش قیمت عینک، موج جدید کرون و افزایش تقاضا را می دانند.

قیمت بذر مرغ نیز از کاروانی افزایش یافت و در مغازه ها به ازای هر فروشگاه 3 تا 5 هزار تومان و در مزرعه 2 هزار تومان رسید.

گوشت قرمز، سبزی و برنج ایرانی هم گران شد.

شهریور ۱۴۰۰

تقاضا برای این تخصص در نتیجه رسوایی های اخیر شرکت ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در حالی که قیمت قبل از این 3 تا 4 هزار کیلووات بود.

هر قالب قبل از قیمت 3 هزارم تن در مغازه ها به دلیل افزایش قیمت شیر ​​خام به فروش می رسید و هزینه های تولید به حدود 3 تا 5 هزارم می رسید.

قیمت مرغ در شهریور ماه نسبتا پایین بود و به کیلویی 3 تا 4 هزار رسید اما ماهی گران شد.

آنلاین 1

قیمت موز جوان شده در ماه محرم افزایش یافت و به بیش از 4 هزار رسید.

تخم مرغ که از چند ماه پیش در قیمت خود صرفه جویی کرده بود به ۳ تا ۵ هزار تومان در ماه رسید. دلایل این امر نیز دلالی، نبود سیستم توزیع شفاف، افزایش هزینه های تولید، حذف میلیون ها بذر طیور و قیمت گذاری منظم بوده است. هر چند قیمت در میدان هم 7000 تومان بود.

آبان ۱۴۰۰

در بهار ماه ترکیه، قیمت حبوبات افزایش یافت و قیمت حبوبات با برندهای مختلف در مغازه ها پر شد. البته عدس، لوبیا قرمز، نخود، عدس و… هم گران بود اما بیشترین افزایش قیمت در میان حبوبات بوده است.

در ماه دوم از شش ماه سال دوم زعفران هم گران شد. یک مثقال زعفران در برندهای مختلف بسته بندی شده و در فروشگاه ها به قیمت 3 تا 5 هزار به فروش می رسد. با این حال قیمت یک ماه پیش 6000 تا 7000 تومان بود.

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به صورت روزانه اعلام می کند که در ماه نوامبر به منظور شفاف سازی قیمت ها، مواد خوراکی به قیمت واقعی به دست مردم می رسد. قیمت برخی اقلام مانند مرغ و تخم مرغ نیز تغییر کرد و قیمت مرغ به کیلویی 4000 تومان و دانه مرغ به شانه 6000 تومان رسید.

آذر ۱۴۰۰

توزیع مقررات اینترنت اشیاء در آبان ماه که به همت سازمان بهسازی و توسعه روستایی از آبان ماه آغاز شد، به صورت جدی ادامه خواهد داشت و این اقدام اگرچه بسیار هدفمند است، اما می تواند کاهش یابد. فشار بر بازار

این در حالی است که قیمت برنج ایرانی به شدت افزایش یافته و برخی ارقام به 4000 کیلوگرم رسیده است.

است

طی این ماه قیمت مرغ به قیمت مصوب 5000 تومان و حتی کمتر از آن رسید. با توزیع مرغ منجمد با هزینه 2000 در هر کیلوگرم، فشار روی مرغ بسیار زیاد است.

اما قیمت گوسفند و بز سر به فلک کشیده است. در هر مورد گله چوپان به 3000 تا 5000 تومان می رسید و گوساله نیز کیلویی 3000 تا 5000 تومان می گرفت.

قیمت سیب زمینی نیز در بازار افزایش یافت و به کیلویی 4000 تومان رسید.

3 بهمن

قیمت بذر مرغ به ازای هر بوش 4000 تومان و عرضه آن در مزارع و مغازه ها اعلام شده است.

قیمت برنج ایرانی نیز که چند ماه پیش در مسیر صعودی قرار داشت به کیلویی 4000 تومان رسید.

شلغم نیز به قیمت سیب زمینی و تخمه رازیانه اضافه شد و به کیلویی 2000 تومان رسید. به گفته رئیس کانون وکلا، دلیل افزایش تقاضای شلغم، موج جدید کرون در بهمن ماه بوده است.

3 مارس

با وجود عرضه سیب زمینی به قیمت کیلویی 3 هزار تومان و همین قیمت در میدان، اما قیمت سیب زمینی کمتر از کیلویی 3 هزار تومان نیست. دلیل این امر به گفته رئیس کانون وکلا این است که سیب های آسیاب شده از طریق دلالان وارد بازار شده است.

گوشت قرمز نیز به همین ترتیب قیمت گذاری شد و تنها گوشت گاو منجمد به دلیل تصمیم دولت ارزان شد.

رگولاتوری ارز نیز با قیمت 5 تومان معامله شد.

قیمت موز که در ماه های اخیر نسبتا پایین بود و با قیمتی حدود 5 هزار تومان عرضه می شد به بیش از 2 هزار تومان رسید.

انتهای پیام