اقتصادی

پیش بینی رشد اقتصادی برای امسال

مسئولان نسبت به رشد اقتصادی خوش بین هستند و رشد اقتصادی مثبت را تا پایان امسال پیش بینی می کنند ، اما برخی از اقتصاددانان این روش را برای رفع محدودیت های فضای کسب و کار می دانند.

بر اساس آن ، با نگاهی به دو سال گذشته و سه ماهه اول سال جاری ، ارقام رشد اقتصادی نشان می دهد که اقتصاد ایران بیش از دو سال است که از رشد منفی رنج می برد و با آن دست و پنجه نرم می کند. همانطور که رئیس بانک مرکزی وانستو درباره وضعیت رشد اقتصادی می گوید ، رشد اقتصادی بدون نفت در آن زمان منفی است. سهم کشاورزی ، صنعت و معدن و خدمات به ترتیب مثبت 8/2 ، مثبت 2/5 و منفی 1.6 درصد بود. رشد اقتصادی با نفت در این دوره رقم منفی 2.8 درصد را نشان داد.

همتی با اشاره به موانع بهداشتی ناشی از تاج ، گفت که تنها قسمت منفی رشد اقتصادی بدون نفت خدمات است.

در این میان ، مهم این است که آینده توسعه اقتصادی کشور با دو نظر متفاوت توسط مقامات و کارشناسان اقتصادی ارائه شود ؛ به نوعی رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی امیدوارند که تا پایان سال اقتصاد ایران رشد کند و مثبت شود.

به گفته رئیس جمهور ، روحانی ، طبق اعلام بانک مرکزی ، رشد اقتصادی کشور در سه ماه گذشته 0.6 منفی بوده است ، که ما را به سمت رشد مثبت در کشاورزی و صنعت سوق داده است. “سال گذشته ، با وجود پایان کرونا ، رشد اقتصادی کشور بدون نفت مثبت 1.1 بود و امیدواریم امسال نیز به رشد اقتصادی مثبت دست پیدا کنیم.”

اما حیدر موزالمینین حسینی ، تحلیلگر اقتصادی معتقد است که رشد منفی اقتصادی در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و در سال 1400 دولت و پارلمان باید رویکرد دیگری را اتخاذ کنند ، یکی از آنها رفع محدودیت های فضای کسب و کار است. این جهت است.

همچنین پیش بینی رشد اقتصادی محمود جام ساز برای پایان سال جاری 10 تا 12 درصد منفی است ، زیرا ارقام رسمی دولت نشان می دهد رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال 3.5 درصد منفی بوده است که تا پایان سال تا 10 سال ادامه خواهد داشت. اقتصاد سیاسی دولت ، سیاستهای منفعلانه ، مسدود کردن منابع ارزی در کشور ، نرخهای منفی سرمایه گذاری و حداکثر 12 درصد ورودی سرمایه را باید جستجو کرد.

با این حساب ، چشم انداز رشد اقتصادی در هاله ای از ابهام قرار دارد و فرد با گیجی منتظر می ماند که کدام مسیر می تواند اقتصاد کشور را متحول کند. برای دستیابی به رشد اقتصادی مثبت ، تحقق نیاز به ایجاد یک فضای معتبر برای سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی نیز به عنوان یکی از عناصر اصلی توسعه اقتصادی کشور باید رخ دهد.

انتهای پیام