نماد سایت ماه نیوز

پیوند گردو بعد از چند روز جوانه میزند

چه مشکلاتی در صورت عدم انجام پیوند گردو ایجاد می‌شود؟

شاید این موضوع برای شما نیز سؤال باشد که آیا عمل پیوند حتماً باید انجام گیرد؟ در جواب باید گفت بله! عمل پیوند برای محصولات مختلف به خصوص درخت گردو، از اهمیت بالایی برخوردار است. در سال‌های اولیه باردهی شاید مقدار محصول خیلی زیاد بوده و گردو به دست آمده از کیفیت بالایی نیز برخوردار باشد، اما رفته رفته با گذشت زمان دیگر درخت شما نمی‌ تواند پر قدرت عمل کند؛ شما با پیوند درخت گردو، می‌توانید همواره درخت خود را شاداب و بارده نگه دارید.

بهترین زمان پیوند درخت گردو چه موقع است؟

قبل از این که به بررسی راه و روش‌ های مربوط به پیوند گردو، بپردازیم، خوب است بدانیم که خیلی از عملیات مربوط به کاشت مانند پیوند، کوددهی، هرس کردن و… باید حتماً در زمان‌های مخصوصی انجام شوند تا بتوان نتیجه‌ای مثبت از آن‌ها دریافت کرد. چه بسا که انجام خیلی از آن عملیات در زمان‌های نامناسب، نه تنها باعث بهبود محصول نشده که حتی نتیجه‌ای عکس را برای ما حاصل کند.

برای اشاره به این موضوع که بهترین زمان پیوند درخت گردو، چه هنگام است؟ باید گفت در ابتدای فروردین می‌توان عملیات مربوط به پیوند را شروع کرد. در این هنگام دمای هوا نه خیلی پایین است و نه خیلی بالا و همین امر سبب می‌شود پیوند به خوبی جوش خورده و با موفقیت انجام شود. اما در فصول دیگر برای مثال فصل تابستان یا در زمستان‌های سرد، بالا و یا پایین بودن دما باعث می‌شود پیوند در محل خود قرار نگرفته و نتیجه کار مثبت نخواهد بود.

روش های مناسب پیوند گردو در تابستان

مناسب ترین روش های پیوند درخت گردو در تابستان:

  1. پیوند های تی(معمولی و برعکس)
  2. پیوند وصله ای
  3. پیوند اسکنه سبز
  4. پیوند لوله ای و  لوله ای ناقص

برای گیرایی بهتر باید شاخه پایه را هرس کرده و جوانه انتهایی آن را نیز قطع کنید و تنها یک برگ را بر روی پایه 10 سانتی متر بالای محل پیوند نگه دارید تا آبکشی صورت بگیرد.

پس از هرس پایه پیوند ها را به باغ آورده و شروع به پیوند زدن کنید. تجربه نشان داده است بهترین روش پیوند در تابستان برای درخت گردو به ترتیب روش پیوند وصله ای ، لوله ای ناقص و تی برعکس است.

انتخاب پیوندک گردو

برای انتخاب پیوندک سبز در گردو نکات خاصی وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد. اولین نکته چوبی شدن شاخه پیوندک است که باید توجه کنید شاخه ای که از آن پیوندک تهیه می کنید آماده و رسیده باشد. دومین نکته انتخاب پیوندک از اواسط شاخه است. به این صورت که جوانه های یک سوم پایین شاخه به علت خواب بودن بیش از حد و جوانه های یک سوم بالای شاخه به علت نارس بودن، قابل استفاده نیستند.

در انتخاب جوانه ها دقت کنید که اواسط شاخه بهترین پیوندک را دارد. در زمان جمع آوری شاخه ها از ابزار تیز و استریل شده استفاده کنید و سریعا به محل سایه انتقال بدهید. دقت کنید برای حفظ رطوبت پیوندک برگ های شاخه را از 2-4 سانتی متری دمبرگ حذف کنید.

زمان مناسب برای پیوند وصله ای درخت گردو:

یکی از راز های موفقیت در پیوند، توجه به زمان مناسب آن است. مواردی که در مورد این زمان تاثیر گذار می باشند، نوع اقلیم و وضعیت آب و هوایی است. بهترین دما برای پیوند بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است که این دما را در فصل تابستان می توان تجربه کرد. از نیمه دوم تیر تا نیمه اول مرداد ماه بهترین فاصله زمانی برای پیوند زدن است. روش دیگر تخمین بهترین زمان پیوند، وجود لایه زرد رنگ سفت بر روی شاخه های یک ساله است که با کشیدن دست بر روی آن جدا نشود. زمانی که این حالت بوجود آید، می توان پیوند درخت گردو را انجام داد. این خرید نهال گردو می توان برای گرده زایی رقم هایی مانند فرانکت و روند بهره مند شد.

خروج از نسخه موبایل