معرفی کسب و کار

چراغ روکار یا توکار؟ کدام را بخریم؟

چراغ اداری روکار یا توکار؟ کدام را بخریم؟

امروزه تفاوت روش نصب چراغ های روکار و روکار بر هیچکس پوشیده نیست، با این حال انتخاب چراغ توکار در بسیاری از موارد چالش بزرگی است. در این مقاله به تفاوت های چراغ های داخلی و روکار می پردازیم تا بتوانید این دو را با هم مقایسه کنید و نور مورد نظر خود را انتخاب کنید. فروشگاه ثامن میتواند گزینه خوبی برای خرید باشد.

چی بخریم؟ توکار یا روکش؟

همانطور که می دانید انتخاب نور فرورفته یا نور سطحی مناسب برای فضای شما به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی مانند فضای محدود برای قرارگیری نور، در نظر گرفتن فضای خالی برای نورپردازی از قبل، انتخاب بین دیدن زیبایی چراغ روشنایی یا استفاده از مزایای پنهان آن، قابلیت یا عدم توانایی در تغییر ساختار و بافت سقف و هزینه اجرا ، عوامل تعیین عنصر انتخاب بین نور توکار یا سطح برای شما مناسب است. به همین دلیل هر دسته از این چراغ ها، انواع چراغ های مرتبط با هر دسته و ویژگی های هر کدام مورد بررسی قرار گرفته است.

نور نما

چراغ های سقفی چندین دهه است که در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند زیرا تقریباً در هر مکانی بدون تغییر معماری قابل نصب هستند و در اشکال و اندازه های مختلف موجود هستند. در این چراغ ها به دلیل قابل مشاهده بودن بدنه، طراحی شکل محصول، رنگ و جلوه متریال به کار رفته اهمیت زیادی دارد. در زیر به چند نمونه از آتش به اختصار اشاره می شود.

انواع نورپردازی سطحی

چراغ آویز: چراغ آویز توسط سیم، زنجیر یا میله فلزی از سقف آویزان می شود. چراغ های آویز اغلب مقرون به صرفه تر و کوچکتر از لوسترها هستند. به همین دلیل به یک انتخاب محبوب در بین معماران تبدیل شده است.

چراغ های سقفی: چراغ های سقفی را می توان به صورت توکار یا نیمه توکار نصب کرد. لامپ سقفی توکار هیچ شکافی بین سقف و نور ندارد اما لامپ نیمه توکار فاصله کمی بین سقف و نور دارد که باعث می شود بدون آویزان شدن، مانند چراغ آویز به نظر برسد. این لامپ ها برای هر دو نوع روشنایی مناسب هستند و در مواقعی که سقف ها کم است به دلیل اینکه فضای زیادی را اشغال نمی کنند بسیار کاربردی هستند.

نورپردازی دیواری: این نوع نورپردازی که گاهی به آن لامپ دیواری نیز گفته می شود، بر روی دیوار نصب می شود و می تواند نور را به سمت بالا، پایین یا به صورت غیرعادی بتاباند. امروزه معمولاً از چراغ های دیواری برای نورپردازی در فضای باز استفاده می شود.

روشنایی ریلی: این نوع نورپردازی طوری طراحی شده است که هر چراغ نیاز به سیم کشی مجزا نداشته باشد. همه چراغ ها در یک مسیر قرار دارند و از سیم کشی داخل مسیر تغذیه می شوند. چراغ های مسیر می توانند وظیفه نورپردازی عمومی یا متمرکز را انجام دهند. روشنایی مسیر را می توان بر روی سقف یا دیوار نصب کرد.

چراغ روکار یا توکار؟ کدام را بخریم؟
چراغ روکار یا توکار؟ کدام را بخریم؟

نور داخلی

چراغ های فرورفته اغلب برای تامین روشنایی عمومی استفاده می شوند. چراغ های توکار مانند سایر چراغ های LED می توانند از مزیت محو شدن برخوردار باشند. قطرهای مختلف برش و تابش های مختلف استفاده از لامپ های یکپارچه را گسترده تر از سایر تجهیزات روشنایی LED کرده است. اگر در ساخت خانه شما از بهترین برنامه ریزی و بهترین مصالح استفاده شده باشد، نورپردازی اشتباه می تواند آن را به یک ساختمان معمولی تبدیل کند. علاوه بر این استفاده نادرست از آن باعث می شود سقف خانه پر از سوراخ هایی مانند پنیر باشد و در نهایت نور ضعیف و نامنظمی به اتاق های خانه شما بدهد. چراغ های دریافتی رایج ترین اشتباهات هستند. هدف از نورپردازی معماری افزایش زیبایی و تاثیر بر محیط است. البته نورپردازی اولیه مولفه هایی دارد. لامپ های یکپارچه در کنار لوسترها، آویزها، لامپ های دیواری، لامپ ها و … تعادل ایجاد کرده و حس خوشایندی به فضا می دهند. چراغ های توکار بیشتر در خانه ها و انبارهای مدرن با سقف کاذب استفاده می شود، اما می توان از آنها در فضاهای قدیمی تر نیز استفاده کرد.

چراغ فکی مناسب برای تمامی نیازهای شما

لامپ فاکی نوعی لامپ توکار است که می توانید لامپ را در دو جهت بچرخانید تا نور را به هر جایی که می خواهید بتابانید. چراغ های فاکی دارای قابلیت چرخش 180 درجه به همراه قابلیت حذف سیلندر تشعشع از قاب و تغییر زاویه تابش تا 90 درجه هستند و دستان شما را برای انجام تغییرات بعدی باز می گذارد. اگر در محیط خود امکان استفاده از چراغ راهنما را ندارید و به استفاده از چراغ های داخلی محدود می شوید، به نظر می رسد چراغ فاکی گزینه ای جذاب برای رفع نیازهای نوری شما باشد.

یکی از مهمترین ویژگی های نورپردازی اماکن تجاری و گالری ها، انعطاف پذیری سیستم روشنایی است. این بدان معنی است که با تغییر فصل و تغییر اجناس داخل فروشگاه، نور می تواند به خوبی برای چیدمان جدید بتابد. چراغ های فکی کاملاً مونتاژ شده می توانند نور کلی محیط را فراهم کنند یا محصول را روشن کنند. چراغ فکی Ecowatt برای گالری های هنری و نمایشگاه آثاری مانند نقاشی و مجسمه کارکرد بسیار مهمی دارد. قرار دادن لامپ در فاصله 40 تا 70 سانتی متری از دیوار، علاوه بر تامین نور کافی در حین کار، تابش خیره کننده را نیز محدود می کند.

نکاتی برای نصب و استفاده از چراغ های داخلی

نور پس زمینه را به دیوار بتابانید نه به زمین

این وضعیت در هنگام استفاده از کاشی های دیوار و چراغ های فرورفته رایج است. لامپ های توکار توزیع نور را در فاصله 40-60 سانتی متری از دیوار (بسته به ارتفاع سقف) قرار دهید و به سمت دیوار بتابید. وقتی نور از دیوار عمودی وارد اتاق می شود، توجه بیشتر به دیوار جلب می شود تا لامپ.

بازتابنده ها و اشیاء

به جای پخش یکنواخت نور در فضا، از چندین نقطه نوری (با توزیع نور متمرکز) برای نشان دادن چشم بیننده استفاده کنید. نور نقطه ای نور را به صورت متمرکز ساطع می کند و توجه شما را به نقطه جلب می کند. یک قفسه با گلدان یا عناصر تزئینی در چنین نوری خوب به نظر می رسد و از بقیه اتاق جدا می شود. همچنین استفاده از نور نقطه ای بالای سینک یا حمام باعث درخشندگی آن و ایجاد حس تمیزی می شود.

رنگ و جنس بدنه قاب های تعبیه شده را به درستی انتخاب کنید

زیبایی در جزئیات است. قاب های رنگی فلزی در سقف های چوبی زیباتر به نظر می رسند. علاوه بر این، قاب سفید با رنگ مات در سقف سفید ترکیب شده است. قاب های مربع و مستطیل شکل، نظم و استحکام را در معماری ایجاد می کنند و قاب های چند خانه امکان تابش نور چند جهته را ارائه می دهند. قاب هایی در بازار موجود است که در هنگام گچ کاری قسمتی روی سقف قرار می گیرند و لامپ کاملاً به سقف متصل می شود.

دمای رنگ نور لامپ ها را بررسی کنید (رنگ های گرم تر در خانه بهتر است)

روشنایی لامپ های مختلف با یکدیگر متفاوت است. نور لامپ های هالوژن یکی از کامل ترین طیف رنگی نور است. تولید کنندگان پیشرو LED مدل هایی دارند که بیش از 95٪ با طیف استاندارد سازگار هستند. اما هنگام خرید حتما رنگ روشن لامپ را ببینید و متناسب با آن خرید کنید. از چراغ های گرم (2800 تا 3100 کلوین) برای خانه خود استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که برخی از مارک های اقتصادی لامپ های ال ای دی رنگ نور یکنواختی ندارند و دو لامپ در کنار هم رنگ های متفاوتی دارند. این کمبود در هیچ یک از روش های روشنایی قابل قبول نیست.

در همه جای خانه از دیمر استفاده کنید

اگر هیچ یک از توصیه های بالا را در نظر نمی گیرید، در اتاق های خانه از دیمر استفاده کنید. قابلیت تنظیم شدت نور در هر زمانی از روز موضوع مهمی است. دلیل قرار دادن دیمر در اتاق خواب، بالای اتاق غذاخوری و در اتاق نشیمن خصوصی برای همه روشن است، اما بسیاری از معماران دیمر را برای حمام نیز توصیه می کنند. دیمر در حمام برای استراحت در جکوزی استفاده می شود. همچنین دیمر باعث افزایش طول عمر لامپ و کاهش هزینه برق می شود. در نهایت بسیاری از نکات بالا در رستوران ها و کافه ها نیز کاربرد دارند. رستوران ها و کافه ها سعی می کنند فضایی صمیمی را با نکات طراحی مشترک بین خانه ها و رستوران های محلی ایجاد کنند.