اقتصادی

چرا طرح هفته کاری ۴ روزه موفق است؟

ماه نیوز/خراسان رضوی «هفته کاری کار روزه مفتر است»; این پیام توسط شرکت هایی منتشر شده است که برنامه کاری خود را بر اساس برنامه آزمایشی توسط سازمان غیرانتفاعی هفته کاری چهار روزه جهانی برنامه ریزی کرده اند.

به گزارش خبر ملی، نتایج این نظرسنجی نشان داد که 78 درصد از رهبران بیش از 70 شرکت بریتانیایی که برنامه کاری خود را به چهار روز تغییر داده اند، گفته اند که انتقال آنها خوب یا بدون مشکل بوده است. فقط 2 درصد آن را چالش برانگیز می دانستند. اکثر آنها (88 درصد) گفتند که برنامه چهار روزه به خوبی کار می کند.

ایده یک هفته کار کردن شوخی نیست. قانونگذاران کالیفرنیا اخیراً برنامه هایی را برای یک هفته کاری چهار روزه در سراسر ایالت برای برخی از کارمندان در نظر گرفتند، اما فعلاً آنها را کنار گذاشته اند.

نظرسنجی گارتنر نشان داد که 1 هفته کوتاهتر به عنوان یک استراتژی برای به کارگیری و حفظ، مطلوب است. برنامه آزمایشی 6 ماهه با بیش از 180 شرکت در حال حاضر در بیش از 12 کشور در حال اجرا است. کارفرمایان اغلب برنامه های خود را به برنامه های چهار روزه و 32 ساعته (با تغییرات بر اساس نقش و صنعت) بدون کاهش حقوق تغییر می دهند.

در برنامه آزمایشی بریتانیا، مدیران شرکت هایی با مجموع 3300 کارمند مورد بررسی قرار گرفتند. این برنامه همراه با عملکرد هفته چهار روزه و خودمختاری اتاق فکر، همراه با مشارکت در جمع آوری داده ها از محققان کالج بوستون، دانشگاه کمبریج و دانشگاه آکسفورد اجرا می شود.

تقریباً همه سازمان‌های شرکت‌کننده در بریتانیا (86 درصد) گفتند که احتمالاً پس از پایان آزمایش در نوامبر، برنامه چهار روزه را حفظ خواهند کرد. حدود نیمی از آنها (49 درصد) گفتند بهره وری آنها بهبود یافته است، در حالی که 46 درصد گفتند بهره وری آنها ثابت مانده است.

جو اوکانر، مدیر اجرایی برنامه هفته جهانی کار گفت: دیدن این موضوع بسیار دلگرم کننده است. اگر بهره وری ثابت بماند، آن را یک موفقیت بزرگ در این زمینه می دانیم.

آزمایشات در بریتانیا، ایالات متحده، نیوزلند، استرالیا، ایرلند و کانادا ادامه دارد.

اوکانر اظهار داشت که همه سازمان‌هایی که آزمایش‌ها را آغاز می‌کنند، آنها را کامل نمی‌کنند. تقریباً از هر پنج کارفرما یک نفر برنامه را ترک می کند که بیش از نیمی از آنها در مرحله پیش از محاکمه هستند.

مدیرانی که مطالعات آزمایشی را انجام دادند خاطرنشان کردند که آنها با چالش دوگانه غلبه بر هنجارهای پنج روزه کارکنان و صنعت، علاوه بر کار دشوار حذف فرآیندهای کاری که برای دستیابی به خروجی یکسان در چهار روز بهبود یافته‌اند، روبرو هستند.

چرا طرح 4 روز کار موفق است؟

وی افزود: وقتی شرکت ها در مرحله برنامه ریزی شکست می خورند، دلیل اصلی آن این است که رئیس شرکت بیش از حد به آن فکر می کند و واکنش نشان می دهد.

آنها قبل از اجرای پروژه آزمایشی خود شروع به تلاش برای رفع هر مشکل احتمالی می کنند، که غیرممکن است زیرا بیشتر دستاوردهای بهره وری و بهبود فرآیند توسط گروه ها ایجاد و هدایت می شود.

اوکان همچنین مشکلاتی را در میان شرکت ها با بی اعتمادی بین رهبران و کارمندان گزارش کرد. آنها فکر می کنند که سبک تصمیم گیری از پایین به بالا دارند، اما در عمل ممکن است اینطور نباشد.

نیکی راسل، مدیرعامل یک سازمان غیرانتفاعی با تمرکز بر کاهش مصرف آب (واتروایز) می گوید: این روش در ابتدا آسان نبود، اما تاکنون تغییر عمده ای رخ نداده است. همه ما باید روی آن کار کنیم، چیزهایی مانند مرخصی سالانه می تواند اجرای آن را سخت تر کند، اما گروه بسیار خوشحال است و همه ما یک روز تعطیل اضافی را دوست داریم.

شرکت هایی که به دنبال برنامه های چهار روزه هستند، اغلب بسیار کوچک هستند و در زمینه هایی فعالیت می کنند که به پنج یا هفت روز زمان نیاز دارند. این امر مستلزم برنامه ریزی دقیق در میان تعداد کمی از کارکنان است.

سازمان‌ها همچنین تمایل دارند زمانی که با تغییرات غیرمنتظره‌ای مانند رهبری جدید یا تغییرات مالی مواجه می‌شوند، تلاش‌های برنامه‌ریزی را کوتاه کنند.

شرکت کنندگان خلبان بریتانیایی در بخش هایی مانند آموزش، رسانه، مهمان نوازی و مراقبت های بهداشتی متنوع هستند. آنها شامل Charity Bank، Everledger، Secure Digital Exchange و Royal Society of Life Sciences هستند.

اوکانار یاد گرفته است که وقتی شرکت ها دیگر به او نیازی ندارند، همه چیز خوب پیش می رود.

پایان پیام